Høyttalere Hvilke høyttalere til Luxman L-430?

Kassettkaksen

Medlem
Ble medlem
02.10.2021
Innlegg
35
Antall liker
16
Sted
Trondheim
Jeg holder på og skal ordne mitt første "ekte" stereoanlegg. Har kjøpt meg en Luxman L-430 forsterker fra 1982. Har prøvd den ut til å høre på musikk med headset, og den gir en god og varm lyd, men jeg mangler høyttalere og er ganske usikker på hva jeg skal kjøpe.
Jeg tenker å kjøpe gulvhøyttalere, men jeg har ikke råd til å bruke 100 000 kr på høyttalere. Jeg ønsker noe som gir god lyd, men jeg vil ikke gå over 20 000 kr på høyttalerbudsjettet.

Jeg bor i Trondheim og her har jo både Soundgarden og Hifiklubben butikker, og de har jo en del produkter innen denne prisklassen. Jeg føler dog ikke at jeg blir spesielt mye smartere av å lese om høyttalerne på nettet. Jeg veit jo heller ikke om de vil passe godt til forsterkeren eller rommet. Å kjøpe brukt er jo sjølsagt også et alternativ, og det er jo mulig at gamle høyttalere passer bedre til et system med en del vintage komponenter. Men det som selges på dette forumet blir stort sett for dyrt for meg, mens det meste på Finn ikke framstår som så attraktivt. Jeg veit ikke om jeg gidder vente til det dukker opp noe attraktivt til en god pris på Finn, ettersom jeg har lyst på høyttalere nå.

Anlegget vil bli nødt til å stå på et relativt lite rom (4x4m) inntil videre. Nå har jeg forsåvidt planer om å flytte ut herfra om ikke altfor lenge, så jeg får nok mer rom til de etterhvert. Nå virker jo dette om store høyttalere i mindre rom å være et litt omdiskutert tema, har jo hørt fra flere hold at dette ikke går, mens andre sier at det går greit så lenge du har plass til å plassere dem riktig. Jeg har forsåvidt nok plass på rommet til at jeg kan ha et par meters mellomrom mellom høyttalerne uten å måtte sette dem i et hjørne, og til at jeg kan sette dem i hvert fall nærmere meteren unna veggen. Så jeg veit ikke hvor store begrensninger rommet setter i så fall. En ting som kanskje kan bli en utfordring lydmessig er at jeg har skrått tak på rommet - på det høyeste er det 2,5 meter mens på det laveste er det ikke høyere enn meteren over gulvhøyde, dette blir kanskje en utfordring hvis jeg vil ha god lyd? Jeg regner uansett med at det er best å sette høyttalerne ut fra den laveste veggen mtp akustikk, eller er jeg på jordet?
Som sagt så har jeg planer om å flytte ut, så det er ikke så farlig om høyttalerne ikke får utnytta hele sitt potensiale på dette rommet, jeg har jo tenkt å beholde dem noen år. Men jeg ser jo helst at lyden blir grei også på dette rommet forsåvidt.

Kanskje relevant å nevne hvilken musikk jeg skal høre på. Da er det først og fremst snakk om 60/70-talls rock i ulike former. Hører på mye forskjellig, men noe av det er av den mer komplekse formen, så jeg vil gjerne ha et detaljert og klart lydbilde, men jeg vil heller ikke at den skal være for skarp og vil gjerne ha litt varme. Det er viktig for meg med god bass, men den bør ikke være for "boomy" heller - jeg vil den skal være klar. I denne sammenhengen så er det også verdt å bemerke at høyttalerne vil bli brukt i et tokanals stereosystem uten subwoofer, som gjør at bassen i høyttalerne blir ekstra viktig. Men så er det jo vanskelig å beskrive lyd med ord, i hvert fall når man er litt "noob" når det gjelder hifi. Høyttalerne må forsåvidt være på minst 8 ohm og kunne dras av en 2x100W forsterker, hvis jeg skal benytte denne forsterkeren (som sjølsagt er planen).

Noen som kan gi tips om høyttalere som kan passe? Jeg har tenkt på Monitor Audio-høyttalere, da først og fremst Bronze 500 og Silver 200, og det jeg har sett av tester på YouTube osv virker lovende. Er jeg helt på jordet her eller kan disse høyttalerne funke godt? Det er jo sjølsagt vanskelig å dømme høyttalere ut fra videoer på YouTube hvor lyden er sterkt komprimert og dessuten påvirka både av utstyret det er tatt opp med, datamaskinen jeg bruker til å høre på det, hodetelefonene jeg bruker osv. Å lese spesifikasjoner er jo heller ikke så mye hjelp i ettersom det sier lite om hvordan høyttaleren høres ut i virkeligheten, og anmeldelser er jo høyst subjektive. Og så er det jo veldig vanskelig å finne tester av høyttalere som kjøres med vintage forsterkere, så om de passer til forsterkeren er vanskelig å finne ut.

Noen som kan gi tips om høyttalere som kan passe bra sammen med Luxman-forsterkeren?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.140
Antall liker
10.629
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Helt sikkert men gi det ca et døgn før du bumper egen tråd. Det er lørdags kveld og regner med de fleste har noe annet å gjøre enn å frekventere her :)
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Bare et forslag, Kassettkaksen! Du kan jo ta med deg forsterkeren og dra innom Hifiklubben, Soundgarden osv! De er vanligvis svært hjelpsomme, og så får du sikkert sjansen til å prøve forsterkeren på flere høyttalere! Har prøvd det selv, og med godt resultat!👍 Mvh ToreP
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Spørsmålet er jo også hvordan "type" lyd du liker. Jeg ville dratt innom både HFK og Soundgarden og hørt på høytalere i din prisklasse for å finne ut hvilket merke som passer dine ører best. Det vil sikkert være mulig med hjem lån av aktuelle kandidater også kanskje? Om ikke, så har vel begge aktørene mulighet for retur innen et visst tidsrom om man ikke blir fornøyd? Jeg holder også til i Trondheim og har tatt samme runde som deg. Endte opp med forsterker fra HFK og høyttalere fra Soundgarden:)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Luxman er eit kvalitetsmerker med lange tradisjoner og gjennomgående god kvalitet. Forsterkeren din er frå ei periode der det prøvde å lage rimelige variantar. Somme seier at det ikkje lukkast, men eg er ikkje enig, og har ein tilsvarende a373 ståande som reserve. Denne har fungert godt samarbeid med det aller meste, og vi var spesielt begeistra når store jbl vart kopla til. Eg har tilogmed brukt elektrostatar med brukbart resultat. Det er altså liten sjanse for at du trår feil med høgtalarvalet. Pass på at det er nokolunde lettdrivne, og at det passar til rommet. Og gå etter eigen smak.
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Ellers så har vel også HifiLife i Hommelvik noe Kef og Polk i din prisklasse. Hadde det vært mitt valg, så hadde nok KEF Q950 og Polk Reserve R700 stått på lyttelisten. KEF Q950 står forsåvidt på oppgraderingslisten i kino'en.
Spørsmålet er jo også hvordan "type" lyd du liker. Jeg ville dratt innom både HFK og Soundgarden og hørt på høytalere i din prisklasse for å finne ut hvilket merke som passer dine ører best. Det vil sikkert være mulig med hjem lån av aktuelle kandidater også kanskje? Om ikke, så har vel begge aktørene mulighet for retur innen et visst tidsrom om man ikke blir fornøyd? Jeg holder også til i Trondheim og har tatt samme runde som deg. Endte opp med forsterker fra HFK og høyttalere fra Soundgarden:)
 

Kassettkaksen

Medlem
Ble medlem
02.10.2021
Innlegg
35
Antall liker
16
Sted
Trondheim
Tusen takk for mange gode svar! :) Da får jeg ta med meg forsterkeren på Soundgarden og Hifiklubben, og muligens HifiLife også, for å prøve ut noen høyttalere! :) Sannsynligvis vil det nok gjøre valget litt lettere.
Men hvordan er det dette med prøvelytting funker? Vil de helst at man skal gi beskjed og avtale på forhånd, eller går det greit å bare møte opp og spørre om du kan få prøve ut den og den høyttaleren?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hør om du kan låne de med deg hjem, alltid best og prøve i sitt eget rom😄
Ja, det er det aller beste. Om dette er vanskeleg å få til, er det best at du avtaler tid. Dersom du tek med deg forsterkaren din til butikken, får du svar på mykje.
Hugs også at om du kjøper noko på nett/postordre, har du 14 dagars returrett om du ikkje er fornøgd med kjøpet.
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Ser Soundgarden har tilbud på Monitor Audio Silver 300 til 11.995,- i morgen. Førpris 20.495,-. Det er jo et steg opp i forhold til Silver 200 som du sier du har vurdert. Ikke noe å si på prisen i alle fall. Men den gjelder da kun i morgen, tirsdag 12.11.2021. Verdt å merke seg kanskje ;)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
De spiller helt kule med gode, gamle Luxman.
:)
RF52 og nyere. Helt eksepsjonelt morsomt.
Jeg har RF52-II og syns de er helt utrolig mye for pengene man får dem for brukt. Hender allikevel at jeg vil oppgradere og få litt mer raffinert og sofistikert lyd, men er veldig usikker på hva som egentlig kan bevare den morsomme spillestilen og gi bedre kvalitet på et begrenset budsjett. Så jeg kan egentlig anbefale dem hvis man er ute etter noe billig og morsomt. :)

Men får kanskje inntrykk av at trådstarter er ute etter litt vintage feel med en eldre Luxman som drivkraft? Synd det ikke er så mye å velge i av nye konstruksjoner opp mot 20 lapper som er området jeg også har tenkt som øvre grense for egen del. JBL HDI 1600 kan kanskje være et alternativ, men er usikker på den lave følsomheten de har, og om de egentlig spiller særlig livlig.
 

Kassettkaksen

Medlem
Ble medlem
02.10.2021
Innlegg
35
Antall liker
16
Sted
Trondheim
Forsterkeren har jo 100 watt per kanal da, så er egentlig følsomheten så stort problem, men mindre man går for ekstremt store høyttalere?
 

Kassettkaksen

Medlem
Ble medlem
02.10.2021
Innlegg
35
Antall liker
16
Sted
Trondheim
Ser Soundgarden har tilbud på Monitor Audio Silver 300 til 11.995,- i morgen. Førpris 20.495,-. Det er jo et steg opp i forhold til Silver 200 som du sier du har vurdert. Ikke noe å si på prisen i alle fall. Men den gjelder da kun i morgen, tirsdag 12.11.2021. Verdt å merke seg kanskje ;)
Tusen takk for tipset! Da tror jeg nok jeg er nødt til å ta meg en tur på Soundgarden i morra!
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Gamle Luxman forsterkere drar det meste av høyttalere. Her er det bare å velge ut i fra lydpreferanser/lommebok ;-)
 

Kassettkaksen

Medlem
Ble medlem
02.10.2021
Innlegg
35
Antall liker
16
Sted
Trondheim
Ble det så du kom deg til Soundgarden i går? :)
Ja, og jeg slo til på MA Silver-høyttalerne, når man får en sjanse til å kjøpe dem til den prisen så blir det nesten for dumt å ikke utnytte seg av det! :) Så nå venter jeg på å få høyttalerne levert hjem!
Fikk ikke prøvd ut dem med egen forsterker da. Parkeringsplassene utafor har blitt gravd opp, så det var litt vanskelig å komme seg dit med bil, og den forsterkeren er litt for stor og tung til å ta med seg på bussen! ;)
Men jeg trår vel neppe veldig feil okke som, og hvis jeg ikke blir fornøyd kan jeg jo selge, og verditapet blir neppe enormt når jeg har fått et slikt avslag :)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.836
Antall liker
38.553
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ja, og jeg slo til på MA Silver-høyttalerne, når man får en sjanse til å kjøpe dem til den prisen så blir det nesten for dumt å ikke utnytte seg av det! :) Så nå venter jeg på å få høyttalerne levert hjem!
Fikk ikke prøvd ut dem med egen forsterker da. Parkeringsplassene utafor har blitt gravd opp, så det var litt vanskelig å komme seg dit med bil, og den forsterkeren er litt for stor og tung til å ta med seg på bussen! ;)
Men jeg trår vel neppe veldig feil okke som, og hvis jeg ikke blir fornøyd kan jeg jo selge, og verditapet blir neppe enormt når jeg har fått et slikt avslag :)
Gratulerer med flotte talere :) Tror ikke du trår mye feil der.

mvh
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Ja, og jeg slo til på MA Silver-høyttalerne, når man får en sjanse til å kjøpe dem til den prisen så blir det nesten for dumt å ikke utnytte seg av det! :) Så nå venter jeg på å få høyttalerne levert hjem!
Fikk ikke prøvd ut dem med egen forsterker da. Parkeringsplassene utafor har blitt gravd opp, så det var litt vanskelig å komme seg dit med bil, og den forsterkeren er litt for stor og tung til å ta med seg på bussen! ;)
Men jeg trår vel neppe veldig feil okke som, og hvis jeg ikke blir fornøyd kan jeg jo selge, og verditapet blir neppe enormt når jeg har fått et slikt avslag :)
Gratulerer så mye med flotte høyttalere! Får håpe du blir fornøyd med valget (y)
 

Kassettkaksen

Medlem
Ble medlem
02.10.2021
Innlegg
35
Antall liker
16
Sted
Trondheim
Ja, jeg må si jeg er veldig fornøyd hittil! 😊
Høyttalerne spiller jævla bra.
Jeg skal utdype mer i morra, når jeg blir edru! 😉
 
Topp Bunn