Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.409
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Påtvunget romantikk i alle mulige sammenhenger og den generiske lobotomerte comic relief-karakteren er ting som irriterer meg langt mer enn selvglorifiseringen i amerikanske filmer.

    Tror setningen "stick to the script" er så hardt innarbeidet i Hollywood at det ikke våges å gjøre noe annet.

    Helt enig. Nyskapning må man til indie-filmskapere for å finne, det eksisterer tilsynelatende ikke lengre i de store studioene. Alt er basert på oppskrifter, enten det gjelder film eller serier. Romanse er obligatorisk uansett sjanger og nærmest enhver serie må ha en comic-relief karakter, en nerd, en geek, en tough guy/girl, en "straight man" og en med "alternativ" livsstil. Morsomt og interessant de første tre, fire, fem gangene man ser det, noe mindre når det gjelder serie nr. tredve eller førti.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er veldig glad for at det produseres massevis av film andre steder enn i Hollywood.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig. Nyskapning må man til indie-filmskapere for å finne, det eksisterer tilsynelatende ikke lengre i de store studioene. Alt er basert på oppskrifter, enten det gjelder film eller serier. Romanse er obligatorisk uansett sjanger og nærmest enhver serie må ha en comic-relief karakter, en nerd, en geek, en tough guy/girl, en "straight man" og en med "alternativ" livsstil. Morsomt og interessant de første tre, fire, fem gangene man ser det, noe mindre når det gjelder serie nr. tredve eller førti.
    Helt klart. Straks jeg havner i analyse modus begynner jeg å irritere meg over småting og all illusjon og engasjement fordufter. Det gjelder egentlig både for lyd og bilde, så det er en modus jeg ikke ønsker å befinne meg i når jeg skal kose meg.
    Suspension of disbelief er en nødvendighet i så måte, men hvor godt jeg får det til er avhengig av humør og setting.

    Synes forøvrig at skiftet vi ser fra film til serie er en god ting. Litt mer tid til å utbrodere og skape engasjement til historien og karakterene og mindre budsjett til latterlig mye CGI effekter er noe som fungerer for meg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    La inn forhåndsbestilling på denne, og håper jeg ikke blir skuffet. Fått gode tilbakemeldinger, og virker som en litt lavmælt mysterie/thriller med solide skuespillere og manus. Har trua. :)

     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Urk. Her var det ikke mye som ser lovende ut. Ett eller to unntak, dog.

    The Best NEW Science-Fiction Movies 2022 (Trailers)

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Se verden som den helhet den er- inkludert Hollywood- så ser dere en film eller ti for absolutt alle på et år. Vurder valg basert på humør og ønske. Klassikere er nettopp det av en grunn, men remakes kan passe enkelte bedre enn originaler. Prøv å analysere, ikke bare se. Og det samme for kommende bevaring..Film er like mye tanke, drøm, analyse og liv som tanketomt tidsfordriv.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    San Andreas på vanlig Blu-ray i kveld, egentlig fått dypbassen på et levelig nivå nå og da ble det veldig morsomt. Var nok litt forsiktig med volumet, men det var en av de bedre opplevelsene med den filmen jeg har hatt. :) Jeg synes ikke den er så aller verst innholdsmessig heller.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    San Andreas på vanlig Blu-ray i kveld, egentlig fått dypbassen på et levelig nivå nå og da ble det veldig morsomt. Var nok litt forsiktig med volumet, men det var en av de bedre opplevelsene med den filmen jeg har hatt. :) Jeg synes ikke den er så aller verst innholdsmessig heller.
    En herlig popcorn film, skader ikke at Alexandra Daddario & Carla Gugino er med :love:

    Må ha et gjensyn snart, foretrekker å se den i 3D.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    En herlig popcorn film, skader ikke at Alexandra Daddario & Carla Gugino er med :love:

    Må ha et gjensyn snart, foretrekker å se den i 3D.
    Ja, det gjør den ikke noe dårligere i alle fall. 😁

    Fikk sett Transformers 2 i natt også, morsomt med tolv 18" i bassen. 😁
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Ja, det gjør den ikke noe dårligere i alle fall. 😁

    Fikk sett Transformers 2 i natt også, morsomt med tolv 18" i bassen. 😁
    Bass er ganske viktig i slike filmer, høres ut som du har god dekning.

    Jeg har ikke så mye subwooferkapasitet, men redder meg inn med 2 kraftige rumperistere i sofaen, både jeg og naboen er fornøyd 😁
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pokot (Jaktsesong}. Polsk drama er langt mer enn Kieslowskis tre farger. Dette er Kjell Sundvalls Jegerne på speed. Regissert bla av Kasia Adamik. Hva får du hvis du krysser ei dyrekjær , eldre dame som bor aleine i grenseskogen mellom Polen og Tsjekkia med et samfunn bygget på tjuvjakt og egenrådighet? Et blodbad..👍😈

    Denzels beste er forøvrig JOHN Q og CRIMSON TIDE..
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hustle, Netflix. Litt standard amerikansk sportsfilm, der alt ordner seg, men Adam Sandler storspiller som talentspeider og trener. Verdt å se.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Gritt

    GRITT_3840x2160-1.jpg


    DVD


    Norsk film i særklasse. Storkoste meg med denne. Anbefales

    «Itonje Søimer Guttormsens Gritt er en av de morsomste, sanneste og mest tankevekkende filmene som er laget i Norge. Tittelpersonen – som egentlig bærer det nådeløst ukule dobbeltnavnet Gry-Jeanette – returnerer til Norge etter en lengre periode i utlandet. Hun er svanger med forestillingen «Den hvite betennelsen», som er ment å reagere mot en kapitalistisk, patriarkalsk og generelt ekskluderende samfunnsordning. For å tjene til livets opphold er Gritt (Birgritte Larsen) såkalt «undercover støttekontakt» for kunstneren Marte Wexelsen Goksøyr, som har Downs syndrom. Utover dette arbeider hun iherdig for å motta støttemidler til prosjektet sitt, og komme tettere på fagmiljøer som kan ta ideene hennes på alvor. Når Gritt mottar et avslag fra Kulturrådet slynges hun ut i en komplisert livskrise.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Tvang meg gjennom første 90 minutter av The Da Vinci Code.

    For. Noe. Møl.

    Ræva historie, Tom Hanks helt malplassert i rollen, ingen kjemi mellom han og motspilleren, overforklarende dialog (og monolog). Nei, fytti grisen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.409
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sett den to eller tre ganger og synes den var topp underholdning. Ligger hjemme i 4K, klar for gjensyn.

    Bare sånn for å veie opp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Bilderesultat for dr strange
    Hadde lave forventninger til denne så kanskje derfor jeg synes den var helt ok.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Antonsen: Flere her inne kan ha godt av å se den der. Kanskje er de da mer tilbøyelige til å se mennesket før hjelpemiddelet, hva gjelder funksjonshemmede😊 Det er absolutt ikke normen, selv i Norge, altså..Våre tekniske spesialiteter tiltrekker seg faktisk mer enn nok uønska reaksjoner fra funksjonsfriske. Og selv om vi har mye moro med det er det fortsatt noen som likestiller hjelpemidler og handicap med mindreverdighet. De helt uforstående er i fåtall, heldig nok, men noen har måttet nagles til veggen for ikke å tas ned igjen, om du skjønner meg..Ikke mye får meg såpass sint som en åpenbar uvitenhet uten håp for remediering i synet på annerledesheten våres. Men så er det heldigvis også de som ser oss som de kule folka vi er..Det viser denne filmen❤ Se også den svenske Hvordan Knytte Sine Egne Sko…
     
    Sist redigert:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    955

    Birger Vestmo sier det mye bedre enn meg, så jeg kan likegodt linke til Filmpolitiets anmeldelse.

    Som helsepersonell kan jeg legge til at filmen heldigvis unngår å bli noen typisk tåreperse, og klarer i veldig stor grad å gjenspeile kompleksiteten, alle de etiske dilemmaene man ofte møter og ikke minst det enorme spennet og intensiteten i følelsene som oppstår.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Lux Æterna (2019)



    Gaspar Noe er tilbake med en meget spesiell film/prosjekt. Koste meg med denne, men er nok greit å vite hva man går til.
    Fascinerende.

    Den kontroversielle regissørens femti minutter lange LUX ÆTERNA er en slags variasjon over Brian De Palmas Dionysus in ’69 (1970), en split screen-mokumentar om en misogyn, hemningsløs filminnspilling, ispedd heksemytologi og steintavler (!) fra Dreyer, Fassbinder og Godard.

    Béatrice Dalle og Charlotte Gainsbourg spiller hovedrollene, som seg selv. Blant strobelys de luxe. Og jordskjelv av bass.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cannonball Run..begge på rappen. Back to basics komedie med fullt stjernelag, ofte i lett parodisk stil med tydelig henspeiling på mer seriøse roller. Slik uskyldig topphumor skal være, gjort riktig. Altså så langt unna sjikane, OJ, Thomas Giertsen og nymotens TV Norge som mulig. Femstjerners underholdning for sommerdagen..Det er Hyacinth Bucket også..
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Premiere på Netflix i dag



    Synes den var ganske så fenomenal. Skikkelig kul action film, noen veldig heftige scener. Gosling & Evans er veldig gode. Plot på 3-4 setninger - slik det skal være i en slik film 😁
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Storpakke fra PK idag,.Helga går med hele fem Gullpalmevinnere.. Neste helg like mange Rocky og i mellomtida komplett, dansk Olsenbanden..Ja, jeg har selvfølgelig de norske utgavene også. Men Egon, Benny, Kjell og Valborg (DK: Yvonne) er og blir like danske som Gammel Dansk og Carlsberg😊 Det er utrolig kult å se hvordan Knut Bohwim og Teamfilm klarte å så fullstendig genialt tilpasse disse komiske juvelene til norske forhold, og jeg har møtt flere dansker som er like glade i Arve, Sverre, Carsten og Aud som i sine egne Ove Sprogøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard og Kirsten Walther. For min del , går den begeistringen absolutt begge veier. Det er naturlig å storkose seg med begge nasjoners komediemessige mesterstykker. Det forteller litt om hvor mye nordmenn og dansker har til felles. Svenske Jønssonligan holder imo ikke mål på samme vis, men så har også de Selskapsreisen/Albert og Herbert❤❤ De siste kom også med hjem. Fullt sett, seff.. Stig Helmer er i boks siden ifjor. Det er også Tore Ryen og Arthur Arntzen. Like morsomt. Beror på humøret, det. Humor og gjennomført filmkunst er såvisst medisin mot lange kvelder, tyngre tanker og sviktende helse. Forutsatt at humor kan holdes skarp, satirisk og uskyldig på samme tid. Som her. Det klarer ikke de nyere humoristene, imo..ikke på samme nivå. Måtte isåfall være Trine-Lise Olsen😍 Og det klassiske, britiske kobbelet.


    Kompletterte og forbedret samtidig Fabeldyr, Karate Kid og TV2-sendte DICTE..lett lenge etter disse. Misofilm produserte både sistnevnte og Varg Veum..nå er begge på plass i krimseksjonen min. I det hele tatt begynner nå mediasamlingen å bli farlig god her..Så har jeg da også fjerna fem hyllemeter i filmdelen derav, det gjorde jeg i vår..Auditors kvalitetskontroll! Hele den pakka fikk jeg forøvrig kjøpt helt ny, for prisen av en grei XO på Polet..1200 kr..å kalle dem velanvendte er årets underdrivelse😈 Nettopp derfor elsker jeg fortsatt platebutikken!! Skyr netthandel, såvidt mulig. Men nettet skal ha for en ting i denne sammenhengen: veldig greit å fiske tilbud, for så å reservere dem til nettpris i butikken. Be ALLTID personalet sjekke denne nettprisen, da det fort kan spare deg for en god del..penger såvel som pes og problemer. Når du da kommer til butikken, går du garantert ut med det du skal ha. På halve tida. Samt etpar uventede gullfunn. Til samme pris som det originale budsjettet, eller sågar også under det👀❤ Og du slipper unna frakt, pakkestress og venting på resultater. Så, støtt platesjappa!!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ferdig med Get Back del 2.
    Aldeles fantastisk når Billy Preston setter seg til Fender Rhodesen.
    Gleder meg til del 3.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Premiere på Netflix i dag



    Synes den var ganske så fenomenal. Skikkelig kul action film, noen veldig heftige scener. Gosling & Evans er veldig gode. Plot på 3-4 setninger - slik det skal være i en slik film 😁
    Det er den værste film, jeg nogensinde har set til ende! :D
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.409
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Begynte å se på Gray Man i går, men ga meg etter 10-15 minutter eller så. Så egentlig ikke nok til å si at den er fryktelig dårlig, men det var de samme trøtte trynene som gjorde de samme tingene, på samme måte, som jeg har sett 114 ganger før i en film som noen har brukt 3 minutter på å lage et slags script til. 200 millioner daler rett i dass.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sigma62: Så er det godt, jeg ikke skal se den…
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Begynte å se på Gray Man i går, men ga meg etter 10-15 minutter eller så. Så egentlig ikke nok til å si at den er fryktelig dårlig, men det var de samme trøtte trynene som gjorde de samme tingene, på samme måte, som jeg har sett 114 ganger før i en film som noen har brukt 3 minutter på å lage et slags script til. 200 millioner daler rett i dass.
    17 åringen og jeg så hele natt til i dag.
    Vant til at Gosling kan ha noe annerledes filmer, men vi ble vel ikke veldig imponert her vi heller.
    Og nå spiller han jo også Ken dukka. Hva skjeeeraaa..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Er i det hele tatt svært vanskelig å finne virkelig gode, nye filmer i 2022. Sett bort fra JK Rowling og et par til, rent ut umulig.. Heldigvis har jeg godt utvalg i cinemateket her hjemme. Som jeg har nevnt før..for enkelte her inne er visst teknikken overordnet filmen. Så ikke her! Hvis nå jeg bare kunne finne komplett Wam & Vennerød. Neste inn blir samleboksen med fem perler fra Vibeke Løkkeberg. Til høsten..og jeg har et lite håp om at Fabeldyr blir fullført med to like gode filmer til.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.409
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det som irriterer meg mest, rent generelt og i den grad jeg gidder å la meg irritere, er at mange av de "store" (les: best betalte) skuespillerne egentlig er fryktelig, fryktelig middelmådige. De "spiller" den samme personen i film etter film etter film etter film; nemlig seg selv (antar jeg). En ting er at rollene svært ofte ikke krever noe egentlig skuespill, men jeg tviler sterkt på om at de hadde evnet å ikle seg en annen figur om det faktisk hadde vært påkrevd.

    Sånn rent personlig skulle jeg helst sett friske og ukjente fjes i hver eneste film, slik at det hadde vært i alle fall en viss variasjon til tross for manus på manus som er rene blåkopier og laget på forlengst utslitte oppskrifter.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Beautiful Beings så jeg på Klingenberg kino for noen dager siden. Denne islandske filmen er en perle! En av de aller beste filmene jeg har sett på lenge.

    Bør sees på kino :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    De har alltid fatta filmpoenget, islendingene. Problemet derfra er nok heller det økonomiske, samt distribusjonen. Men skuespillerstanden er ikke særlig stor heller. Så folk som Olafur Darri Olafsson og Ingvar Eggert Sigurdsson har oftest nok å gjøre. Likevel..hvis du fatter hva regissøren tenker, er Island blant Europas beste på film. Nordic Noir på TV blir heller ikke bedre enn på islandsk..Da kobler du aldri ut hjernen. Slik det skal være med all film, det. En virkelig filmfreak BRUKER hjernen. Den kobles IKKE vekk. For film er like mye opplysning og perspektiv som underholdning. Iallefall gjelder det all film som noensinne har vært verd sin tid og sitt utlegg.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    De har alltid fatta filmpoenget, islendingene. Problemet derfra er nok heller det økonomiske, samt distribusjonen. Men skuespillerstanden er ikke særlig stor heller. Så folk som Olafur Darri Olafsson og Ingvar Eggert Sigurdsson har oftest nok å gjøre. Likevel..hvis du fatter hva regissøren tenker, er Island blant Europas beste på film. Nordic Noir på TV blir heller ikke bedre enn på islandsk..Da kobler du aldri ut hjernen. Slik det skal være med all film, det. En virkelig filmfreak BRUKER hjernen. Den kobles IKKE vekk. For film er like mye opplysning og perspektiv som underholdning. Iallefall gjelder det all film som noensinne har vært verd sin tid og sitt utlegg.
    Meget bra refleksjoner! 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn