Hvilke 5 plater står seg best fra din opprinnelige "musikalske oppvåkning"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Bare 5 stk på sviktende hukommelse ...

    Easy rider - soundtrack
    Sticky fingers - Rolling stones
    2:dra Augusti - Imperiet
    Live aus berlin - Rammstein
    Skertflog - HAM

    Jeg burde også ha plass til YCDTOSAM Vol 2 The Helsinki consert - Frank Zappa, Live in New York - Yardbirds og Absolutely live - The Doors, foruten fjerdeskiva til LedZepp, Medle - Pink floyd, Made in Japan - Deep purple, Album of the year - Faith no More og v.s. - Pearl Jam, pluss en haug med andre skiver som samler for mye støv.

    mvh
    KJ
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.797
    Antall liker
    5.692
    Frankie Goes To Hollywood - Welcome To The Pleasuredome
    Peter Gabriel - So
    Dire Straits - Money For Nothing
    Genesis - Genesis
    Koinonia - Frontline

    Dette er etter mi meining plater som fortsatt står som spett!!
     

    mags

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Det skjedde mye fra sommeren 89 til vinteren 90/91:

    The Doors - LA Woman, tett fulgt av alle de andre skivene (og det var faktisk skiver!)
    Raga Rockers - Forbudte Følelser
    DumDum Boys - Blodig Alvor
    U2 - Rattle & Hum
    Led Zeppelin - II

    Mange timer med spoling på walkmanen!
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    989
    Antall liker
    0
    Disse platene representerer min musikalske oppvåkning på det mest grunnleggende plan, og står fortsatt sterkt i dag. Det er faktisk lett å plukke dem ut! I kronologisk rekkefølge:

    The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
    Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon
    The Residents - Commercial Album
    Sonic Youth - Sister
    Swans - Children Of God
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Vanskelig å svare hundre prosent adekvat på dette, ettersom jeg har mange skiver jeg setter veldig høyt. Men skal jeg komme på fem skiver som
    1) hadde avgjørende betydning for mitt "voksne" forhold til musikk, samtidig som de var med på å bringe interessen videre i sine respektive retninger, og som 2) fortsatt er skiver jeg til stadighet hører på, så er disse ikke til å komme forbi:


    Denne skiva var en stor opplevelse - mitt første møte med en av progens giganter, og like fullt mitt første møte med en (for meg) helt ny måte å lage låter på. Jeg var imponert fra første taktslag, men brukte lang tid på å absorbere den fulle storheten i dette verket.


    Her forsto jeg hva ekstremmetal faktisk kan være. Hardt, kjapt, raffinert, enormt gode riff - godt arrangert!


    National Healths "....of queues and cures" er en herlig fushion mellom progrock og jazz. For kjennere av såkalt "Canterbury-rock" er dette definitivt i samme gata, men etter min mening er det canterburysjangerens definitive mesterverk. En annen sterk kandidat er Hatfield and the Norths "Rotters´Club", men Health drar perfeksjonen lenger. Health var også grunnen til at jeg i det hele tatt begynte å høre på Hatfield, Egg, Gong og Henry Cow m.fl.


    En fantastisk blanding av dansbar elektronika, ambient og ren pop fra noen av gutta i Mouse on Mars. Jeg venter spent på oppfølgeren - denne skiva er noen år gammel nå. Lydproduksjonen er forøvrig superb.


    Dette albumet vakte for alvor interessen min for kirkemusikk, og på sett og vis også annen klassisk musikk. Her er musikk av Arild Sandvold, Trond Kverno og Kjell Mørk Karlsen, innspilt av Kåre Nordstoga på orgelet i Ullern kirke i 1990.
     

    Vedlegg

    B

    Back_Door

    Gjest
    HP:

    Spennende samling!

    King Crimson "Red" er også en av mine store favoritter.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.215
    Jeg våknet på midten av 70-tallet, til disse platene, og jeg synes fortsatt de er verdt å høre på.



     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Min musikalske oppvåkning skjedde i Januar 1978 sånn omtrent. Før den tid hørte jeg på The Doors og Eric Clapton og sånt. Etter den tid har jeg hørt på musikk med mer substans.
    Vendepunktet var Yes: Going for the one. Den åpnet ørene for mer interessant musikk inkludert klassisk og jazz....
    Her er fem viktigste fra min tidlige fase tidlig 1978....
    Disse står seg til evig tid!
     

    Vedlegg

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Karma skrev:
    HP:

    Spennende samling!

    King Crimson "Red" er også en av mine store favoritter.
    Takktakk:)

    Men jeg så nå, til min forferdelse at den femte skiva jeg nevnte av en eller annen mystisk grunn ikke kom med i mitt første innlegg:

    Yamos Time Pie kom ut i 1996. Wolfgang Flür fra det mer kjente tyske elektronikabandet Mouse on Mars står bak "konseptet" på og initiativet bak skiva, selv om flere av medlemmene i MoM har vært med på å lage låtene. Her forenes smånaiv elektronisk pop med ambient på en smakfull måte i en spennende lydproduksjon. Låta "Stereomatic" er en ren verbal hyllest til fenomenet stereolyd;
    "A beautiful sound is in the air
    a stereomatic love affair...."
    Denne skiva gjorde at jeg for alvor begynte å ta elektronikasjangeren seriøst, og dét har gitt meg mange av de mest spennende - og overraskende musikkopplevelsene i senere år. Ei skive man må unne seg å høre dersom man har den minste sans for elektronisk musikk!
     

    Vedlegg

    I

    ijustpop

    Gjest
    Alle disse hørte jeg for første gang det året jeg fylte 14. Det var min albumintroduksjon til alle disse artistene, og det er plater som står seg veldig bra.





     

    lomt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    En egentlig umulig oppgave, men Jimi Hendrix - Conserts kom ut da jeg var 16. Wow, det ble hakeslepp :eek:

    De andre jeg spilte mest i samme periode var:
    Motorhead - No sleep till Hammersmith
    Yes – Fragile
    Eddie Boyd - 7936 South Rhodes
    Chicken Shack – In the can
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Tja... den musikalske oppvåkningen startet ved da jeg som femåring hørte "El condor pasa" med Simon & Garfunkel i 1969. Oppvåkning nr 2 skjedde vel ti år senere med den symfoniske rocken, med grupper som Genesis, Pink Floyd, Yes, Camel, Supertramp osv.

    Men så kom runde nr 3 som startet rundt 1990 og som ikke er ferdig ennå:

    Den første plata jeg hørte med Cowboy Junkies og som fortsatt er den beste.

    Tigerlilly var plata som fikk opp øynene mine for Natalie Merchant.

    Loreena McKennitt er min favorittartist og har gitt ut mange sterke utgivelser, dette var den første jeg hørte...

    Kari Bremnes blir bare bedre og bedre (gleder meg til den nye plata + konsertturne), Spor er langt ifra hennes beste plate men var den første jeg hørte og står som en påla i dag, 15 år senere.

    Dette var ikke det første jeg hørte av Lisa Ekdahl, langt ifra. Men du verden hvor bra hennes to siste utgivelser er! 8) Hun har hevet seg 10 hakk og blitt mye mer moden siden "Hvem vet" tidlig på 90-tallet. Ovennevnte plate anbefales. Den er naken, sår, opprivende, med fantastiske tekster og samtidig så utrolig vakker....
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Skivene som har betydd mest for meg, og som fyller meg opp med nostalgi, er følgende!

    Guns`n Roses - Appetite for destruction.

    Millencolin - Tiny tunes

    Queen - Sheer heart attack

    Jeff Buckley - Grace

    Opeth - Blackwater park
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    The Cure, Boys don't cry: Gode melodier og god produksjon. Varm gitarlyd. Må nevne den utrolig flotte "Fire in Cairo", som ligger gjemt etter "Killing an arab".


    Talking Heads, Remain in Light: Tidløst! Høres nytt ut hver gang. Blir aldri klok på dette albumet.


    Cornelis Vreeswijk, Sjunger Victor Jara: Dette albumet bør finnes i ethvert hjem. En av de første CD-ene jeg kjøpte.


    De neste blir vanskeligere. Kunne nevnt Pixies, Surfer Rosa, eller det selvtitulerte albumet til Television. Eller kanskje Renegade Soundwave, Howyoudoin?. Muligens noe av The Smiths, men det er sjelden jeg hører på disse lenger.

    Mvh Ola
     

    Vedlegg

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Mitt første album var Simon and Garfunkels "Bookends" Mange flotte låter. Des beste album?

    Så husker jeg ikke rekkefølgen, men i den første tiden var i alle fall alle disse og alle er epokegjørende,ihvertfall for meg. :D

    Graham Nash: Songs for Beginners. Utrolig mange flotte, sarte låter. Gode tekster. Hans første solo, og han var vel den største låtskriveren for CSNY. Neil Young kom vel egentlig ikke ut i full blomst før han gikk solo?

    Led Zeppelin IV: Gir seg selv. Resten av katalogen var ikke til å unngå etterhvert.

    Pink Floyd "Dark Side of the Moon": Same as above, men her kan vi vel slå fast at dette er det beste til PF selv om de fleste andre album ikke ligger langt bak.

    John Lennon/Plastic Ono Band: Hans første solo som viser et nakent og enkelt lydbilde med svært gode og utleverende tekster. Enormt bra bare assistert av Klaus Voorman på bass og Ringo på trommer. (Litt hjelp av Billy Preston (5. Beatles) på God).

    Det var 5. Fikk ikke tatt med Weather Report, Focus, Genesis, Chick Corea, Elton John, Beethoven etc ;D

    Men hvor F får dere tak i covera som dere limer inn?

    Mvh
    Geir
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.974
    Antall liker
    11.816
    Sted
    Hus
    Kopierer fra Amazon.com jeg i alle fall. Ebay er oxo grei å bruke :)
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Bartesam skrev:
    Kopierer fra Amazon.com jeg i alle fall. Ebay er oxo grei å bruke :)
    Tks. Prøvde nok fra feil sjappe da :D

    Mvh
    Geir
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.641
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    soundscape skrev:
    Vanskelig å bare velge ut 5 stk. Min første oppvåkning var vel når jeg hørte Hey Joe med Jimi Hendrix for første gang. Den låta vekket noe i meg jeg aldri før hadde opplevd.
    Når jeg skal plukke 5 raske, så velger jeg 5 av de albumene som ble spilt mest over en lengre periode, og som tåler gjenhør også i dag. Lista kunne vært MYE lenger !

    KING CRIMSON - STARLESS AND BIBLE BLACK
    GENTLE GIANT - OCTOPUS
    GENESIS - SELLING ENGLAND BY THE POUND
    FRANK ZAPPA - OVERNITE SENSATION
    YES - CLOSE TO THE EDGE
    Fantastisk utvalg!

    Jeg hadde nok valgt

    King Crimson Starless(hjelp, mente RED!)
    Gentle Giant Octopus
    Pekka Pohjola Visitation
    Focus Moving Waves
    ELP (same)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    soundscape skrev:
    Vanskelig å bare velge ut 5 stk. Min første oppvåkning var vel når jeg hørte Hey Joe med Jimi Hendrix for første gang. Den låta vekket noe i meg jeg aldri før hadde opplevd.
    Når jeg skal plukke 5 raske, så velger jeg 5 av de albumene som ble spilt mest over en lengre periode, og som tåler gjenhør også i dag. Lista kunne vært MYE lenger !

    KING CRIMSON - STARLESS AND BIBLE BLACK
    GENTLE GIANT - OCTOPUS
    GENESIS - SELLING ENGLAND BY THE POUND
    FRANK ZAPPA - OVERNITE SENSATION
    YES - CLOSE TO THE EDGE
    Super liste, kunne godt vært min den og, men måtte ha byttet ut Gentle Giant med Are you Experienced. Sistmevnte er sammen med Aftermath den mest utslitte LP jeg eier.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn