Høyttalere Hvilke høyttalere har du eid?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    JBL Studio E80 (solgt)
    Proson Reality 69 (solgt)
    Dynaudio Focus 140 (solgt)
    Dynaudio Contour 1.4 (solgt)

    Samson Resolv 65
    John Blue JB3
    Klipsch RF82
    Klipsch RP 160M
    Klipsch ******
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Ikke hatt så mange par, men følgende har i hvert fall vært innom:
    • Småtteri fra Tandberg, Paradigm mm.
    • Patos B400 - fin inngang.
    • Patos L401 mkII - sto i mange år. En høyttaler å bli glad i.
    • Sonus Faber Cremona - den originale utgaven. Muligens ikke best på hifi, men for en musikkformidler! Serblin er mitt hjerte nær. Sto i stua i ca 10 år.
    • Respons Grand Artist Anniversary - grei høyttaler hos meg, låter veldig mye bedre i rommet til nåværende eier.
    • Spendor SP100R - flotte høyttalere, men fikk de ikke til å svinge hos meg.
    • Franco Serblin Accordo - kun innom en kortere periode som følge av byttehandel. Vakreste stemmegjengivelse jeg har opplevd, hadde vært en drøm i en mindre stue enn jeg har eller evt med suber til. Solgte dem altfor billig til en heldig kjøper :)
    • Kudos Titan 808 - Fantastiske fra topp til tå. Stort lydbilde og ikke hissige som jeg tidvis opplever britiske høyttalere som. Bare spiller uten å prøve å imponere noen. Ren klasse!
     

    nadanick

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2009
    Innlegg
    25
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    På mine korte 36 år har jeg rukket å høvle gjennom følgende:

    1. System Audio 1750
    2. KEF XQ40
    3. Acoustat Z1100 - elektrostatmagi med grusom bass
    4. Amphion Xenon
    5. Audio Physic Scorpio II
    6. KEF Reference 205.2
    7. PMC Twenty5 22
    8. Audio Physic Scorpio 25
    9. Gauder Acoustic Arcona 100 - Beste så langt
    10. Buchardt Audio A500 - Spennende med aktivt og fleksibiliteten, men manglet glød i diskanten
    11. Focal Sopra No.1 - Særdeles bra, men savnet dypere bass
    12. Ny Audio Physic i bestilling 😊

    Never ending story, i likhet med mange andre her inne!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.212
    Torget vurderinger
    1
    IMF Reference Standard Professional Monitor MKIV Improved.
    Rogers LS3/5a.
    IMF Professional Monitor.
    B&W 802F.
    B&W Matrix 801 SIII.
    B&W 805s.
    B&W 803 D3 (en uke)
    Franco Serblin Accordo Essence.
     
    Sist redigert:

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    164
    Antall liker
    46
    IMF Reference Standard Professional Monitor MKIV Improved.
    Rogers LS3/5a.
    IMF Professional Monitor.
    B&W 802F.
    B&W Matrix 801 SIII.
    B&W 805s.
    Franco Serblin Accordo Essence.
    Var nylig å hørte på Franco Serblin Accordo Essence. Du som har erfaring, er dette en krevende høyttaler mtp på plassering og match av elektronikk? Må si at jeg ikke falt helt på rygg for disse.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.212
    Torget vurderinger
    1
    Var nylig å hørte på Franco Serblin Accordo Essence. Du som har erfaring, er dette en krevende høyttaler mtp på plassering og match av elektronikk? Må si at jeg ikke falt helt på rygg for disse.....

    Ja, jeg tror det. Har ikke eksperimentert mye med plassering ennå. De har åpenbare kvaliteter som er vanedannende, men er også frustrerende pga av svakhetene. Sistnevnte kan være rom/plasserings avhengig. Skal forsøke alternativ plassering med tid og stunder...
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    164
    Antall liker
    46
    Ja, jeg tror det. Har ikke eksperimentert mye med plassering ennå. De har åpenbare kvaliteter som er vanedannende, men er også frustrerende pga av svakhetene. Sistnevnte kan være rom/plasserings avhengig. Skal forsøke alternativ plassering med tid og stunder...
    Takk for info! Følte selv at det var noe der, men samtidig så var det hele litt udefinerbart! Dagen etter hørte jeg Martin Logan ESL 13A og da var det mye som falt på plass! Men igjen så er det jo totalt ulike konstruksjoner. ML fikk fram gåsehud hos meg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...har vært her før og ramset opp diverse merker.
    Tror jeg har hatt en plass mellom 100 og 200 par innom i 10+ kåker rundt om i Oslo de siste 40 åra.

    For ca. 6-7 år siden flyttet jeg inn i en kåk med mulighet for egen cave og ubegrenset SPL.
    Derfor tok jeg steget inn i DIY høyttalere, med større ambisjoner enn tidligere.

    Til dere som har samme frihet til SPL og ambisjonsnivå, prøv dere frem på DIY.
    Det er ikke så vanskelig som mange her på HFS sier det er.

    Det er enklere å få lyden du ønsker for 2-300 kkr enn det er å få "litt" dårligere for en million på ferdig talere.
    Den først nevnte summen er inkl. prøv og feil....med alt det det inkluderer av mockups og x antall eksklusive drivere.

    Min rigg, slik den står i dag har en kostnad på ca 80 kkr.

    Jeg synes det låter ok i forhold til kostnad/ambisjonsnivå.

    Jeg døper herved tråden om til.
    Hvilke høyttalere har du bygd.

    PLOPP.

    ;) :devilish:
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.168
    Antall liker
    537
    IMF Reference Standard Professional Monitor MKIV Improved.
    Rogers LS3/5a.
    IMF Professional Monitor.
    B&W 802F.
    B&W Matrix 801 SIII.
    B&W 805s.
    B&W 803 D3 (en uke)
    Franco Serblin Accordo Essence.
    Flere spennende høyttalere du har hatt i hus.
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    1.924
    Torget vurderinger
    1
    Fritt etter hukommelsen i kronologisk rekkefølge. Er 54 år, kjøpte monitor Audio for dimmepengene som 19 åring. Ser det har gått litt opp og ned og et par restarter….

    Monitor Audio 452md
    B&w 804matrix
    Snell k pluss b&w sub
    Snell B-minor
    hf275 helios
    Kef q7
    Dzurko Jaguar
    Avalon Acurus
    Tannoy Albury Sl105
    Elac debut +rel t-zero
    Amphion Argon 3s + rel t2
    Burmester b10+ rel s3
    Wilson Audio Sofia 1
    phuh

    Atle
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    236
    Antall liker
    223
    Sted
    Oslo
    Min interesse med stereo begynte midt på 90 tallet. Kjøpte mine første av en kamerat, Stravinsky pyramide betonghøyttalere i 2 veis konstruksjon.
    Låt bra, det ble byggd mellom 5-10 par tror jeg. Var inne hos Seas til lydtester under utvikling.
    Det var mine første, de varte helt til 2014 da jeg var ferdig med mine høyttalere. Det blir nok mine siste, livsverket mitt ang høyttalere.

    Frank
     

    Vedlegg

    TLG

    Medlem
    Ble medlem
    20.05.2022
    Innlegg
    7
    Antall liker
    13
    Sted
    Hamar
    Cerwin Vega VE-12F
    Cerwin Vega VE-5M
    Bowers & Wilkins 685
    Bowers & Wilkins CM9
    Dali Rubicon 2
    Dali Rubicon 5
    Dali Rubicon 8
    Audio Physic Scorpio 25
    Audio Physic Tempo Plus
    PMC twenty5.26
    Spendor D9
    Audio Physic Midex
    Audio Physic Codex 2

    ..og reisen fortsetter:)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Dali 400
    Dali 909
    Dali 850
    Dali Mentor LCR
    Hørning Agathon
    B&W ASW800
    B&W P6
    B&W 801s3
    B&W 602s2
    B&W 802d3
    B&W CDM9NT
    XTZ 99.36
    Dynaudio BM6mk2
    Dynaudio Air 12
    JmLab Focal 807V
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    874
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Div gammelt arvegods som feks Hitachi i oppveksten
    PSB Alpha, første høyttaler jeg kjøpte selv.
    Mission 733
    PSB 300
    Radionette 5.1 greier(fysj 🤭)
    PSB Synchrony ONE
    PSB 800 (kjøpt inn til bruk kun på en bryllupsfest)
    Mission 751
    DOXA 8.2
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.769
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Min interesse med stereo begynte midt på 90 tallet. Kjøpte mine første av en kamerat, Stravinsky pyramide betonghøyttalere i 2 veis konstruksjon.
    Låt bra, det ble byggd mellom 5-10 par tror jeg. Var inne hos Seas til lydtester under utvikling.
    Det var mine første, de varte helt til 2014 da jeg var ferdig med mine høyttalere. Det blir nok mine siste, livsverket mitt ang høyttalere.

    Frank
    Flotte gulstående høytalere!
    Hvilke høyttalere er de «inspirert av»?
    Hvilke spesifikasjoner er det på de?

    mvh
    Proffen
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    236
    Antall liker
    223
    Sted
    Oslo
    Proffen: Tusen takk!! Skal gi dere litt historie og spec.

    Det begynte med at jeg startet og lage en 3 veis med Dàppalito men ble ikke helt fornøyd med bygget. Så den ble skrotet.
    Så gikk det et års tid, dro jeg til Eda og kjøpte 16mm MDF plater. Satt de i min fars garasje hvor de sto en stund.
    Så var ide / tegninger klare, tid for og kappe plater. OBS!! de hadde svellet fra 16mm til 18mm. Men vi kappet, tok de med til jobben hvor de sto på ett snekkerverksted i 6-7 måneder. Da var de nede i ca 16.5mm. Da kom de ikke til og krympe mere så da begynte jeg.
    Mange timer med kos så var de klare for lakk. Kontaktet pianobuttikken i Hausmans Gate. Pratet litt om epoxy lakk som brukes på Shimmer piano.
    Men da måtte se sendes til Tyskland. Så vi gikk for shellakk. En form for sekret fra et insekt, blandes i sprit og masseres / strykes inn. Det ble dritkult, helt spesiell effekt ( søk det opp på nettet ). Minus var at det ikke tåler all mulig behandling, setter man feks en varm kaffekopp oppe på høyttaleren for en stund så vil det sette merke. Allt vel så langt, helt til det skjedde noe rart i et par skjøter i fronten som gjorde at der måtte det gjøres noe. Så da ble sluttresultatet, fese opp de skadete skjøtene, sparkle, pusse vekk shellakk ) : Så ble de lakkert på et verksted på Gran, sort med litt mattemiddel i klarlakken. Inspirasjonen kom vel ikke fra noe spesielt, og det meste er ut fra feeling og det som så bra ut. Ikke regnet på noe spesielt.

    Spec: Limt 2stk 16mm plater sammen til alle sidene. Den heller 5 grader bakover og 5 grader innover ( noe jeg kansje ville gjort omvent idag, vendt 5 grader utover. Sett bedre ut. Vekt-70kg pr høyttaler, B-32cm, D-53cm, H-102cm. Går ett skille gulv i bunn som rommer 11 liter sand. så kommer hovedkassa som er på ca 53 liter. Går en forterkings plate med huller rundt hele kassa imvendig i høyde meg fasepuggen på bassen ( magneten har kontakt med plate ). Mellomtome har et eget 8.5 liter kammer ( 180mm aluminiums rør ), diskant har også et 100mm papprør som kammer ( noe jeg ikke trengte men det ble gjort ). Allt i kassa er kledd med asfaltplater, dempermatter i bunn og bak hvis husker riktig, så saueull. Basskasse har en akustik ventil bak, 10" skal ha 2stk men jeg har 1 stk ( light ventet )

    Alle skjøter er limt med Tec7 og naglet med trenagler og lim.

    Diskant- ScanSpeak 6600 med egenlaget waveguide. Mellomtone- Seas Excel W18. Bass-Seas Excel W26.
    Internkabling diskant- 1.0mm Mundorf Silver/ Gold i bomullstrømpe ( svakt revalert ). Mellomtone/bass samme men 1.5mm.
    Delefilter sitter på utsiden av kassa bak ( startet med et gulstående 3 veis passivt ). Ende opp med elektronisk deling mellom bass og M/D. Så et "sine cap" passivt filter i toppen. Det var røffelig det jeg kom på, skal nevne mere hvis kommer på. Legger ut flere bilder fra bygget når jeg finner det.

    Lyden: Nøytrale, tight bass . Behagelige og høre på. ( ikke så bra til og forklare ang lyd men liker det jeg hører ).

    Står på speakerfeet med noe glassfibermateriale, husker ikke levrendør.


    Frank
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.769
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Proffen: Tusen takk!! Skal gi dere litt historie og spec.

    Det begynte med at jeg startet og lage en 3 veis med Dàppalito men ble ikke helt fornøyd med bygget. Så den ble skrotet.
    Så gikk det et års tid, dro jeg til Eda og kjøpte 16mm MDF plater. Satt de i min fars garasje hvor de sto en stund.
    Så var ide / tegninger klare, tid for og kappe plater. OBS!! de hadde svellet fra 16mm til 18mm. Men vi kappet, tok de med til jobben hvor de sto på ett snekkerverksted i 6-7 måneder. Da var de nede i ca 16.5mm. Da kom de ikke til og krympe mere så da begynte jeg.
    Mange timer med kos så var de klare for lakk. Kontaktet pianobuttikken i Hausmans Gate. Pratet litt om epoxy lakk som brukes på Shimmer piano.
    Men da måtte se sendes til Tyskland. Så vi gikk for shellakk. En form for sekret fra et insekt, blandes i sprit og masseres / strykes inn. Det ble dritkult, helt spesiell effekt ( søk det opp på nettet ). Minus var at det ikke tåler all mulig behandling, setter man feks en varm kaffekopp oppe på høyttaleren for en stund så vil det sette merke. Allt vel så langt, helt til det skjedde noe rart i et par skjøter i fronten som gjorde at der måtte det gjøres noe. Så da ble sluttresultatet, fese opp de skadete skjøtene, sparkle, pusse vekk shellakk ) : Så ble de lakkert på et verksted på Gran, sort med litt mattemiddel i klarlakken. Inspirasjonen kom vel ikke fra noe spesielt, og det meste er ut fra feeling og det som så bra ut. Ikke regnet på noe spesielt.

    Spec: Limt 2stk 16mm plater sammen til alle sidene. Den heller 5 grader bakover og 5 grader innover ( noe jeg kansje ville gjort omvent idag, vendt 5 grader utover. Sett bedre ut. Vekt-70kg pr høyttaler, B-32cm, D-53cm, H-102cm. Går ett skille gulv i bunn som rommer 11 liter sand. så kommer hovedkassa som er på ca 53 liter. Går en forterkings plate med huller rundt hele kassa imvendig i høyde meg fasepuggen på bassen ( magneten har kontakt med plate ). Mellomtome har et eget 8.5 liter kammer ( 180mm aluminiums rør ), diskant har også et 100mm papprør som kammer ( noe jeg ikke trengte men det ble gjort ). Allt i kassa er kledd med asfaltplater, dempermatter i bunn og bak hvis husker riktig, så saueull. Basskasse har en akustik ventil bak, 10" skal ha 2stk men jeg har 1 stk ( light ventet )

    Alle skjøter er limt med Tec7 og naglet med trenagler og lim.

    Diskant- ScanSpeak 6600 med egenlaget waveguide. Mellomtone- Seas Excel W18. Bass-Seas Excel W26.
    Internkabling diskant- 1.0mm Mundorf Silver/ Gold i bomullstrømpe ( svakt revalert ). Mellomtone/bass samme men 1.5mm.
    Delefilter sitter på utsiden av kassa bak ( startet med et gulstående 3 veis passivt ). Ende opp med elektronisk deling mellom bass og M/D. Så et "sine cap" passivt filter i toppen. Det var røffelig det jeg kom på, skal nevne mere hvis kommer på. Legger ut flere bilder fra bygget når jeg finner det.

    Lyden: Nøytrale, tight bass . Behagelige og høre på. ( ikke så bra til og forklare ang lyd men liker det jeg hører ).

    Står på speakerfeet med noe glassfibermateriale, husker ikke levrendør.


    Frank
    Takk for info.
    Hvor dypt spiller de i bassen? Tungdrevne?

    mvh
    Proffen
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    236
    Antall liker
    223
    Sted
    Oslo
    Hei, spillt av sånn 20-20K svip fra nettet. Bass fra 27Hz. Sub-87dB Mid-88dB T-92.5dB, så rundt 90dB. Ganske tungdrevne.

    Frank
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    1693404474913.jpeg

    Infinity Reference 60 mk2 var de første høyttalerne jeg eide, en gang mot slutten av 90-tallet. Noen svære beist jeg brukte med en altfor pinglete Rotel 25w, RA-931 mk2. Husker ikke hvordan jeg ble kvitt de høyttalerne, men jeg bytta dem ut med et par

    1693404400672.jpeg
    Audiovector C1 som jeg hadde i mange år. De låt bra, spesielt med en EC ECI-2 jeg fikk tak i etter hvert, men jeg fikk etter hvert et større rom å ha dem i, og ønska meg større høyttalere. Derfor kjøpte jeg meg et par

    1693404527135.jpeg
    Bowers and Wilkins CM8 s2 som raskt fikk selskap av en B&W ASW608, en sub med 8" element. Jeg skjønte at sub var veien å gå, men ble aldri helt fornøyd med hvordan den ble integrert med ECI-2-en og slo til på en Lyngdorf TDAI-2170. Da hadde jeg en forsterker som kosta mer enn høyttalerne og subben til sammen, så jeg gjorde det eneste fornuftige og kjøpte ny sub, denne gangen en B&W DB4S. Så var jeg innom Soundgarden en tur og fikk høre Dynaudio Contour 20 og glemte aldri dét inntrykket. Så jeg gjorde det eneste fornuftige og kjøpte ny effektforsterker, en Lyngdorf SDA-2400. For det ville jo være greit å ha i tilfelle nye, effekthungrige høyttalere skulle finne veien inn i heimen. Og det gjorde de etter hvert, men da ikke Contour 20, men den nye og oppgraderte versjonen

    1693404674985.jpeg
    Dynaudio Contour 20i. Det neste nå blir kanskje en sub til, eller en ny sub, eller to nye, men nå begynner det å bli seriøst trangt om plassen i min lille leilighet.
     
    Sist redigert:

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    122
    Antall liker
    149
    Sted
    Norge
    Startet med dynaudio xeo 4. Har de fortsatt som tv høyttalere.
    Så var jeg innom Piega premium 3
    Så ble det Fyne Audio F502
    Nå har jeg disse noen kanskje drar kjensel på 😆
    Er kjelsåsgutt, så de har litt ekstra eierglede her i gården. Men man skal ikke kimse av det lydbildet de bretter ut.. 1678459519046-295.jpg

    Drømmehøyttalere: Casta model C.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.287
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Her er det ikke så mye å bli imponert over med hifibrillene på, men se an et lite øyeblikk, disse her har erfaring med førtitusen+++ album. Og de har utført jobben sin uten en anmerkning!

    Radionette TK-400
    Expert HF-50
    Tandberg TL-3520
    Jamo Power 120B
    B&O S45-2
    Seas Kit 503
    B&W DM-14
    B&W DM-6
    Infinity Kappa 7A
    Proac Super Tablette
    Avanti+Sub DIY Hifi & Elektronikk/ Peter Rahbek
    Acoustic Energy Aegis One
    Acoustic Energy Aegis Two
    Acoustic Energy AE1
    KRK ST-8
    M-Audio BX-5
    B&W CM-1
    B&W ASW-700
    Seas Kit 503/ Troels Gravesen/++
    JBL 4309

    Her er noen bilder fra Avanti DIY.
    Nyskilt og full av…….

    IMG_0577.jpeg
    IMG_0576.jpeg
    IMG_0575.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn