Hvilken cd spiller? Marantz, EC eller Audio Aero!?

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Innlegg
554
Antall liker
83
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1
Heisann!

Jeg sitter nå med tre hete kandidater til ny cd spiller, og det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg å velge!
Hadde en tråd tidligere, men har snevret meg inn på disse tre kandidatene:

Marantz SA-11
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,27917.0.html

Electrocompaniet EMC-1UP
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,30176.0.html

Audio Aero Capitol MkII
http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=39432&cat=18

Har i dag en Marantz SA-15, og det blir litt lyst og tamt til tider. Hvilken av disse kandidatene vil tilføre mest varme, dynamikk, dybde samt ekstra pondus i bassen?

Har noen noe negativt å si om disse spillerne?

Håper på innspill!
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Har hatt SA-11 og hvis du ikke er helt fornøyd med SA-15 så tror jeg ikke jeg hadde byttet til 11. Klangmessig er de ganske like hverandre bare at SA-11 er bedre på alle punkter. Det er en veldig god spiller men hvis det er en annen klangbalanse du vil ha så hadde jeg byttet merke.

Personlig hadde jeg valgt Audio Aero Capitole, har hørt demo av den og synes den var veldig god. I tillegg tror jeg du har digital inngang på baksiden ( det er ihvertfall det på mange av Capitolene) som gjør at du i fremtiden kan bruke den som DAC hvis du går over til PC/HDD-basert avspilling. Ikke alle som bryr seg om det men det hadde vært viktig for meg ihvertfall.

Lykke til!

/C
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1
Hvis du er ute etter en varm, frodig , gylden klang hvor delikatesse og finesse er førstevalg?

Meridian G 06 har dette! jeg bruker den, men er i litt motsatt posisjon enn deg, kunne vel tenkt meg litt mer trøkk, friskhet.

Meridian G 06 ble suveren testvinner i hi fi og musikk her for et par år siden hvor Meridian SA 15 var med, G 06 ble også kåret til årets cd spiller i hi og musikk det året.

Den koster ny 25 000 kr, men er vel mulig å oppdrive for rundt 10 000 kr.

Destiny.. :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Jeg har Audio Aero Capitole mk. II.

Det jeg liker med den er er:
Den har digitale innganger av ymse slag, så du kan koble til f.eks squeezebox og benytte DACen i den.
Den har volumkontroll, så du kan bruke den som forforsterker, og du skal høyt opp i pris på en separat forforsterker for å finne noe som overgår den ut i fra mine erfaringer og preferanser.
Den har analoge innganger, 1 balansert og 2 ubalanserte så du kan koble til andre komponenter, som f.eks platespiller (via riaa). Det gjør jeg og det fungerer utmerket.
Ikke minst; lydkvaliteten er glimrende.
Høy WAF

Det jeg ikke liker med den er:
Fjernkontrollen er av plast.
Drivverket tåler ikke så mye. Mitt må skiftes, og jeg har hørt om et par andre som også har måttet gjøre det. Da er det kjekt med digitale innganger så jeg kan bruke drivverket i en gammel CD-spiller med preout mens jeg venter på at jeg får somlet meg til å ordne drivverket.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Ville ikke valgt noen av dem men heller gått veien til PC-basert avspilling og enten en DAC eller SB3 eller Transporter.

Bedre lyd IMO. Ved å skifte DACen vil du også ha muligheten til å endre lyden uten å skifte "drivverket".

Samt mye mere brukervennlig, dvs. når alt er satt opp.
 
R

RoDa

Gjest
KML skrev:
Heisann!

Jeg sitter nå med tre hete kandidater til ny cd spiller, og det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg å velge!
Hadde en tråd tidligere, men har snevret meg inn på disse tre kandidatene:
Man skal vokte seg vel for å videreføre hear-say, og jeg har ikke hatt disse spillerne i mitt anlegg samtidig.
Heller ikke har jeg hørt mye på sistnevnte spiller.
Men, skal du forsøke å kjøpe noe uten å ha hørt det på eget anlegg så blir det litt på lykke og fromme uansett ;)

Har jo denne selv, og mener det er en god spiller (som de andre to også er).
Ikke den råeste på makrodynamikk og sprell, men låter ekte og frodig i klangen. Bassen på denne skal visstnok være i en egen klasse ift SA-15, men det har jeg ikke hørt selv.
Den er ingen "overdrevet" spiller som tar deg med storm ved første lytt, mer av typen som kryper innpå deg over tid.
Marantz er av merkene som er tro til sin egen sound og derfor er det naturlig å tenke at SA-11 er "mer av alt" ift SA-15.

Herlig rocka, småfeit og tøff spiller. Siste tau-utgavene er noe roligere og varmere, men samtidig ikke like sprelsk som Skårer-edition.
Spiller jeg liker veldig godt og som spiller på en måte som ikke lar deg være uberørt.
Elsk eller hat ;)

Er jo ca dobbel pris av EC og Mara...
Rolig og dannet spiller, pluss med at den også kan brukes som pre.
Mer introvert enn utagerende, det lille jeg har hørt.

Har i dag en Marantz SA-15, og det blir litt lyst og tamt til tider. Hvilken av disse kandidatene vil tilføre mest varme, dynamikk, dybde samt ekstra pondus i bassen?
Høres jo unektelig ut som SA-11 hadde vært noe å tenke på. Hvor i verden bor du? Hadde vært bra for egen del å ha hørt disse to mot hverandre også.
EDIT: Bergen, ja.... Litt langt å kjøre, hehe.. ::)

Har noen noe negativt å si om disse spillerne?

Håper på innspill!
Hva med noe positivt ...? ;D

R
 
M

Mr._X

Gjest
Jeg har hatt alle tre + SA15.

SA15 og SA11 er ikke helt ulike, men SA11 har mer av alt det gode. I tillegg mener jeg den har en fyldigere klangbalanse samt det faktum at bassen er i en helt annen klasse enn SA15.

EMC1 (Tau) låter tøffere og mer rocka. Dette er en spiller med fart og spenning. Betydelig mer liv og røre enn Marantz i spillestilen, men ikke med samme finesse.

AA Capitole er helt herlig.... Ikke tøffere enn EMC1, men tøffere enn Marantz. En mellomting altså. Men når det kommer til finesse er den SA11 overlegen. Klangbalanse mot litt fyldig og varm, men samtidig detaljert og dynamisk med masse liv.

Selv hadde jeg valgt Capitole, men er dette en tidlig modell ville jeg forsikret meg om at den er oppgradert med nytt hovedkort. De tidlige spillerne hadde vel noen problemer her som kan bli serdeles kostbart å fikse, om det i det hele tatt lar seg gjøre. Har litt problemer med hukommelsen, så husker ikke eksakt hva problemet består av...
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Jeg ville i alle fall holdt en knapp på AAC. ;) Som nevnt får du et veldig kompakt oppsett med AAC og en klang som har litt glød og varme. Forforsterkeren i AAC er i mine ører meget habil. Den er i stand til å drive selv "harde" effektforsterkere. Maks. utgangspenning på AAC-en er 7V som er overflod for de fleste effekttrinn (min Krell Evo-302 gir full utstyring allerede på 2,6V f.eks.). Det betyr også at AAC forforsterkeren ikke trenger å tynes i de fleste oppsett. Mer overskudd, m.a.o. I mitt oppsett har jeg nå fått en skikkelig bra gjengivelse med utmerket dynamikk, fint perspektiv og et herlig nærvær. Jeg har sammenlignet min egen med spiller/pre kombinasjoner til mange ganger prisen og har blitt beroliget av hvor godt AAC kommer ut av det. Men det er klart, AAC er ikke siste ord i oppløsning, dynamikk og fart. Lenger oppe i pris får du mer av dette. Jeg har skrevet litt om dette i anleggsbloggen min. Av tekniske ankepunkter mot AAC er det drivverket som jeg ble nødt til å skifte for et år siden. Kostet meg omtrent 4500,- men har skjønt i ettertid at jeg kunne sluppet mye billigere unna ved å kjøpe drivverket fra andre kilder enn Audio Aero. Det er neppe alle AAC som får dette problemet dog. I tillegg har den rør på utgangen som må skiftes hvert 2-3 år avhengig av hvor mye du bruker den. Men dette er rimelige 6021W rør (kjøpte nettopp tre par fra USA for 180,-) og jobben tar deg under 1/2 time om du er noenlunde stø med loddebolten. Et verksted fikser det antakelig for en rimelig penge også.

Mvh
 

staker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
475
Antall liker
26
Er det noen her som vet hva det vil si dersom Audio Aero capitole classic spilleren er oppgradert til SE verson?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Hei, jeg kan bare understreke hva Toref forteller.

Samtidlig kan jeg bare fortelle at jeg også har hørt Emc 1 og denne er ikke i nærheten av Capitolen når det gjelder mine preferanser.Helheten,stemmer og klangen i instrumenter scorer særdeles høyt igjennom Aeroen.
Jeg kjører Capitolen igjennom en preamp for jeg syntes lyden er litt mere "levende" gjengitt igjennom den, det skal sies at det er en svært god preamp.
Lyden hos meg går fra en Mac maskin til Airport express med Optisk toslink kabel inn i Capitolen for behandling i den interne dacen.

lykke til

MVH Johnny
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
johnnygrandis skrev:
Hei, jeg kan bare understreke hva Toref forteller.

Samtidlig kan jeg bare fortelle at jeg også har hørt Emc 1 og denne er ikke i nærheten av Capitolen når det gjelder mine preferanser.Helheten,stemmer og klangen i instrumenter scorer særdeles høyt igjennom Aeroen.
Jeg kjører Capitolen igjennom en preamp for jeg syntes lyden er litt mere "levende" gjengitt igjennom den, det skal sies at det er en svært god preamp.
Lyden hos meg går fra en Mac maskin til Airport express med Optisk toslink kabel inn i Capitolen for behandling i den interne dacen.

lykke til

MVH Johnny
Hei Jonny,

Er det EMC1 eller EMC1 Up du har hørt tidligere?, kjøpte jo min den gangen som EMC1 og oppgraderte senere til Up og det var en helt annen spiller.
jeg kjenner for lite til de andre spillerene til å gi en generell anbefaling, synes selv EMC1-Up var en meget god spiller i mitt oppsett, den var også ganske superb som driverk når jeg engang brukte den en tid sammen med dCS delius dac, imidlertid er vel dette et sidespor siden da både EMC1 og Up vil låte likt hvis det skulle være en tanke å bruke den som et rent drivverk senere.
Generelt, en litt mørk lyd, detaljert nok vil eg si og meget god tyngde i bassen.

En annen ting som jeg selv tror er at hvis du kjøper en av disse spillerene brukt, så tror jeg muligens at EMC1-Up er den som er enklest å videreselge hvis det skulle være et moment å ta med i betrakningen.

Mvh
Geir
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
@Geir

Er en stund siden jeg hørte Emc`en mener det var med upsampling.
Spillern er sikkert bra men i forhold til mine subjektive inntrykk er EC mere rå og fremtredende i sin måte og servere musikken mens AA er mer finslepen og har en helt annen egenart i klangen.Men som sagt det som passer for en passer sjelden for andre, heldighvis.

Uten å utbrodere forskjeller kan jo denne testen kanskje være noe for trådstarter.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=661&zoneid=3

MVH Johnny
 

Geir_Johnsen

Medlem
Ble medlem
05.04.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
Hei!

Kjøpte AA i sommer og har ikke angret en dag. Kjører AA rett i forsterker. Pr. i dag har jeg ikke råd til en pre som låter bedre.
Makan til oppløsning skal du lete lenge etter. Og hvilken bass. Det var det første jeg la merke til da jeg estattet denne med EC UP.
Litt merkelig at ikke Fidelity har hatt denne inne til test.

Geir.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Geir J. skrev:
Hei!

Kjøpte AA i sommer og har ikke angret en dag. Kjører AA rett i forsterker. Pr. i dag har jeg ikke råd til en pre som låter bedre.
Makan til oppløsning skal du lete lenge etter. Og hvilken bass. Det var det første jeg la merke til da jeg estattet denne med EC UP.
Litt merkelig at ikke Fidelity har hatt denne inne til test.

Geir.
Hei,

Tviler jo ikke på at AA er en god cd spiller, bruker jo selv en som er mye mer finslepen en EC som jeg hadde tidligere, og det skulle bare mangle mellomlegget tatt i betraktning.
Jeg kjenner jo litt lite til prisene på disse spillerene med unntak av EC sin som brukt i en Up utgave vel går fra 15-17K vil eg tro, regner med at AA er vesentlig dyrere?

Når det er sagt så har jo trådstarter spurt om disse tre spillerene, og hvis "cost is not a object" så tviler jeg ikke på at AA er bedre, selv om jeg ikke har hørt denne.
Om du imidlertid får noe bedre til den prisen som EC ligger på, ihvertfall brukt og med tanke på et eventuelt videresalg i fremtiden tviler jeg på, men så er det ikke sikker at dette er noe moment for trådstarter heller.

Videre med at du i dag kjører direkte i amp, så ville jeg ihvertfall prøvd med en pre før kjøp, bruker selv dette prinsippet med direkte i amp og har ingen planer med å endre på dette, det er jo tildels delte erfaringer her, virker som at man både mister noe og tilfører noe ved bruk av aktiv pre.

God Jul,

Mvh
Geir
 

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Innlegg
107
Antall liker
0
LydMekk skrev:
Ville ikke valgt noen av dem men heller gått veien til PC-basert avspilling og enten en DAC eller SB3 eller Transporter.

Bedre lyd IMO. Ved å skifte DACen vil du også ha muligheten til å endre lyden uten å skifte "drivverket".

Samt mye mere brukervennlig, dvs. når alt er satt opp.
Dette er en god anbefaling. Bruk pengene på en god DAC og SB3. Hvis du ønsker varme så er en Xindac DAC med rør noe jeg kan anbefale.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
En annen mulighet er å ganske enkelt handle en stille liten "home pc" til å sette i bokhylla. En kompis handla den her rimelige Acer-boksen og dro med seg en SB duet for å rigge seg opp. Acer-boksen spilte så markant bedre at squeezeboxen blei skvisa ???


http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=99767



Mvh. RS
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Hadde ec sin emc 1up i mange år kjøpte den med en gang den kom, Byttet den ut med en ny audio aero classic i fjord å er vel ikke farlig å si den spiller bedre på de fleste parameter . Franskmann er mer luftig oppløst setter ting bedre på plass i lydbildet så av overnevnte spillere tror jeg det franskmann er det beste valget. ;D
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Mr. X skrev:
er dette en tidlig modell ville jeg forsikret meg om at den er oppgradert med nytt hovedkort. De tidlige spillerne hadde vel noen problemer her som kan bli serdeles kostbart å fikse, om det i det hele tatt lar seg gjøre. Har litt problemer med hukommelsen, så husker ikke eksakt hva problemet består av...

Siden den ene annonsen er min, skal jeg ikke synse noe om det trådstarter spør om. Jeg vil gi litt info om kommentaren til Mr.X.
Det stemmer at noen modeller mk.II i en periode hadde problemer. DACene sluttet å virke etter relativt kort tid. Dette ble rettet opp, og de nyere mk.II har ikke denne feilen.

Hilsen Tommy
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Audio Aero Capitole mk.II

Jeg har også en Audio Aero Capitole mk.II, min har forresten pre med analoge innganger noe som kostet en 5 tusen ekstra den gang den var ny for ca 5 år siden. Dette er vel den hifikomponent som har fått stå lengst urørt her i huset uten å blitt byttet ut, noe som skyldes at jeg ennå ikke har funnet frem til noen annen spiller som jeg kunne tenkt meg å bytte til uten å gå mye opp i pris. En viktig årsak til det er den innebygde forforsterkeren som er meget bra. Har så langt bare prøvd en ekstern pre som gir bedre lyd: Audio Research Reference 3 (100kkr) , men da må man ha en god separat CD-spiller + gode XLR-kabler imellom, f.eks Valhalla (29kkr) eller Transparent Audio Ultra MM2 (21 kkr). Summen av disse kommer garantert ti å passere 100kkr og ligger sannsynligvis nærmere 150kkr....

Men når sommeren er over kan det hende at jeg kommer til å gå for separat CD og pre likevel, og dermed kommer muligens Capitole til å bli lagt ut for salg.
Grunnen til dette er:
1: at jeg kommer til å satse seriøst på vinyl igjen
2: at jeg rett og slett vil prøve noe nytt (5 år med samme komponent er lenge for en audiofil....) ::)

Ps: Når det gjelder byggkvalitet har jeg ikke noen negative ting å bemerke annet enn at fjernkontrollen er litt billig og plastaktig....

mvh
Finn M
 

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Innlegg
107
Antall liker
0
LydMekk skrev:
Ville ikke valgt noen av dem men heller gått veien til PC-basert avspilling og enten en DAC eller SB3 eller Transporter.

Bedre lyd IMO. Ved å skifte DACen vil du også ha muligheten til å endre lyden uten å skifte "drivverket".

Samt mye mere brukervennlig, dvs. når alt er satt opp.
Helt enig, kjøp SB3 og bruk alle pengene på en DAC. Ønsker du varm lyd finnes det DACer med rør på en av utgangene eller alle hvis ønskelik. EmmLabs sin DAC er jo der.
 
M

Mr._X

Gjest
empty skrev:
Mr. X skrev:
er dette en tidlig modell ville jeg forsikret meg om at den er oppgradert med nytt hovedkort. De tidlige spillerne hadde vel noen problemer her som kan bli serdeles kostbart å fikse, om det i det hele tatt lar seg gjøre. Har litt problemer med hukommelsen, så husker ikke eksakt hva problemet består av...

Siden den ene annonsen er min, skal jeg ikke synse noe om det trådstarter spør om. Jeg vil gi litt info om kommentaren til Mr.X.
Det stemmer at noen modeller mk.II i en periode hadde problemer. DACene sluttet å virke etter relativt kort tid. Dette ble rettet opp, og de nyere mk.II har ikke denne feilen.

Hilsen Tommy
Stemmer. Var nok dette jeg tenkte på. Om man får dette problemet må vel hele hovedkortet byttes, og så vidt jeg har hørt skaffes ikke dette lenger.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Av de nevnte modellene kjenner jeg emc 1 up og audio aero; og som x-250 sier er AA klart bedre på alle parametre.
Likevel; er det dynamikk du er ute etter, finnes det også andre alternativer du bør vurdere; esoteric har en uovertruffen hurtighet og wadia skal også ha dette; bruktmarkedet bør undersøkes....

P.
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
yasman skrev:
Av de nevnte modellene kjenner jeg emc 1 up og audio aero; og som x-250 sier er AA klart bedre på alle parametre.
Likevel; er det dynamikk du er ute etter, finnes det også andre alternativer du bør vurdere; esoteric har en uovertruffen hurtighet og wadia skal også ha dette; bruktmarkedet bør undersøkes....

P.
Selvfølgelig bør man helst høre i eget oppsett.
Jeg tok forresten min egen AA Capitole med i til en kamerat og koblet opp i hans anlegg, han hadde Wadias forrige toppmodell til kr 100 tusen. vi kjørte disse to opp mot hverandre både direkte i effekttrinn og via en BAT VK-51SE forforsterker oppkoblet med Transparent Reference XLR kabler.
enden på visa ble at han solgte sin Wadia og gikk over til Audio Aero (men da den dyrere Prestige...).
 
Topp Bunn