Hvilken pickup er dette?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Etter pickuphuset å dømme er det definitivt en Rega-variant. Desverre er jeg ikke så bevandret i disse at jeg kan mene noe om hvilken modell.....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er en gammel Rega MM, jeg husker ikke navn i farta; men de hadde såvidt jeg vet bare en grå. Mener at den var i den helt rimeligste ende av Rega-sortimentet kanskje.

EDIT; nå husker jeg, tror den heter RB100. Forgjenger til dagens Elys!

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
eskilm skrev:
Ok, så den er gammel og ikke noe å spare på?
Ikke noe å betale penger for kanskje, men om den fungerer bra og låter bra, så er det jo absolutt ingen grunn til å pensjonere den. Men RB100 er noen år ja. Skulle ikke forbause meg om den er rundt 15 år eller eldre.

Mvh Vidar P
 

eskilm

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Innlegg
5
Antall liker
0
Den fulgte med spillern som jeg har kjøpt :) har vel en plan om Shure N75
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spørs vel på hvilken spiller du har det da. Det er et trepunkts feste, så det er jo en Rega arm du har. Antakelig fins det bedre ideer enn en slik Shure til slik arm.

Mvh Vidar P
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det finnes langt bedre ideer enn Shure, IMHO. Ortofon 530, Grado Black, Dynavector DV10x5, Audio Technica AT-OC9...avhengig av hvor mye du skal bruke, selvfølgelig...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rart om du skulle ha en RB100 pu på en P3; på den tiden RB100 var på markedet het disse Rega'ene Planar 3. P3 er en oppgradert nyere versjon. Men vel vel. Jeg vil fraråde deg å bruke en Shure MM på din Rega, dersom du ikke vet hvordan resultatet blir og liker det.
Det kan fort bli en dyr og ubehagelig overraskelse av overveldende nitrist døll lyd; det er neppe verdens beste match.

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Er du usikker på hvor slitt PU'en din er og er redd for å ødelegge skivene dine kan du jo begynne med en Audio Technica AT-95. Den får du for latterlige 300 spenn og låter helt greit.....

Kjøpte forøvrig en Planar 3 med RB 300 arm for noen år siden for å ha på hytta. Da fulgte den samme PU'en som du har på din med på kjøpet. Den gikk rett i søpla og ble erstattet av AT-95.

NB! Du må kjøpe en spacer for å få riktig VTA med denne PU'en. Hvis jeg ikke husker feil var det 4mm som skulle til....
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ellers så sitter jeg å speller på en Nottingham Interspace,med en Denon pu(mc,helt gullfarget) akkurat nå,en spiller jeg har lånt,er det mer i Denonsegmentet som låter noe likt klangmessig.....er kanskje dette noe å vurdere.....Var heldig å fikk lånt meg"drømmedrivverket"mitt.....så pvi en har ett par dagers ferie akkurat nå,låter fint....men det ække vpi akkurat ;).....Men spiller harmonisk,vakkert og er flott å se til denne Interspace.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Den du spiller på er nok DL-304, Espen. Legendarisk i sin tid, men ikke nødvendigvis noen kanonmatch til RB 300. Dessuten har den en kilen cantilever, og kneler ofte lenge før den er utslitt.Ellers har du jo rett i at DEnon har noen riktig gode og rimelige High Output MC-elementer som kunne være greit å vurdere.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Den du spiller på er nok DL-304, Espen. Legendarisk i sin tid, men ikke nødvendigvis noen kanonmatch til RB 300. Dessuten har den en kilen cantilever, og kneler ofte lenge før den er utslitt.
Som jeg skulle ha sagt det selv. DL304 har jeg to stykker av; begge er konka ut tross min forsiktige bruk; de er elendig bygget og tåler fint lite av mekaniske påkjenninger, men låter smooth og fint i de rette armene. RB300 er ikke en slik, men den aller dårligste matchen jeg har hørt er de ellers superbe Linn-armene. Der dør DL304 helt hen og låter meningsløst statisk.

Dette er en pu som jeg ikke vil uforbeholdent anbefale til andre enn ala Thorens TP90-eiere med stødig hånd. I sannhet låter de bra i TP90 og andre Thorens-armer; ikke minst på TD2001 og TD3001 drivverkene. Det er noe med synergi der... smooth og eufonisk; om enn ikke akkurat siste ord i incisiv driv og PR&T.

Mvh Vidar P
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva er det av mc low som kan funke bra i denne rb-700 armen da?på dette drivverket?

Har muligheten til å kjøpe denne sånn den står,for en svært hyggelig penge,men jeg er usikker enda i allefall,hva med dv-20x,benz ace? ......uansett selges ikke vpi en,

så kan man spørre seg om det er vits med to slike drivverk på hylla,i innkoblet modus....eller om det rett og slett er bedre å anvende pengene ett annet sted,det logiske er vel sikkert at dette er lurt å gå forbi,pga at spillerne er i stort sett samme(pris)klasse,men somsagt jeg har ett meget svakt øye for akkurat interspace.. ;)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
impulse skrev:
Den du spiller på er nok DL-304, Espen. Legendarisk i sin tid, men ikke nødvendigvis noen kanonmatch til RB 300. Dessuten har den en kilen cantilever, og kneler ofte lenge før den er utslitt.Ellers har du jo rett i at DEnon har noen riktig gode og rimelige High Output MC-elementer som kunne være greit å vurdere.
Rigtigt, en Denon DL110 er meget god til prisen! DL160 endda litt bedre, jeg har hatt begge.
http://www.audiocubes2.com/brand/Denon/product/Denon_DL-110__Moving_Coil_Cartridge.html
http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehoer/platespillertilbehoer/denon_dl-160_pickup.htm
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
ixos_76 skrev:
Hva er det av mc low som kan funke bra i denne rb-700 armen da?på dette drivverket?

Har muligheten til å kjøpe denne sånn den står,for en svært hyggelig penge,men jeg er usikker enda i allefall,hva med dv-20x,benz ace? ......uansett selges ikke vpi en,

så kan man spørre seg om det er vits med to slike drivverk på hylla,i innkoblet modus....eller om det rett og slett er bedre å anvende pengene ett annet sted,det logiske er vel sikkert at dette er lurt å gå forbi,pga at spillerne er i stort sett samme(pris)klasse,men somsagt jeg har ett meget svakt øye for akkurat interspace.. ;)
Jeg ville prøvd å sette i dynavectoren din. Burde fungere utmerket.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Det er en gammel Rega MM, jeg husker ikke navn i farta; men de hadde såvidt jeg vet bare en grå. Mener at den var i den helt rimeligste ende av Rega-sortimentet kanskje.

EDIT; nå husker jeg, tror den heter RB100. Forgjenger til dagens Elys!

Mvh Vidar P
Det er en Rega Elys, den hadde grå finish før den ble lilla. Den trenger ikke nødvendigvis være gammel, da innbytte-varianter i grå finish har vært i salg inntil for tre år siden. Prisen var 1.000-1.400 kroner.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.862
Antall liker
17.394
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Stjeler denne gamle tråd. Hvilket snabelløst dyr er dette?
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
En eller annen hjemmestrippet Ortofon variant muligens.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Lurer på om ikke det kan være en Linn? Ligner litt på remslingene av en Linn Krystal.

Johan-Kr
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
En Goldring. Enten en Electro II eller en Eroica - strippet og "dempet" med lim/lakk.

Edit: Mest sannsynlig en Eroica - smalere enn Electroen og mangler dennes røde
eller blå - bakre plaststykke - som diffrensierer mellom high- og low-output...
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jorwed: Enig med Gunnar her. Electra eller Eroica. Kanskje tilogmed en Elite. Det er forøvrig den klareste byttekandidaten jeg har sett på aldri så lenge...Fjernes omgående fra ligningen, takk..Sitter den på en Lenco eller noe sånt?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.862
Antall liker
17.394
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hei. Nei, Auditor. Du kjenner da meg bedre enn det? :)
Den sitter på en Thorens TD-160 Super, men Grace 707 arm.
Ja, PU er det ikke lenger håp for. Det er også gjort noen moddinger i armhuset (kontakten), så arm er ett langt lerret å bleke...
Spilleren var heldigvis fin :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Doner hele "super-vraket" til meg du, så har jeg litt å pusle med utover forvinteren;)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jorwed: Man vet da aldri med deg..Apparatene har jo for pokker svingdørsinngang ute på Ski.. Du bytter jo komponenter omtrent daglig..hehe..Jeg har prøve å få deg til å "falle ned på en kombinasjon" altfor lenge nå..
 
  • Liker
Reaksjoner: Sst

efuglset

Medlem
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
35
Antall liker
10
Torget vurderinger
2
Hei. Nei, Auditor. Du kjenner da meg bedre enn det? :)
Den sitter på en Thorens TD-160 Super, men Grace 707 arm.
Ja, PU er det ikke lenger håp for. Det er også gjort noen moddinger i armhuset (kontakten), så arm er ett langt lerret å bleke...
Spilleren var heldigvis fin :)
Hei, ser dette er en veeeldig gammel tråd , men jeg vurder å sette en Grace 707 på en 160 Thorens. Hva var dine erfaringer?
mvh Erik
 
Topp Bunn