Rørutstyr Hvilke rør har mest å si for lyden?

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
91
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
4
Er det noen som har noen formening om hvor man får mest igjen for kronene lydmessing hvis man vil investere i noen NOS rør? Hvilke rør av inngangs- og driverrørene påvirker lyden mest? Har the sammenligning rørene i forforsterkeren mer å si for lyden enn inngangs- og driverrørene i effektforsterkeren? Eller er det slik at lydkarakteren til en effektforsterker styres hovedsakelig av utgangsrørene, mens inngangs- og driverrørene har mindre å si?

Jeg spør fordi jeg har en ARC VT-60 som jeg gjerne vil hente ut det fulle potensialet fra, men jeg er usikker på hvilke rør som påvirker lyden mest. Med andre ord: hvilke rør jeg skal legge mest penger i.

Noen som har erfaringer/synspunkter på dette? Er det noen som våger seg på anbefalinger av konkrete rør til henholdsvis inngangs- og driverrør (VT-60 bruker originalt 6922 rør i begge posisjonene)?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.442
Torget vurderinger
2
første bud er matchdee utgangsrør og riktig bias justering, for å optimalisreroig se om rørene virkelig er matchet må du gjøre målinger...

http://www.audioresearch.com/ContentsFiles/VT60_BiasAdjust.pdf

http://www.audioresearch.com/ContentsFiles\VT60_Manual.pdf

Bestill KT120 rør fra TC tubes så får du rør som er matchet for din fortserkers operasjonspunkt ,om du gir dem nok info
Ifølge leearandøren MONO selger de KT120 for den forsterkeren ,mev sjekk for sikkerhets skyld

Synes prisen var stivhos Mono men d er antaglig kvalitetsikret mer enn de man får på feks Ebay
http://www.mono.no/Produkter/Audio-...search-rørsett-VT60-SE-9633056-p0000039441
 
Sist redigert:

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
første bud er matchdee utgangsrør og riktig bias justering, for å optimalisreroig se om rørene virkelig er matchet må du gjøre målinger...

http://www.audioresearch.com/ContentsFiles/VT60_BiasAdjust.pdf

http://www.audioresearch.com/ContentsFiles\VT60_Manual.pdf

Bestill KT120 rør fra TC tubes så får du rør som er matchet for din fortserkers operasjonspunkt ,om du gir dem nok info
Ifølge leearandøren MONO selger de KT120 for den forsterkeren ,mev sjekk for sikkerhets skyld

Synes prisen var stivhos Mono men d er antaglig kvalitetsikret mer enn de man får på feks Ebay
http://www.mono.no/Produkter/Audio-...search-rørsett-VT60-SE-9633056-p0000039441
Bare en liten korrigering, det er 6550 som skal brukes i denne forsterkeren, ikke KT120. Dette viser også i rørsettet som blir levert fra Mono. Det er også advart fra flere hold mot å bruke KT120 i forsterkerene til ARC som ikke er forberedt for dette.

Rør kjøper en billig på nettet fra seriøse forhandlere. Jeg har i det siste brukt Banzai i Tyskland som er noen av de billigste på rør og meget seriøs.
Der koster et sett på 4 rør fra vel 900.- til 1200.- matchet. Da kommer litt frakt og moms i tillegg.

Sovtek :: Tubes :: Banzai Music GmbH

Tung Sol :: Tubes :: Banzai Music GmbH
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.496
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har basert meg på NOS småsignalrør og NOS likeretterrør, og så nyproduserte effektrør. Effektrørene jeg har brukt er Billington Gold og Winged C.

Johan-Kr
 

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
91
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
4
Det er etter mine erfaringar småtriodene som sit i forforsterkaren, og då spesielt riaadelen, som har mest påverknad av lyden. Utgangsrøra har gjerne minst eigenlyd, men det finnest massevis av unntak.
Jeg har hatt noen forforsterkere med rør og har en slags referanse på hvor mye ulike rør i forforsterkeren påvirker lyden. Men hva med småtriodene i effektforsterkeren, - påvirker de lyden mye? Mer eller mindre enn i forforsterkeren?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.928
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Småtriodene i inngangen på effektforsterkaren er om lag like avgjerande som på linjetrinnet til forforsterkaren. Men ikkje så mykje som riaatrinnet. Hugs også at du forsterkar opp all "drit" vidare i kjeden, så du må berre ha orden på forforsterkaren før du ordnar effektforsterkaren. Prioriter riaaen, og deretter linjetrinnet. Så ser du på inngangsrøra. Fasesplittarrør har litt mindre å seie (gjerne småtriodar som ikkje er ECC83, ECC 88, 6DJ8 eller 6922)

Når det gjeld dei kostbare utgangsrøra, ville eg prioritert dei til slutt. Det viktige der er å sørge for at dei målar likt, at dei er støyfrie, og at dei er av eit fabrikat av lang, stabil levetid. Juster bias ut frå kva rørseljaren tilrår. Lurt å gjere dette ofte, men ein treng normalt ikkje vere hysterisk (med mindre utgangsrøra var kjøpt på billegsal frå Kina)
 

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
91
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
4
Småtriodene i inngangen på effektforsterkaren er om lag like avgjerande som på linjetrinnet til forforsterkaren. Men ikkje så mykje som riaatrinnet. Hugs også at du forsterkar opp all "drit" vidare i kjeden, så du må berre ha orden på forforsterkaren før du ordnar effektforsterkaren. Prioriter riaaen, og deretter linjetrinnet. Så ser du på inngangsrøra. Fasesplittarrør har litt mindre å seie (gjerne småtriodar som ikkje er ECC83, ECC 88, 6DJ8 eller 6922)

Når det gjeld dei kostbare utgangsrøra, ville eg prioritert dei til slutt. Det viktige der er å sørge for at dei målar likt, at dei er støyfrie, og at dei er av eit fabrikat av lang, stabil levetid. Juster bias ut frå kva rørseljaren tilrår. Lurt å gjere dette ofte, men ein treng normalt ikkje vere hysterisk (med mindre utgangsrøra var kjøpt på billegsal frå Kina)
Takk skal du ha, da har jeg fått klarhet i mye av det jeg lurte på, og noen gode råd med på kjøpet. Og "drit" som forsterkes gjennom i kjeden kan selvsagt også komme fra rørene, - logisk, men greit å bli minnet på det.
 

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
91
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
4
Sist redigert:

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
effektrør

.GODE smårør(produsert før 1980)er mest tilgjengelige også prismessig.Men kommer du over effektrør som feks GEC KT88(6550)og bytter disse mot Sovtek eller SVT-vinged-c ville dette sannsynligvis føre til den største oppgradering på en effektamp.Et problem er at disse er blitt så latterlig kostbare at innkjøp av ny forsterker blir muligens et bedre alternativ.Andre effektrør med vanvittig forbedringspotens er Mullard EL34 og Telefunken EL84.Ønsker gode 6922-send meg gjerne en PM.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.442
Torget vurderinger
2
første bud er matchdee utgangsrør og riktig bias justering, for å optimalisreroig se om rørene virkelig er matchet må du gjøre målinger...

http://www.audioresearch.com/ContentsFiles/VT60_BiasAdjust.pdf

http://www.audioresearch.com/ContentsFiles\VT60_Manual.pdf

Bestill KT120 rør fra TC tubes så får du rør som er matchet for din fortserkers operasjonspunkt ,om du gir dem nok info
Ifølge leearandøren MONO selger de KT120 for den forsterkeren ,mev sjekk for sikkerhets skyld

Synes prisen var stivhos Mono men d er antaglig kvalitetsikret mer enn de man får på feks Ebay
http://www.mono.no/Produkter/Audio-...search-rørsett-VT60-SE-9633056-p0000039441
Bare en liten korrigering, det er 6550 som skal brukes i denne forsterkeren, ikke KT120. Dette viser også i rørsettet som blir levert fra Mono. Det er også advart fra flere hold mot å bruke KT120 i forsterkerene til ARC som ikke er forberedt for dette.

Rør kjøper en billig på nettet fra seriøse forhandlere. Jeg har i det siste brukt Banzai i Tyskland som er noen av de billigste på rør og meget seriøs.
Der koster et sett på 4 rør fra vel 900.- til 1200.- matchet. Da kommer litt frakt og moms i tillegg.

Sovtek :: Tubes :: Banzai Music GmbH

Tung Sol :: Tubes :: Banzai Music GmbH
Fra importørens hjemmeside, tyder på at Kt120 er OK. 6550=KT88 som har KT120 som storebror men krever mere glødestrøm, sjekk med ARC ja
http://www.mono.no/Produkter/Audio-...search-rørsett-VT60-SE-9633056-p0000039441
 

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
91
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
4
Fra importørens hjemmeside, tyder på at Kt120 er OK. 6550=KT88 som har KT120 som storebror men krever mere glødestrøm, sjekk med ARC ja
http://www.mono.no/Produkter/Audio-...search-rørsett-VT60-SE-9633056-p0000039441
Slik jeg tolker denne hjemmesiden, så er teksten "Rørsett som inkluderer ulike varianter av 6550, KT120, KT150, 6L6 og 6AS7 leveres som matchede par." en generell tekst som gjelder alle de originale rørsettene Mono kan skaffe. For VT-60 så består et rørsett av 4 stk. 6550 og 3 stk. 6922 rør. Andre Audio Research forsterkere bruker andre av de nevnte rørene, f.eks. KT120, KT150 etc. Det står ikke at VT-60 kan bruke KT120 slik jeg leser det. Jeg mener tvert imot å ha hørt om folk som har fått problemer etter å ha prøvd å putte KT120 rør i eldre ARC forsterkere.
 

jobb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
83
Antall liker
23
Øregangene dine 😉

Best tubes/valves there is.


🎈🍔📣🎧🎻
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Ballong, kjip hamburger, ødelagt but plug, hodetelefoner og fiolin? Det ser ut som om du har hatt et vilt party sist natt. ;)
I likhet med en del andre her på forumet. Mange intetsigende innlegg der folk egentlig ikke har peiling.

Jeg har skiftet og byttet tilbake på en del ulikt utstyr (stort sett preamp og RIAA). Som Arve skriver, er det store variasjoner. Har man investert i dyre komponenter, skjønner jeg ikke at folk bør gjøre noe annet enn å prøve alternativer til alle rørene. Utgiftene til rør utgjør i slike tilfelle kun en liten del av kjøpesummen.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Er det noen som har noen formening om hvor man får mest igjen for kronene lydmessing hvis man vil investere i noen NOS rør? Hvilke rør av inngangs- og driverrørene påvirker lyden mest? Har the sammenligning rørene i forforsterkeren mer å si for lyden enn inngangs- og driverrørene i effektforsterkeren? Eller er det slik at lydkarakteren til en effektforsterker styres hovedsakelig av utgangsrørene, mens inngangs- og driverrørene har mindre å si?

Jeg spør fordi jeg har en ARC VT-60 som jeg gjerne vil hente ut det fulle potensialet fra, men jeg er usikker på hvilke rør som påvirker lyden mest. Med andre ord: hvilke rør jeg skal legge mest penger i.

Noen som har erfaringer/synspunkter på dette? Er det noen som våger seg på anbefalinger av konkrete rør til henholdsvis inngangs- og driverrør (VT-60 bruker originalt 6922 rør i begge posisjonene)?
Hei
Har dette røret av mange 6922 /ecc88/e88cc rør her 6922/E88CC-HARMA CRYO-MATCHED
spiller meget godt, åpent rent og dybde/3D i lydbilde å lite støy, vist eg skal bruke disse kortfattede ordene på dette røret her hos meg , cryo behandlet og matched sett, ca 110 pund.
Mest fornøyd med disse en mye dyrere rør her hos meg (Cary slp 50B Pre amp)
Mvh
 
Topp Bunn