Hvilken Stativhøytalere er best til film ? i....

xRocky

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.07.2007
Innlegg
73
Antall liker
1
Bestemt meg for å gå for Stativhøytalere på rommet pågrunn av plassmangel..

Som emnet sier ... Hvilken Stativhøytalere er best til film ? som kan gripe litt ekstra tak i deg med flott gjengivelse av lydene/musikken og detaljer i prisklassen maks 6-7000kr. Kan kjøpe brukt også... Kommer til å se mest på action/krigsfilmer og høre på litt hardere musikk som kamelot/within temptation/korn/blind guardian/Opeth etc...

Vil lyden bli betraktlig bedre hvis man har de på stativ istedenfor å henge dem på veggen på hver side av tven ?

Har kikket på Klipsch RB-81 til 6000kr http://www.stereofil.no/produkter/hoyttalere/klipsch_rb_81.html ...

Noe annet som dere vil annbefale ? kan som sagt kjøpe brukt også.

Takk for hjelp.
 

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Innlegg
142
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Well, synes valget ditt høres lurt ut.

Det er mye lettere å få stativhøyttalere til å fungere på begrenset plass en gulvstående. Synes i allefall alt for ofte at man ser digre og dyre høyttalere dyttet inn i skoesker av noen rom, og klint nesten inn til veggen(e). Det låter garantert ikke bra.

Til ditt bruk ville jeg også gått for Klipsh. Den du linket til er vel den sprekeste stativen de har så det er verdt å sjekke ut. Alternativt kan du kanskje finne noen tidligre modeller brukt om du ønsker å spare litt penger(men mistenker at det kanskje ikke er så mye brukte klipsh stativht ute?).

Suppler om nødvendig med en god sub, kanskje svs eller velodyne vil fungere bra? Men, det kan du gjøre når budsjettet tillater det.

Edit: Er temelig sikker på at du vil tjene på å sette de på noen dugelige stativer ja, men de har heldigvis fremoverrettet bassrefleksport så de vil trolig tåle en nær plassering til vegg. MÅ du henge de på veggen så sørg i allefall for å montere de på en måte som gjør at de kommer litt ut fra vegg, og for all del ikke slik at de henger to meter opp i lufta, da vil det høres ganske trist ut. Spør om hjelp hos stereofil, de selger B-tech veggfester også så de kan sikkert veilede deg.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
xRocky skrev:
Bestemt meg for å gå for Stativhøytalere på rommet pågrunn av plassmangel..

Som emnet sier ... Hvilken Stativhøytalere er best til film ? som kan gripe litt ekstra tak i deg med flott gjengivelse av lydene/musikken og detaljer i prisklassen maks 6-7000kr. Kan kjøpe brukt også... Kommer til å se mest på action/krigsfilmer og høre på litt hardere musikk som kamelot/within temptation/korn/blind guardian/Opeth etc...

Vil lyden bli betraktlig bedre hvis man har de på stativ istedenfor å henge dem på veggen på hver side av tven ?

Har kikket på Klipsch RB-81 til 6000kr http://www.stereofil.no/produkter/hoyttalere/klipsch_rb_81.html ...

Noe annet som dere vil annbefale ? kan som sagt kjøpe brukt også.

Takk for hjelp.
Vil overhodet ikke anbefale noe annet! ;)
Kjøp Klipsch og du er garantert den mest dynamiske og høytspillende stativhøyttaler.
Egentlig er den bare stativhøyttaler av utseende ;D for lydmessig blir du rundlurt i forhold til utseende. Les:sjokkert. ;)
 

xRocky

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.07.2007
Innlegg
73
Antall liker
1
Har fått et tilbud av en nå...

Jamo Concert 8 (16 000kr når han kjøpte de), Stativer til 2000kr og spikes til 800kr... skulle få det for 6000kr.

Ser Jamo concert 8 ble årets høytaler i 1997/1998.. Har mye skjedd siden da ? Er jamo noe å satse på, er det er bra tilbud ?

Ellers fått flere annbefalinger...

http://surround.no/product/6972/6976/440314/__XTZ_99.26_i_sort_pianolakk.html

http://www.bmaudio.no/default.asp?pg=Info&pID=317&openMenu=true&menuID=240

http://www.focal-jmlab.fr/accueil_en.htm


hva synes dere ?

Blir brukt til 60-70% film og resten til musikk og spilling...

Vil ha en lyd i høytalerne som er varm,detaljerik,behagelig og med en liten punch i seg .. viktig at bassen ikke grumser til lyden og at den ikke blir metallisk og skjærene når man guffer på litt
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hva skal høyttalere brukes sammen med.?
Nesten samme hva du parrer Klipsch med så får du så hatten passer, men det finnes ingen høyttaler som spiller bra sammen med alt av elektronikk..
Lite watt av god kvalitet er nok til å få enhver Klipsch til å ha god/full kontroll, jeg tror neppe du finner noe som er mer altetende enn Klipsch.?

Fryktelig mange stativhøyttalere trenger mye effekt av god klasse for å spille, om det er til film eller stereo, se litt på hva du har av elektronikk og se for deg hvor effektive høyttalerene bør være for at du skal ha glede av dem, tenk bare på en 85-87dB effektivitet bør ha en del kilo med kvalitets elektronikk for å spille høyt og kontrollert, nytter ikke med en million simsalabim watt på noe slikt..
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
xRocky skrev:
Jeg har akkurat fått Pioneer VSX-2016S REceiver

http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=15348

Vil den kunne gå bra med XTZ høytalerne, Jamo concert 8 eller da klipsch ?
Du burde vurdere å gå til anskaffelse av en to kanals forsterker til fronthøyttalerene som du bruker på musikk.
Klipsch velger du selvfølgelig på grunn av dens lydkarikatur som er utrolig dynamisk og engasjerende til den musikken du ramset opp, samtidig er de også veldig brukbare til film.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Glemte helt å ønske deg velkommen til HFS, men gjør det nå :D
Jeg kan rett å slett ikke uttale meg om slikt utstyr, alt jeg har hørt fra den surrerundt delen har vært veldig slik simsalabim watt, nærmest uansett prisklasse, men jeg aner ikke hva som bor i denne..

Ser du 7 x 150 watt for 10,000,- så kan det neppe være snakk om spesielt bra kvalitet på dem.?
Jeg tror ikke jeg hadde turt å brukt lav-effektive høyttalere på en slik forsterker, det er vel kanskje litt bortkastet å legge mye penger i høyttalere til en slik forsterker også.?
Anbefaler at du prøver å finne noe som er lettdrevent, kanskje Klipsch Synergi serien har noe å tilby deg.?
Tror jeg hadde tatt en tur til nærmeste Klipsch forhandler å hørt litt, kanskje få de til å sette opp en komplett pakke til deg, starte et eller annet sted å jobbe deg oppover.?
Tror nok du kan få en temmelig grei lyd for en billig penge om du prøver deg litt frem, men anbefaler på det sterkeste å prøve høyttalerene på din eller lignende surrerundt forsterker til ca samme pris før evt kjøp..

Og Continou har helt rett, i tillegg så kan du fòre omtrent enhver Klipsch høyttaler med kvalitets komponenter til svimlende summer å enda ikke gi dem bra nok elektronikk, de vokser etter hvert som du fòrer på med kvalitet ;)
 

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
Jeg vurderer noe av det samme til et lite rom. Dog kun 2 kanals. Har kikka litt på XTZ 99.26 siden disse har fått mye bra omtale i det siste. Men det virker i alle fall som at de både er dynamiske og klarer å levere mye lyd for pengene, i alle fall hvis man skal høre på hva folk sier om dem :)

edit: Men mulig disse blir noe tungdrevne, da de har en mye lavere følsomhet enn Klipsch sine (88dB vs 97 dB :) )
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Continuo skrev:
xRocky skrev:
Jeg har akkurat fått Pioneer VSX-2016S REceiver

http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=15348

Vil den kunne gå bra med XTZ høytalerne, Jamo concert 8 eller da klipsch ?
Du burde vurdere å gå til anskaffelse av en to kanals forsterker til fronthøyttalerene som du bruker på musikk.
Klipsch velger du selvfølgelig på grunn av dens lydkarikatur som er utrolig dynamisk og engasjerende til den musikken du ramset opp, samtidig er de også veldig brukbare til film.

Jeg vet ikke om jeg akkurat vil kalle lyden fra Klipsch for en karikatur. ;D
 

xRocky

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.07.2007
Innlegg
73
Antall liker
1
Jeg kommer ikke til å kjøre surround med det første... akkurat nå som jeg fortsatt bor på gutterommet, så kommer jeg bare til å kjøre 2.1. Jeg kan jo eventuelt da bruke receiveren til film og kjøpe en effektforsterker da til musikken ?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
rolfozzy skrev:
Continuo skrev:
xRocky skrev:
Jeg har akkurat fått Pioneer VSX-2016S REceiver

http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=15348

Vil den kunne gå bra med XTZ høytalerne, Jamo concert 8 eller da klipsch ?
Du burde vurdere å gå til anskaffelse av en to kanals forsterker til fronthøyttalerene som du bruker på musikk.
Klipsch velger du selvfølgelig på grunn av dens lydkarikatur som er utrolig dynamisk og engasjerende til den musikken du ramset opp, samtidig er de også veldig brukbare til film.

Jeg vet ikke om jeg akkurat vil kalle lyden fra Klipsch for en karikatur. ;D
Ble litt dumt det ja, vi prøver heller med realistisk lyd. ;) ;D
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
xRocky skrev:
Jeg kommer ikke til å kjøre surround med det første... akkurat nå som jeg fortsatt bor på gutterommet, så kommer jeg bare til å kjøre 2.1. Jeg kan jo eventuelt da bruke receiveren til film og kjøpe en effektforsterker da til musikken ?
Ja, det er en mulighet, for det er absolutt mye i det som rotekroken sier med tanke på kvalitetsforsterkere.
Og for all del ikke glem kilden, blir aldri bedre enn det svakeste ledd. ;)
 

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Innlegg
142
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
well, Jamo ht går for å være gode høyttalere, men jeg ville definitivt valgt Klipsch. Mer gøy og lettere å drive. XTZ, well det tror jeg (NB! Har ikke hørt de) blir en helt annen greie. Dessuten så er forskjellen i følsomhet, dvs hvor lette de er å drive ganske stor ref en av de andre postene her.

Konklusjonen min er at du forhastet deg kanskje litt når det gjelder forsterker, hva skal du med surround når du ikke har mer enn 2 høyttalere? men jeg ville fortsatt gått for de Klipschene du fant fram til sist, de vil du kunne ha glede av i lang tid.

Skulle du ønske deg bedre lyd i to kanaler, men ikke kan returnere, eller ønsker å returnere surround forskerkeren din så titt rundt på bruktbørsen etter en integrert 2-kanals med HT inngang. Da kan du benytte den bedre stereo ampen når du lytter på musikk, og så bruker du HT ingangen til surround. Da brukes effektdelen i den presumtivt bedre 2 kanals forsterkeren til frontkanalene også når du bruker surround.
 

xRocky

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.07.2007
Innlegg
73
Antall liker
1
Jeg skal sette opp surround senere en gang og trenger alle innganger osv til diverse og surr receiver er vel best til film ? eller kan en integrert forsterker som Denon PMA-1500 eller Marantz PM-7001 være bedre ?

Har Klipsch høyest på lista.. (kjøpte forøvrig pioneeren brukt,6 måneder gammel med full garanti for 5600kr, klarer å selge den unna for 6000kr ihvertfall tenker jeg, hvis jeg vil..var jo folk som bydde over meg, men fyren holdt seg til avtalen).
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
xRocky skrev:
Kanskje gå for SVS ?

http://www.lsound.no/index.php?side=info&group=417&subgroup=798&id=2186

2150kr ink frakt... også legge på SVS sub.
Kvalitets messig så står de nok i stil til surrerundt, men 85dB.??
Jaja, tror nok surrerundt'en blir varm uten at du får så veldig mye glede av futt å fart, men med 45 dagers retur så er det jo lov å prøve ;D

Nei, jeg tror nok de rådene med to kanaler og Klipsch høres ut som en bedre løsning, surrerundt i to kanaler (hele veien) er heller ikke å forakte, faktisk så syns jeg det er bedre enn all verdens surrerundt jeg noen gang har tatt meg tid til å høre på, det er faktisk ikke så mye de siste årene, men det har vel ikke skjedd noe revolusjon der på noen år heller vel.?
Regner ikke med at dagens 20-30k komplette surrerundt anlegg er like bra som 5-7 år gammel surrerundt til 100k + + +.?
Som sagt, jeg har ikke peil på nymotens surrerundt, så jeg bare fisker litt, men når jeg ser 7 x 150 simalabim (over en kilowatt.!) til 10,000,- så regner jeg ikke med all verden av reell effekt til å drive høyttalere, hvertfall ikke med så lav-effektive høyttalere som 85dB, har prøvd med to kanaler på 150 Thule watt på noe lignende, det var ikke nok til å holde igjen elementene, det ble temmelig dvaskt, dro hvertfall ikke skinnet av pølsa det greiene der, og Thule lager ikke noe juksewatt (ikke mer enn de andre i samme prisleie hvertfall), og så veier den sikkert like mye som dine 7 x 150 watt med prosessor, tuner og jeg vet ikke hva.?

Prøver å sette deg på et annet spor, men jeg aner ikke om du er interessert.?
Surrerundt er liksom anlegg 2 eller 3 for noen her på sentralen, det er AVforum som assisterer de med flere kanaler osv, men vi prøver å hjelpe til så godt vi kan..
Spesielt til å gå for par kanaler som virkelig spiller bra.! ;)
 

xRocky

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.07.2007
Innlegg
73
Antall liker
1
Er villig til å bli satt på et annet spor. Da kan jeg sette opp budsjettet her da og hva jeg kommer til å bruke det til.

60% FILM, 25% spilling, 15% Musikk (med greit høyt volum).

Vil ha en Varm, detaljert og litt punchy lyd. Vil ikke ha det skrikende lyst i høyt volum og en bass som grumser til lyden, sånn at mye detaljer forsvinner.

Skal koble til Panasonic PX70 HD TV, resten som PS3 og alt annet går vel bare til Tven.

Budsjett:

Ca rundt 15-17 000kr for Forsterker og høytalere. Kan kjøpe brukt !


Hva annbefaler dere ? Jeg har ikke mulighet til å høre på det meste, siden jeg ikke bor i oslo. Har bare Hifiklubben,Hificenter og Strandberg her.

Gulvstående høytalere er vel kanskje ikke så lurt siden da blir de litt inneklemt... ? Så må vel gå for Stativ høytalere da.

P.S Og husk! Jeg er ikke Hifi "nerd" og er ikke super pirkete..... :D Blir bare glad jeg får noe som gir meg noe mer enn TV høytalerne..hehe = )
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Bedre enn TV-lyd ja ;D
Marantz er faktisk en forsterker som jeg ikke har tenkt på når det gjelder Klipsch, men hver for seg så spiller de meget bra, men om den kombinasjonen er topp kan jeg ikke garantere, men VESENTLIG bedre enn TV-lyd kan jeg derimot garantere deg at det blir 8)

Ta en titt på www.frydhifi.no gamle (han er da ikke SÅ gammel.! :D) Rognlien som har startet butikk, han vet det aller meste om Klipsch (og fryktelig mye annet) og han har et pakketilbud bestående av Klipsch B-3, Marantz DVD-3001 og JoLida 1301, om du ikke trenger DVD spiller så kan du sikkert ordne deg en annen deal..
LINK TIL PAKKETILBUD
Når Rognlien setter sammen en slik pakke, så vil jeg tro at det bor mye godt i den komboen der, du kan jo ringe han å høre hva han mener, han er IKKE bare ute etter å selge, for han er det MINST like viktig at kunden blir fornøyd.!
Jeg kan med hånden på hjertet, fortelle deg at slike selger ikke vokser på trær.!
 

xRocky

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.07.2007
Innlegg
73
Antall liker
1
For det første, holder han til her i skien/porsgrunn ? og for det andre, jeg har et høyere budsjett enn det. Vil gjerne ha et fett annlegg for de pengene jeg har å rutte med, så kom gjerne med tips til høytalere og forsterker som kommer på ca opp mot 15-16 000kr .
 

xRocky

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.07.2007
Innlegg
73
Antall liker
1
Hva med Marantz PM-15S1 brukt til 9000kr og hvilken høytalere ?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Er jo ikke så langt fra Skien til Asker, halvannen time eller noe slikt.?
Med PM-15S1 til 9,000,- så kommer du langt..
Klipsch RB-81 som høyttaler til 6k.?
www.klipsch.com/world/eu/en/products/details/rb-81.aspx
Tror dette er mitt heteste tips om du skal bruke maks kronasje på høyttalere og forsterker..
Eller rør amp på Klipsch, det er jo noe som virkelig svinger.!!
Selv så bruker jeg 30 rør watt på Klipsch RF-5 og det holder fint til festbruk på bøgda om så er, men stemmer og instrumenter på rolig musikk er heller ikke noe problem, det er vel den "styrken" jeg setter mest pris på..
Klipsch kan brukes til alt, de er altspisende og verdens mest solgte høyttalere..
 
Topp Bunn