Hvilken skjærgårdsjeep?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Jeg håper dere kan gi meg noen tips/råd/brukererfaringer om skjærgårdsjeep, str.17-18 fot.
Tenker å kjøpe ny eller helst ikke mer enn 5 år gammel.

Pris: 100.000-200.000

Så langt synes jeg Uttern S52 ser fin ut, med 60,75, eller 80hk.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Om S52 indikerer 520 i lengde tror jeg 60hk kan bli litt smått. Disse båtene har ikke spesielt lett for motor og når du i tillegg lemper folk i dem så blir det fort behov for motorkrefter. Hyttenaboen har en askeladden 475 med 50hk og han får den ikke i plan med 4 mann ombord. 75hk derimot skulle være fint, mindre går sikkert om man bare unntaksvis er mer enn to.
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Har hatt Askeladden 515 med 75hk 2-takt og 90-4 takt. Stor forskjell.

Har nå Yamarin S46 m 50hk 4-takt.

Størrelsesforskjellen 460-515 er stor, rent sjødyktighetsmessig.

Jeg ville muligens vurdert noe mindre motor enn hva som er maks, da du sjelden på full fart. Velg heller ikke minste motor da denne ofte blir for liten med litt folk og bagasje i båten.

Uttern har jeg meget god tro på når det gjelder kjøreegenskaper. Dypere v-bunn og tar sjøen godt. Håndverket og finishen er desverre ikke like god.
 
M

Morpheus

Gjest
Heisan :)

Såvidt jeg har fått med meg så bor du i Bergens-området. Utfra en reklame på en lokalradio så har Bergen båt (jeg mener det var dem) kjøpt opp mye av beholdningen til Askeladden (som gikk konkurs) og avholder visst i disse tider salg basert på bud. Vil tro Askeladden har en modell i det segmentet du nevner som vil kunne passe.'

Bergen båt ligger på kokstad om jeg husker rett. Du kan jo evt. ringe dem.

Gleder meg selv til båtlivs-sesongen selv om den virker langt unna når jeg ser ut av vinduet... :/
 
R

Rojoh

Gjest
Askeladden, Yamarin og Ibiza er jo slagere. Ryds har en helt grei 17-foter. Relativt bred, og planer lett med litt last. Jeg var også på jakt etter båt i fjor sommer. Tenkte først på en skjærgårdsjeep siden jeg hadde hatt en 16-foter tidligere. Kjøpte en litt eldre Ibiza 20 touring i stedet. Samme bruksområde, men myye mer båt for samme penga. Sjekk løsningene som Ibiza har på sine 19 og 20-fotere. Du kan enkelt fiske, dra teiner, bade, stå på vannski, dregge opp langs holmer og skjær + alt det du ikke får med en skjærgårdsjeep: Komfort. ;)

Mvh. Johan
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Skjærgårdsjeep er jo en veldig egoistisk båt, det er bare føreren og kanskje en heldig passasjer som får vindskjerm. Et greit skritt opp fra en helt åpen båt, men oppleves ikke som så mye mer komfortabel. Hvis du jevnlig har passasjerer og er ute i all slags vær er det verdt å vurdere alternativer.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.730
Antall liker
4.544
Sted
Nøtterøy
Liker også Ibiza. Fint design. Finnes også som 17fot.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Skal kontakte Bergen Båt. Jeg har tenkt meg en tur på Dra til sjøs som starter på torsdag.
Har vurdert disse båtene med vindskjerm, og jeg er ikke 100% avklart mtp at det skal være skjærgårdsjeep.
Været her i Bergensområdet er jo en faktor.
Båten vil først å fremst brukes til fisketur, wakeboard, dykketurer og forflytning av mennesker (1-9 personer, og en hund, men den er liten) til nærmeste badevik.

Er det ikke lettere å få plass til mange mennesker i en skjærgårdsjeep enn i en tilsvarende priset vindskjermbåt som er mindre?
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Rojoh skrev:
Askeladden, Yamarin og Ibiza er jo slagere. Ryds har en helt grei 17-foter. Relativt bred, og planer lett med litt last. Jeg var også på jakt etter båt i fjor sommer. Tenkte først på en skjærgårdsjeep siden jeg hadde hatt en 16-foter tidligere. Kjøpte en litt eldre Ibiza 20 touring i stedet. Samme bruksområde, men myye mer båt for samme penga. Sjekk løsningene som Ibiza har på sine 19 og 20-fotere. Du kan enkelt fiske, dra teiner, bade, stå på vannski, dregge opp langs holmer og skjær + alt det du ikke får med en skjærgårdsjeep: Komfort. ;)

Mvh. Johan
Her tror jeg Johan har helt rett. Personlig synes jeg skjægårdsjeep er svært lite båt for pengene. Det er forvokste overprisede joller. På vestlandet er det klima for en slik båt 5 dager i året, og da kun for en kjapp tur på polet eller etter is til ungene. Se om ikke det alternativer som gir mer robusthet og komfort. Vi du absolutt kjøre fort, så kjøp en gammel 10" With jolle og sett på en 20 hester og lek med den ,mens familien kan kose seg med en ordenltig båt..

hver sin smak hver sin båt... tenk igjennom behovet
Sleiven
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Selv har jeg (eller, ikke egentlig jeg. Men jeg bruker den mye.) en Askeladden 475 Freestyle på hytta, med 60hk. Det går fint å ha 4-5 personer i båten, så lenge noen sitter i baugen. Sitter de bak sliter den litt. ;)

Hva med den typen båt som Askeladden 535 Invader? Det er litt kjipt i lengden å ikke ha en overliggende vindskjerm synes nå jeg, da de som ikke sitter bak den gjerne blir kliss våte om det er litt sjø og vind.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Askeladden 535 invader



Denne var fin, men den er litt for mye båt rett og slett. Jeg er egentlig en seilbåtmann og disponerer forsåvidt en havseiler som vi trives godt i hvis vi skal være på sjøen en dag eller helg.
Det jeg er ute etter er altså en båt som kan brukes til transport, lek og morro. Og jeg ser for meg at det blir vanskelig å stue 9 personer og en hund i båten ovenfor, ihvertfall hvis de skal sitte utendørs.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Morpheus skrev:
Liker også Ibiza båtene :). Jeg sjekket litt nærmere og fant en link om det nevnte salget: http://www.bergenbaat.no/Bergenbaatm26-2.pdf

Takker for tipset om båtmessen, har vært der noen ganger tidligere og tar kansje turen i år også (glemte datoen for messen i fjor)
Ser de har en Askeladden 475 og 525 som ikke er solgt enda.
475 blir litt i minste laget, og 525 kjørte jeg med i fjor sommer og den var så ubegripelig våt selv om det ikke var noe særlig sjø. Virket helt feilkonstruert. Utover det var det en fin båt. Men jeg vil ha en båt som går godt i sjøen.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Uttern 52 exclusive





Ser at det er mulig å få denne med 80hk, ny, for 173.000
Kalesje dekker styreposisjon og benk bak. Da holder man ungene og bikkja tørre, mens svigermor kan sitte foran og holde utkikk samt hoppe i land med fortøyningene.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
AnteValente skrev:
Hei

Sjekk ut Buster XL, fantastisk båt

http://www.buster.fi/?id=1008

mvh
Ja denne så fin ut!
Her får man stor kalesje og den er mer eller mindre vedlikeholdsfri.



Noe spesielt man bør tenke på med aluminiumsbåter?
Vet at aluminiumsseilbåter tidligere hadde problemer med korrosjon pga strømanlegg ombord.
Har man løst dette hos Buster?

Ser ut som om styrekonsollen er flyttet fremover på nyere modeller. Er dette riktig, og når skjedde i såfall endringen?

2008


2000


Noe dyrere ser det ut som...
 

AnteValente

Medlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
43
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Hei igjen

Jeg har en 2005 mod, og det er den nye typen.
Mener at de faktisk kom i denne utgaven til 2005 sesongen

mvh
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Aluminiumsbåter er jo meget solide, men ikke direkte billige.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.261
Antall liker
10.983
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Aluminiumsbåtene fra Buster er tøffe men dyre. Du får samme bruksegenskapene i tilsvarende finske båter for 100000 mindre (nypris).
Mitt forslag: Kjøp en ordinær bowrider, den mest praktiske båttypen i 5-7metersklassen.
F.eks. en ny Bella 512 Excel m/75-90hk, som her
http://www.zett.no/båt__til_salgs.html?objectId=1489411
en klassiker allerede, og mange sånne på finn.no
og hvis du vil ha brukt går du jo opp i størrelse til Bella 530 Excel eller en 600 Twin (sånn har jeg, vanskelig å finne brukt ennå).

I Bergen er det Bjordal & Madsen som har disse, eller? Still på båtmessa til helgen og få et tilbud.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Kabeldragern skrev:
Kan anbefale denne:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=12301005&WT.svl=Link

Hadde en slik med en Suzuki 90hk 4-takter. Utrolig lettplanende, stabil og stødig båt. Høy i rekka og hele 232cm bred.

Kjempebåt og kjempemotor!!
Så spennende ut denne.
Hvor er den produsert?



Jøgga skrev:
Aluminiumsbåtene fra Buster er tøffe men dyre. Du får samme bruksegenskapene i tilsvarende finske båter for 100000 mindre (nypris).
Mitt forslag: Kjøp en ordinær bowrider, den mest praktiske båttypen i 5-7metersklassen.
F.eks. en ny Bella 512 Excel m/75-90hk, som her
http://www.zett.no/båt__til_salgs.html?objectId=1489411
en klassiker allerede, og mange sånne på finn.no
og hvis du vil ha brukt går du jo opp i størrelse til Bella 530 Excel eller en 600 Twin (sånn har jeg, vanskelig å finne brukt ennå).

I Bergen er det Bjordal & Madsen som har disse, eller? Still på båtmessa til helgen og få et tilbud.
Denne var absolutt interessant. Den åpne plassen forran gjør at det er plass til mange når det er nødvendig. Pen var den også!







Regner med at jeg vil bli litt klokere etter båtmessen. Lettere når man har sett båtene på nært hold!

Hvordan er det med kvaliteten på småbåter generelt?
Noen merker man burde styre unna, dårlig annenhåndsverdi ol.?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Alle slike småbåter burde egentlig masseproduseres i stor skala. Problemet med små produsenter som Askeladden er at produksjonen for liten og ikke rasjonell nok så båtene for dyre. Så ikke noen grunn til å sky importbåter.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.261
Antall liker
10.983
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
kjoenik skrev:
.................................

Hvordan er det med kvaliteten på småbåter generelt?
Noen merker man burde styre unna, dårlig annenhåndsverdi ol.?
Båter produsert i Skandinavia holder seg generelt godt i pris, ukurante/nye merker med fjerne produksjonsland faller fort.
Norske båter er generelt dyrest, svenske og finske er litt rimeligere mye fordi de har mye større produksjon.

Båter med delt vindskjerm som du kan gå gjennom, benk bak og u-benk foran kalles bowrider, slik som Bella Excel, og har desidert best plassutnyttelse og bruksverdi for folk flest. Derfor er det den båttypen som har økt sterkest de siste årene. De kan brukes til både transport, familieturer, bading, vannsport og fiske:

Siden disse båtene har god plass til folk bør du tenke litt opp i motorstørrelse i forhold til minimums-anbefaling. En 18fots bowrider bør ha minst 75 hester for å plane fint med 5 personer om bord.

Andre finske kvalitetsbåter med tilsvarende konstruksjoner som Bella er Flipper, Finnmaster og Yamarin. Svenske Uttern i samme klassen. Mange av disse båtene er faktisk ganske like.

PS: Bella og Flipper produseres av Europas største småbåtprodusent, og gir mye båt for pengene.

Lykke til!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Sleiven skrev:
;D
Da blir wakeboardingen kanskje mer som dorging med "human bait"...

Har kikket endel på forskjellige bowridere. Tror denne båttypen passer veldig godt til mine behov.
Finnes endel brukte modeller fra Bella som er innenfor budsjett, og endel fra Yamarin som er like over budsjett. Finnmaster BR som finnes på finn.no er større og utenfor budsjett.
Skal kikke på disse båtene på båtmessa, så får jeg se om Yamarin har kvaliteter som rettferdiggjør den høyere prisen.
 
M

Morpheus

Gjest
Virkelig sterke kandidater du har sirklet deg frem til der Kjoenik! Fant også den Blesseren interessant. Vil bare nevne at Yamaha har et eget senter i Åsane (litt forbi industrihuset, men før lageret til Ikea). Der selger de pakker med Finnmaster og Yamaha. Vil tro den komboen er bra, men vet ikke hvordan prisnivået er... Yamaha er vel fortsatt Mercedes på sjøen hva angår båtmotorer, og dertil en smule dyrere....
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Etter båtmessen er de mest aktuelle kandidatene Bella 530 Excel m/90hk Mercury Optimax (to-takt), Yamarin 53BR m/80-100hk Yamaha 4.takt, Yamarin 5820 m/100hk 4-takt.

Etter å ha lest endel og snakket med forskjellige forhandlere heller jeg mot to-takter. Optimax motorene har faktisk lavere forbruk, like mye/lite støy (selv om to-takteren oppleves som mer støyende pga lydfrekvensen). Dessuten er to-takteren lettere og billigere å vedlikeholde.
To-takteren er kvikkere/akselererer bedre.

Dermed er det slik at jeg synes det er en liten ulempe at disse Yamarinbåtene, som forøvrig er fine, kommer med Yamaha 4-takter.
Er det dumt/urimelig av meg?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Synes jeg overhodet ikke er urimelig å tenke. Jeg synes Yamaha's 4-taktere er litt treige ift Mercury's 2-taktere jeg, især når båten er marginalt motorisert. Selv har jeg pleid å ha Yamaha 2 og 4-takt, har nå Mercury 4-takt, men vil sterkt vurdere 2-takt neste gang. Især hvis de klarer å lage en motor som klarer dorgefart lenge. Dette pga oljeskifter, vedlikehold, akselerasjon, planeringsevner etc.

Nå har jeg en Flipper 515HT med Mercury 60 4T/4 syl.



Som vanlig er disse fire- og sekssylindrede Mercury'ene glitrende motorer; jeg synes personlig de er markedets beste i sine klasser etter hva jeg er interessert i; og hadde definitivt kjøpt større Mercury neste gang; men denne er litt for liten for båten. Jeg har to kompiser med likedan båt; en har en Yamaha 80 4T og en har en Mercury 75 2T Optimax (om jeg ikke husker feil). Mercury'en er mye mer motor imo; trøkk og liv.

Båten har sine fordeler; ligger ute hele vinteren og man er varm og god selv på de dagene som ikke er varmest, og jeg hadde aldri skulle gått tilbake til åpen båt; men den anbefales ikke av den enkle grunn at den er ukomfortabel i litt sjø. Yamarin'ene (som jeg også har hatt) er imo mye bedre; smooth og elegant i sjøen ift min Flipper imo. Neste gang jeg evt skal ha tilsvarende båt; en Yamarin HT. Aller helst med en godt dimensjonert Mercury på hekken; men Yamaha'ene har alltid vært gode for meg (har brukt Yamaha outboard i 20 år), om enn litt kjedelige.

Mvh Vidar P
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Ja, dette underbygger mine inntrykk
Synd at Yamarin og Yamaha 4-takt selges som par. Slik jeg har forstått det koster det det uforholdsmessig mye å kjøpe dem med motor fra en annen fabrikant.

Bella 530 Excel





Pen båt, og skal etter sigende gå godt i sjøen. Jeg har også inntrykk av at Mercury har fått det til med de siste Optimax motorene.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har ikke Mercury slutta med 2-takts nå da Vidar? Mente å huske at de ga seg med det jeg. I samme omgang som de kutta ut racing-Mercruiser motorene.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pengvim skrev:
Har ikke Mercury slutta med 2-takts nå da Vidar? Mente å huske at de ga seg med det jeg. I samme omgang som de kutta ut racing-Mercruiser motorene.
Aner ikke. Det har jeg aldri hørt. Kompisen har en 2T Optimax iallefall, og jeg har en 4t.

Her er hjemmesiden for outboardere fra Mercury. Tøffeste toget på skinner er de iallefall, det kan ingen ta fra de.

http://www.mercurymarine.com/engines/outboards/index.php

Mvh Vidar P
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Her er hjemmesiden for outboardere fra Mercury. Tøffeste toget på skinner er de iallefall, det kan ingen ta fra de.
Det har jeg alltid vært enig i.. ;D

Johnson 4T som står på båten til min familie har det vært for mange problemer med egentlig. Ville nok holdt meg unna de ihvertfall.
Også Mariner da, som stopper når du kjører på tomgang mer enn et halvt minutt (satt litt på spissen, men det er nesten så ille). Det er jo latterlig. :-\
Kjenner flere som har det, så det er ikke noe jeg bare har lest altså. Kan evt håpe på at det har forbedra seg de siste åra.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Pengvim skrev:
Har ikke Mercury slutta med 2-takts nå da Vidar? Mente å huske at de ga seg med det jeg. I samme omgang som de kutta ut racing-Mercruiser motorene.
Neida, de har kommet med Optimax motorene som er to-taktere med direkte innsprøytning. Ny teknologi som reduserer bensinforbruket med 30% i forhold til konvensjonelle to-taktere hvor deler av bensinen i sylinderen desverre ikke blir forbrent, men lekker ut sammen med eksosen istedenfor...
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.261
Antall liker
10.983
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Pengvim skrev:
Har ikke Mercury slutta med 2-takts nå da Vidar? Mente å huske at de ga seg med det jeg. I samme omgang som de kutta ut racing-Mercruiser motorene.
Aner ikke. Det har jeg aldri hørt. Kompisen har en 2T Optimax iallefall, og jeg har en 4t.
Her er hjemmesiden for outboardere fra Mercury. Tøffeste toget på skinner er de iallefall, det kan ingen ta fra de.
http://www.mercurymarine.com/engines/outboards/index.php
Mvh Vidar P
Noen av oss er bare så enige om ting her i livet.
Mercury Optimax går så det suser, det er den de selger mest av her på berget. En fornuftig motor på alle måter men jeg kjøpte 115 Fourstroke på grunn av lyden (ja!) og mindre vibrasjoner. Det sto mellom den og en Honda. Vurderer å skifte til 135 Verado, det må vel være outboardenes BMW. Da trekker min Bella 600 Twin over førti.

eller

fra katalogen fra virkeligheten


Forresten er det snart vår i Rogaland, ser ikke bort fra en liten runde på fjorden i helgen.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Vel, Honda er jo ikke verst det heller da..

En nabo på hytta har Honda på den ene båten, og Mercury Optimax på den andre (husker ikke HK). Han virka noe usiker på hvilken han var mest fornøyd med når jeg spurte i sommer... :p
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Snasen båt Jøgga!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Var ute og kikket på Bella i dag og har bedt om en pris fra forhandler.

Jøgga, har du noensinne ønsket at du hadde vindusvisker på førevinduet?
Hvis man skal kjøre med kalesjen oppe er det vel fordi det regner, og da kan man ikke se så mye uten visker, eller hva?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.261
Antall liker
10.983
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
kjoenik skrev:
Var ute og kikket på Bella i dag og har bedt om en pris fra forhandler.

Jøgga, har du noensinne ønsket at du hadde vindusvisker på førevinduet?
Hvis man skal kjøre med kalesjen oppe er det vel fordi det regner, og da kan man ikke se så mye uten visker, eller hva?
Ikke akkurat en skjærgårdsjeep, som trådtittelen sier, men min Bella 600 er både tøffere, mer komfortabel og praktisk enn alle skjærgårdsjeeper jeg vet om. Den er sjøsterk og lettkjørt, og finnes som skjærgårdsjeep med navnet 600 Ocean hvis man absolutt skal være så sær.

Når det suser av gårde i regnvær med kalesjen oppe har jeg av og til ønsket meg vindusviskere, men det går faktisk ganske greit uten. Hvis man vil ha koster det ikke allverden og er enkelt å montere.

Tips: kjøp 115 hk motor, ikke velg 90 som er minimumsanbefaling. Du bruker ikke mere bensin, båten bare går lettere. Skal du ha det ultimate motoralternativet til denne båten spanderer du en Verado 135. Alltid oppgraderingsplaner....
 
Topp Bunn