Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det var et poeng i at 3D var en gimmick, Spock..Men filmen har blitt sett så mange ganger her at jeg huker et nytt DVD-eks av begge to når Maverick viser seg i butikken. Helst som boks. Siden 1986 har jeg sett Top Gun et gjennomsnitt på 10x pr år. Altså minst 350 ganger til nå. Ikke bare Ridley Scott som kunne lage film i den familien, gitt. Broder Tony var like god.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Synes du? Jeg har bare sett "Murder on the Orient Express" med Branagh og der synes jeg han tolket Poirot heller dårlig. Langt mer Branagh enn Poirot, for å si det sånn. Filmen var bra nok isolert sett, for all del, men jeg fant ikke igjen Christies Poirot i det hele tatt (bare for å ha sagt det; jeg har lest alt Agatha Christie har skrevet).

    Perfeksjon, det er David Suchet det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ja, jeg syns. Har sett Mord på Orientekspressen også, og selv om den var bra likte jeg nok denne her langt bedre. Et par scener var rett og slett rørende, iallfall virket de sånn på meg. Må bare gi denne filmen toppkarakter herfra egentlig.

    Har vel egentlig bare lest den boka av henne som het ´Ti små negerbarn´på norsk. Og, ja. Jeg liker også David Suchet sin versjon av Poirot, men i denne filmen syns jeg Branagh fylte rollen helt utmerket.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hmm. Får kanskje prøve å se den likevel da, selv om Orientekspressen overbeviste meg om å la være. Det går jo evt. an å slå av etter noen minutter.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Høres ut som du kanskje burde la være, hvis du allerede hadde bestemt deg. :D Må innrømme at jeg hadde delvis positiv bias før jeg så denne, ellers hadde jeg vel ikke bestilt den på 4K heller. Og, jeg ble ikke skuffet, men smak er jo som kjent subjektivt så. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det hender at jeg ombestemmer meg. Mener jeg gjorde det sent på nittitallet en gang, om jeg husker rett.
    Det er en god egenskap å kunne skifte mening. Iallfall hvis det er til samme mening jeg har.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skifter derimot aldri mening. Orientekspressen var ingen stor film. Til tider var den direkte kjedelig. Og Agatha Christie var ikke noe geni. Bøkene hennes er en smule utdaterte i dag. Men hun var tidlig ute; det skal hun ha.
     
    • Wow
    Reaksjoner: oct

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Men nå var det snakk om Death on the Nile. Og at Christie ikke var genial er jo bare din subjektive mening. Jeg mener noe annet, og det ble egentlig tydeligere for meg under denne filmen. Å være et geni kan jo også manifesteres av at man nettopp er tidlig ute, og gjør ting som ikke har blitt gjort tidligere.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Men nå var det snakk om Death on the Nile. Og at Christie ikke var genial er jo bare din subjektive mening. Jeg mener noe annet, og det ble egentlig tydeligere for meg under denne filmen. Å være et geni kan jo også manifesteres av at man nettopp er tidlig ute, og gjør ting som ikke har blitt gjort tidligere.
    Les bøkene hennes og sammenlign med andre samtidige forfattere som f.eks. Margery Allingham så har du litt mer grunnlag for egne meninger. Det holder ikke å støtte seg til en tilfeldig anmelder i Guardian.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Fristet for mye



    Er litt Sly fan. Filmen var helt ok, hadde senket forventingene til b-film nivå 😁

    Fint å se den gamle mannen slå fra seg. Guttungen imponerte. På ingen måte noe nyskapende greier - men underholdende nok.

    Fint filmet - bra soundtrack - kun 5.1 ikke Atmos, men god mix med bra trykk.

    Ser at det har samme director som den glimrende Overlord fra 2018.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har da lest Allingham også, helt uten at jeg ser hva som gjør henne til en bedre forfatter enn Christie.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vanskelig å si. Har ikke sett resultatet av noen av de mange IQ-testene hun sikkert tok.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ikke pure shite, men den føltes litt uforløst når den var ferdig. Den bygget seg opp til et klimaks som aldri kom, på en måte. Severdig-ish, men ingen MANDY eller Wild At Heart.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Så denne i går. Forsåvidt severdig med godt spill, men noe langsom og fenget ikke helt. Neppe en film jeg ser igjen...


    tomb.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Avdelingen for science fiction klassikere fra 50-tallet. Vanskelig å forstå at disse av noen regnes som kult-klassikere. Fikk begge av en kompis som er science fictionfan. Han synes de var forferdelige. Jeg er enig. De er begge helt daterte på alle plan. Er ikke "unintentionally funny" i tilstrekkelig grad til å bli severdig. Plan 9 from outer space er mer severdig en disse to.
    When worlds collide vant til og men en Oscar for special effects noe som er uforståelig da effektene er håpløse selv etter 1951-standard. Styr unna.



    worlds.jpg
    mars.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mer science fiction fra 50-tallet. Denne fungerer. Ekspedisjon til Venus kommer tilbake til jorden. De har med seg et vesen som slipper løs. Det skjer noe fra første stund. Bra tett action og stram regi i hele filmen. Får null poeng for originalitet - dette er en variant av King Kong. Ja, de setter inn armeen til slutt. Denne filmen er godt severdig dersom man har sansen for slikt.
    Special effects av Ray Harryhausen.


    20million.jpg
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    191
    Antall liker
    367
    Jeg så Krigsseileren i forbindelse med Filmfestivalen i Haugesund, et sterkt og dystert minnesmerke over 30.000 krigsseilere, og den uretten de opplevde i etterkrigstiden. Det var trange kår og under krigen ble sivile skip etterhvert beordret fra England til å frakte ammunisjon. Skipene og mannskapet ble derfor del av krigskonvoier med det offeret det innebar. I tillegg til mangel på anerkjennelse og økonomisk støtte i årene etter krigen, blant annet fordi soldatene på land ikke fikk støtte/erstatning/lønn og fordi britiske og norske sjømenn var ulikt betalt. En god film, og definitivt en du burde se.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Ikke pure shite, men den føltes litt uforløst når den var ferdig. Den bygget seg opp til et klimaks som aldri kom, på en måte. Severdig-ish, men ingen MANDY eller Wild At Heart.
    Samme jeg tenkte, ble litt skuffet, etter å ha lest så mye bra om den. For egen del likte jeg f.eks Mandy & Colour Out of Space en del mer.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Samme jeg tenkte, ble litt skuffet, etter å ha lest så mye bra om den. For egen del likte jeg f.eks Mandy & Colour Out of Space en del mer.

    Enig i det, særlig Mandy syns jeg personlig var helt ekstremt bra, som en slags overlesset 80-talls-videovold-kitsch-hyllest. Lyssetting, plot, rollegalleri, musikk, en utrolig fet nostalgitripp til barne og ungdomstiden med sleazy VHS covre i videobutikken, som så ut som de var sånn som Mandy.

    SPOILER ALERT:
    Hvis intensjonen med PIG var å fortelle en slags 'broken man in a broken land' fortelling syns jeg den lyktes med det, men jeg trodde det skulle bygge seg opp til noe mer forløsende. Jeg satt og ønsket meg en slags katarsis, og lurte på hvordan den skulle manifestere seg, men så gjorde den egentlig aldri det. På den annen side viste den også at hovedfiguren hadde nærmest en slags overnaturlig makt i form av sine evner og hvem han var. Istedenfor med vold, overvant han sine fiender og hindre med "superkreftene" sine. I retrospekt vokser den kanskje litt i min aktelse, men det er vel bare å innse at jeg er en liten voldshore når det kommer til filmer som dette, og på en måte syns det hører litt med. ;P
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Colour out of space synes jeg var kjempedårlig.
    Likte mye bedre den fra i år der han spiller seg selv.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Så Citizen X fra 1995 sent i går. En tv-film om den sovjetiske seriemorderen som herjet på 80 tallet.



    Ganske enkel produksjon - som passer filmen godt. Bra skuespillere, Stephen Rea er veldig god, også med Donald Sutherland & Max von Sydow. Er å finne på HBO Max.

    Liker også versjonen med Tom Hardy fra 2015, men foretrekker nok Citizen X.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    742
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    ems.cHJkLWVtcy1hc3NldHMvbW92aWVzLzA3MTllY2UzLTE2N2ItNGYwMC04OWZjLWE4ODI4YjEyZGQyMC5qcGc=.jpg
    Såg denne på Netflix idag.
    Positivt overrasket!
    Plot og historie som jeg virkelig ikke ventet!
    Også ett perspektiv for fortellingen som virka bra!
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Måtte gi nye subber en workout og så denne i går:
    1662092606469.png

    Ikke akkurat et mesterverk, men meget bra lydspor. Surround / Atmos effekter som man legger merke til. Ikke minst stikker den dypt, selv uten BEQ.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn