Forsterkere Hvilken alder, ref hørsel, krysser budsjettgrenser for hifi?

torf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
175
Antall liker
185
Jeg bikker 60 neste år, men som slow starter har jeg unger i tidlig tenåringsalder. I den forbindelse var jeg i Mallorca Aquarium igår på deres nye hvalutstilling. Der hadde de en frekvenstest. Hvor mange hz hørte man fra sub til stratosfærisk. Jeg hørte ingenting over 11khz
Kost/nytte for mine planlagte investeringer i høst fikk plutselig et nytt lys kastet over seg.
Er det noe vits i å bruke mer penger på hifi? Eller er ny hifi nå bare placebo for å sette det på spissen?

Hadde tenkt å kjøpe en ny Parasound P6 men nå heller jeg jammen til å kjøpe en pent brukt P5.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Det er vel omtrent ingen instrumenter som har noen lyd i det området. Og man kan meget vel nyte det som er under. Jeg klarer ikke å kose meg med musikk på billige anlegg. Jeg hører opp til 13-14khz på en god dag. Som regel lavere på ene øret som ofte har tinnitus.
Det finnes selvfølgelig anlegg under 100k kr som kan spille moderne musikk på overbevisende måte. Men på akustisk musikk så fungerer de dårlig. Jeg er meget kravstor på oppløsning og forvrengning i det området jeg hører. Og for meg nytter det ikke med gode små høyttalere heller. De må være store. Selv om jeg skulle spille på rundt 75db bare. Store gode høyttalere i dag koster nye fort godt over 100k kr.

Nei, ikke gi opp. Det låter bra selv med dårlig hørsel..
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Føler at jo eldre man blir jo større blir påståeligheten og bedre blir hørselen når det gjelder denne hobbien :)
De fleste grisedyre "hirez" system finnes hos godt voksne menn med sannsynligvis sterkt redusert hørsel.
Du har et godt poeng objektivt sett, men du kan likevel investere endel og glede deg over hobbien uansett hørsel.
Det er lite energi i høyfrekvent musikkgjengivelse uansett så du vil få mye glede av alt under 11khz :) . Kanskje du ikke har behov for 32/768khz dacer og DSD, beryllium super diskanter etc. riktignok, og slipper det jaget etter nye formater bransjen vil du skal lete etter
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har alltid lurt på det samme, siden jeg har tinnitus på begge ører, og er snart 66.

Det jeg har merket, er at hørselen nok ikke er helt vekk, men at jeg hører lite over 10 kHz når jeg spiller musikk på lavt nivå. Spiller jeg høyt, får jeg med meg mye mer.

mvh
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg har alltid lurt på det samme, siden jeg har tinnitus på begge ører, og er snart 66.

Det jeg har merket, er at hørselen nok ikke er helt vekk, men at jeg hører lite over 10 kHz når jeg spiller musikk på lavt nivå. Spiller jeg høyt, får jeg med meg mye mer.

mvh
Enig med du! Er noe dritt å bli gammal ;) Runder 60 til januar og merker det samme som deg.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
En ting er om man ikke hører noe over en gitt khz for eksempel 10, da blir det kun toppen som forsvinner som ikke er verdens undergang. Verre er det hvis man også har store dipper andre steder i frekvens område også som mange har.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg anar ikkje om det er to ulike eigenskapar, eller om dei heng direkte saman, men eg har lagt merke til at høgtalarar med frekvensgong langt over det høyrbare, ofte også har glimrande perspektiveigenskapar, og presenterer dynamikk på ein veldig truverdig måte. Det er sjeldan at høgtalarar som har - 3dB på 18 kHz eller lågare, greier sånt.
Tilfeldig?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Eg anar ikkje om det er to ulike eigenskapar, eller om dei heng direkte saman, men eg har lagt merke til at høgtalarar med frekvensgong langt over det høyrbare, ofte også har glimrande perspektiveigenskapar, og presenterer dynamikk på ein veldig truverdig måte. Det er sjeldan at høgtalarar som har - 3dB på 18 kHz eller lågare, greier sånt.
Tilfeldig?
Er enig i det, må som regel ha minst -3db på 25 khz.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Gled deg du slipper nå å bruke penger på kabler , og det ALT vesentligste av liver og musikken skjer under 10kHz. Det er når folk minster 4000 og oppover at man er tunghørt
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Når dreiet hifi seg 'utelukkende' om hvor høy frekvens man er i stand til å oppfatte?
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Ikke noe å bekymre seg for.

Det skjer fint lite av "audiofreak" betydning over 11k, kun litt "støy" fra skarptromme og ssS lyder som de fleste media likevel gjengir feil inntil man er i 96/24 området eller høyere. Det man fascineres av ligger i ca 3,5 kHz +/- en del... Se klippet nedenfor.

Feilinstilte pickuper kan generere høyfrekvente "strølyder"lyder over 20 kHz, noe enkelte tror er "Vinylmagien" Det er det altså ikke.

Sjekk: Opptak dra direkteinnspilt plate, no fuzz.




 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Så du ikke videoen jeg la ut hvor Soundsmithfyren delvis forklarer en del av sammenhengen :)
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.230
Antall liker
4.319
Torget vurderinger
0
Tror dessverre ikke at dårlig hørsel senker behovet for forvrengningsfri lyd eller dynamisk kontrast. Det er vel tvert i mot slik at hørselstap minsker tåleransen for forvrengning.
En fasinerende øvelse er å lage et bratt høypassfilter over 10Khz eller høyere å høre på lydene der. Etter det lage et linkende lavpassfilter på samme frekvens. Hvis man ikke hører forskjell med og uten lavpassfilteret kan man begynne å vurdere å droppe superdiskanten. :)
 

torf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
175
Antall liker
185
Det står ikke så bra til i det hørbare frekvensområdet heller..
Dipper rundt 3k, nivåforskjeller, tinnitus(litt), etc, etc.
Må ha balansekontroll når jeg bruker hodetelefoner.
Begynner jammen å lure på om en god gammeldags grafisk equalizer i anlegget hadde vært tingen 8)
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.230
Antall liker
4.319
Torget vurderinger
0
Det står ikke så bra til i det hørbare frekvensområdet heller..
Dipper rundt 3k, nivåforskjeller, tinnitus(litt), etc, etc.
Må ha balansekontroll når jeg bruker hodetelefoner.
Begynner jammen å lure på om en god gammeldags grafisk equalizer i anlegget hadde vært tingen 8)
Det er nok generelt sett ingen god ide å frekvensjustere hørselstapet. :D
Mitt poeng ved høypass og lavpass er å finne ut om man savner det eller ikke. Høypassøvelsen er fasinerende fordi det ofte knapt er hørbar lyd der, men er likevel superviktig for opplevelsen.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.208
Sted
Langesund
Tok en rask test og hørte 14 kHz. Der har jeg ligget mange år. Jeg innbiller meg at jeg hører utstrakt dynamisk kontrast og godt perspektiv på den innstillingen jeg har på anlegget nå. Det skulle ikke være mulig etter Audiophile-Arve og forsell sine uttalelser. Tror dere tar feil;) Må jo si tro, for jeg hører jo ikke noe der oppe.

Frekvensrespons i lytteposisjonen 1/12
frekvensmåling.jpg
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.015
Torget vurderinger
2
Jeg bikker 60 neste år, men som slow starter har jeg unger i tidlig tenåringsalder. I den forbindelse var jeg i Mallorca Aquarium igår på deres nye hvalutstilling. Der hadde de en frekvenstest. Hvor mange hz hørte man fra sub til stratosfærisk. Jeg hørte ingenting over 11khz
Kost/nytte for mine planlagte investeringer i høst fikk plutselig et nytt lys kastet over seg.
Er det noe vits i å bruke mer penger på hifi? Eller er ny hifi nå bare placebo for å sette det på spissen?

Hadde tenkt å kjøpe en ny Parasound P6 men nå heller jeg jammen til å kjøpe en pent brukt P5.
Min opplevelse, med tinnitus og det hele, er at man blir mer og mer følsom overfor mellomtonen, dvs. stemmer og akustikk. Dessuten skal man ikke se bort fra at et liv med god lyd gir oss en type erfaring som faktisk skaper et behov for god lyd.
Og dynamikken blir kanskje viktigere enn noengang, ettersom diskanten og luftigheten forsvinner i tåka....

Synes så absolutt du skal lytte til både P5 og P6 før du bestemmer noe som helst. Og kanskje et par konkurrenter i tillegg.


Mvh
Håkon Rognlien
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Virker som masse folk på sentralen plages av Tinnitus , skumle greier... fikk snev av det selv etter et par kraftige ørebetennelser i vinter. Har time hos ørelege ....
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fikk det jeg også etter en influensa og ørebetennelse. Mer sus enn hyling riktignok. Avtar etter et år eller to og med avslapping :) Stress derimot...
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tinnitus her også, etter at en .357 Magnum revolver ble avfyrt 1/2 meter fra hodet mitt for 20 år siden. Piper bestandig og hører ikke noe over 11-12 Khz. Men en annen ting som har blitt mer og mer merkbart med årene er at jeg greier ikke høye skjærende lyder. Sssss lyder er ikke bra. Høyttalere som er skarpe i kombinasjon med lyse forsterkere er for meg drepen. Har derfor kommet frem til at rørforsterkere er lette å like. Så her er det full fart på hifi interessen selv om jeg nærmer meg 60 og det piper i ørene.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Kjørte Stax så det sang og pep lenge etterpå i lengre perioder, men det var i ungdommen.
Begynner å miste lyden sånn rundt 13.5kHz, men det er jo når jeg hører på høyttalerene og ikke i kontrollert miljø. Vet at jeg har en dipp rundt 6kHz og liker litt ekstra energi i det området.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.950
Antall liker
16.436
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Fikk for 13 år siden påvist hørselskade grad 1 på ene øre og grad 2 på det andre etter å ha jobbet noen år på et veldig støyende trykkeri. Ble tatt flere tester med samme resultat. Skaden ble meldt til Arbeidstilsynet. Men så skjer det finurlige. De siste årene scorer jeg 100 prosent på 2 hørselstestet. De som tester har aldri opplevd lignende. Så i en alder av 45år så er hørselen bedre enn noen gang. Tror pinadø hifi har helbredet meg😂 Lurer på om det samme kunne snart skjedd med synet også😀
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Få øra vaska! Ørene kan være bortimot tett med ørevoks.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.623
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Dere overser et vesentlig moment, og det er at kostbart high-end utstyr (kommersielt eller DIY) har mye lavere forvrengning (forhåpentligvis er det det man betaler for), og forvrengningsproduktene er som kjent godt inne i det område vi alle hører (TrompeteN var vel inne på det).

Men det er ikke bare lavere forvrengning man får med mere kostbart utstyr av den rette sorten, enten det er kommersielle produkter eller DIY-løsninger, men også en bedre evne til å gjengi transienter i musikken og annet som kjennetegner live (akustisk) musikk.

At avspillingsutstyret er fullfrekvent er viktig nok, men langt ifra det eneste som betyr noe i denne sammenhengen. Om hørselen din ikke lenger er det den var, så vil du allikevel ha stor glede av høykvalitetsprodukter og et mest mulig korrekt oppsett.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Så nær naturlig (les: ekte) lyd som mulig er alltid en fordel; så at man må ha super hørsel for å ha utbytte av godt anlegg og høyttalere er ikke korrekt. Nå er jeg såpass heldig at jeg har relativt super hørsel på begge ører fortsatt (jeg har vært påpasselig opp gjennom åra). Spiller vanligvis ikke veldig høyt heller; pleier ligge på 75dB.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Andre mennesker tror jeg hører godt, eller man MÅ høre godt for å ha et godt(dyrt) anlegg. Jeg smiler innvendig...
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.543
Antall liker
3.025
Sted
Oslo
Min far, da Han bar 82, hørte på Andsnes spille Griegs A-moll-konsert på anlegget mitt og kommenterte at lyden var bra men mixingen hadde lagt pianoet litt for langt foran orkesteret. Da innså jeg at å miste de øverste frekvensene kanskje ikke var det mest problematiske.

Jeg gjetter på at med litt kontroll på fasen kan presisjon oppfattes mer effektivt på grensen av det vi kan høre. Dermed kan det være en fordel med et bra anlegg når man blir eldre.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg forstår ikke helt hvorfor man "må"ha så bra hørsel for å nyte ett godt anlegg. Kan man ikke bruke den "samme"hørselen som man bruker på en akustisk konsert?
Folk som har spandert en del i anlegget er oftest de som ‘må ha gullører’
Hvis man er selvbygger (og gjerne har spandert en del kroner i det også) så får man aldri slengt slikt etter seg.
Go figure....
 

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Innlegg
134
Antall liker
147
Sted
Bodø
Jeg har nedsatt hørsel på begge ørene mine i en alder av 37.Sliter med tinnitus etter flere år på verksted,band øvinger og konserter.Trodde for 5-6 år siden at det var bortkasta for min del å bruke penger på hifi.Men så var jeg med en kompis som skulle handle anlegg,mens vi var innom ut diverse lytterom så begynte min lyttegled å komme tilbake.Fikk etterhvert råd til å begynne med å kjøpe inn litt utstyr selv og fikk virkelig gled av det.Tok meg råd i år å oppgradere til et par BW 805d3 ,angrer ikke et sekund på det. Har ikke målt hvor mange db jeg spiller ,men det er akkurat passe nok til å konsentrer seg å lytte etter detaljene.Bruker av og til kjøre "blindfold" hvis jeg skal skjerpe sanseinntrykkene.De dagene hvor tinnitusen eller stressnakken er værst unngår jeg lytte på anlegget.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Topp Bunn