Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Facebook

Sivilimpertinent
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    1.932
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Mandag til tross. Det er ferie for søren og det skal hygges. Aftenens valg bekrefter mine påstander om at de beste markedsførerene nødvendigvis ikke er de beste champagnemakerne. Men et hyggelig sammentreff tross alt. Dog ingen kjellergjenganger. PXL_20260727_195948970.jpg

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    34.884
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    10
    Eg har 2 magnumflasker frå Madiran 1991 i kjellaren som eg kjøpte i sørfrankrike tidleg på 90-talet. Dei er kanskje snart klar for å opnast...

20260808_214408.jpg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.913
    Jeg misunner de som liker Champagne. Festlig drikk og fin å se på men jeg liker de ikke. Kanskje jeg kan venne meg til denne drikken? hvis jeg kjøper noen flasker og prøver hardt. Har venner og sønn som elsker disse dråpene.
    Prøv sjampis til tapas. F.eks. en Moet & Chandon. Eller til annen mat. Sjampis er kanskje aller best sammen med mat.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.662
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Ja der snakker vi! En ypperlig champagne og et av de aller beste kjøpene på taxfree. 400 kr pr flaske å spare. Jeg har kjøpt noen flasker av den.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    94.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Aldri drukket Taurasi vin tidligere. Relativt rimelig, og regnet med det ikke ville gå bra uten mat. Fungerte forbausende bra 😊

IMG_2741.jpeg

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.662
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Jo da, aglianico er regnet for å være en drue som gir gode viner, men den er lite kjent utenfor campania. Jeg kjenner godt Mastroberardino; et vinhus som lager mye god kvalitetsvin. Her i huset drikker vi helst greco di tufo fra dem.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    14.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gårsdagens beite. Baroloen var 1955, og det mangler ett pat Cotat Sancerrer på bildet, bla en Grand Cote 15 som var suveren. Lafitte 86 var strammere og strengere enn samme vin drukket sist august, og Cos var veldig 82, jeg tok årgangem blindt men tippet St Julien pga den flotte frukten. Burlotto var delikat og burgundersk, og 71 burgunderen utviklet seg pent i glasset og strammet seg opp til en flott, moden vin. Har smakt den før og kjente den igjen.

IMG_2833.jpeg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.738
    Sted
    '
    Jeg pleier å flanere langs elvebredden spesielt om søndagsmorgenene, og da observerer jeg ofte en del skum som flyter nedover elva. Det bunner i at trollmammaene nylig har vasket trollungene sine, noe som også kan merkes ved manglende intensitet i kommentarfeltene i lokal- og regional-avisene på den tiden av døgnet. Alt henger sammen med alt, kommuniserte soppen som med røyksignaler, i en lite utbredd linear-b morsekode, ga meg denne innsikten under dagens promenade.
    Men nå tror jeg at jeg trenger noe helt annet.

09BTF783HPP8G1.jpg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.974
    Torget vurderinger
    2
    Tiltredes! Champagne er uovertruffen til sushi. Jeg bruker gjerne en blanc de blancs til takeaway fra Alex Sushi | Hjem.
    Med vondt skal vondt fordrives .. ;)
    god helg, rødvin og biff her idag. Har lest så mye om biffpriser i avisen i det siste at jeg må sjekke hva det dreier seg om

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.662
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Med vondt skal vondt fordrives .. ;)
    god helg, rødvin og biff her idag. Har lest så mye om biffpriser i avisen i det siste at jeg må sjekke hva det dreier seg om
    Det kan du si. Jeg for min del har det forholdet til rødvin. I dag blir det ytrefilet og hvitvin her i huset. Jeg har en verdicchio som passer godt til formålet.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.974
    Torget vurderinger
    2
    IMG_1368.png
    Ja . Man får nyte det man liker
    Kjøpte denne på vingården etter en smaksrunde, og hjemme til biff og rotgrønnsaker var den helt fantastisk, må antagelig på harrytur til systembolaget for å få mer

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.913
    IMG_6708.jpeg
    Smakte på denne idag. Jeg oppdaget Mauro ( fra Castillo Leon) under pandemien. Mauro er digg. Mere delikat enn typisk Rioja. Og mye god smak for pengene. Den har en storebror som heter Mauro VS. Men dette var storebroren til storebroren. Veldig harmonisk, veldig fruktdreventnog lite eikepreg. Kunne fort vært forvekslet med etnutmerket eksemplar fra Ribera del Duero. Denne får 4,5-4,6 på Vivino og jeg tenker det er helt greit. Viner som dette er grunnen til at jeg enn så lenge klarer å ha et edruelig forhold både til Bordeaux og de lekreste PN. Denne har bode eleganse og power, noe den har til felles med en del viner fra samme område og fra Ribera del Duero. Jeg gir den 93-94 poeng.

Facebook

Sivilimpertinent
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    1.932
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Et av sommerens funn på vår rundreise i Italia og Frankrike. Clementi Pietro sin vingård ble funnet ved en tilfeldighet. Ingen avtale, vi dukket bare opp og fikk full Grand Tour på gården og tilhørende smaksprøver. Alt fra det relativt enkle som denne til det helt tunge. Ripasso superiore fra 2020 smaker helt fantastisk til aftenens kalvekjøtt lett akkompagnert av tortellini med champignon. Pietro sendte oss ned til en avsides resturant hvor vi ble traktert etter alle kunstens regler. Hovedretten var Amaronerisotto.🇮🇹 PXL_20260822_163020953.jpg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.913
    1787928824666.png

2016 var en bra sesong i Barolo-land. Store avlinger og velsmakende viner. Såpass at det gikk lang tid før det gikk tomt på polet. Så jeg hamstret en del av da det nærmet seg slutten. Og de blir stadig mere drikkeklare.

Denne får god rating på Vivino, og jeg er enig. Umiddelbart etter åpning et nesten ukarakterisk innslag av solbær, både på nese og i munnen. Etter noen minutter fremstår en ganske rein og typisk barolo, i munnen rik på støvete tanniner og en god del primærfrukt, men med betydelig mindre solbær. Men også sekundæraromaer. Elegant og kompleks både på nesen og i ettersmaken.

Tåler helt sikkert mange flere år, men er yummy allerede.

Sist redigert:

Facebook

Sivilimpertinent
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    1.932
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Aftenens Barolo. Mer ekte Barolo er det ikke mulig å få til i og med at produsenten ligger 142,5 meter fra Barolos absolutte bysentrum. Egentlig er 2021-årgangen bare for Horeca kunder fortalte han men hva gjør ikke en god samtale. Så vi endte opp med to kasser. Smak og duft: absolutt helt himmelsk 🇮🇹 PXL_20260904_152010607.jpg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.738
    Sted
    '
    I dag er jeg en loff.
    For så vidt ille nok, men i går var det verre. Til å begynne med var jeg ingenting. Litt utpå dagen en syrefest for skinny girls, deretter brun som et nystekt brød og til slutt en fuktig kjeller og en regnfrakk. For ikke å nevne at jeg innimellom alt dette også har vært en elegant nerve, høstløv i oppløsning og en eng av gule blomster.
    Man blir hva man drikker.
    Kyss meg på ananasen!

09VTD981NPY207L1.jpg

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.662
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    I dag er jeg en loff.
    For så vidt ille nok, men i går var det verre. Til å begynne med var jeg ingenting. Litt utpå dagen en syrefest for skinny girls, deretter brun som et nystekt brød og til slutt en fuktig kjeller og en regnfrakk. For ikke å nevne at jeg innimellom alt dette også har vært en elegant nerve, høstløv i oppløsning og en eng av gule blomster.
    Man blir hva man drikker.
    Kyss meg på ananasen!
    Drukket nok nå kanskje?

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.662
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Dette var ikke ment som moral. Det var ment som humor. Men det falt dessverre på stengrunn.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.738
    Sted
    '
    Når jeg teller fra 1 og oppover, går det i begynnelsen nesten rett opp.
    Det flater litt ut når jeg passerer 11 og ved 19 avtar stigningen ytterligere, samtidig som det skjener svakt til venstre. Etter en stund, ved omkring 49 er alt horisontalt og dødt, og samme hvor langt jeg teller så tar det seg ikke opp igjen. Det hele blir langtekkelig og monotont repeterende.
    Nesten som en beskrivelse av livet i sin alminnelighet. I begynnelsen små stepp som oppleves store og deretter større distanser som føles små.

Noe mer jordnært er pasta carbonara og hvitvin. Hvitvit som er høy på syre, har mye godt fruktstoff og kanskje en liten klype sødme.
    PS: Stopp skjenkingen i glasset før antall klunk flater ut. På den måten blir hele flasken en opptur.

11NGP680MOD184T.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn