Diverse Hverdagsstøy....

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Er det bare jeg som reagerer på all hverdagsstøy vi blir omgitt med? Jeg har leiebil for noen dager da en medbilist ikke benyttet vikepliktsretten sin. Leiebilen lager masse lyder og forstyrrelser uansett hva man finner på. Nærmer man seg en linjemarkering (hvilken er relativt lett når man kjører i oslo) vibrerer rattet, kommer man for nærme noe piper det i forskjellige toner avhengig av retningen, GPS prater og lager lyder. Jeg venner meg ikke til dette, men finner det forstyrrende. Er det bare jeg som er sær eller er det flere som finner alt dette "eye- and earcandy" forstyrrende? Hadde jeg enda kunne skrudd det av, men ......
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Det er hælsikes mye støy rundt oss.
Det som irriterer meg mest er folk som ikke setter den jævla mobilen på lydløs i kantina på jobben.
Mobiler er kilde til støy overalt.
Tror nesten jeg hater mobiler og viktige personer som må vise sin tilgjengelighet i all offentlighet.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
At vi omgir oss med støy er vel dessverre blitt naturlig, men jeg forstår ikke at det er så mange som synes ekstrem høy ringelyd, tastaturklikking, pling og plong uansett hva skal gjøre er så veldig attraktivt. Personlig skrur jeg av alle funksjoner jeg finner forstyrrende på alle dingser jeg har. Biler, pcer, ipader, iphoner.... Så fremt det er mulig.

Er det forresten noen som vet hvordan jeg blir kvitt alle svosje/plongelydene som Facebook synes er gjevt i siste oppdatering av iPhone Facebook-app? Jeg finner ikke ut av det og finner lydene uønskede.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Og forresten, det er ikke meningen å lage en sutretråd, men jeg ønsker en bevisstgjøring rundt støy generelt. Kraftige parfyme i ikke-diskrete mengder inngår forresten i støybegrepet i denne tråden.....
 
S

Syncrolux

Gjest
På jobben sitter vi i åpent landskap... for det er ååå så bra for samhandling og kreativitet... (NOT)... og ganske støyende egentlig. Resultatet er at nesten alle sitter med noise-cancelling headset og chatter med hverandre på Skype.
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.048
Antall liker
1.407
Sted
Trondheim
På jobben sitter vi i åpent landskap... for det er ååå så bra for samhandling og kreativitet... (NOT)... og ganske støyende egentlig. Resultatet er at nesten alle sitter med noise-cancelling headset og chatter med hverandre på Skype.
Noise-cancelling fjerner ikke nasale gnålestemmer, dessverre :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Åpent landskap fungerer dessverre ikke etter hensikten denne gangen heller. Det er en interessant utvikling når man sitter i samme rom med NC-hdt og skyper. Det jeg har erfart er at alle forstyrrelser tar fokus vekk fra det som er viktig, ref eksempelet med lyder og forstyrrelser i bil i åpningsinnlegget. Paradokset er at noe av det er tenkt sikkerhetsfremmende, men i praksis oppleves som forstyrrende. Samme bil har forresten en GPS der man må bekrefte at man skal være bevisst bruken når man kjører av sikkerhetshensyn. Denne meldingen må kvitteres ut hver gang uansett om man er i fart eller står stille........ Uten å være fanboy, BMW er mye bedre i så måte der de fleste forstyrrelser kan skrus av eller ikke er der (3-serie 2013-modell).
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
På jobben sitter vi i åpent landskap... for det er ååå så bra for samhandling og kreativitet... (NOT)... og ganske støyende egentlig. Resultatet er at nesten alle sitter med noise-cancelling headset og chatter med hverandre på Skype.
Noise-cancelling fjerner ikke nasale gnålestemmer, dessverre :)
Stakkers siddiser .....
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.738
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Folk er så vant til støy at de ikke skjønner at mye av de de gjør til daglig støyer. Bare det å lukke en dør etter seg når man går. Man slenger igjen døra og tenker ikke over hvor mye det egentlig støyer. Kan ramse opp veldig mye, men da blir det vel sutrete.
Støy blir man ganske bevisst på når man er syk og trenger hvile og når man først henger seg opp i ting som støyer, blir det enda mer forsterket.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
På jobben sitter vi i åpent landskap... for det er ååå så bra for samhandling og kreativitet... (NOT)... og ganske støyende egentlig. Resultatet er at nesten alle sitter med noise-cancelling headset og chatter med hverandre på Skype.
Akk så velkjent.
Noise cancelling fungerer dårlig. Mange av kollegaene sitter med sånne og blir like forstyrret som før av forbipasserende og snakk. Jeg gjemmer meg i store lukkete hodetelefoner. Fungerer som hørselvern og jeg kan i tillegg spille så høyt jeg vil. Skikkelig effektivt mentalt stengsel.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er sant det der TT, men kan bli temmelig immun mot støy hvis man har støy rundt seg hele tida. Men det vil likevel være et stressmoment tror jeg.

Når jeg er hjemme så vil jeg ha det HELT stille. Vil ikke ha noen klokker som tikker, for å si det sånn.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Dessverre bidrar dette i perioder til mindre musikk da stillhet har blitt en ettertraktet vare. Bortsett fra John Cage's 4:33 da. Og den foretrekker jeg arrangert for klaver avspilt med Wimp hifi. Synes det er så mye kompresjon på iTunes-versjonen :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Er det bare jeg som reagerer på all hverdagsstøy vi blir omgitt med? Jeg har leiebil for noen dager da en medbilist ikke benyttet vikepliktsretten sin. Leiebilen lager masse lyder og forstyrrelser uansett hva man finner på. Nærmer man seg en linjemarkering (hvilken er relativt lett når man kjører i oslo) vibrerer rattet, kommer man for nærme noe piper det i forskjellige toner avhengig av retningen, GPS prater og lager lyder. Jeg venner meg ikke til dette, men finner det forstyrrende. Er det bare jeg som er sær eller er det flere som finner alt dette "eye- and earcandy" forstyrrende? Hadde jeg enda kunne skrudd det av, men ......

Folk er jo visstnok gærne etter å krysse av på juggelutstyrslista når de kjøper ny bil. Personlig har jeg problemer med å krysse av for annet enn skinn, edeltre og hengerfeste...
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Jeg krysset nok på en del mer enn det, men lite som støyer og lite juggel, BMW er bra der. Metalliclakk, skinnseter, adaptivt chassis, sorte blanke lister på dashbord (måtte på individual line for å få dette da standard var fæle og standard tilvalg like ille), elektrisk manøvrerbart hengerfeste, soltak, oppgradert lydanlegg, sorte utvendige pyntelister, penere felger, navigasjon (helt tyst med rette innstillinger), sportsratt/seter, M-sport eksteriør, BENSINMOTOR, MANUELL GEARKASSE, skiboks, bagasjekit etc. Diskret og ønskelige funksjoner alt sammen. Mørke diskrete farger, stivt chassis, direkte styring, minst mulig gummiaktig i kjøreopplevelsen. Men det er langt fra drømmebilen da den er alt for dyr for meg. Det viktigste var likevel å gå gjennom alle menyer for å fjerne alle støyfunksjoner med lys som blinker og lyder som forstyrrer. Resultatet ble bra, det er bare ryggealarmen igjen som støyer og det skal den få lov til da den er nyttig og lyden kan reguleres ned i styrke.

Et lite apropos, med oppgradert lydanlegg er DAB inkludert og det er en lykke for maken til stilllhet når du kjører inn i Oslo skal man lete lenge etter og det er ikke tull.

Et lite PS, det er ikke rart det blir mange kryss når man kjøper tysk såkalt "premium" (støyende begrep), det er bare såvidt det følger med vinduspussergummi i grunnversjonen.
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Er det bare jeg som reagerer på all hverdagsstøy vi blir omgitt med? Jeg har leiebil for noen dager da en medbilist ikke benyttet vikepliktsretten sin. Leiebilen lager masse lyder og forstyrrelser uansett hva man finner på. Nærmer man seg en linjemarkering (hvilken er relativt lett når man kjører i oslo) vibrerer rattet, kommer man for nærme noe piper det i forskjellige toner avhengig av retningen, GPS prater og lager lyder. Jeg venner meg ikke til dette, men finner det forstyrrende. Er det bare jeg som er sær eller er det flere som finner alt dette "eye- and earcandy" forstyrrende? Hadde jeg enda kunne skrudd det av, men ......

Folk er jo visstnok gærne etter å krysse av på juggelutstyrslista når de kjøper ny bil. Personlig har jeg problemer med å krysse av for annet enn skinn, edeltre og hengerfeste...
Det beskrevne utstyret er visstnok standard på bilen det gjelder. Takke seg til å bygge den opp fra grunnen i en bil totalt blottet for utstyr i grunnversjonen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Ser ikke problemet da jeg har gammel Saab og 'Night panel'.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Er det forresten noen som vet hvordan jeg blir kvitt alle svosje/plongelydene som Facebook synes er gjevt i siste oppdatering av iPhone Facebook-app? Jeg finner ikke ut av det og finner lydene uønskede.
I Appen, trykk på symbolet nede til høyre, med 3 vannrette linjer på.

Bla ned till bunnen og gå inn på kontoinnstillinger.

På 6 linje finner du "Lyder". Gå inn der, og skru av Applyd.

Johan-Kr
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Støy blir man ganske bevisst på når man er syk og trenger hvile og når man først henger seg opp i ting som støyer, blir det enda mer forsterket.
Lagvarig, men ikke nødvendigvis høylydt, støy kan tappe en for utrolig mye krefter.

Det er derfor det er så godt å komme opp på hytta, der den eneste støyen er fuglekvitter og en foss som bruser i det fjerne. Det er ikke en gang summing fra elektrisk anlegg, siden det er 12V solcelleanlegg... Ja, og så når en eller annen skal sage seg litt ved eller har noe vedlikehold eller snekring på gang. Når jeg har vært ei langhelg oppe på hytta, så er batteriene fulladet ☺

Så kommer min "rant" - folk er opptrekt over at snøskutere og ATVer støyer... Vel, det er noen hytter rundt om i området, og stort sett alle bruker skuter på vinteren og ATV, traktor eller bil (med 4WD) på sommeren - for transportformål. Saken er den at disse hyttenaboene hører man i 5 minutter (kanskje 10 minutter, hvis det er en traktor), og så er det (helt) stille igjen.

Når flyklubben og fallskjermklubben skal kose seg, så hører man den forbaska Rotax flymotoren i timesvis i strekk, men det er det pokker meg ingen som tenker på... 👿

Johan-Kr
 
S

Syncrolux

Gjest
Er man lei av det moderne samfunnets støynivå kan man alltids flytte ut i skogen langt fra folk, langt fra typiske fritidsområder, og langt fra fly-korridorer. Nord-sverige kanskje?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Det dreier seg nok ikke om å være lei samfunnets støynivå, men enkelte ganger å kunne velge det bort. Og i hvertfall bli litt bevisst støyen. Litt ut av hverdagsdvalen det kan virke som en del går i for å være litt frekk.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Det er en grunn til at hytta på sjusjøen nesten ikke brukes mer. Det er faen meg stillere i den lille byen jeg bor i enn der oppe i helgene. Og med vinterbrøyting er fremkommeligheten mye dårligere. På ski. Men endring er visst fremskritt uansett retning ???
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.150
Antall liker
6.724
Torget vurderinger
4
Denne tråden er et eneste stort argument for oss B-mennesker og nattmennnesker.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Eg lik at du tykkjer om dei små ting i kvardagen, Arve. Verkeleg.
 
Topp Bunn