Hvilken pick-up

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Hei

Benz'en min er utslitt og trenger ny pick-up. Har midlertidig satt på en ortofon 2M blue som jeg hadde liggende, men det er nedtur de luxe.
Spilleren er en gammel Rega P3, som i overskuelig fremtid mest sannsynlig blir oppgradert til RP 6.
Har sett på en del alternativer, men føler jeg trenger litt valgassistanse.

AT-33EV, passer den i 300 arma på regaen, og vil den passe i fremtidig 303 arm?
Ortofon 2M black!? (mm)
Denon 103R. Er vel kanskje ikke helt riktig til arma?
Rega Exact (mm) Ser den ofte blir levert fabrikkmontert med RP 6

Spiller mye gamle slitte plater men ønsker ikke altfor mye peiskos. Rock, progrock og pop i all hovedsak.
Skikkelig bass, fyldig mellomtone og luftig topp.
Hva er sikreste stikk og det er vel kanskje flere som bør taes med i betraktning?

På forhånd takk:)

Mvh Calaf
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Soundsmith... Om du skal ha bass og dynamikk... Vil jeg si...
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Takker!

Vil rimeligste Otello gjøre jobben, eller bør jeg opp på Carmen. (Carmen er vel sånn foreløpig helt på grensen av budsjett)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dynavector, kanskje? De er umåtelig snille med slitne plater, og rause og varme i klangen. Kanskje ikke det siste ordet i luftig topp, men mer av alt er strengt tatt bare en større porsjon...
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Takker!

Vil rimeligste Otello gjøre jobben, eller bør jeg opp på Carmen. (Carmen er vel sånn foreløpig helt på grensen av budsjett)
Har brukt Carmen noen uker nå. Litt skuffet over noe tam bassgjengivelse i starten, men dette ble bedre med bytte til lettere headshell. Mitt inntrykk sålangt er at dette er en god allrounder som gir mye PU for pengene.

mvh
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Dynavector, kanskje? De er umåtelig snille med slitne plater, og rause og varme i klangen. Kanskje ikke det siste ordet i luftig topp, men mer av alt er strengt tatt bare en større porsjon...
Tar den med i betraktning. Er vel en gammel traver som er skrevet mye om. Skal lese meg litt opp på det jeg finner.
Høyttalerne det spilles på er noen fine gamle IMF RSPM, så det mangler i utgangspunktet ikke bass. Den må bare være riktig:)

Mvh Calaf
 
L

Laban MK2

Gjest
Ortofon M2 Black NOT men det er min mening , den har ikke noe å gjøre på en platespiller i det hele tatt da den spiller som ei røy av en knittrespiker .
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Takker!

Vil rimeligste Otello gjøre jobben, eller bør jeg opp på Carmen. (Carmen er vel sånn foreløpig helt på grensen av budsjett)
Har brukt Carmen noen uker nå. Litt skuffet over noe tam bassgjengivelse i starten, men dette ble bedre med bytte til lettere headshell. Mitt inntrykk sålangt er at dette er en god allrounder som gir mye PU for pengene.

mvh
Takker. Både Otello og Carmen bør vel også være god match med RB 300 arm og evt RB 303!?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ortofon M2 Black NOT men det er min mening , den har ikke noe å gjøre på en platespiller i det hele tatt da den spiller som ei røy av en knittrespiker .
Kunne vært litt interessant om du utdyper en smule. Den får gjennomgående hyggelige tilbakemeldinger i det jeg har sett av tester (har ikke hørt den selv). Hva har du testet den sammen med, hva var så galt at du avskriver den totalt?
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Ortofon M2 Black NOT men det er min mening , den har ikke noe å gjøre på en platespiller i det hele tatt da den spiller som ei røy av en knittrespiker .
Takk
Ok. Har ikke hørt den selv, men har hørt Bronze som etter min mening spilte bare sånn passe ok. Riktignok på lite slitte plater. (Samme spiller som meg, men helt annet system)
Hvilken spiller og arm bruker du?

mvh Calaf
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.700
Sted
Kongsberg
Hei.

Sound Smith pickupene (med medium compliance) bør være ideell for Regaarmene.

Du bør absolutt gå for Carmen framfor Otello da den skarpere nåleslipingen reduserer
peiskosen betraktelig.

Hvorfor oppgradere til RP-6 ? Jeg ville heller lagt mer penger i en pickup - som Sound
Smith Aida og beholdt den gamle spilleren. Den bør ikke være noe særlig dårligere enn
en RP-6 (den kan til og med ha bedre lager i armen om du har vært heldig)...

På P3en din kan du senere bytte til 24 V motor og eventuelt oppgradere med den
separate strømforsyningen. Bytte av motvektslodd, metall subplatter, silekonrem, osv.
vil kunne løfte den gamle spilleren din ytterligere.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Hei.

Sound Smith pickupene (med medium compliance) bør være ideell for Regaarmene.

Du bør absolutt gå for Carmen framfor Otello da den skarpere nåleslipingen reduserer
peiskosen betraktelig.

Hvorfor oppgradere til RP-6 ? Jeg ville heller lagt mer penger i en pickup - som Sound
Smith Aida og beholdt den gamle spilleren. Den bør ikke være noe særlig dårligere enn
en RP-6 (den kan til og med ha bedre lager i armen om du har vært heldig)...

På P3en din kan du senere bytte til 24 V motor og eventuelt oppgradere med den
separate strømforsyningen. Bytte av motvektslodd, metall subplatter, silekonrem, osv.
vil kunne løfte den gamle spilleren din ytterligere.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Takker

RP6? Tja si det. Inbildning av at spilleren er litt utdatert, og at ny ville gi et stort løft!
Er litt usikker på alder på spilleren. Og er litt på tynn is her, men tror vel kanskje den heter Planar 3. Var dette i såfall forgjenger til P3?(Det står planar 3, og ikke p3 på spilleren.)
Er denne i såfall på høyde med RP 6 med litt pimping?
Den går helt fint. Har aldri vært noe trøbbel med den. Målet er jo selvfølgelig best mulig lydutbytte til lavest mulig pris. Lar det seg gjøre med forholdvis rimelig oppgraderinger av spiller, kan jo pengene heller legges i pick-up.
Hvor mye er egentlig forsvarlig å legge i pick-up til en slik spiller, før man egentlig burde tenke på spillerbytte?

Mvh Calaf
 
L

Laban MK2

Gjest
Ortofon M2 Black NOT men det er min mening , den har ikke noe å gjøre på en platespiller i det hele tatt da den spiller som ei røy av en knittrespiker .
Kunne vært litt interessant om du utdyper en smule. Den får gjennomgående hyggelige tilbakemeldinger i det jeg har sett av tester (har ikke hørt den selv). Hva har du testet den sammen med, hva var så galt at du avskriver den totalt?
Fikk den ikke til enkelt å greit , den ble kjørt med Thorens 124 / Rega arm /SME / Graham slee Reflex riaa mener jeg å huske . Dynavector XX2mkII var neste nål ut å da var alt glemt :) nei en sånn møkka nål unne jeg ingen den kan pokker meg ikke spille musikk den er jo rene zombie stylus :)
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Ortofon M2 Black NOT men det er min mening , den har ikke noe å gjøre på en platespiller i det hele tatt da den spiller som ei røy av en knittrespiker .
Kunne vært litt interessant om du utdyper en smule. Den får gjennomgående hyggelige tilbakemeldinger i det jeg har sett av tester (har ikke hørt den selv). Hva har du testet den sammen med, hva var så galt at du avskriver den totalt?
Fikk den ikke til enkelt å greit , den ble kjørt med Thorens 124 / Rega arm /SME / Graham slee Reflex riaa mener jeg å huske . Dynavector XX2mkII var neste nål ut å da var alt glemt :) nei en sånn møkka nål unne jeg ingen den kan pokker meg ikke spille musikk den er jo rene zombie stylus :)
Ærlig sak det da om man liker det eller ikke:)
Men er ikke DV noen hakk opp på prisstigen fra Black?

mvh Calaf
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er pussig at du er så negativ om en pickup som Michael Fremer (uten at han er noen gud) kalte 'ridiculously good'. Er du sikker på at du ikke har fått en skadet pickup, eller en eller annen produksjonsfeil?

Edit: Visst er det ganske mye opp til XX2. Jeg rotet med 20X i hodet, som ikke er så ille mye dyrere.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Nagaoka. Varme, dynamikk, sporer som ett godstog.
 
  • Liker
Reaksjoner: 666
L

Laban MK2

Gjest
Jo da XX er et stykke opp i pris , ja klart M2 kunne jo ha feil fra produksjonen hvem vet ( hadde den inn hos hifiklubben til sjekk å fikk byttet nålfane )
Eneste jeg kan gi den et bittelitt for noe oppe i diskanten :D , eneste gangen jeg har hørt noe så ille fra Ortofon var den gangen de hadde en billig serie som het turbo et eller annet den gikk rett i søppla .
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Skjønner jo lett at til syvende og sist, ryker budsjett så det skriker:)
Men prøver å holde litt igjen så lenge det varer.
Har lest Rudi's pick-up liste og anbefalinger opp og ned. Har tatt utgangspunkt i dette, men om
noen hadde erfaringer med samme spiller som meg hadde det vært fint.
Har jo sånn sett siklet en stund på soundsmith utfra bla. Rudi's anbefalinger. Det gjør desverre ikke lommeboka om man skal helt opp til Aida iallfall!
Men hva med AT-33EV, Exact og 103R som i åpningsinnlegget?
Er noen av disse brukbare kandidater?
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Nagaoka. Varme, dynamikk, sporer som ett godstog.
Godstog buldrer fælt når de dundrer forbi:).
Hvilken tenker du på da. Hva med knitring.
kan du si noe mere om den?

mvh Calaf
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Nagaoka blir anbefalt hele tiden på VinylEngine men jeg har aldrig hørt den.
AT33 og AT33 PTG II er veldig neutrale og helt fantastiske til prisen. Bassen er ikke voluminøs men meget fin og detaljert.
Har ikke hatt så dyre pickups på RSPM, bare Denon DL160, Ortofon MC25FL, Shure V15vxmr og N91ED, var mektig imponert over DL160 men den er utgått, DL110 spiller vel så bra.
Du kan se litt i AT33 tråden, der er en del der bruker denne nå.
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
.......
Du bør absolutt gå for Carmen framfor Otello da den skarpere nåleslipingen reduserer
peiskosen betraktelig.
.....
mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Hei !
Jeg har en Ortofon 2M Black som spiller fantastisk bra på min Rega P3-24.
Har noe knitring fra platene som jeg trodde skyldtes den finslipte nåla på 2M.
Trodde at jo lenger ned i rilla nåla når, jo mer fanger den opp?
Men det du sier her, Gunnar, indikerer jo det motsatte.
Kan du utdype og forklare for en novise ???
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det meste av slittasje (fra støv-tørk, fra cover, og fra enklere koniske & "store" elliptiske nåler) ligger i øvre lag (naturlivis), og endel av støv-partiklene er for store til å havne i bunn av rillene.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.700
Sted
Kongsberg
.......
Du bør absolutt gå for Carmen framfor Otello da den skarpere nåleslipingen reduserer
peiskosen betraktelig.
.....
mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Hei !
Jeg har en Ortofon 2M Black som spiller fantastisk bra på min Rega P3-24.
Har noe knitring fra platene som jeg trodde skyldtes den finslipte nåla på 2M.
Trodde at jo lenger ned i rilla nåla når, jo mer fanger den opp?
Men det du sier her, Gunnar, indikerer jo det motsatte.
Kan du utdype og forklare for en novise ???
Hei.

Du er på ingen måte alene om å tro dette, så det kan kanskje være litt almennyttig at jeg utdyper dette litt.

Den skarpe slipingen går som du sier dypere i rillene og det har tre klare fordeler i forhold til en buttere sliping;

- En skarp nålesliping vil (om den er montert riktig) spore langt bedre enn en butt sliping. Da får man som du
antyder mer detaljer (særlig i diskanten), men man unngår den langt værre skingrende og mer volumiøse lyden
som kommer av forvrengningen ved dårlige sporingen. Pickuper med skarpere slipinger oppfattes totalt som
mørkere i klangen nettopp fordi de sporer bedre. Syretestene her er Kate Bushs "Wuthering hig(t)hs" for å teste
sporingen i diskanten - og Tellarcs 1812 Overtyre for å sjekke sporingen i bassen.

- På grunn av god sporing slites platene mye mindre. Min utgave av Pink Floyd; The Wall - kjøpt på den aller
første utsalgsdagen - og spilt tusenvis av ganger siden (jeg kunne i en periode hele teksten på dobbeltalbumet
utenat:p), er fortsatt brukbar i lydkvalitet - siden den alltid har blitt avspilt med godt sporende pickuper.

- Er plata slitt (brukt) er den etter all sannsynlighet brukt med en pickup med butt sliping og da kan i verste
fall øverste del av rilleveggen være ødelagt (slitt ned), noe som gir elendig lyd (forvrengning og peiskos) - om
den spilles med en ny pickup med butt nålesliping. Med en skarpere sliping når nålen lavereliggende - ikke slitte -
deler av rilla med langt bedre lyd som resultat. Jeg har gang på gang latt meg overraske over hvor god lyd jeg
kan få fra brukte plater som i utgangspunktet ser for jævelig ut. OBS. Brukte plater MÅ være rene. Mot syltetøy-
tester er selv den skarpeste sliping hjelpesløs.

Det handler altså om sporing, men her er det viktig å poengtere at god sporing handler om mer enn en skarp
nålesliping. Man må også ha en pickup som passer i armen (compliance/masse), lav beveglig indre masse i pickupen,
pickupen må være pinlig nøyaktig montert så azimuth, HTA, VTA, antiscating og nåletrykk stemmer med anbefalingene
fra produsenten osv. osv.
Disse andre tingene blir ekstra viktig med en skarp nålesliping. Shiabata-slipingen på Ortofon 2M Black en noe
av det skarpeste som finnes der ute, noe som kan oppleves som et tveegget sverd:cool: En slik dolk av en nåle-
sliping kan gjør masse ugang til rillene og seg selv - om den ikke er skikkelig montert og justert.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei og takk for informativt svar Gunnar.

Jeg har montert arm og pickup selv men med viten om at det er viktig å montere korrekt.
Men det er gjort etter "øyemål" og enkle vater. Forstår at jeg med denne pickup bør får noe eksperthjelp for den siste finpuss.
Synes lydmessig det er veldig bra men er litt oppgitt over knitring fra nyrensede plater.
Vil en arm/pickup som kun er "90%" korrekt montert, gi knittrelyder men allikevel spille helt topp.
Eller er det kanskje slik at det jeg opplever som helt topp kan bli enda litt bedre ?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.700
Sted
Kongsberg
Hei.

Sound Smith pickupene (med medium compliance) bør være ideell for Regaarmene.

Du bør absolutt gå for Carmen framfor Otello da den skarpere nåleslipingen reduserer
peiskosen betraktelig.

Hvorfor oppgradere til RP-6 ? Jeg ville heller lagt mer penger i en pickup - som Sound
Smith Aida og beholdt den gamle spilleren. Den bør ikke være noe særlig dårligere enn
en RP-6 (den kan til og med ha bedre lager i armen om du har vært heldig)...

På P3en din kan du senere bytte til 24 V motor og eventuelt oppgradere med den
separate strømforsyningen. Bytte av motvektslodd, metall subplatter, silekonrem, osv.
vil kunne løfte den gamle spilleren din ytterligere.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Takker

RP6? Tja si det. Inbildning av at spilleren er litt utdatert, og at ny ville gi et stort løft!
Er litt usikker på alder på spilleren. Og er litt på tynn is her, men tror vel kanskje den heter Planar 3. Var dette i såfall forgjenger til P3?(Det står planar 3, og ikke p3 på spilleren.)
Er denne i såfall på høyde med RP 6 med litt pimping?
Den går helt fint. Har aldri vært noe trøbbel med den. Målet er jo selvfølgelig best mulig lydutbytte til lavest mulig pris. Lar det seg gjøre med forholdvis rimelig oppgraderinger av spiller, kan jo pengene heller legges i pick-up.
Hvor mye er egentlig forsvarlig å legge i pick-up til en slik spiller, før man egentlig burde tenke på spillerbytte?

Mvh Calaf
Hei.

Er det en Planar 3 du har, så er sjansene for at du har gode armlager faktisk ennå større enn om det hadde vært en P3.

I tiden da Planar 3 ble laget, var dette den eneste modellen i Regas sortement så alle de produserte armene ble montert
på disse spillerne. Med P3 og senere modeller hadde man flere modeller i sortementet, så de beste armlagrene ble plukket
ut og fikk ingå i 500, 700, 900 og 1000 armene - montert på de dyrere spillerne. Den gjennomsnittlige kvaliteten på arm-
lagrene i RB-300 armene gikk derfor ned etter overgangen til flere modeller.

Dette betyr at det er større sjanse for at armen på din Planar 3 takler stive MC-pickuper som AT-33 (bedre) enn det du får
med en nyere RB-301 eller RB-303 (montert på nye P3 og P6). Men helt sikker er du ikke. Derfor kan det være fornuftig å gå
for en mykere (MM) pickup. For å være på den sikre siden. En slik pickup stiller dessuten mindre krav til RIAAen din.

Skal du være helt sikker på å få en platespiller med tighte og gode armlager - som takler en stiv MC pickup - må man i dag
opp på RP-8. Fantastisk spennende spiller - som tross for sin kompabilitet med stive pickuper - ville blitt montert med en
Sound Smith Aida om jeg skulle hatt den selv.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.700
Sted
Kongsberg
Hei og takk for informativt svar Gunnar.

Jeg har montert arm og pickup selv men med viten om at det er viktig å montere korrekt.
Men det er gjort etter "øyemål" og enkle vater. Forstår at jeg med denne pickup bør får noe eksperthjelp for den siste finpuss.
Synes lydmessig det er veldig bra men er litt oppgitt over knitring fra nyrensede plater.
Vil en arm/pickup som kun er "90%" korrekt montert, gi knittrelyder men allikevel spille helt topp.
Eller er det kanskje slik at det jeg opplever som helt topp kan bli enda litt bedre ?
Hei.

Ortofon 2M Black er en pinlig nøyaktig pickup som en del vil oppleve som for pågående i toppen. Montert på en Rega som har noe av
den samme lydkarakteristikken så kan det bli litt for mye av det gode. (Bruker man en Graham Slee ERA som også trekker samme
veien kan det bli alt for mye av det gode). Om man liker dette blir selvfølgelig avhengig av personlig smak - i tillegg til resten av
anlegget og rommet.

Mange foretrekker derfor å montere varmere klingende pickuper som - 2M Bronce eller Sound Smith Carmen - og en varmere klingende
RIAA - sammen med Rega spillerne for å få den "gode gamle" vinyllyden snarere enn en lyd som konkurrerer med CD-spilleren.

Men man kan alltids spørre seg om hvor "heldige" de som ikke opplever 2M Black som en god pickup har vært med monteringen. Dette
er så viktig for å få det beste ut av en skarpslipt pickup som denne.

Anbefaler derfor alle å lese min Vinyl ABC i Fidelity 56 http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf og bruke
High Fidelitymalen derfra for best mulig montering. Les også om forholdet mellom pickup og RIAA samt forholdet mellom pickup og arm
i bladene Fidelity 42 og 44.

Et hurtigtips, her på sparket, er å øke stifttrykket på 2M Black opp til Ortofons maksimalt anbefalte 1,7 gram for best mulig resultat.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er ikke en RB300 en ganske lett arm, med sine 11,5g effektiv masse eller deromkring? Er ikke dermed ting som AT-33 og DL-103 alt for tunge og stive?

Ting som Soundsmith Otello, Sumiko Blue Point 2 eller Blue Point Special Evo 3, Benz Ace, en DV-10x5 hvis man tøyer det littegrann, og kanskje enger et lite ekstralodd på headshellet, eller selvsagt en generisk Ortofon 2M for de som liker slikt, burde være en bedre match.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.700
Sted
Kongsberg
Er ikke en RB300 en ganske lett arm, med sine 11,5g effektiv masse eller deromkring? Er ikke dermed ting som AT-33 og DL-103 alt for tunge og stive?

Ting som Soundsmith Otello, Sumiko Blue Point 2 eller Blue Point Special Evo 3, Benz Ace, en DV-10x5 hvis man tøyer det littegrann, og kanskje enger et lite ekstralodd på headshellet, eller selvsagt en generisk Ortofon 2M for de som liker slikt, burde være en bedre match.
Hei.

En AT-33 har oppgitt statisk compliance til 10my og dynamisk compliance (ved 100 Hz) til 40 my, noe som skulle tilsi en
dynamisk compliance (ved 10 Hz) rundt 20 my. Det er slettes ikke så verst og ganske nærme MMer som Sound Smith
og Ortofon (som begge har 22 my).

SME definerer en pickup med compliance; under 15 my som stiv, 15-25 my som medium og over 25 my som myk.

En runde med resonansekalkulatoren for AT-33 (masse lik 11,5 + 0,5 + 6,9 = 18,9 gram) (compliance = 20 my) gir en
resonansfrekvens på 8,4 Hz i Regaarmen, en helt all right verdi. Stivere pickuper gir faktisk verdier nærmere idealet -
og en compliance lik 14 gir ideelle 10 Hz (forutsatt samme vekt på pickupen).

Problemet med de billige Regaarmene er derfor ikke massen, men snarere at (de ikke fullt så gode) armlagrene ikke
kan "jorde" den økte mengden mekanisk vibrasjon i armrøret som en stivere pickup innebærer. En RB-800, RB-900
eller RB-1000 takler det aller meste du setter på, kanskje til og med en Denon DL-103.

Rega er ikke de eneste som synder på armlagrene. De aller fleste tonarmer i den prisklassen vil ha like dårlige eller
dårligere lager enn Regaen, noe som gjør at Regaarmene fortsatt er det beste kjøpet der ute - bare man finner den
rette pickupen. Og det er ikke Denon DL-103 eller noen av de andre pickupene som betegnes som stive (under 15 my).

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 
L

Laban MK2

Gjest
En Accuphase AC3 hadde kanskje passet til prog & rock ? :D
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Mye nyttig lærdom her. Kan jeg på noen måte finne ut om arma har de beste lagrene? Har ingen papirer på dette.
i såfall heller det vel mot å rive i en skikkelig pick-up, og så gradvis oppgradere spilleren. Ny motor er jo ikke avskrekkende dyrt heller.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, AT, som Denon, bruker 100 hz når de måler compliance så den må ganges med ca. 1,8 for å få verdien ved 10 hz.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
Kan varmt anbefale en Dynavector 20xl2 til din fremtidlige RP6! brukte gamle mod på P3.24 det er en sikker match til Rega og rock/pop/progg:)
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Er litt i samme båt selv, om enn ikke enda. Hvem har minst "peiskos" av Soundsmith Carmen og DV 20xl2?
 
M

mfufu

Gjest
Skjønner jo lett at til syvende og sist, ryker budsjett så det skriker:)
Men prøver å holde litt igjen så lenge det varer.
Har lest Rudi's pick-up liste og anbefalinger opp og ned. Har tatt utgangspunkt i dette, men om
noen hadde erfaringer med samme spiller som meg hadde det vært fint.
Har jo sånn sett siklet en stund på soundsmith utfra bla. Rudi's anbefalinger. Det gjør desverre ikke lommeboka om man skal helt opp til Aida iallfall!
Men hva med AT-33EV, Exact og 103R som i åpningsinnlegget?
Er noen av disse brukbare kandidater?
Har hatt 2M Bronze, som er modellen under Black, har ikke hørt Black men det er vel generellt små forskjeller på dem? Syntes ikke lyden med Bronze var SÅ gal, trivdes med lyden fra den, selv om jeg generelt liker litt mer varme i lyden. Har 103R nå, og syntes den spiller helt ok, varmere enn den forrige (Bronze), om den passer til armen din kan jeg ikke svare på, jeg tror den har fordel av en litt tung arm? Dessuten får du 103R på ebay til under 2,5k inkl frakt og mva, så med lavt budjsett og preferanse for varm lyd så kan jeg anbefale den. Ellers så skal vel Soundsmith som er nevnt, være gode pu'er.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Godt å høre, Otello funker som snus den, men det er endel knitring, selv på nye plater.
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Takker for alle tips og innspill.
Foreløpig ligger soundsmith boheme eller aida høyest på ønskelista. Er snart i shoppingmodus.
Selvfølgelig 2-2,5 ganger prisen på hva jeg hadde som utgangspunkt. Sånn blir det nesten hver gang det skal handles, og sikkert mange som kjenner seg igjen i det;).
Har trua på at det ikke blir mye feil ved å velge en av disse, men hadde vel sikkert ikke blitt galt med mange andre som er nevnt. Prøver å finne ut hvor gammel spiller og arm er, og mener den er fra ca 86-88. Er vel kanskje et håp for at arma har gode lagre som Gunnar B har nevnt, og da blir det vel en avveiing om man skal pimpe den eller gå for ny!

Mvh Calaf
 
Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Kommer vel veldig an på vinylens kvalitet. Har lagt merke til at min Back To Vinyl Dire Straits Brothers In Arms hadde peiskos da den var splitterny. En eldre Clearaudio plate er taus som graven, enorm forskjell.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Ja, det er merkelig at produsentene ikke sørger for at den tekniske kvaliteten på vinylen er helt på topp. Hvis det kommer mye dårlig vinyl, vil vel boomen lp-plater har fått avta temmelig fort.
 

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
331
Antall liker
202
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Mener å ha merket forbedring siste par årene på pressingene, men har kanskje bare hatt flaks...
 
Topp Bunn