Bil, båt og motorsykkel Hvilken GPS ? Overlanding ...

2

2xJ

Gjest
Hva anbefaler dere til bruk først og fremst i Norge, men og Skandinavia ?
Tiltenkt bruk er og finne alle de veiene som enn ellers ikke ser...
Friluftstliv - Camping - Overlanding er noen stikkord.
Skogsveier som er tilgjengelig og kanskje noen campingplasser, (vet Garmin har en dedikert der).

Til montering i bil (pikkøpp)... hva anbefales og hva anbefales IKKE ??

Kostnadsramme ? Ikke høy prisklasse. (ikke hifi priser) 8)

/JR
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Sikkert enormt mange muligheter men jeg hadde en slik i sikte da jeg for noen år siden skulle frakte en båt fra Bergen til Holmestrand. Burde dekke alle behov. Jeg endte opp med iPhonen på kveet hele veien utenom de etappene der jeg kunne bore kompasskursen over lange strekk. Mange plottere mm kan komme i dødsoner etc og det ønsker man ikke med bår i ukjent farvann dessuten kombinerer den GPD med det russiske GLONASS slik at en kanskje kan stole på GLONASS om russerne saboterer GPS signalene. ER man på veien kan man ha en øreplugg og kjøre på instruksjoner i øret fremfor å se på plotter. Gjorde det i Englan en del ganger funker utmerket.

Det var bare en gang det var noe usikkerhet mht iPhonen et sted mellom Bergen oh Haugesund. Da viste plotteren feil pos ift 3 skjær og en øy. Ned med farten og tøfle forbi. Funka kule. GPS som den siste bør kunne henge på satellitter klart bedre. i ulendt terreng. Husk lader/batterier.... mv...

Aner ikke hvordan det er mht kart i sverige - kjøpes?

 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Fordelen med en mobil eller pad er den utrolige fleksibiliteten mht div software...




 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
Trenger vel ikke noe som varsler om skjær og båter når man skal finne campingplasser og skogsbilveier? En mobiltelefon med navi er i de aller fleste tilfeller bra nok på land.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Du tog an ikkje nei.

Poenget at med phone/pad har du alle muligheter med en myriard av tilgjengelige apper, naviger gjerne etter stjerneappen if everything else fails.
 
Sist redigert:
2

2xJ

Gjest
Men hva med mobildekningen .... ja når du virkelig er kommer Åff Road....... ??
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
Du tog an ikkje nei.

Poenget at med phone/pad har du alle muligheter med en myriard av tilgjengelige apper, naviger gjerne^-^ etter stjerneappen if everything else fails.
Sorry, leste litt i hauger.. :)
 
2

2xJ

Gjest
Andre gode tips ? Noen her må da ha endel erfaring med reise og GPS bruk ?
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.283
Antall liker
2.475
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Skal sjekke med en kompis, han driver https://www.expeditionnorway.no/

I Norge er ofte interessante veier bomveger, alternativt private.
I Sverige er det litt mer åpent.
Når det er sagt, så har noen gpser mulighet for å vise "veier uten fast dekke" (grusveger)
TomTom sin motorsykkelvariant har den funksjonen, det er en del som bruker den.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
763
Antall liker
452
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Har brukt garmins grus setting på sykkel noen ganger. Funka fint den! Men om alle "veiene" hadde taklet en pickup er jeg mer usikker på.
Har en følelse av at gps'er med grus setting er mer tilpasset tohjulinger?

--
Martin
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Dedikerte GPSer har et par fordeler fremfor smarttelefoner. De største er at de tåler vær betydelig bedre, samt at batterilevetiden er mye bedre, noe som er relevant på lange turer utenfor strømnettet eller andre lademuligheter. En stor smartelefonskjerm drar mye batteri. Til stort sett alt annet er en smarttelefon bedre.
 
2

2xJ

Gjest
Dette blir jo for montering i bil... får håpe batteriet tåler det.... :rolleyes:
 
2

2xJ

Gjest
Sett litt på GAIA idag, og det er ihvertfall interessant nok til at jeg skal kikke på og vurdere dette nærmere...
 
Topp Bunn