Jeg tror ikke du seiler fra en Bav 50 med noen av de du foreslår. Vannlinjen har mye å si for hastigheten på en deplacementbåt.
Men du tar ham på stil og eleganse. Vision serien til Bavaria har vel ikke slått helt til, og personlig synes jeg de ser litt rare ut.
Av de du nevner er Oceanis 43 min favoritt. Nydelige linjer, smakfull innredning og seiler bra. Jeg gir trekk for pantryet. Jeg liker ikke langsgående løsninger som gir dårlig støtte når du skal tilberede kanapeer og champagne når dere er underveis.
Der er Jeannauen mye bedre. Pantryet i den er kjempeflott. Ellers er disse båtene like, og seiler vel stort sett like bra.
Men siden grensen er 1,8'' har du mye å velge mellom. Tenk litt på at store båter større enn 42-45 fot kan være problematiske å få plass til i gjestehavner, og man må legge seg i uthavn eller for anker.
Man kan naturligvis gjøre grandiose ankomster fra lettbåten, men det blir ikke helt det samme som å gli på plass med militær presisjon med cruiseren.
Jeg går ut fra at den nautiske kompetansen er til stede i rikt monn, så da går nok dette bra.
Jeg kan komme med noen andre forslag etter hvert.