Hvilken seilbåt bør en velge?

P

Parelius

Gjest
Har tre kandidater på listen:

Bavaria Vision 44
Jeanneau 42i
Beneteau Osceanis 43

Noen som har erfaringer/synspunkter her? Andre gode kandidater?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ny eller brukt?`
Prisramme?
Til hvilket bruk?

P

Parelius

Gjest
Ny. De ligger vel omtrent på det samme - nesten. Vil nødig over 1,8 mil. Bruk? Ikke konkurranse, men Æventyr og Kos - første steg på veien før vi avslutter med en Beneteau 57, innen geriatrien tar oss. Vi er tre stykker som skal gå sammen om den.

Tillegg: En kompis har kjøpt Bavaria Vision 50. Kunne vært greit om vi var i stand til å seile fra ham, bare for glædens skyld…

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg tror ikke du seiler fra en Bav 50 med noen av de du foreslår. Vannlinjen har mye å si for hastigheten på en deplacementbåt.

Men du tar ham på stil og eleganse. Vision serien til Bavaria har vel ikke slått helt til, og personlig synes jeg de ser litt rare ut.

Av de du nevner er Oceanis 43 min favoritt. Nydelige linjer, smakfull innredning og seiler bra. Jeg gir trekk for pantryet. Jeg liker ikke langsgående løsninger som gir dårlig støtte når du skal tilberede kanapeer og champagne når dere er underveis.
Der er Jeannauen mye bedre. Pantryet i den er kjempeflott. Ellers er disse båtene like, og seiler vel stort sett like bra.

Men siden grensen er 1,8'' har du mye å velge mellom. Tenk litt på at store båter større enn 42-45 fot kan være problematiske å få plass til i gjestehavner, og man må legge seg i uthavn eller for anker.

Man kan naturligvis gjøre grandiose ankomster fra lettbåten, men det blir ikke helt det samme som å gli på plass med militær presisjon med cruiseren.
Jeg går ut fra at den nautiske kompetansen er til stede i rikt monn, så da går nok dette bra.

Jeg kan komme med noen andre forslag etter hvert.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.058
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
for den prisen du nevner får du en brukt first 47.7 som seiler ringer rundt de trauste cruiserne du nevner....eller kanskje en brukt Gran Soleil 43?
mvh

P

Parelius

Gjest
Takker så mye. Brukt er lite interessant, siden vi skal ha momsfritak ved å plassere den i et a/s.

Enig med det du sier angående pantryet, Oddgeir. Hva er forresten nautisk kompetanse? Lar den seg erhverve?

K

kbwh

Gjest
Den nautiske kompetanse kan overlate Robertson mens man malter seg.

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Av de nevnte båtene er Bavaria helt sist på min liste. Den ser "ulykkelig" ut, er myk i skroget og du får lite tilbake når du en gang skal selge den på bruktbørsen. Noen som nevnte sprekker rundt kjølen? Beneteau Osceanis 43 er skuddsikker og holder seg godt i pris. Jeanneau 42i kjenner jeg ikke, men som LMC nevner så er First 47.7 en flott båt som seiler ring rundt 50' til kompisen din!

I den prisklassen du nevner finnes mye lekkert,- men hvorfor ikke kjøpe noe brukt? Feks fra X-Yachts?

Edit: Ser innlegget ditt Parelius, så da utgår siste linje.....

P

Parelius

Gjest
hmmm. både Elan 40 og 434 så meget fin ut. Riktig pantry. De må absolutt besiktiges. Takker, LMC! Har du noen synspunkter på den vs. Jeanneau 42i / Oscenanis 43?

(bavaria er vel neste ute av listen nå...)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Parelius skrev:
Hva er forresten nautisk kompetanse? Lar den seg erhverve?
Båtførerbeviset blir vel obligatorisk om noen år.

Ellers er vel et fast blikk og en stødig hånd et must. 8)

43 fotere kan være leie å finmanøvrere i sidevind, og kombinert med at det er viktig å se cool ut (man må ikke på noe tidspunkt gi inntrykk av at man har mistet kontrollen), kan det fort bli slitsomt om man mangler denne omtalte kompetansen.

Men så ille som dette går det neppe.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.058
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
tipper Elan seiler bedre,men Jeanneau er mere i retning av cruisere/komfort
sjekk arbeidsposisjon i cocpit...skal det småunger/bikkjer ombord....fribord høyde
doble ratt
prøv dem på bakk og se hvilken vei de går?....den veien du styrer eller ...?
hvor dypt stikker de ifht havnetilgang....grunn kjøl=avdrift dyp=høyde
1,70 på Hankø!
lengde/bredde kan være et problem,men du får alltids presset deg innimellom 8)
kort sagt ...gjør hjemmeleksen din
har selv en GibSea 43 cruiser laget av Dufour og med doble toaletter/dusj doble akterkabiner åpen lav hekk med doble ratt,så er den perfekt for 2 tenåringer med gjester og en collie som vil i jolla hele tiden
mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hvorfor ikke satse på litt større da ;) ::)

Forresten har du ikke noen bilder av båten din innvendig LMC ?
Mvh Jan I

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
First 31.7 er en spennende båt og har en fenomenal sosial forening.
Sjekk bla.a. www.first317.no

Selvsagt for liten - men man kan velge 40.7 i stedet og hele denne serien fra first har mye felles engagement og felles arrangement!

Liten aktivitet der akkurat nå i vinter (selvsagt) men mailinglisten, for de som er med der, har bra aktivitet også vinterstid - det siste der er oppmoding om å melde seg på Færderen først som sist (14 uker til).
Bra greier!

P

Parelius

Gjest
Da ble det en Beneteau Océanis 43! En siste seilas før jeg krysser Lethe.

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
GRATULERER, ser herlig ut
Mvh Jan I

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gratulerer med et fantastisk fartøy!

Hører jeg nachspiel på neste Horten messe? ;D

P

Parelius

Gjest
Oppgølgingsspørsmål mer i tråd med våre egentlige interesser;

noen som har erfaring med lydanlegg i slike båter? Hva må en spesielt ta hensyn til, og er det noen velprøvde løsninger der ute? Er det f.eks. uproblematisk med HD-basert avspilling i slike miljø?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hva er behovet...Skal du til Middagsbukta eller jorden rundt?

Har ikke erfaring med de nye båterne ,men familien hadde mye glede av denne i 25 år, desverre solge foreldrene mine den nylig.. :'(

Med Hallerberg-Rassy 42" seilte de til t/r Vestindia 2 ganger, samt Middelhavet. Robust båt, men ikke skarpseiler.
Selv foretrakk jeg Comfort 32 som passer bedre i norske trange farvann...

mvh
Sleiven

EDIT; OOPPS SÅ IKKE AT VALGET VAR TATT: KOS DEG..

Topp Bunn