Hvilken type horn foretrekker dere...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...og hvorfor?

    Jeg tror mange tror at horn bare låter horn, på godt vondt.
    Men det er jo veldige variasjoner i hvordan horn låter, og da mener jeg ikke forskjell på dårlige horn vs. gode horn.

    Til dere som bare har hørt Klipsch RF og lignende, dere har ikke hørt skikkelige horn. :p

    Det finnes jo mange horn-oppsett her HFS, men forskjellene er ganske så store på hvordan man har gjort ting og tang.

    Det finnes vel hornoppsett for mange typer lydbilde.
    Alt fra "stort og rett fleisen lyd" til "pinpoint nøyaktig lydbilde" med bredde og dybde, og sikkert litt mitt i mellom.

    Hva er viktigst av egenskaper for deg?

    Hva slags horn, og hvorfor?

    Firkant, rund, oval, (jeg har sett trekanthorn og)

    -Seos
    -JMLC
    -Traktrix
    -Radial
    -Synergi
    ...og sikkert mange fler.

    Fordeler og ulemper ved enkelte typer.

    Edit: om det allerede finnes en lignende tråd, kan moderator bare slette denne.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    hellboy_ver14_xlg.jpg



    Jeg synes disse er drit tøffe, men har ikke plass i kjelleren.
    Enten må jeg okkupere stua, eller vi må flytte.

    DF93CF97-A0C4-44D6-8B60-ACCEFC283B99.jpeg


    04266a32b0452766fc856b053b34a767.jpg


    Radialhorn passer kanskje bedre for den med begrenset plass, og de kan vel ha et ganske stort arbeidsområde i forhold til plassen de krever.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags horn er de sorte
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.893
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    La oss håpe på mange konstruktive bidrag, - også fra de som kanskje regner seg ferdig med sinne prosjekter. Som hardcore DIYer har jeg visstnok sagt at jeg skal bygge horn og kanskje en rørforsterker før jeg inntar pennalet, så bring it on!!!
    Mer info... mer info.... :rolleyes:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.783
    Antall liker
    11.265
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Som jeg har fått beskjed om tidligere: Det er ikke bare å gape opp og få servert rett i kjeften!
    Gjør hjemmelekser!!

    Hva er forskjell mellom waveguide og horn? Fordeler og bakdeler?
    Kan det være en plass å starte?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.893
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har nå gravd meg ned i mye etterhvert.... Personlig er jeg kanskje mest interessert i forskjellige eksempler og systemer, og ikke minst folks erfaringer med forskjellige oppsett.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Likte mye bedre Tractrix mellomtonehornet i Klipsch Forte ii enn Constant Directivity hornet i Heresy ii/iii.
     

    habir

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    42
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansand Vest Agder
    Håper du klarer å holde liv i tråden,bergfinn.Jeg har selv bygget hornhøytalere siden mid syttitallet,på godt og vondt.Når jeg leser på forumet,ser jeg kompdrivere og "tuter
    enten i 3 eller 4 veis konstruksjoner Jlmc,traktrix og lignene.Etter å ha spandert kilovis med laken på dette ,ender de opp med en eller annen form for "apekiste" i bassdelen.
    Selv, har jeg nå Oris 250,traktrix av B.Doppenberg.Drivere; Lowther PM4a,PM6a,Audionirvana Alnico,alle disse er 8"drivere.Fordelen med disse er fravær av filterkomponenter mellom forst.og driver.Disse driverne har økene output med økene frekvens,så Orishornet hjelper drivern fra 250Hz opp til 1,5Khz med avtagende hornladning oppover.Fordelen med dette er en HT.nærmest som en punktkilde.Bass systemet er et basshorn fra 60 tallet med en "stiv" driver fra Paudio som dessverre er
    utgått.10kg magnet og Q på 0,18.Bruker Dsp for å rette opp en dalene frekvensgang nedover,eq på 6dB v45Hz og 8dB ved 35HZ.
    Bassdriverens basket har jeg sanddempet,"ja du leste riktig",i tillegg hornhalsen og kaviteten bak.
    Grunnen til at jeg kjører filterløst i Orishornet,er at jeg unnlot beskyttelses kondis mot driver, kondis til 2k kroner pr kanal.
    Lydbildet ble enda klarere,kan spille lavere å oppfatte detaljer jeg før måtte spille høyere for å oppfatte.
    Beskyttelseskondis skal ifølge ekspertene ikke høres,så kan du tenke hvor mye innvirkning 3 og 4 veis filtre av ulik orden har på sluttresultatet.
    I tillegg til plassering av alle "tutene",faseproblemer osv.
    KISS,Keep it simple stupid..-.
    Mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Er ikke dette litt 2 leire - cd horn 2384/radial/seos og runde horn , som det i vertfall teoretisk trengs flere av. Spørsmålet kan nok oppfattes som - hvilken ingrediens i en oppskrift liker du best !
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...og hvilke type horn fungerer godt, og ikke godt..i gitte omgivelser.
    Stort rom, lite rom, lang lytteavstand, nærfelt.

    Jeg har lite rom, og lytter i nærfelt. Under 2 meter.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Var hos Emo og hørte radial horn - satt ganske nærme , fungerte som ei kule. Kan hende både seos og 2384 er alternativer, men tror det er veien å gå med kort lytteavstand.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Hva man foretrekker kommer an på så mange andre parameter en kunn valg av profil. Som Per Morten er inne på; lytteavstand, tilgjengelig plass i stacken, midbassløsning, romstørrelse, passiv eller aktiv deling osv osv.

    Hos meg ser det ut til at radialhorn blir den gyldne mellomvei.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.270
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    godt konkludert
    og hos meg er det trolig JMLC som trekker det lengste strået
    etter ny komtrollmåling oppsett i går, skal Grelv og undertegnede gjøre noen justeringer på det passive filteret...kan hende de nye driverne og det mindre diskanthornet forteller oss at vi må senke delefrekvens mellom 2002 og 4003....punktet velges etter målt rårespons og der et passivt filter kan designes med ferrest mulig komponenter, akkurat som forrige gang...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Litt artig at du må senke deling etter JMLC2500 kom på plass, men det må jo uansett være et langt mer egnet horn enn 1400 var....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.270
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Litt artig at du må senke deling etter JMLC2500 kom på plass, men det må jo uansett være et langt mer egnet horn enn 1400 var....
    jeg må ikke, men vi velger det x/o punktet som krever minst forsering/inngripen i den naturlige flowen i hornene
    det kan godt bli lavere...det vet vi ikke før grelv har begynt å leke med digitale simuleringer
    jeg frakter ene topstacket bort til ham på tirsdag....så finner han optimalt x/o punkt og bygger et enkelt passivt, så leker vi med helling på kurven
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Noen som har testet disse fra Auto Tech?

    BIRADIAL-2a.jpg


    Biradial 2" 350hz.
    Burde gi godt med smekk ned til 600 hz.

    Svære, 75cm bred, 50 dyp, og 40 høy.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Hva er forskjell mellom waveguide og horn?
    Horn er et spesialtilfelle av waveguide.
    I følge Earl Geddes er det motsatt:

    ...all waveguides are horns, but not all horns are waveguides...

    http://www.gedlee.com/Papers/What%20is%20a%20Waveguide.pdf
    Geddes har laget sin egen definisjon for at det skal passe inn i hans kommersielle interresser. Det er bare feil. Dersom man begrenser ordet waveguide til å bare bety akustisk waveguide innenfor ganske snevre parametere så blir det en annen sak, men det var ikke spørsmålet.

    Waveguide betyr noe i retning av "bølgeleder" og da gir svaret seg egentlig selv. Alle horn må følgelig til en viss grad være en bølgeleder selv om de også har difraksjonsbaserte elementer.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hva er forskjell mellom waveguide og horn?
    Horn er et spesialtilfelle av waveguide.
    I følge Earl Geddes er det motsatt:

    ...all waveguides are horns, but not all horns are waveguides...

    http://www.gedlee.com/Papers/What%20is%20a%20Waveguide.pdf
    Geddes har laget sin egen definisjon for at det skal passe inn i hans kommersielle interresser. Det er bare feil. Dersom man begrenser ordet waveguide til å bare bety akustisk waveguide innenfor ganske snevre parametere så blir det en annen sak, men det var ikke spørsmålet.

    Waveguide betyr noe i retning av "bølgeleder" og da gir svaret seg egentlig selv. Alle horn må følgelig til en viss grad være en bølgeleder selv om de også har difraksjonsbaserte elementer.
    Forsåvidt enig i det. Hans definisjon på waveguide er et horn som følger hans koordinater, men den allmenne betydningen av waveguide er vel sikkert videre, men tenkte det var greit at det var nevnt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Sluket har lagt ut et par nextel biradial 60 cm nå.
    Kunne vært artig å sammenligne mot 2384.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.783
    Antall liker
    11.265
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En liten subjektiv fra vest.
    JBL 2360 og 2404 diskanter på leppa. Da kan en vinke godnatt takk og farvel til alle lobing og beaming issues.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    2360 og 2404 er en fantastisk fin combo, jeg har hørt den hos OBBB og det var så imponerende med det store og dype lydbildet at vi ikke fikk med oss at det ene midbasshornet hadde snudd polaritet.

    Ellers så hadde JMLC 200 med Altec 288 tilsvarende størrelse på lydbildet. Mine ex Tractrix 200 likeså. Ingen andre ting jeg har hørt har noensinne matchet det.

    Når det gjelder 2360 så tror jeg det han her sier er riktig ift mine erfaringer og jeg har også hørt TAD trehorn, Tractrix 250, Seos 30/22/18, JBL 2384, Everest, mm

    JBL's biograf højttaler model 4675 (dvs 2360 systemet) er et eksempel på en højttaler der gør det rigtigt, og den er længder bedre end EVEREST på de parametre hvor EVEREST dumper..

    https://www.hifisentralen.no/forume...ller-sta-rre-er-nok-tra-den-jbl-fans-157.html
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Og jeg har hørt diverse FLH og det klarer ikke matche den feelingen.
    Beror kanskje på plassering?
    Eneste kan være Avantgarde Duo og Trio. Der var det også noe ekstraordinært.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.783
    Antall liker
    11.265
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En skal gå litt i seg selv og vurdere fordeler og bakdeler. I pose og sekk får en ikke.
    Lytteavstand og oppsett ellers spille inn.

    Har hørt et par andre horn, 2360 sine bakdeler har enda ikke fått meg til å bytte dem ut.

    Autotech radial horna er spennende, kunne godt tenkt meg å hørt dem for å gjøre opp egen mening.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Mulig man bør ha de store radialhorna?
    Når jeg hadde tad trehorn så likte jeg ikke beamingen vertikalt.
    Hos Sluket merket jeg ikke det men det var større radialhorn. Der låt det svært. (Særlig Slobbene)
    Jeg satt forøvrig ganske nærme hos meg selv
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.783
    Antall liker
    11.265
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Slukern sitt er vel et noe større slik jeg forstår det, custom er vel rette ordet.

    Radial er tøffe horn! Konseptet er vel konstant spredning horisontalt, men gjerne innsnevrende spredning vertikalt slik jeg tolker det.
    En fordel er jo helt klart liten c/c avstand til midbass og diskant. Enklere plassere diskant også korrekt tidsmessig.

    TAD horna er nok ikke bare kastet sammen, det ligger en del forskning bak.
    Skulle vert spennende å hørt dem!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Her er måling av fase og impedanse i JBL 2384 hornet med JBL 2451 med truextent berylliumsmembran. Har fått meg DATS v3 og det er enkelt og moro :)

    For the record så deler jeg akustisk 24 dB ved 900 Hz (litt høyere elektrisk) og det fungerer summa summarum best hos meg (nå har jeg FLH som spiller nydelig opp til 1000 Hz så det er en god combo).



    2384 impedanse og fase.jpg
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.416
    Antall liker
    1.967
    Torget vurderinger
    8
    ...og hvorfor?

    Jeg tror mange tror at horn bare låter horn, på godt vondt.
    Men det er jo veldige variasjoner i hvordan horn låter, og da mener jeg ikke forskjell på dårlige horn vs. gode horn.

    Til dere som bare har hørt Klipsch RF og lignende, dere har ikke hørt skikkelige horn. :p

    Det finnes jo mange horn-oppsett her HFS, men forskjellene er ganske så store på hvordan man har gjort ting og tang.

    Det finnes vel hornoppsett for mange typer lydbilde.
    Alt fra "stort og rett fleisen lyd" til "pinpoint nøyaktig lydbilde" med bredde og dybde, og sikkert litt mitt i mellom.

    Hva er viktigst av egenskaper for deg?

    Hva slags horn, og hvorfor?

    Firkant, rund, oval, (jeg har sett trekanthorn og)

    -Seos
    -JMLC
    -Traktrix
    -Radial
    -Synergi
    ...og sikkert mange fler.

    Fordeler og ulemper ved enkelte typer.

    Edit: om det allerede finnes en lignende tråd, kan moderator bare slette denne.
    Eneste ekte hornkonstruksjon jeg har hatt er Klipschorn og La Scala ll, elsker dem begge 😂 har også hatt div fra hORNS og Ø icon men det er vel hybrider
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil støtte det som @K2 sier mht multiselle. Jeg lytter til mine 15sellers horn stort sett i nærfelt og de beamer ikke. Jeg vil tro at velkonstruerede horn lyder godt uansett profil mens de brukes innenfor sine design parametre.
    En kammerat i Island har laget horn basert på Kolbrekt sine anbefalinger og det lyder veldig godt og har en stor sweetspot. Han bruker Celestion axi 2050 ned til ca 300hz. Kunne godt tenke meg at høre Celestion axi 2050 på Klipsch K402 “waveguides” til sammenligning og til at høre hvor meget profilen har innflytele på lyden.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.082
    Antall liker
    6.521
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Eneste ekte hornkonstruksjon jeg har hatt er Klipschorn og La Scala ll, elsker dem begge 😂 har også hatt div fra hORNS og Ø icon men det er vel hybrider
    Klipschhorn og laskala er fine diy prosjekter. Viltig å fjerne drivere og erstatte dem med noe som virker dog. Bho har klipsch done right
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.416
    Antall liker
    1.967
    Torget vurderinger
    8
    Klipschhorn og laskala er fine diy prosjekter. Viltig å fjerne drivere og erstatte dem med noe som virker dog. Bho har klipsch done right
    Får selvsagt dyrere drivere men de originale låter strålende dog byttet til Crites diskantdrivere
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    3
    Dette blir jo fort en smakssak da. Jeg foretrekker jbl2350 fremfor seos30. Liker det litt røffe uttrykket de gir. Kontra andre ting jeg har hørt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn