Høyttalere Hvilken aktiv høyttaler til stuen? 3000-5000 kr.

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Jeg skal skaffe et par aktive høyttalere til bruk i stuen. Det har kokt ned til 3 kandidater, som er studiomonitorer, men vil gjerne ha innspill.
Jeg har ikke hørt noen av de jeg nevner under.

Budsjett
3000-5000 kr

Kandidater
  1. JBL LSR 306 mkII
  2. Fluid FX8
  3. Presonus Eris E7
Rommet
Ca 40 m2 stue, de skal stå på en skjenk relativt nær bakvegg (ca 30 cm fra bakre del av høyttaleren), derfor et pluss om bassport foran. Max 1.5 m innbyrdes avstand.

Bruk
Jeg trenger ikke øredøvende nivå så 6"-8" basselement holder, mine Elac AM180 har spilt høyt nok. Familien skal bruke dem til å spille radio på morgenen, litt smurfehits til småjentene, og litt godmusikk for meg og madammen. Ingen kommer til å sette seg ned midt foran dem og finlytte; det har jeg kjellerstuen til.
Derfor ønsker jeg også mer spredning enn det en bånddiskant gir, derfor utgår feks Adam.

Kilde
Sonos. Mulig dac (har en Arcam liggende), men ikke balansert ut. Derfor et praktisk pluss om den har rca inn, men jeg er ikke fremmed for å bruke XLR-RCA adapter.

Størrelse
Ikke høyere enn 35-37 cm, ellers ruver de for mye på skjenken. JBL LSR308 er feks litt for store.

Pros and cons
Jeg har lest mange godord om lyden i disse kandidatene, har notert noen praktiske pros og cons:

JBL LSR 306 mkII
  • + spiller høyt
  • - bassport bak
  • - hørbar hissing ved lave volum(?)
Fluid FX8
  • +8" men mindre kabinett pga koakselement
  • + bassport foran
  • + rca inn
  • - ikke nivåkontroller for diskant og bass
Presonus Eris E7 XT
  • + rca inn
  • + bassport foran
Andre jeg har vurdert, men valgt bort (muligens på tynt grunnlag):
Focal Alpha 50 (65) - over budsjett
Dynaudio XEO3 - kjedelige
System Audio Saxo 7 active - over budsjett


Knall om du kan gi meg en lyd om du har gode erfaringer med noen av disse, evt andre jeg burde ha på listen (y)


Kaptein Ufattelig
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Ligg fleire par brukte Event BAS 20/20 på Finn.no til omtrent din prisantydning.
Eg har lagra ein annonse, som no er inaktiv, der prisen til og med er lågare... Ikkje mine!

Mvh Arild
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Bas er rundstrålende, så portens placering er ligegyldig for dig, med mindre den blokeres....fordelen ved port bagpå er at de utilsigtede bidrag højere i frekvens ikke høres så tydeligt...
 
L

Lassencad

Gjest
Hvis du vælger JBL så betal det mere for 308 istedet for JBL LSR 306 mkII
Bassen er så meget bedre i 308 synes jeg :)
 
X

X186841

Gjest
Har JBL 306 mkII og det var kjærlighet ved første lytt. Valgte 306 da bassen ble for overveldende med 308 og overskygget snerten i mellomtoneområdet som jeg er litt glad i. Men hos meg trives de best på stativer 33Cm. fra bakvegg. Prøvde på benk med 15-20 cm. til bakvegg og det var ikke helt i mål.
Mine er helt dødstyste på alle volum, koblet med XLR/XLR fra en Topping D90
 
L

Lassencad

Gjest
da bassen ble for overveldende med 308 og overskygget snerten i mellomtoneområdet
Dette er jeg helt uforstående over for. Her står bas og mellemtone klart og tydeligt under de forhold man nu engang byder så lille en højttaler. :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Har et par JBL LSR 305 - og susing i diskanten er et problem ved nærlytting, men uproblematisk fra 2m. Morsomme høytalere som jeg kan anbefale.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
KapteinUfattelig: På den lista har du glemt etpar merker. Focal, for eksempel har laget en ny, rimelig profflinje- Shape- med linmembran i bass- Flax, kaller de den.. Focal har Alphalinja si også. den er enda rimeligere. Samt at en Genelec G-serie-modell alltid bør være med i en slik sammenheng. Kjempefine til stuebruk, og basert på hele deres proffkompetanse. Blant annet fra den nå avdøde lydmagikeren Ari Varla.
 
Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Jeg har Fluid FX8 og er veldig fornøyd. De spiller veldig bra i forhold til pris. De kan nok være litt basstunge i enkelte rom, men det kan styres med plassering. De MÅ ha stativ! Alt endret seg til det bedre med stativer. Jeg har ikke hørt JBL.

Må du ha monitorer?
Det ligger en Naim Mu-so ute til salg på Finn og det er den beste lydboksen jeg noensinne har hørt. Fungerer fantastisk til film og TV, og man kan høre musikk på den. Høyt! Men stereoperspektivet forsvinner selvsagt litt i en slik kasse.

Ellers vil jeg også se etter brukte Electrocompaniet EC Living. De ligger også ute på finn til 6000 kroner og jeg synes de låt meget bra! Du får da et helt system, istedet for bare et par høyttalere.

Ellers har Adam F7 bånddiskant, noe som er litt spennende og Yamaha NX-X500 er interessante høyttalere. Jeg har ikke hørt noen av disse.
 
Sist redigert:

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Ligg fleire par brukte Event BAS 20/20 på Finn.no til omtrent din prisantydning.
Eg har lagra ein annonse, som no er inaktiv, der prisen til og med er lågare... Ikkje mine!

Mvh Arild
Disse hadde jeg ikke hørt om så jeg googlet litt. Virker interessante i ny versjon V3. Har du hørt denne?
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
KapteinUfattelig: På den lista har du glemt etpar merker. Focal, for eksempel har laget en ny, rimelig profflinje- Shape- med linmembran i bass- Flax, kaller de den.. Focal har Alphalinja si også. den er enda rimeligere. Samt at en Genelec G-serie-modell alltid bør være med i en slik sammenheng. Kjempefine til stuebruk, og basert på hele deres proffkompetanse. Blant annet fra den nå avdøde lydmagikeren Ari Varla.
Takk. Jeg har nok ikke glemt dem, men utelatt dem siden de er over budsjett. Med mindre de dukker opp brukt da, men det virker sjelden.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
KapteinUfatelig: Egentlig burde du vel triple det budsjettet for å finne noe som ikke bare er morsomt i ei uke.. Elac, Focal, Genelec, AE, Dynaudio..der i området..Klart , du har jo Dali Zensor 1 AX også, midt i smørøyet , prismessig..Heller den enn en JBL, altså...Iallefall hvis det hadde vært snakk om høyttalere av type Xtreme eller Partybox..
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Jeg har Fluid FX8 og er veldig fornøyd. De spiller veldig bra i forhold til pris. De kan nok være litt basstunge i enkelte rom, men det kan styres med plassering. De MÅ ha stativ! Alt endret seg til det bedre med stativer. Jeg har ikke hørt JBL.

Må du ha monitorer?
Det ligger en Naim Mu-so ute til salg på Finn og det er den beste lydboksen jeg noensinne har hørt. Fungerer fantastisk til film og TV, og man kan høre musikk på den. Høyt! Men stereoperspektivet forsvinner selvsagt litt i en slik kasse.

Ellers vil jeg også se etter brukte Electrocompaniet EC Living. De ligger også ute på finn til 6000 kroner og jeg synes de låt meget bra! Du får da et helt system, istedet for bare et par høyttalere.

Ellers har Adam F7 bånddiskant, noe som er litt spennende og Yamaha NX-X500 er interessante høyttalere. Jeg har ikke hørt noen av disse.
Takk for gode innspill. Jeg vil helst ha to høyttalere. EC Living virker greie, men kan de spille like høyt uten forvrengning som monitorer? Jeg skrev vel at jeg ikke trenger å spille øredøvende høyt, men fint å kunne dra på litt.

FX8 virker spennende. Tåler de bra høyt volum? De blir neppe basstunge i stuen min, men kan selvsagt boome ved plassering for nær vegg. Har du sammenlignet de med andre, evt hvorfor valgte du disse?
 
X

X186841

Gjest
JBL 306 MKII kan man ihvertfall guffe på med og få trøkk uten forvrengning, meget gode på lavt volum også. Prøvde først en Naim Mu-So men det låt for jævlig dårlig i forhold, selv Sonos lydplanke hørtes bedre ut. Har også hatt 2 størrelser Audiovector aktive men de er heller ikke noe god lyd i etter min smak
 
P

parafinoksen

Gjest
Kali LP6 skal visst være et alternativ til JBL 306 (ikke hørt, men har lest gode anmeldelser).
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har du tittet på Kali Audio? https://www.kaliaudio.com/

Kali LP-6 har fått gode tilbakemeldinger og koster rundt 1600 kr pr stk. Jeg har bare kjapt hørt på dem, men ikke nok til å gi noe inntrykk sammenlignet med andre alternativer.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Takk for gode innspill. Jeg vil helst ha to høyttalere. EC Living virker greie, men kan de spille like høyt uten forvrengning som monitorer? Jeg skrev vel at jeg ikke trenger å spille øredøvende høyt, men fint å kunne dra på litt.

FX8 virker spennende. Tåler de bra høyt volum? De blir neppe basstunge i stuen min, men kan selvsagt boome ved plassering for nær vegg. Har du sammenlignet de med andre, evt hvorfor valgte du disse?
Jeg sammenlignet med M-Audio BX5 som jeg også har. En noe urettferdig sammenligning, både med hensyn til pris og størrelse, men Fluid låter definitivt bedre. Jeg har også hatt Tannoy Eyris DC3 med Rogue fortrinn og Doxa amp, og jeg må innrømme at jeg uansett falt for FX8. Både med hensyn på enkelhet, plasseringvenlighe, utseende og lyd. Jeg har ikke spilt veldig høyt, men jeg aner det duger til en liten fest. Det som er viktigere er at de spiller bra på lavt volum. Jeg har de på kontoret og det fungerer ypperlig.
Hvorfor? Helt tilfeldig :) og jeg fikk de svært billig brukt!
Skal du ha de på en skjenk eller noe slikt er ihvertfall fremovervendt bassport viktig.
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg synes de fleste studiomonitorer jeg har hørt låter anstrengt på høyt volum i nevnte prisklasse.
...også jbl 305 mkll som jeg kjøpte for noen uker tilbake. Der ble jeg litt skuffa, etter det jeg har lest av positive omtaler.
Men det er greit, de er jo nesten gratis, og skal kun tjene som keyboard høyttalere for smågutta.

Den eneste monitoren jeg har hørt (av moderat størrelse) som spiller uanstrengt på høyt volum er
...Event Opal. Men de koster mer.

Du får som regel det du betaler for.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kef lsx, er det et realistisk alternativ på bruktmarkedet? Jeg vet ikke hva de går for på markedet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
KapteinUfattelig: Fatter ikke hvordan jeg kunne glemme de Tannoyene!! Se på dem før du gjør NOE SOM HELST..de r GODE!! Takler tilogmed balansert kobling. Perfekte til å sette direkte på en god dac m/volumkontroll og XLR. Ligger for eksempel en YBA ute nå. Og Audiolab Mdac Plus er en no-brainer..

Rumath: Godt det er flere som følger med her... ;)
 
Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Spennende! Tannoy har alltid laget gode høyttalere og jeg liker lyden, men kan de måle seg med FX8 som kostet nesten det dobbelte? FX8 kostet over 4000 per stk når de kom. Noen som har testet Tannoyene?

Noen som vet forskjellen på FX8 og FX80 også? Hva er forbedringene?
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Spennende! Tannoy har alltid laget gode høyttalere og jeg liker lyden, men kan de måle seg med FX8 som kostet nesten det dobbelte? FX8 kostet over 4000 per stk når de kom. Noen som har testet Tannoyene?

Noen som vet forskjellen på FX8 og FX80 også? Hva er forbedringene?
Hørte Gold 7 hos Stereofil. Vanvittig mye og god lyd for pengene. :)
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Jeg synes de fleste studiomonitorer jeg har hørt låter anstrengt på høyt volum i nevnte prisklasse.
...også jbl 305 mkll som jeg kjøpte for noen uker tilbake. Der ble jeg litt skuffa, etter det jeg har lest av positive omtaler.
Men det er greit, de er jo nesten gratis, og skal kun tjene som keyboard høyttalere for smågutta.

Den eneste monitoren jeg har hørt (av moderat størrelse) som spiller uanstrengt på høyt volum er
...Event Opal. Men de koster mer.

Du får som regel det du betaler for.
Event Opal virker helt sjef, men langt over budsjett.
Jeg er klar over at disse små og billige monitorene ikke sprenger fjell, men det får gå. Jeg er ute etter best lyd til budsjett.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Pelsjeger: Hvor mye vil du ha? Har du emballasje og instruksjoner til dem? ;)
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Disse hadde jeg ikke hørt om så jeg googlet litt. Virker interessante i ny versjon V3. Har du hørt denne?
Driv og flytter inn i (for meg) nytt hus. Og har kjøpt inn eit par brukte Event BAS 20/20 V3. Men ikkje fått kobla dei opp enno...

Opal vart dessverre for dyrt for meg, sjølv om det låg eit par her på HFS til kr 14’, som må være ein ok pris. 😊

Mvh Arild
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Opal er fortsatt "stygge", men har likevel sin sjarmerende industrielle fremtoning.

20200911_183826.jpg



De Event Opal på torget til 14' havnet i kjellern min.
Har hatt de tidligere også, fra 2013 da de kosta kun 21'

Nå, rett før Event som produsent ble lagt dødt av sin eier Røde kostet Opalene godt over 30' for paret.
Selv for over 30' er Opal fortsatt mest bang for the buck, både i studio og hifi sammenheng.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Opal er fortsatt "stygge", men har likevel sin sjarmerende industrielle fremtoning.

Vis vedlegget 661529


De Event Opal på torget til 14' havnet i kjellern min.
Har hatt de tidligere også, fra 2013 da de kosta kun 21'

Nå, rett før Event som produsent ble lagt dødt av sin eier Røde kostet Opalene godt over 30' for paret.
Selv for over 30' er Opal fortsatt mest bang for the buck, både i studio og hifi sammenheng.
Tøffe de der, men passer kanskje ikke i alle møblerte hjem. Kunne godt tenkt meg å hørt. Ellers til trådstarter: Focal alpha eller cms serien dukker ofte opp på brukten. Låter bra. Eve sc205 eier jeg og disse liker jeg veldig godt. De kan også spille meget høyt uten å bli masete.
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Her et par, Gold 7 som er litt store for knøtterommet mitt. Ta kontakt på PM om interessant.
Ja, da er jakten over. Jeg slo til på Tannoy Gold 7 som pelsjeger her skulle selge. De er en perfekt pakke med etter sigende god lyd, pene å se på (her er det nok delte meninger), greit med justeringsmuligheter og til en fin pris. Gleder meg!
IMG_20200912_144749.jpg

Jeg kunne nok ha levd veldig godt med hvilken som helst av kandidatene jeg hadde satt opp, med det ørlite forbeholdet at jeg aldri har hørt dem, ei heller Tannoy Gold 7 ;)

Takk for alle verdifulle innspill! 👍🏻

Kaptein Ufattelig
 
P

parafinoksen

Gjest
Ja, da er jakten over. Jeg slo til på Tannoy Gold 7 som pelsjeger her skulle selge. De er en perfekt pakke med etter sigende god lyd, pene å se på (her er det nok delte meninger), greit med justeringsmuligheter og til en fin pris. Gleder meg!

Jeg kunne nok ha levd veldig godt med hvilken som helst av kandidatene jeg hadde satt opp, med det ørlite forbeholdet at jeg aldri har hørt dem, ei heller Tannoy Gold 7 ;)

Takk for alle verdifulle innspill! 👍🏻

Kaptein Ufattelig
Gi gjerne en rapport om hvordan disse funker i stua. Har selv vurdert dem, men har fått inntrykk av brukeranmeldelser at sweet spot er litt trangt.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Jeg liker spesielt denne formuleringen på nettsiden til Gear4music:
- Tulip waveguide gir nøyaktig stereoinnbilning

Så det er ikke stereo, altså, det hele er bare innbilning?? :D

Oh, denne google translate, dere
 
P

parafinoksen

Gjest
For meg som jobber som oversetter, er det helt frustrerende å se hvordan Google Translate forpester nettet. GT er helt klart et kjekt hjelpemiddel for å få et inntrykk av hva som står på fremmedspråklige nettsider, men at så mange (seriøse) bedrifter lar GT-oversettelser stå uredigert, synes jeg er trist. Skjønner at det handler om kroner og øre, men det gjør så dårlig inntrykk. Og jeg er også overbevist om at det kommer til å vanne ut det norske språket. Behøver ikke gå lenger enn til avisene, hvor journalistene pøser ut direkteoversettelser over en lav sko.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Parafinoksen, Håkon: Litt humoristisk fortvilelse der, ja..MIn erfaring da er at journalistene enten har for mye å gjøre til å SELV skrive oversettelsen (informasjons-overbelastning) eller er FOR FÅ til å REKKE det. Det KAN selvfølgelig være noen derav som absolutt ikke behersker språket våres- eller er for late-, men det er vel en sjeldenhet. Iallefall i Norge. Her er det både russere og svensker som kan oversette norsk helt korrekt- og bedre enn noen "innfødt" Men også av og til avsløre sitt ikke-norske opphav. Selv er jeg svært glad i språk- har lært fire av dem. Pluss det "halve" som utgjøres av sidemål/nynorsk. Dette er nok en sak for en annen tråd, men det finnes imo et par ting til ved den norske språkpolitikken som er helt feil..For eksempel det å fornorske for enhver pris. Verden er større enn Norge, og det er noe HELE Norge snart bør lære. Skal vi være så digitale som myndighetene vil? Da er det uunngåelig å bli påvirket av den. Tar du derimot styringa SELV over teknologien, og IKKE lar DEN styre DEG...Det er bedre.

KapteinUfattelig: Gratulerer!
 
Sist redigert:
Topp Bunn