Hvilken D/A-konverter skal jeg velge til hjemmekontoret? Schiit eller Aune?

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Jeg trenger en dac med både optisk og usb-inngang til mitt hjemmekontor Head-fi anlegg.
Foreløpig har jeg investert i Bottlehead Crack, Sennheiser HD650 og Argon Stream 2 og ser nå etter en dac i 1-2 tusen kronersklassen.
Grunnet en liten kontorpult kan ikke dacen være stor, og Argon Stream 2 og Dac bør kunne stå stablet opp på hverandre.
Jeg vil også ha muligheten til å koble en a-synkron Dac til laptop om nødvendig, men musikken vil i hovedsak strømmes via Argon Stream 2.

Jeg har sett meg ut følgende hovedkandidater:
Schiit Audio Modi2 Uber Schiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA.
Aune X1 Pro Aune X1 Pro - Mala Audio
Cambridge Audio DacMagic100( er av en eller annen grunn skeptisk til denne...) https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/cambridge-audio-dacmagic-100-da-konverter/

Er det noen som har erfaringer med overnevnte dacer og har anbefalinger til hvilken jeg bør kjøpe?
Kanskje er det noen andre alternativer jeg har gått glipp av?

Jeg ønsker detaljert, deilig varm lyd som jeg kan spille i timesvis mens jeg arbeider eller slapper av i godstolen med en god bok. Musikksmaken min er veldig allsidig, alt fra visesang via elektronika til trash og black metal, er forresten allergisk mot spisse diskanter/sibilanter. Dette er nok pga varierende kvalitet på metalinnspillingene.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Ingen av dem. Alle tre har utdatert teknologi i forhold til denne: Nano – iDSD.
Det er ingen grunn til å kjøpe DAC uten mulighet for DSD i dag.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Prøv dem selv, ingen andre enn deg kan si hvem som låter best.

Og å si at noe er utdatert fordi de ikke kan spille DSD er bare tull, ikke alle er interessert i DSD.
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
764
Antall liker
388
Lead Audio LA100.
Har en sånn på skrivebordet, ikkeno problem å sitte 8 timer med klokkene på om dagen :)
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Hei

Takk for svar. Hva gjelder DSD er det nok bra greier koblet i med USB til PC. Jeg kommer stort sett til å strømme fra Spotify Connect, med høyeste kvalitet fra Argon Stream som jeg kobler til den nye D/A konverteren med optisk kabel. Så vidt jeg kunne se har ikke ifi optisk inngang , det kan derfor hende at det blir aktueld med DSD på et seinere tidspunkt men ikke nå.

Har søkt litt på nettet etter Lead Audio, og ser at LA100 er erstattet av LA-120 og NF dac. Frykter de overgår mitt budsjett på kr 2000...
Hvem forhandler Lead Audio her til lands?
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
764
Antall liker
388
Hei

Takk for svar. Hva gjelder DSD er det nok bra greier koblet i med USB til PC. Jeg kommer stort sett til å strømme fra Spotify Connect, med høyeste kvalitet fra Argon Stream som jeg kobler til den nye D/A konverteren med optisk kabel. Så vidt jeg kunne se har ikke ifi optisk inngang , det kan derfor hende at det blir aktueld med DSD på et seinere tidspunkt men ikke nå.

Har søkt litt på nettet etter Lead Audio, og ser at LA100 er erstattet av LA-120 og NF dac. Frykter de overgår mitt budsjett på kr 2000...
Hvem forhandler Lead Audio her til lands?
Stereofil hadde LA100 sist jeg var der, det er riktignok en stund siden men hvis de fortsatt har noen så er det nok mulighet for et godt kjøp.
 

Absolutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2013
Innlegg
1.028
Antall liker
330
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
7
Hva er greia med DSD egentlig?
Har aldri giddet å sette meg inn i det, men er det noen vits?
Er ikke akkurat lett å høre forskjell på 320 & flac
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Tror ikke det er annet enn en stor gimmick. Jeg opplever ikke noen som helst forbedring i lydkvaliteten. Den eneste plassen jeg merker forskjell er på harddisken i form av mindre lagringsplass fordi to vanlig lengde låter opptar samme lagringsplass som et helt album med musikk i Redbook standarden.
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Jeg trenger en dac med både optisk og usb-inngang til mitt hjemmekontor Head-fi anlegg.
Foreløpig har jeg investert i Bottlehead Crack, Sennheiser HD650 og Argon Stream 2 og ser nå etter en dac i 1-2 tusen kronersklassen.
Grunnet en liten kontorpult kan ikke dacen være stor, og Argon Stream 2 og Dac bør kunne stå stablet opp på hverandre.
Jeg vil også ha muligheten til å koble en a-synkron Dac til laptop om nødvendig, men musikken vil i hovedsak strømmes via Argon Stream 2.

Jeg har sett meg ut følgende hovedkandidater:
Schiit Audio Modi2 Uber Schiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA.
Aune X1 Pro Aune X1 Pro - Mala Audio
Cambridge Audio DacMagic100( er av en eller annen grunn skeptisk til denne...) https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/cambridge-audio-dacmagic-100-da-konverter/

Er det noen som har erfaringer med overnevnte dacer og har anbefalinger til hvilken jeg bør kjøpe?
Kanskje er det noen andre alternativer jeg har gått glipp av?

Jeg ønsker detaljert, deilig varm lyd som jeg kan spille i timesvis mens jeg arbeider eller slapper av i godstolen med en god bok. Musikksmaken min er veldig allsidig, alt fra visesang via elektronika til trash og black metal, er forresten allergisk mot spisse diskanter/sibilanter. Dette er nok pga varierende kvalitet på metalinnspillingene.
Hvis mulig,ta med hodetelefonene til mennesker som har, eller butikker som selger DACer og test så lenge du/de har tid.
 

Netrum

Medlem
Ble medlem
03.10.2013
Innlegg
6
Antall liker
0
Sted
Mo i rana
Kan ikke annet enn å varmt anbefale Schiit Modi 2 Uber. Har selv hørt på den via en Schiit magni 2 uber.
Herlig lyd :D.
Selv har eg Modi 1 og Asgard 2.
 
Topp Bunn