Hvilke egenskaper bør en god strømkabel ha?

hardglove

Fersking
Ble medlem
25.03.2007
Innlegg
1
Antall liker
0
Jeg skal kjøpe nye strømkabler til mine hi-fi komponenter, men er litt usikker på hva som er viktige egenskaper man bør legge vekt på. At kabelen er skjermet og jordet er kanskje en selvfølge,likeså at ledernes tverrsnitt står i forhold til den aktuelle belastningen. Dessuten bør jo kontaktflatene mot vegguttak og apparat ha en overflate som ikke irrer, ruster eller oksyderes på annen måte. Merking av fasene synlig fra utsiden av pluggene kan også være nyttig. Noen produsenter leverer kabler med "ferrit in" som vel må bety at kablene er påsatt en ferritring på enden av kabelen mot apparatet. Dette er kanskje ment som en en form for støyreduksjon av strømmen fra nettet? Er det noen som har erfaring med "ferrit in" , setter jeg pris på informasjon om dette. Er også usikker på viktigheten av om kabelen som brukes nødvendigvis må ha jordet støpsel. Dessuten om lederne bør bestå av fler- eller èntrådet kabel, eller er dette ikke utslagsgivende?
Dersom man velger nettkabel med ledertverrsnitt på 2,5 kvadrat, bør vel det være tilstrekkelig til forsterkere med effekter opp i det øvre skiktet.
Noen påstår at lengden på strømkablene til komponentene i ett og samme hi-fi anlegg bør være like lange, uten at jeg umiddelbart ser noen åpenbar grunn til dette.
Dette var noen betraktninger av problematikken rundt valget av strømkabler i et hi-fi anlegg som jeg håper noen har kommentarer til. Råd og kommentarer basert på erfaringer er like velkomne som innlegg av faglig art.
::)
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Velkommen til forumet!

Rent teknisk trenger du nettkabler som har tilstrekkelig tversnitt (som du selv sier), som er isolert, og som har egnet kontakt for å plugge i veggen.

Lengden bør være så lang at den rekker frem til stikkontakten.

Andre aspekter er mere basert på følelse og tro og diskuteres ofte på kabelhjørnet :)


Svein.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Det var så teknisk at jeg ikke kunne forstå det, men er jo heller ikke ingeniør.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
At kabelen er skjermet og jordet er kanskje en selvfølge.
Skjerming har liten hensikt så lenge du ikke har et nettstøyfilter som er effektivt over 100MHz. De fleste filtere er ikke det. Bruker du nettstøytrafo kan det være en ide.
likeså at ledernes tverrsnitt står i forhold til den aktuelle belastningen.
2.5mm2 holder til 16A kurs.
Dessuten bør jo kontaktflatene mot vegguttak og apparat ha en overflate som ikke irrer, ruster eller oksyderes på annen måte.
Standard vare er godt nok, med mindre du er plaget med sjøsprøyt. ;)
Merking av fasene synlig fra utsiden av pluggene kan også være nyttig.
Tenk på at produsenter av apparater ikke nødvendigvis har samme ide som kabelprodusenten om hvordan fasene skal kobles.
Noen produsenter leverer kabler med "ferrit in" som vel må bety at kablene er påsatt en ferritring på  enden av kabelen mot apparatet. Dette er kanskje ment som en  en form for støyreduksjon av strømmen fra nettet? Er det noen som har erfaring med "ferrit in" , setter jeg pris på informasjon om dette.
Ferriter demper støy typisk fra 50MHz og opp til flere GHz, avhengig av materiale og konstruksjon. De gjør det ved å øke impedansen i lederen for disse frekvensene. De bør stå helt inntil appartet for størt effekt, eller helt inntill støykilden hvis den er lokalisert.
Er også usikker på viktigheten av om kabelen som brukes nødvendigvis må  ha jordet støpsel.
Er apparet ditt jordet, så bør kabelen også være jordet. Er stikket i veggen også jordet skal kabelen ha jordet støpsel.
Dessuten om lederne bør bestå av fler- eller èntrådet kabel, eller er dette ikke utslagsgivende?
RS har sitt syn på det, men for å tilfredstille krav til elsikkerhet skal det være flerkordelet kabel.
Dersom man velger nettkabel med ledertverrsnitt på 2,5 kvadrat, bør vel det være tilstrekkelig til forsterkere  med effekter opp i det øvre skiktet.
Tilstrekkelig.
Noen påstår at lengden på strømkablene til komponentene i ett og samme hi-fi anlegg bør være like lange, uten at jeg umiddelbart ser noen åpenbar grunn til dette.
Det er bare tull. Bruk den lengen som passer.
 
N

nb

Gjest
Jeg tror veldig mange HiFi-folk har noe overdrevne forestillinger om hvor mye anlegget faktisk drar. Jeg målte mitt oppsett i går, en DVD-spiller, en DAC, en preamp og to klasse A monoeffekttrinn dro ca 300 Watt på nabovennlige lyttevolum. Til sammenligning drar en grei kaffitrakter 1200 Watt. Kontinuerlig. Det holder med 1,5 kvadrat ledning til det;)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
det jeg ser på som et poeng med strømkabler er vel at de er skjermet, som man ser i eksemplet til nb over så krever det jo ikke akkurat allverden av tverrsnitt for dette, noe tykkere enn lederne som blir brukt på kursen ser jeg egetnlig ikke poenget med, kan godt henn det har en virkning, men teknisk sett så skal det jo ikke det.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
Jeg skal kjøpe nye strømkabler til mine hi-fi komponenter, men er litt usikker på hva som er viktige egenskaper man bør legge vekt på. At kabelen er skjermet og jordet er kanskje en selvfølge,likeså at ledernes tverrsnitt står i forhold til den aktuelle belastningen. Dessuten bør jo kontaktflatene mot vegguttak og apparat ha en overflate som ikke irrer, ruster eller oksyderes på annen måte. Merking av fasene synlig fra utsiden av pluggene kan også være nyttig. Noen produsenter leverer kabler med "ferrit in" som vel må bety at kablene er påsatt en ferritring på  enden av kabelen mot apparatet. Dette er kanskje ment som en  en form for støyreduksjon av strømmen fra nettet? Er det noen som har erfaring med "ferrit in" , setter jeg pris på informasjon om dette. Er også usikker på viktigheten av om kabelen som brukes nødvendigvis må  ha jordet støpsel. Dessuten om lederne bør bestå av fler- eller èntrådet kabel, eller er dette ikke utslagsgivende?
Dersom man velger nettkabel med ledertverrsnitt på 2,5 kvadrat, bør vel det være tilstrekkelig til forsterkere  med effekter opp i det øvre skiktet.
Noen påstår at lengden på strømkablene til komponentene i ett og samme hi-fi anlegg bør være like lange, uten at jeg umiddelbart ser noen åpenbar grunn til dette.
Dette var noen betraktninger av problematikken rundt valget av strømkabler i et hi-fi anlegg som jeg håper noen har kommentarer til. Råd og kommentarer basert på erfaringer  er like velkomne som innlegg av faglig art.
::)
Du kan starte med (N)emoko eller (S)emko +/- CE merking, det holder til å skrelle bort 90% av humbuggmarkedet som setter brannforsikringen din i fare. Bruk std IEC-kabler som referanse, så du har et ståsted ift. hva resten av verden «leverer». Siden du spør på Tech-hjørnet, så er std. svaret at du like godt kan stoppe opp ved IEC-kabler uten behov for å bevege deg en millimeter derifra. Dersom du skal være ekstravagant så kan du evt. vurdere en skjermet IEC-nettkabel (NOAC-E eller liknende). Med mindre du har et absurd effektirnn (enten ift. følsomhet for variajoner i nettspenning eller i effekt), så kan du begrense deg til kabel ratet til 10A/1 mm2, dersom du skal være ekstravagant så kan du selvfølgelig vurdere 16A/1,5 mm2, eller enda værre 25A/2,5 mm2.

mvh
KJ
 
Topp Bunn