Hvilken gamle Technics spillere er gode?

Hanch

Medlem
Ble medlem
05.11.2008
Antall liker
0
Jeg er på utkikk etter min første platespiller, jeg tenkte å starte med noe brukt ut ifra at jeg ikke har planer å legge for mye penger i det.
Slik jeg forstår det på en del forum, og av folk jeg snakker med er da de eldre technics spillerene noe som kan være en ide.

Likevel føler jeg de spillerene det står mest om er de dyrere technics spillerene som 1210 mkII osv...

Derfor lurer jeg da på om noen har kjenneskap til de Technics spillerene du typisk finner på bruktmarkeder, finn.no, loppemarkeder osv. til under 1000 lappen.

Hvis noen har noen erfaringer, evt. innsikt i dette, hadde jeg satt pris på det.

Hvordan er f.eks sl-bd20 ?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.210
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
De billige er...billige. Beltedrift med fjærvekts-tellerken, og sølvmalt plast-base...
Om Technics-spillere, er det bare DD som gjelder.
- Resten var bare laget for å fylle topp-hylla i et rack.

Arne K

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Av dei billege, er det serien frå SL 1200 til SL 1900 som er tilgjengelege. Den billegaste av desse er SL 1500, ein utmerka spelar. Dei andre har større eller mindre grad av automatikk eller DJ-stæsj.
Så er det nokre dyrare modellar, som er merkbart betre på mange måtar (spesielt når det gjeld arm).
Toppmodellen heiter SL 1000. Denne er noko av det beste som finnest av DD.
Unngå beltedriftspelarane. Dei er ikkje eit fnugg betre enn andre billegjapanarar, og blir "banka" av ein typisk Rega.

Hanch

Medlem
Ble medlem
05.11.2008
Antall liker
0
Hvordan vil du si En Thorens Td 165 er?
Er det verdt å bruke 1000,- på?
Hvordan er denne iforhold til en ny argon til 2500,- på hifi klubben f.eks?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Torget vurderinger
0
Thorens TD 160 var ein utmerka spelar, eit hakk over dei fyrste Rega-spelarane (før P5 og dei betre), og burde absolutt kunne konkurrere med mykje nytt av i dag. Problemet er å få ein skikkeleg god pickup til dei. Armen er ikkje perfekt. Eg likte godt både Ortofon og Audio Technica sine litt rimelegare MC-utgåver på TD 160, men kan ikkje seie at armmatchen var optimal. Beste sporing eg var bort i, var nok med gamle Grace F9 (E-utgåva var vel den eg prøvde) og Micro-Acoustics 2002.

erib

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
99
Det ligger en Akai AP206 (Direktedrevet) på QXL til 500,- nå. En slik har jeg hatt, og det er en helt ok spiller.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Audiophile-Arve skrev:
Av dei billege, er det serien frå SL 1200 til SL 1900 som er tilgjengelege. Den billegaste av desse er SL 1500, ein utmerka spelar. Dei andre har større eller mindre grad av automatikk eller DJ-stæsj.
Så er det nokre dyrare modellar, som er merkbart betre på mange måtar (spesielt når det gjeld arm).
Unngå beltedriftspelarane. Dei er ikkje eit fnugg betre enn andre billegjapanarar, og blir "banka" av ein typisk Rega.
Tviler ikke på det du sier her Arve, men vil likevel føye til at jeg har nå og har hatt tidligere en Technics SL23A (beltedriftspiller), jeg har også hatt Rega Planar 3 med gamle S armen, er neimen ikke så sikker på at den er bedre enn Technicsen. ;)
Technicsen er også mange fnugg bedre enn et par andre billigjapanere som jeg har hatt.

Hanch

Medlem
Ble medlem
05.11.2008
Antall liker
0
ok.
Nå fikk jeg akkurat en ny mail om en som var interessert i å selge en Rega Planar 2, hvordan er den iforhold til Thorens td 165?

Han ville ha 1500,-

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Torget vurderinger
0
Continuo skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Tviler ikke på det du sier her Arve, men vil likevel føye til at jeg har nå og har hatt tidligere en Technics SL23A (beltedriftspiller), jeg har også hatt Rega Planar 3 med gamle S armen, er neimen ikke så sikker på at den er bedre enn Technicsen. ;)
Technicsen er også mange fnugg bedre enn et par andre billigjapanere som jeg har hatt.
Mykje av moroa sit i armen. RB 250 og 300 er kjempearmar, og ein Planar 3 med RB 250 kan by på svært bra lyd om du riggar med ein DV10x5 eller AT OC 9 pickup. Ein Technics har som fortrinn god matching med gamle MC-pickupar a la DL103 (Eller ein ny DL 110, som gjev godt resultat på etter måten enkle platespelarar)
Av billeg-billeg er det få japanarar som er brukbare når du samanliknar med Planar 3 (nyare utgåver). Men det var eit par gode frå Akai og Kenwood, sjølv om dei aldri nådde opp til dei direktedrivne frå same produsentar. (KD 500, 550 og 750 var alle slik at Technics 1200-1900 var passeleg parkerte i samanlikning) Beste kjøpet var ein KD 500-klon som vart seld gjennom Coop somme stadar. Arm var berre sånn passeleg, men drivverket var fantastisk. Kjem ikkje på merket akkurat no, men det høyrdest noko tarveleg ut...

Elles er det ALLTID viktig å prøve ut ein totalkombinasjon, og ikkje dømme ein spelar nord & ned. I den rette konstellasjon med passande pickup vil sjølv ein hundrekroners Fretex-spelar kunne brukast. (Då bør ein sjekke picukpar frå Grado og Ortofon, og dessutan Denon sine to billege hi-output og Clearaudio billegAurum)

L

lark

Gjest
Enig med Arve her. Får du tak i ein direktedreven Technics-spelar fra siste halvdel av 70-talet i god stand er det berre å slå til. Eg starta mi seriøse vinylkarriere med ein SL1500. Demonterte den originale arma etter kort tid og heiv den :eek: :eek: Monterte på ei SME 3009II arm og fylte opp heile chassiset innvendig med modellkitt. Hadde dermed ein kanonspelar som eg var idiot nok til å selje etter kort tid då den berykta "må ha noko nytt følelsen" meldte seg etter kort tid ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Torget vurderinger
0
Det finnest ein modell SL 150 utan pickuparm, som er ideell for dei som ikkje vil ha tung arm og dei føringar for pickupvalet dette medfører. SME funkar utmerka på denne spelaren. Det same gjorde også den daldrete superlettvektaren Mayware Formula 4 (som vart omsett for godt 400 kr i sine velmaktsdagar).

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hanch skrev:
ok.
Nå fikk jeg akkurat en ny mail om en som var interessert i å selge en Rega Planar 2, hvordan er den iforhold til Thorens td 165?

Han ville ha 1500,-
Etter min erfaring bør du gå for Rega.
Har hatt en TD165b med SME3 arm.
Veldig ømtålelig for omgivelser.
1500 er i meste laget for en Planar2,
du får normalt en Planar3 for den prisen

Det finnes en Systemdeck til salgs på sentralen
om du kunne leve med Thorens, Linn, Oracle og liknende
(som krever solid underlag og nøye oppsett av fjærmekanisme)
er den en absolutt god spiller verd å vurdere

Hanch

Medlem
Ble medlem
05.11.2008
Antall liker
0
Betyr det da at jeg vil ha problemer med å få en gammel thorens spiller, rega spiller osv. til å låte bra uten å måtte holde på med å justere de mye, eller betyr det at de vil trolig låte bra for meg som skal ha min første platespiller uansett, mens en som virkelig har peiling vil høre at den låter dårlig?

Hvis det er sånn at det blir veldig mye stress med å få en gammel platespiller til å funke skikkelig går jeg heller for en ny en.

Håper dere kan svare meg på dette. Slik jeg forstod det stod det et zanussi element på Thorens.

Hanch

Medlem
Ble medlem
05.11.2008
Antall liker
0
Ok.

Men er det vanskeligere å sette opp en gammel spiller fra 70-80 tallet enn en ny. Må jeg gjøre mye forskelligt for å få den til å spille av en plate i ok kvalitet? Hvis en tar som utgangspunkt at jeg ikke ennå er noen vinylentusiast, og at dette blir min første spiller.

For å stile spørsmålet slik. Kan jeg foreksempel trolig kjøpe en thorens td 165, koble den til et riaa trinn og inn i min Eci2, slå den på og jeg vil være fornøyd. Eller må jeg holde på å instille den en hel del iforhold til hva jeg måtte gjort med en ny argon eller project til 2500,-

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Torget vurderinger
0
Hanch skrev:
Ok.

Men er det vanskeligere å sette opp en gammel spiller fra 70-80 tallet enn en ny. Må jeg gjøre mye forskelligt for å få den til å spille av en plate i ok kvalitet? Hvis en tar som utgangspunkt at jeg ikke ennå er noen vinylentusiast, og at dette blir min første spiller.

For å stile spørsmålet slik. Kan jeg foreksempel trolig kjøpe en thorens td 165, koble den til et riaa trinn og inn i min Eci2, slå den på og jeg vil være fornøyd. Eller må jeg holde på å instille den en hel del iforhold til hva jeg måtte gjort med en ny argon eller project til 2500,-
Thorensen er litt meir jobb enn Technicsane og Rega. Men stort sett er det berre å vatre opp spelaren skikkeleg, slik at platetallerkenen er heilt i water for å få eit akseptabelt resultat. Ei vegghylle vil som regel vere den beste måten å plassere spelaren.
Du vert neppe heilt fornøgd med ein ny spelar til 2500 kr. Du treng ein

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Arve;: Hadde en DV 10x5 vært ok i rega 250 arma i en 1210 platespiller?. Spiller nå med DL160 fra Denon , noe som ikke skulle match , men det spiller!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Torget vurderinger
0
Steinkare skrev:
Arve;: Hadde en DV 10x5 vært ok i rega 250 arma i en 1210 platespiller?. Spiller nå med DL160 fra Denon , noe som ikke skulle match , men det spiller!
Rega RB 250 + DV10x5 er topp match, og burde funke veldig godt på ein 1210. Med mindre opphenget er flytande, trur eg du kan vere rimeleg sikker på denne arm/pickup-konstellasjonen.

DL160 går svært greitt i 1210 sin originalarm. Eg tilrår ikkje kombinasjonen i fyrste rekke, fordi DL110 (som er mykje billegare) stort sett fungerer vel så bra (men her er det ein del produktvariasjonar - anna skulle vel berre mangle på ein såpass billeg pickup), og for at DL 103 er til dels mykje betre. Så du kan i grunnen ta det med ro.

DL 160 er slett ingen dårleg pickup. Faktisk har eg han påmontert min LP12 for tida, noko som kan vere overkill for ein liten høgoutputsMCpickup, men han greier seg svært bra i det aktuelle oppsettet.

Ein RB250/10x5-kombinasjon vil forbetre lyden fyrst og framst med tredimensjonalitet, mein nyansar i dynamikken, og litt meir naturleg klangbalanse. Går du til ein DL103 i originalarmen, og har ein brukbar riaa, får du fyrst og framst flotte, polaroide technicolour-fargar i klang og dynamikk. Meir av det du alt har, altså.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Har en Sansui SR 222. Fikk tak i et headshell av plast, og nå spiller den med Shure M75. Dette er mere nyansert enn i Dual, og det er et eksempel på at gamle beltedrevne japanere kan være gode.
Vurderer Dl 160...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
I 1981 var det vel MK 2 eller MK 3 som var på markedet? Jeg har MK 1. Er disse variantene ganske like?

Topp Bunn