Hvilke, og hvor skal jeg kjøpe kaffebønner?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Har gått til innkjøp av en Wilfa kaffe kvern etter anbefalinger her på sentralen. Så nå trenger jeg noen tips til kjøp av bønner?
 

gjedde

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2009
Innlegg
76
Antall liker
0
Til espresso eller trakter/presskanne?
Temperato har mye bra :D
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Det er til trakter :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.999
Antall liker
6.219
Jeg tror de selger kaffebønner på Ica på Migosenteret, men har ikke sjekket kvaliteten, da det helst går i kapsler hjemme hos meg.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg kjøpte en pose med kenya blue mountain her på ICA, den er bra den! De har en 3-4 andre typer og.
Når du skal male, så må du bare male det du skal bruke i trakteren, så en vekt, noenlunde nøyaktig er lurt å ha i tillegg.
60 gram bønner på 1 liter med vann tror jeg.
Jeg har også kjøpt Wilfa kverna, den er super!

mvh
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Takker for tips, skal ta en tur bortom migo senteret når jeg blir tom. Har nå en pose Evergood bønner. Smaker fortreffelig :) Knallfornøyd med wilfa kverna.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.431
Antall liker
35.223
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg kjøper det "over alt" ikke noe tvil om at det er bedre en ferdigkvernet kaffe. Jeg har i en del år slitt med spiserørs-brokk, mye p.g.a "litt for mye" kaffe, etter jeg har kjøpt bønner, så har jeg faktisk ikke hatt noe problem med det, selv om jeg drikker like mye kaffe.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
De litt lysere brente bønnene fra svenske Löfbergs Lila synes jeg er bra som hverdagskaffe, f.eks. Purple Legend.

Skal man ha skikkelig gourmetkaffe, så kommer man ikke utenom de små kvalitetsbrenneriene i hovedstaden. Tim Wendelboe er jo kongen av baristakunst, og kaffen er fortreffelig. Ellers vil jeg også fremheve Kaffa og Supreme Roastworks. Sistnevnte har virkelig skjønt dette med å selge kaffe på web, og har fornuftige fraktpriser.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Skal bestille meg noen bønner fra Supreme Roastworks til jul. BLir godt håper jeg :)

Noen anbefalinger i bønner derifra? Liker fyldig kaffe....
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Eirik_S skrev:
Skal bestille meg noen bønner fra Supreme Roastworks til jul. BLir godt håper jeg :)

Noen anbefalinger i bønner derifra? Liker fyldig kaffe....
Hmmm.... Kaffe fra de små kvalitetsbrenneriene handler som regel om en mer kompleks smakssammensetning enn kun fylde og styrke. Men om du skal ha en god kaffe som ikke skiller seg alt for mye fra kjøpesenterkaffe og har god fylde i ettersmaken og likevel er mer aromatisk, så kan jeg anbefale "Daterra Sweet Collection, Brasil" fra Supreme Roastworks. Kona foretrakk den framfor en litt syrligere etiopisk kaffe som jeg kjøpte samtidig.
 
Topp Bunn