Hvilke diskant til MTM høyttaler?

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
175
Antall liker
85
Sted
tønsberg
Jeg har nylig fått fire 4" Scan-Speak 10F/8424G00, og tenker på vilken diskant som vil passe.
Alt jeg har i hodet av egenskaper som er av verdi er: lav delefrekvens 1500hz eller lavere, matching av spredning ned til fulltonene, liten utvendig diameter så bassene blir tettere sammen. er waveguide til diskant en fordel her? det er hvertfall en fordel for større basser til diskant.

Jeg har hørt mye bra om GRS PT2522-4 3-1/2" Planar(er vel enkelt nok å lage en waveguide til den i baffelen), og noen her inne nevnte Seas 27TBCD/gb-DXT H1499. så jeg har et start punkt.
Er usikker på prisen jeg er villig til å betale ca 900kr eller mindre, det tror jeg er nok til å få det meste ut av en MTM med de scanspeak fulltonene.

Det blir aktive høyttalere, plate forsterker eller nanodigi løsning snurrer rundt i hodet.


Dayton Audio har noen billige 1-1/8" store dome diskanter som for eksempel DC28F-8, aner ikke om de lyder godt.
Hva er tipset til diskant for mitt formål?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.826
Antall liker
952
stusser litt på delefrekvensen, 1500hz er veldig lavt for en 4" fulltone. for å få beaming må man helt opp i over 10" ved den frekvensen. det er vel riktig at mtm krever noe lavere deling enn traidjsonell setup. men..
 

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
175
Antall liker
85
Sted
tønsberg
stusser litt på delefrekvensen, 1500hz er veldig lavt for en 4" fulltone. for å få beaming må man helt opp i over 10" ved den frekvensen. det er vel riktig at mtm krever noe lavere deling enn traidjsonell setup. men..
jeg bruker fulltonene som mellomtoner i praksis, blir høypass på rundt 150hz til subwoofere.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
De Scan-Speak-elementene kan du nesten dele så høyt du vil. Jeg ville ikke kastet bort kanonbra ytelse i øvre mellomtone ved å tvangskjøre en rimelig diskant ned i samme frekvensområde.

MTM med mindre mellomtoner er veldig lett å få til å låte bra uten å koste en formue etter min erfaring, siden de kan deles høyere - og det å dele høyere åpner for å bruke mindre diskanter, som igjen tillater en enda tettere spacing av mellomtonene, ergo en vinn-vinn-situasjon av de sjeldne... ☺

Til disse elementene ville jeg brukt XT25SC90, som har en liten waveguide. Dette er en mindre versjon av XT25TG30, som igjen er identisk med Scan-Speak R2604/832000 (som også er i Discovery-serien). Klangmessig er XT25 generelt lett å like.

Dette gir en minimum senter-senter-avstand (uten fysisk overlapping) på ca 85mm, som igjen tillater deling opptil 4000Hz innenfor samme bølgelengde (og dermed øker "punktkilde-faktoren").

Jeg ville startet med å dele rundt 3kHz med 4. ordens høypassfilter på diskanten, siden jeg har god erfaring med det på disse elementene. ☺
 
M

MusicBear

Gjest
De Scan-Speak-elementene kan du nesten dele så høyt du vil. Jeg ville ikke kastet bort kanonbra ytelse i øvre mellomtone ved å tvangskjøre en rimelig diskant ned i samme frekvensområde.

MTM med mindre mellomtoner er veldig lett å få til å låte bra uten å koste en formue etter min erfaring, siden de kan deles høyere - og det å dele høyere åpner for å bruke mindre diskanter, som igjen tillater en enda tettere spacing av mellomtonene, ergo en vinn-vinn-situasjon av de sjeldne... ☺

Til disse elementene ville jeg brukt XT25SC90, som har en liten waveguide. Dette er en mindre versjon av XT25TG30, som igjen er identisk med Scan-Speak R2604/832000 (som også er i Discovery-serien). Klangmessig er XT25 generelt lett å like.

Dette gir en minimum senter-senter-avstand (uten fysisk overlapping) på ca 85mm, som igjen tillater deling opptil 4000Hz innenfor samme bølgelengde (og dermed øker "punktkilde-faktoren").

Jeg ville startet med å dele rundt 3kHz med 4. ordens høypassfilter på diskanten, siden jeg har god erfaring med det på disse elementene. ☺
Tenker at hvor viktig er egentlig MTM i forhold til to tettsittende mellomtoner med diskanten over den øverste av de to…? Den nederste av de to trenger kanskje ikke spille helt opp til diskanten!? Blir aldri enig med meg selv hvor viktig MTM egentlig er…
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Tenker at hvor viktig er egentlig MTM i forhold til to tettsittende mellomtoner med diskanten over den øverste av de to…? Den nederste av de to trenger kanskje ikke spille helt opp til diskanten!? Blir aldri enig med meg selv hvor viktig MTM egentlig er…
Hvis den nederste av de to ikke spiller helt opp, vil du få et treveis (eller et såkalt 2,5-veis) system, og det kan være nyttig som del av baffelstepkompensasjonen.

Det vil også trenge en ekstra forsterkerkanal i et aktivt oppsett - og nevnte kompensasjon kan uansett håndteres med EQ/delefilter. Siden han allerede er oppe i tre kanaler per side, kan en fjerde kanal gjøre det ekstra dyrt/komplisert.

I tillegg vil han gå glipp av sjansen til å øke følsomheten med 3dB hele veien opp for det andre elementet, noe som vil gjøre at elementene jobber lettere og med halvparten så mye effekt for samme lydtrykk. Det kan være ganske vesentlig med tanke på kompresjon som lett oppstår i små elementer ved høye lydnivåer.

En MTM har også symmetrisk vertikalt spredningsmønster, og er lettere å jobbe med enn TMM så langt jeg har erfart.

Sitter man langt nok unna og riktig plassert vertikalt vil driverne uansett konfigurasjon summere greit i lytteposisjon, så ekstremt kritisk er det nødvendigvis ikke.
 

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
175
Antall liker
85
Sted
tønsberg
De Scan-Speak-elementene kan du nesten dele så høyt du vil. Jeg ville ikke kastet bort kanonbra ytelse i øvre mellomtone ved å tvangskjøre en rimelig diskant ned i samme frekvensområde.

MTM med mindre mellomtoner er veldig lett å få til å låte bra uten å koste en formue etter min erfaring, siden de kan deles høyere - og det å dele høyere åpner for å bruke mindre diskanter, som igjen tillater en enda tettere spacing av mellomtonene, ergo en vinn-vinn-situasjon av de sjeldne... ☺

Til disse elementene ville jeg brukt XT25SC90, som har en liten waveguide. Dette er en mindre versjon av XT25TG30, som igjen er identisk med Scan-Speak R2604/832000 (som også er i Discovery-serien). Klangmessig er XT25 generelt lett å like.

Dette gir en minimum senter-senter-avstand (uten fysisk overlapping) på ca 85mm, som igjen tillater deling opptil 4000Hz innenfor samme bølgelengde (og dermed øker "punktkilde-faktoren").

Jeg ville startet med å dele rundt 3kHz med 4. ordens høypassfilter på diskanten, siden jeg har god erfaring med det på disse elementene. ☺
Gode poeng her, det skal være gode fulltoner jeg har å jobbe med her så vidt jeg vet. Kan være en god ide å bruke dem til en fordel å dele høyere en jeg tenkte.
prisgunstig alterneativ XT25SC90 setter jeg pris på.
SB Acoustics SB29RDNC ser ut som en samme type diskant, til dobbel pris men den har enda mindre utvendig dimensioner, lavere fs, høyere Sd og dobbel xmax.
en mer fleksibel diskant jeg kan eksperimentere med lavere delefrekvens.
Men er det noen lydkvalitet forskjell mellom SB29RDNC i stedet for Peerless XT25SC90?
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
SB Acoustics er generelt et hakk opp fra Peerless, både i pris og ytelse (lavere forvrengning). Det vil være vel verdt oppgraderingen.
 
M

MusicBear

Gjest
Hvis den nederste av de to ikke spiller helt opp, vil du få et treveis (eller et såkalt 2,5-veis) system, og det kan være nyttig som del av baffelstepkompensasjonen.

Det vil også trenge en ekstra forsterkerkanal i et aktivt oppsett
Neida, man trenger da ingen ekstra forsterkerkanal i
2,5 konfigurasjon.
 

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
175
Antall liker
85
Sted
tønsberg
MTM til tørk.jpg

ting begynner å ta form, en liten smakebit på hva som skjer rundt her.
fikk god pris på 4 fulltoner så da var det bare å begynne å lager høyttaler da....
jeg har fremdeles ikke løst hvordan jeg skal drive disse sakene, eller spart opp penger til elektronikken.
baksiden på høyttaleren er ganske komisk siden planen var aktivt eksternt delefilter. ser nesten ut som fronten.....
 

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
175
Antall liker
85
Sted
tønsberg
Sånn, da var de ferdig, takk for diskant tips og anbefalinger :)
Holder på med litt små testing å geier nå, har ikke men en fire kanaler foreløpig så høre alt sammen som fullt system er litt tid unna.
HWD: 350x160x210mm 6kg per stk, 19mm mdf, separat trykkammer for bassene og fylt opp med dempestoff. anbefalt er 1 liter, jeg har 3 liter, tenkte da får jeg plass til mer dempestoff og kan absorbere mer, ulempen med for stor kasse og for mye demping er vel for frekvenser under 150hz så angår ikke meg.
diy mtm complete front.jpg
diy mtm complete back.jpg
 
Sist redigert:
Topp Bunn