Hvilken integrert rørforsterker?

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
Jeg er på jakt etter en integrert rørforsterker i prisklasse 20-40 000,- som skal drive Klipsch Cornwall lll. De står i hvert sitt hjørne, ca 4,5 meter mellom dem fra horn til horn, vinklet 45 grader. Jeg spiller alt av musikk, men mest rocka blues, blues og jazz.
Må være/ha:
-Klasse A watt
-Autobias
- Rytme, timing og nerve i bøtter og spann! 8)


Alle innspill/ forslag settes stor pris på, gjerne beskrivelse om hvordan de forskjellige rør låter, (eks. el-84, 2a3, 300B osv.)

På forhånd, takk! :)


Mvh K.V.S
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Normalt vil en Push Pull forsterker høres mer dynamisk ut enn en Single Ended.
Disse har som regel mer effekt i prisklassen du nevner. Derimot jobber nesten ingen av dem i klasse A.
Autobias er vanlig på Single Ended forsterkere da disse jobber i klasse A. På de kraftigere Klasse AB/B finnes ofte en bias justering.
Dette er noe du gjør hver gang du bytter utgangsrør, altså ikke ofte. En seriøs forhandler bør kunne hjelpe deg og en bias justering sørger for at justeringen blir korrekt, mens med autobias er det opp til leverandøren av utgangsrør som bestemmer bias. Altså noe sånt som kanskje 5 % ubalanse. ( som ikke er en katastrofe, det heller )
Rørene du nevner spiller litt forskjellig, spesielt EL84 som er en pentode i forhold til 2A3 og 300B som er trioder.
Problemet er at utgangsrøret er kun 1 del av forsterkeren og det er vanskelig å si noe om hele lydbildet basert på kun utgangsrøret. ( Der det også er forskjeller fra fabrikat til fabrikat )
Jeg vet at mitt svar neppe er det du ønsker, men dersom du skal legge ut 40 K kroner ville jeg vurdert Horten-messa til helgen om mulig med kjent musikk, og ikke minst brukt litt tid og lånt hjem noen forsterkere for test. Vh. Bernt
 

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
Takk for nyttig info, Bernt! :)
Jeg har en Leben cs-300 til test som er en PP-konstruksjon, med el-84 rør og ca 10 watt.
Det spiller som bare det!! Mer enn høyt nok for mitt bruk og med en stram og kraftfull bass. Den har full kontroll over Klipschene. Jeg har den kun til låns av en bekjent, mest bare for å sjekke hvordan Klipschene spiller med få watt.
Jeg har lest litt om Audio Note Oto Se og den er meget interessant. Tester og skriverier om den er akkurat det jeg er ute etter, men i Ålesund er det ikke mye rørutstyr som jeg kjenner til. Ingen forretninger, hvertfall...


Mvh Kjell
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Er absolutt ikkje enig i at push pull spiller meir dynamisk enn set 300b.

Har sammenlignet dyr(75000kr) 2x110watt,med 6550 rør push pull ,med 9watts 300b forst.

300b set leverer meir korrekt/faseriktig lyd som gjør at det oppleves meir dynamisk etter min erfaring.
Push pull føles som å gi litt meir rotete lydbilde(pga crossover i push pull?)

Det må da vere nok med 8-10watt på dine høgtalere,med godt bygd forst med gode trafoer.
Som du sjøl er inne på,så er audio note sikkert knallbra match.

Mvh.
 

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
samlanes skrev:
Er absolutt ikkje enig i at push pull spiller meir dynamisk enn 300b.

Har sammenlignet dyr(75000kr) 2x110watt,med 6550 rør push pull ,med 9watts 300b forst.

300b leverer meir korrekt/faseriktig lyd som gjør at det oppleves meir dynamisk etter min erfaring.
Push pull føles som å gi litt meir rotete lydbilde(pga crossover i push pull?)

Det må da vere nok med 8-10watt på dine høgtalere,med godt bygd forst med gode trafoer.

Mvh.
Rundt 10 watt er nok, med tanke på hva den lille Leben gjør, og den roter ikke til noe ! 8)
Har bare hørt Mc275 med kt-88 og nå Leben med el-84, jeg er selvfølgelig nysjerrig på hvordan 300B låter.

Mvh Kjell
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Tenkte å nevne Leben da han bruker EL84. Gammel Luxman ansatt så han har bygget noen rørforsterkere.
Ellers vil jeg tro det blir enda mer trøkk med EL34 og ikke minst med KT88. Men igjen kan effekten gå ut over oppløsning der enkle Single Ended forsterkere som regel er bedre. Har hørt kjempekraftige KT88 forsterkere med egenstøy som maskerer alt av detaljer.
Ville ikke gått under 8 Watt med din musikksmak, altså 300B Single Ended. ( Man skal jo ha det litt gøy ) 2A3 er et fint rør, men det gir bare 3 Watt eller deromkring i Single Ended. Push Pull rundt 10 Watt. Samme med EL84, men det er ikke vanlig med EL84 Single Ended. Kun gitarforsterkere.
Kjenner ikke OTO, men det ligger noen omtaler på nettet. Audio Note ( UK ) har vel en egen filosofi om lyd der det vektlegges et "varmt" lydbilde.
Noe som kanskje kan passe Klipsch, uten at jeg har hørt det. En forsterker jeg kjenner er Wavac MD-300B og der har vi testet inngangsrør for å kunne "tune" den til forskjellig lyd. Dette er en dyr forsterker da.
Du får begynne å bygge selv da du kan bygge det du vil ha. Det tar litt tid, da. VH. Bernt
 

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
Hadde vært gøy å bygge en forsterker, kanskje et AN-kit, mye omtalte produkt og tror det matcher bra med Klipsch. Men for min del satser jeg på ferdigbygget :D
Til de som ikke kjenner følsomheten på Klipschene mine, den ligger på 102 db/1w... skulle ikke en godt konstruert 300B kunne gi tilstrekkelig med krefter? Kan trygt si at jeg spiller ikke over 100 db! (Bor i 4mannsbolig og har små barn)

Mvh Kjell
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
K.V.S skrev:
Hadde vært gøy å bygge en forsterker, kanskje et AN-kit, mye omtalte produkt og tror det matcher bra med Klipsch. Men for min del satser jeg på ferdigbygget :D
Til de som ikke kjenner følsomheten på Klipschene mine, den ligger på 102 db/1w... skulle ikke en godt konstruert 300B kunne gi tilstrekkelig med krefter? Kan trygt si at jeg spiller ikke over 100 db! (Bor i 4mannsbolig og har små barn)

Mvh Kjell
Vil gå, men da burde du ha en preamp med god gain.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Ja, linjetrinnet jeg bruker nå ville gitt 100 dB på dine høyttalere med litt tuning.
Men som alltid med effekt: For mye er ikke nok!
300B Single Ended med godt power, godt driverrør og gode utgangstrafoer vil trolig gi mye fin lyd. VH. Bernt
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
K.V.S skrev:
Hadde vært gøy å bygge en forsterker, kanskje et AN-kit, mye omtalte produkt og tror det matcher bra med Klipsch. Men for min del satser jeg på ferdigbygget :D
Til de som ikke kjenner følsomheten på Klipschene mine, den ligger på 102 db/1w... skulle ikke en godt konstruert 300B kunne gi tilstrekkelig med krefter? Kan trygt si at jeg spiller ikke over 100 db! (Bor i 4mannsbolig og har små barn)

Mvh Kjell
Nå er det ikke bare sensitiviteten som gjøre høyttalere rørvennelige. Jeg kjenner ikke dine HT, men du kan lese litt her hos DHT Rob : http://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp.shtml

Ellers ser jeg det er en Nordmann som har testa litt forskjellig her http://forums.klipsch.com/forums/p/101489/1023686.aspx
Det er ikke deg vel?

Puma
 

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
Roberth skrev:
K.V.S skrev:
Hadde vært gøy å bygge en forsterker, kanskje et AN-kit, mye omtalte produkt og tror det matcher bra med Klipsch. Men for min del satser jeg på ferdigbygget :D
Til de som ikke kjenner følsomheten på Klipschene mine, den ligger på 102 db/1w... skulle ikke en godt konstruert 300B kunne gi tilstrekkelig med krefter? Kan trygt si at jeg spiller ikke over 100 db! (Bor i 4mannsbolig og har små barn)

Mvh Kjell
Vil gå, men da burde du ha en preamp med god gain.
Hva mener du?
Med Leben så blir det høyt nok kl.10.30-11..

Mvh Kjell
 

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
Nightpuma skrev:
K.V.S skrev:
Hadde vært gøy å bygge en forsterker, kanskje et AN-kit, mye omtalte produkt og tror det matcher bra med Klipsch. Men for min del satser jeg på ferdigbygget :D
Til de som ikke kjenner følsomheten på Klipschene mine, den ligger på 102 db/1w... skulle ikke en godt konstruert 300B kunne gi tilstrekkelig med krefter? Kan trygt si at jeg spiller ikke over 100 db! (Bor i 4mannsbolig og har små barn)

Mvh Kjell
Nå er det ikke bare sensitiviteten som gjøre høyttalere rørvennelige. Jeg kjenner ikke dine HT, men du kan lese litt her hos DHT Rob : http://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp.shtml

Ellers ser jeg det er en Nordmann som har testa litt forskjellig her http://forums.klipsch.com/forums/p/101489/1023686.aspx
Det er ikke deg vel?

Puma
Det er ikke meg, men jeg har lest om testperioden hans.

Mvh Kjell
 

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
BerntJ skrev:
Ja, linjetrinnet jeg bruker nå ville gitt 100 dB på dine høyttalere med litt tuning.
Men som alltid med effekt: For mye er ikke nok!
300B Single Ended med godt power, godt driverrør og gode utgangstrafoer vil trolig gi mye fin lyd. VH. Bernt
Trafomatic Experience two..? http://www.google.no/url?sa=t&sourc...zcmIEP&usg=AFQjCNHVkIMhRNqV5yrDKNYQh8xs44AREg
Skal være bra kvalitet på det meste, hvertfall trafoene, har lest en god test fra 6moons... men har ikke mulighet å få hørt den i kjente omgivelser.

Mvh Kjell
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Du har jo også evt. et alternativ i "storebror" Leben CS-600. Her har du muligheter til å benytte litt ulike type effektrør. (EL34, KT88, 5881 m.fl). Har ingen formening om karakteristikken i denne kontra 300´n, med det kan vel sikkert importøren si noe om.
 

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
Jeg ser at Audio Note blir ofte matchet med Klipsch, og da spesiellt Heritage, er det noen som kan gi meg et hint om hvordan en Audio Note 300B integrert hadde passet med Cornwall lll? Har tenkt litt på det Signature- byggesettet...

Mvh Kjell
 

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
Jeg har funnet forsterkeren som skal drive mine Cornwall: Leben cs-600 ! End of search!!
Takker alle som har kommet med forslag og innspill, jakten er over, tråden kan avsluttes! ;D

Mvh K.V.S
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gratulerer med en klassisk og driftssikker forsterker :)
 

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
Takk for det, dere!
Og for en nydelig forsterker!!! ;D
Jeg fikk muligheten å prøve cs-300 før denne, og det også var en fin match. Personlig syns jeg Cornwall spiller bedre med litt mer krefter, da spesielt for å styre bassen, og heldig var jeg når eieren av cs-300 skulle selge sin cs-600!! ;) Leben oser kvalitet tvers gjennom og er en fryd å bruke. Og cs-600 i kombinasjon med Cornwall spiller med en ekthet og nærhet som er balsam for sjela ;D mi, ihvertfall ;)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
K.V.S skrev:
Takk for det, dere!
Og for en nydelig forsterker!!! ;D
Jeg fikk muligheten å prøve cs-300 før denne, og det også var en fin match. Personlig syns jeg Cornwall spiller bedre med litt mer krefter, da spesielt for å styre bassen, og heldig var jeg når eieren av cs-300 skulle selge sin cs-600!! ;) Leben oser kvalitet tvers gjennom og er en fryd å bruke. Og cs-600 i kombinasjon med Cornwall spiller med en ekthet og nærhet som er balsam for sjela ;D mi, ihvertfall ;)
Velkommen i "Leben-klubben" :)
Har selv hatt CS600 i snart 2 mnd. og angrer så absolutt ikke. Hvilke effekt-rør er det i din? De "medfølgende" 5881-rørene (Sovtek) er ganske så "skarpe", så jeg har benyttet Svetlana Winged-C KT88. Har akkurat begynt å teste NOS Tung-Sol 6L6 rør - og det tror jeg kan være en god kombinasjon mot dine Cornwall. Sjekk også "Lebens venner" tråden her på HFS :)
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.265
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Hm.. kanskje jeg skal ta å bære ned Leben CS 600 i kjelleren til mine Klipsch Cornwall III?????
Så langt har jeg foretrukket Almarro A318B på de, men nå har jeg lagt den ut for salg for å finansiere en Leben handel...
Bruker pt en Densen på Cornwall da de kun brukes i filmsamenheng ::)

Har en Leben CS 600 på WLM Lyra MkII i hoved oppsettet...
 

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
Jeg kjøpte den brukt med Golden Dragon kt66 rør som jeg spiller med nå. Det følger med de originale 6L6-rørene og et sett winged c 6L6 fra Svetlana. Jeg kommer ikke til å sjekke ut de andre rørene med det første. Syns det låter så bra nå. ;D

Thumper: Anbefaler deg å prøve cs-600 på Cornwallene, vet du har prøvd cs-300, det har jeg også, men storebror er nok litt mer voksen ;) Funker her, for å si det sånn... 8)


ps: har nok lest Leben-tråden noen ganger... ;) :) ;D kanskje melde meg inn....?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
K.V.S skrev:
Jeg kjøpte den brukt med Golden Dragon kt66 rør som jeg spiller med nå. Det følger med de originale 6L6-rørene og et sett winged c 6L6 fra Svetlana. Jeg kommer ikke til å sjekke ut de andre rørene med det første. Syns det låter så bra nå. ;D
Hvorfor ikke teste de 2 andre typene? Det tar jo 2 minutter å bytte rør - og koster deg jo ingenting. Ikke det at de andre nødvendigvis spiller bedre - ihvertfall ikke de originale 6L6, men Winged-C rørene kan nok overraske. Kunne vært nyttig info for oss andre å vite også hvordan du opplever forskjellene.
OBS! Ikke ta på rørglassene uten hansker el.likn :)
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.265
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
K.V.S skrev:
Thumper: Anbefaler deg å prøve cs-600 på Cornwallene, vet du har prøvd cs-300, det har jeg også, men storebror er nok litt mer voksen ;) Funker her, for å si det sånn... 8)
Prøvde den der i går... Spiller absolutt bra, og helt klart bedre enn CS 300 på CWIII, men jeg foretrekker Almarro A318B der. Almarro har en glattere/litt bedre oppløst diskant enn CS 600. Noe som CWIII trenger da den ellers kan bli litt ivrig der... Almarro har stålkontroll på bassen i CWIII!
På WLM Lyra MkII spiller CS 600 litt bedre synes jeg... Åpnere og med et større lydbilde.
 

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
ptb skrev:
K.V.S skrev:
Jeg kjøpte den brukt med Golden Dragon kt66 rør som jeg spiller med nå. Det følger med de originale 6L6-rørene og et sett winged c 6L6 fra Svetlana. Jeg kommer ikke til å sjekke ut de andre rørene med det første. Syns det låter så bra nå. ;D
Hvorfor ikke teste de 2 andre typene? Det tar jo 2 minutter å bytte rør - og koster deg jo ingenting. Ikke det at de andre nødvendigvis spiller bedre - ihvertfall ikke de originale 6L6, men Winged-C rørene kan nok overraske. Kunne vært nyttig info for oss andre å vite også hvordan du opplever forskjellene.
OBS! Ikke ta på rørglassene uten hansker el.likn :)
Skal prøve winged c røra, men må gjøre meg kjent med hva forsterkeren gjør med musikken min først. Skal komme med en tilbake melding i Leben-tråden når jeg har hørt på rørene.
 

K.V.S

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.04.2009
Innlegg
88
Antall liker
10
Thumper skrev:
K.V.S skrev:
Thumper: Anbefaler deg å prøve cs-600 på Cornwallene, vet du har prøvd cs-300, det har jeg også, men storebror er nok litt mer voksen ;) Funker her, for å si det sånn... 8)
Prøvde den der i går... Spiller absolutt bra, og helt klart bedre enn CS 300 på CWIII, men jeg foretrekker Almarro A318B der. Almarro har en glattere/litt bedre oppløst diskant enn CS 600. Noe som CWIII trenger da den ellers kan bli litt ivrig der... Almarro har stålkontroll på bassen i CWIII!
På WLM Lyra MkII spiller CS 600 litt bedre synes jeg... Åpnere og med et større lydbilde.
Bruker du originalrørene i cs-600? Har lest mye positivt om Almarro A318B. ;)
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.265
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
K.V.S skrev:
Thumper skrev:
K.V.S skrev:
Thumper: Anbefaler deg å prøve cs-600 på Cornwallene, vet du har prøvd cs-300, det har jeg også, men storebror er nok litt mer voksen ;) Funker her, for å si det sånn... 8)
Prøvde den der i går... Spiller absolutt bra, og helt klart bedre enn CS 300 på CWIII, men jeg foretrekker Almarro A318B der. Almarro har en glattere/litt bedre oppløst diskant enn CS 600. Noe som CWIII trenger da den ellers kan bli litt ivrig der... Almarro har stålkontroll på bassen i CWIII!
På WLM Lyra MkII spiller CS 600 litt bedre synes jeg... Åpnere og med et større lydbilde.
Bruker du originalrørene i cs-600? Har lest mye positivt om Almarro A318B. ;)
Både originalrørene og EL 34, Shuguang...

Nå skal det jo sies at jeg kjenner Almarro godt, og har brukt litt tid på å finne vellydende smrørskomboer til den... Bruker en RCA og National Union kombo fra tidlig 40-tall når jeg bruker den på CW III :)

CS 600 på WLM Lyra derimot er nok noe av det bedre jeg har hørt :) CS 600 er en imponerende flott og vellydende forsterker.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
[/quote]

Både originalrørene og EL 34, Shuguang...

CS 600 på WLM Lyra derimot er nok noe av det bedre jeg har hørt :) CS 600 er en imponerende flott og vellydende forsterker.
[/quote]
Jeg prøvde Shuguang Golden Dragon EL34 så vidt det var. Syntes egentlig det var et "skuffende" EL34-rør. I hvertfall i mitt oppsett.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Både originalrørene og EL 34, Shuguang...

CS 600 på WLM Lyra derimot er nok noe av det bedre jeg har hørt :) CS 600 er en imponerende flott og vellydende forsterker.
[/quote]



Jeg prøvde Shuguang Golden Dragon EL34 så vidt det var. Syntes egentlig det var et "skuffende" EL34-rør. I hvertfall i mitt oppsett. Men, kan vel kanskje heller bruke Leben-tråden :)
[/quote]
 
Topp Bunn