Hvilken kabel bør være kort?

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Har planer om å bygge opp et helt nytt anlegg for stua der det meste antakeligvis blir diy.
Systemet blir pc -> dac-> amp -> høyttaler.
Da dette blir diy har jeg mulighet for å putte amp inni høyttaler, dac inni amp osv.

Uansett hvordan jeg vrir og vender på det vil jeg ende opp med en eller to lange kabelstrekk (digitalkabel/signalkabel/høyttalerkabel/strømkabel). Det jeg lurer på er da hvilken kabel er det mest prekært å holde kort?

Både tekniske forklaringer og synsing er velkomment! ;)

Hva slags digitalkabel grensesnitt det blir vet jeg ikke enda. Signalkabel blir sannsynligvis balansert. At lange strømkabler skal være et onde er jeg tvilende til, men jeg synes jeg kan huske at noen mener det. Synspunkter?

Hvordan systemlayout til slutt blir avhenger også av waf og hva som er praktisk, men nå er jeg først og fremst ute ettert synspunkter på hva som bør være best rent lydmessig.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Har alltid hørt at strømkabler bør være korte. Har også hørt at høyttalerkabler bør være korte, men at balanserte signalkabler godt kan være lange. I så fall skulle monoblokker være å foretrekke. Har ingen belegg for dette, men det er det sikkert andre som har (eller ikke har...)
 

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
434
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
Ville brukt lang optisk kabel fra pc (bruk av optisk skiller pc fra resten av anlegget, bra mot støy ol.). vil også ha brukt lang xlr/balansert kabel i stedet for lang høyttalerkabel hvis du har mulighet for det.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg holder en knapp på at digitalkabler og strømkabler er det minst viktige her. Strømkabler fordi strømmen har gått noen mil i forskjellige kabler allerede - før den kommer til stikkontakten i veggen - og et par meter fra eller til kan ikke spille allverdens rolle. Digitalkabler fordi det digitale signalet enten er "riktig" - d.v.s. 100% brukbart - eller "feil" - d.v.s. totalt ubrukelig. Så sant digitalkabelen leverer "riktig" signal, spiller lengden ingen rolle. Tror jeg, da.

Derimot er lengden på analoge signalkabler noe som kan påvirke lyden - sies det. Hvis man må velge, bør man - i følge det jeg har hørt - sørge for at høyttalerkablene blir kortest mulig. Balanserte signalkabler er ganske robuste - mens ubalanserte kabler er noe mer kilne m.h.t. lengde.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Takker for innspill!

Ble ikke så mye klokere, men regner med jeg ender opp med monoblokker (evt amp i høyttaler) og litt lengde på signalkabelen.

Forresten noen som vet hvordan s/pdif-kabler liker seg med litt lengde?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.378
Antall liker
20.781
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
10m spdif går iallefall bra. Ellers er korte høyttalerkabler fine greier. Eneste grunn til ikke å velge det må være om effektforsterkeren vil ha litt induktiv hjelp for å holde seg stabil.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
JENO skrev:
Takker for innspill!

Ble ikke så mye klokere, men regner med jeg ender opp med monoblokker (evt amp i høyttaler) og litt lengde på signalkabelen.
Nuvel?
Dersom signalkablene skal være lange bør de være balansert, og det er de. Men hvis det var mitt valg ville jeg foretrukket lang nettkabel. Har kommet over påstander om at nettkabler bør være 2m (Oyade) eller i overkant av 4 m (Valhalla) Tror ikke på det , men jeg har aldri opplevd at lengden på nettkabel har hatt betydning.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
OivindS skrev:
JENO skrev:
Takker for innspill!

Ble ikke så mye klokere, men regner med jeg ender opp med monoblokker (evt amp i høyttaler) og litt lengde på signalkabelen.
Nuvel?
Dersom signalkablene skal være lange bør de være balansert, og det er de. Men hvis det var mitt valg ville jeg foretrukket lang nettkabel. Har kommet over påstander om at nettkabler bør være 2m (Oyade) eller i overkant av 4 m (Valhalla) Tror ikke på det , men jeg har aldri opplevd at lengden på nettkabel har hatt betydning.
Jeg har heller aldri hørt forskjell på strømkabellengder, men så er jeg heller ikke nok kabelinteressert til å ha giddet å eksperimentere med det. Men når ellers oppegående mennesker hevder det er forskjeller så tenker jeg det kan være greit å være åpen.

Uansett er jeg remmelig rasjonelt anlagt (når det komer til audio) så jeg velger å fokusere på det som sannsynligvis har mest å si for lyden, og det tror jeg ikke er lengden på strømkablene. Kanskje jeg skal teste når alt annet er på plass! :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har relativt lange balanserte signalkabler av ulik lengde mellom høyre og venstre kanal, og alt annet kortest mulig.

Jeg ville prioritert slik:
1) korte høyttalerkabler fordi de leder mest strøm og fort kan påvirke lyden noen tiendedels dB,
2) korte digitalkabler fordi det vanlige S/PDIF-grensesnittet vil tilføre jitter etterhvert som båndbredden reduseres av tapene i kabelen,
3) korte analoge RCA signalkabler fordi de kan plukke opp elektromagnetisk støy og bidra til jordsløyfer,
4) korte strømkabler fordi de stråler ut elektromagnetisk støy som kan plukkes opp av andre kabler og fordi fast opplegg i veggen er ryddigere enn et ormebol av skjøteledninger, og til sist
5) korte balanserte signalkabler fordi de også begrenser båndbredden etter noen hundre meter.

Alt er relativt, så det kan godt hende at en meter eller femten er kort nok til at det ikke gjør noen forskjell å gjøre kabelen kortere.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tommelfingerregel: Så korte som mulig, men ikke så mye kortere enn det. ;)
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
4) korte strømkabler fordi de stråler ut elektromagnetisk støy som kan plukkes opp av andre kabler og fordi fast opplegg i veggen er ryddigere enn et ormebol av skjøteledninger,
Nettop derfor bør strømkablene være skjermet og skjermen jordet.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Asbjørn skrev:
Jeg har relativt lange balanserte signalkabler av ulik lengde mellom høyre og venstre kanal, og alt annet kortest mulig.

Jeg ville prioritert slik:
1) korte høyttalerkabler fordi de leder mest strøm og fort kan påvirke lyden noen tiendedels dB,
2) korte digitalkabler fordi det vanlige S/PDIF-grensesnittet vil tilføre jitter etterhvert som båndbredden reduseres av tapene i kabelen,
3) korte analoge RCA signalkabler fordi de kan plukke opp elektromagnetisk støy og bidra til jordsløyfer,
4) korte strømkabler fordi de stråler ut elektromagnetisk støy som kan plukkes opp av andre kabler og fordi fast opplegg i veggen er ryddigere enn et ormebol av skjøteledninger, og til sist
5) korte balanserte signalkabler fordi de også begrenser båndbredden etter noen hundre meter.

Alt er relativt, så det kan godt hende at en meter eller femten er kort nok til at det ikke gjør noen forskjell å gjøre kabelen kortere.
Takk for innspill, virker som en fornuftig rekkefølge det der.

OivindS skrev:
Asbjørn skrev:
4) korte strømkabler fordi de stråler ut elektromagnetisk støy som kan plukkes opp av andre kabler og fordi fast opplegg i veggen er ryddigere enn et ormebol av skjøteledninger,
Nettop derfor bør strømkablene være skjermet og skjermen jordet.
Kjøper den forklaringen! :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Dette med digitalkabler: I motsetning til de analoge kablene, så leder vel digitalkablene som regel et stereosignal. Og skulle man kjøre digitalt i mono, så har man vel et problem med å synkronisere DAC-klokker, dersom man har en mono DAC ved hver høyttaler?
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Husker at jeg var på en Stereophile messe i Miami for mange år siden hvor det var et slikt arrangement hvor mange av de store og kjente kabelprodusentene diskuterte alt mulig som hadde med kabler å gjøre.
Til stede var representanter for Cardas, Kimber, MIT, Purist, Transparent m.fl.

Det var også åpent for puklikum å komme med spørsmål og et av spørsmålene var blant annet hva som var best av lange signalkabler eller lange høyttalerkabler.
Etter litt diskusjon frem og tilbake kom Ray Kimber med følgende fasittsvar:

Det beste er BÅDE lange signalkabler og lange høyttalerkabler ;D ;D ;D
Det var da ganske enkelt for resten av kabelfabrikantene å si seg enige i dette ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.378
Antall liker
20.781
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
Dette med digitalkabler: I motsetning til de analoge kablene, så leder vel digitalkablene som regel et stereosignal. Og skulle man kjøre digitalt i mono, så har man vel et problem med å synkronisere DAC-klokker, dersom man har en mono DAC ved hver høyttaler?
B&O bruker en sync-kabel mellom Beolab 5-høyttalerne.
 

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Innlegg
327
Antall liker
56
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Hvis man ser fra komponentens perspektiv, bør vel nettkabelen være av høy kvalitet så langt strekk som mulig? Da tenker jeg helt fram til sikringsskapet hvis det går.

Ellers har jeg hørt om folk som bruker nettkabler på 6,86 meter=50 hz.
Underholdende teori iallefall...
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Fantastisk! Hva med de øvrige meterne til sikringsskapet da mon tro? Eksakte multiplum?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
leik skrev:
Ellers har jeg hørt om folk som bruker nettkabler på 6,86 meter=50 hz.
:)

Hvilken signalhastighet skulle det være, og er det noen bestemt grunn til å tro at det som går inni kabelen går så tregt?
 

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Innlegg
327
Antall liker
56
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Ja, det er bare å finne fram grøftespaden...

(50hz har bølgelengde 6,86 meter)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
leik skrev:
(50hz har bølgelengde 6,86 meter)
Forutsatt at vi snakker om en lydbølge i tørr luft ved 20 grader C, hvor lydens hastighet er 343 m/s.

Propagasjonshastigheten av et spenningssignal i en kobberkabel med en eller annen plast som dielektrisk materiale er noe høyere, for å si det forsiktig. Kanskje en 150 000 000 m/s eller deromkring, altså halvparten av lysets hastighet i vakuum. I så fall havner en refleksjon etter 6-7 meter strømkabel et sted rett over 20 MHz.
 

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
276
Antall liker
3
Eneste fornuftige grunn til å holde strømkabler korte må være for å unngå lange sløyfer av overflødig kabel på kryss og tvers nær signalkabler. Derfor bør nettkabler kappes ned til minimum og holdes godt unna lydkabler. Strømkablene som går derifra og videre til veggen kan vel være så lange de vil.
 

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Innlegg
327
Antall liker
56
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
leik skrev:
(50hz har bølgelengde 6,86 meter)
Forutsatt at vi snakker om en lydbølge i tørr luft ved 20 grader C, hvor lydens hastighet er 343 m/s.

Propagasjonshastigheten av et spenningssignal i en kobberkabel med en eller annen plast som dielektrisk materiale er noe høyere, for å si det forsiktig. Kanskje en 150 000 000 m/s eller deromkring, altså halvparten av lysets hastighet i vakuum. I så fall havner en refleksjon etter 6-7 meter strømkabel et sted rett over 20 MHz.
Ja den er grei.
Så mye for den teorien... hvis man ikke har en ekstremt lang kabel liggende.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
.tore. skrev:
Eneste fornuftige grunn til å holde strømkabler korte må være for å unngå lange sløyfer av overflødig kabel på kryss og tvers nær signalkabler. Derfor bør nettkabler kappes ned til minimum og holdes godt unna lydkabler. Strømkablene som går derifra og videre til veggen kan vel være så lange de vil.

Som sagt; strømmen degraderes betydelig i flertrådede ledninger, derfor bør disse holdes så korte som mulig. Ikke alle flertrådede gir dog like mye tap, men kun massiv er tapsfri, forutsatt at den er tilstrekkelig dimensjonert.


Mvh. RS
 

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
276
Antall liker
3
Har ikke fulgt så godt med i solid kåre-debatten, men jeg trodde det bare gjaldt på signal og ikke strøm. Har problemer med å forstå at noe annet enn dimensjon skal påvirke strømkablene. Uansett er vel det en lang diskusjon vi ikke trenger å ta her. Er det en tråd å linke til?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
.tore. skrev:
Har ikke fulgt så godt med i solid kåre-debatten, men jeg trodde det bare gjaldt på signal og ikke strøm. Har problemer med å forstå at noe annet enn dimensjon skal påvirke strømkablene. Uansett er vel det en lang diskusjon vi ikke trenger å ta her. Er det en tråd å linke til?

Det enkleste er å prøve og høre sjøl. Jo lengre ledning desto større forskjell ;)


Mvh. RS
 
Topp Bunn