Hvem kan ha "mitt anlegg" tråder?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei,

jeg lurer da min egen tråd ble stengt for en god tid tilbake. Det var fordi jeg er blitt bransjeaktør.

Nå ser jeg at det er en del andre bransjeaktører som har sine tråder aktive.

Kan jeg starte å bruke min igjen?

Mvh
Skink_123
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Dette er vel litt rart?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Så lenge det ikke blir en markedsføringstråd så er det tillatt.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Høvdingen skrev:
Så lenge det ikke blir en markedsføringstråd så er det tillatt.
Helt klart, men hva er markedsføring?
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det gjelder vel også medlemmer på sentral? Om ikke direkte markedsføring. men delaktig markedsføring. Det er mange medlemmer som til eksempel omtaler produkkter som ikke er markedsført ennå. Har sett eksempler på det ;D mvh Guit
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
Helt klart, men hva er markedsføring?
I korte trekk kan du vise frem anlegget ditt, fortelle hva du har av utstyr, men avstå fra å markedføre hvert enkelt produkt. Du kan gjerne si litt om lyden totalt sett, men ikke pr. enkeltprodukt.

Eksempel på hva som er greit: Jeg bruker en Wadia cd-spiller, AP høyttalere og en Cordis 1.6 forsterker. Anlegget spiller stort og åpent, og jeg er fornøyd med lyden.

Eksempel på hva som ikke er greit: Jeg bruker Wadia cd-spiller som er den klart beste cd-spilleren jeg noensinne har hørt. Den står koblet på AP høyttalere, og jeg har aldri vært borti noe som fungerer bedre hos meg. Forsterker er den helt nye Cordis 1.6 som spiller ringer rundt alle andre forsterkere. Lydmessig er dette så bra at jeg ikke kan forestille meg at det kan bli bedre.

Så lenge du toner ned på reklamen, og forholder deg noenlunde informativt, så ser jeg ikke det helt store problemet med medlemmer som jobber i hi-fi forretninger. De som derimot er eiere av forretninger/firmaer (eller driver egenimport) vil fort risikere å bli moderert, da vi ser at de som oftest ikke klarer å tone ned på anbefalinger av egne produkter.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Merkelige regler.

Du kan beskrive ved GPP, ikke hvordan du faktisk opplever anlegget og slett ikke enkelt komponenter ???

Men noen "andre" kan gi sine inntrykk av ditt anlegg, det er helt legitimt :-X.

Vedr. markedsføring. Enkelte tråder her inne har vel preg av nettopp det? Selv kaller jeg det "hyping" og tar det meste med minst en klype salt. Går ut fra den jevne hfs-medlem er i stand til å foreta en kritisk vurdering av det som blir skrevet. Det som ER fint, er jo selvf. om det som skrives ekan være i markedsførings hesikt, slik sett er det jo veldig greit at bransjeakørene fremstår med hvem de er og hensikt.

Hvis vi leser andre verdensfora, deltar produktutviklere og bransjeaktører utstrakt (og takk for det). Det beriker ihvertfall mye mere enn det skader. JEG føler jeg har mangt å lære av disse gutta, tar ikke dermed alt for god fisk, løper og kjøper alt de måtte finne på å skryte av!


Bare en impusiv betraktning dette!

mvh
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Eksempel på hva som kanskje er greit: Jeg bruker en Wadia cd-spiller, AP høyttalere og en Cordis 1.6 forsterker. Anlegget spiller kjempestort og åpent, og jeg er superfornøyd med lyden. Mistenker at Wadiaen gjør mye her.

;D
 
N

nb

Gjest
Bare et innspill: Så lenge en bransjeaktør har flagget klart og tydelig at han er nettopp bransjeaktør ser ikke jeg problemet - det er vanskelig å håndheve hva som er (overdrevet) reklame for (enkelt)produkter og hva som er anleggeseierens oppriktige beskrivelse av hvordan vedkommende synes sakene låter.

Alle skjønner nok at de må ta ting med en litt større klype salt når den som skryter av noe også forhandler det samme.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Det er ingen tvil om at det er svært vanskelig å lage regler som vil definere eksakt hva som er tillatt og hva som ikke tillatt for bransjeaktører med tanke på markedsføring. Det at de i det hele tatt kan legge ut bilder av sitt anlegg kan jo være reklame i seg selv, og vi kan gjøre det enkelt ved å nekte dem adgang, men er det ønskelig?

Hvis ikke så må vi finne en gyllen middelvei, og da vil vi måtte ta ting litt etter skjønn og normal fornuft. Så lenge bransjeaktørene forstår at det ikke bare er å skryte uhemmet i vei, lage masse linker til egen hjemmesider eller tester av Ken Kessler, så er vi nok et godt stykke på vei. Jeg har ikke noe eksakt fasitsvar, men bransjeaktører bør legge mest vekt på informativ informasjon, og tone ned på egne og andres subjektive betraktninger.

Hvis noen har noen gode forslag så er det bare å spytte ut!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg synes at det må være greit at bransjeaktører legger ut bilder og forteller om sine anlegg - og om hva de har tenkt og lagt vekt på når de har komponert anleggene sine. Jeg tror de aller fleste vil ha forståelse for at det kan dukke opp en eller annen boks som de har interesse av å få markedsført til potensielle kjøpere.

Panegyriske beskrivelser av produkter og lytteinntrykk kan like gjerne virke som en boomerang. Hver gang jeg leser slikt, tenker jeg noe i retning av "hvis det trenger så mye skryt, må det være et skikkelig dårlig produkt".

Som kwil er inne på ovenfor: vi er da ikke så lettlurte.
 
R

Roysen

Gjest
Jeg synes det er flott dette taes opp. Et spørsmål som dukker opp er om det er lov å gi subjektive inntrykk av egne produkter dersom det er balansert med like subjektivt gode inntrykk av komponentene til konkurrenter? Altså at man skriver det man mener jevnt over av alle produkter (om det måtte være egne eller andres produkter) og ikke bare skryter av egne og slakter andres.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Kan man ikke gjøre det enkelt - Lage en ny bildetråd - bransjeaktørenes anlegg og bildetråd?
Da kommer det helt klart frem at dette er en bransjeaktør hvor man må påregne å se litt ekstra "selvskryt".
At bransjeaktører tar med jobben hjem jo ikke en interessekonflikt for oss brukere uansett.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.798
Torget vurderinger
23
Høvdingen skrev:
Så lenge det ikke blir en markedsføringstråd så er det tillatt.
Skink går ikke på do engang uten å markedsføre OHFC...
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Høvdingen skrev:
Så lenge det ikke blir en markedsføringstråd så er det tillatt.
Skink går ikke på do engang uten å markedsføre OHFC...
Litt usikker på om dette var en spøk, men jeg har sett på Skinkens siste 100 innlegg, og jeg kan ikke se at han markedsfører OHFC i noen grad som jeg kan se har noen betydning.

Jeg tror det er viktig å huske på at bransjereglene er laget for å hindre brukere fra å bruke Hifisentralen som en markedskanal, og ikke for å kneble bransjeaktører. Vi har sett eksempler på brukere som har benyttet enhver anledning til å reklamere for sine egne produkter, og det kan bli veldig slitsomt.

Som Ulf påpeker så er vil vel ikke så lettlurte, og på nye HFS (nå også omtalt som Jesus), så vil det bli litt større muligheter for bransjen å legge ut bilder og info.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
nb skrev:
Bare et innspill: Så lenge en bransjeaktør har flagget klart og tydelig at han er nettopp bransjeaktør ser ikke jeg problemet - det er vanskelig å håndheve hva som er (overdrevet) reklame for (enkelt)produkter og hva som er anleggeseierens oppriktige beskrivelse av hvordan vedkommende synes sakene låter.

Alle skjønner nok at de må ta ting med en litt større klype salt når den som skryter av noe også forhandler det samme.
Høvdingen skrev:
Hvis noen har noen gode forslag så er det bare å spytte ut!
Jeg gjentar mitt ønske fra en tid tilbake:
Det holder ikke at bransjeaktører er flagget som bransjeaktører. Vi må i det minste også få vite hvilket firma det gjelder slik at vi kan vite hvilke produkter og interesser branssjeaktøren er tilknyttet.

Noen bransjeaktører er flinke til dette, mens andre er helt elendige.

Jeg foreslår at HFS setter dette som et minstekrav. Kanskje skal man også som Høvdingen er inne på, skille mellom ansatte og eiere?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
CDWMcInSpots skrev:
Jeg gjentar mitt ønske fra en tid tilbake:
Det holder ikke at bransjeaktører er flagget som bransjeaktører. Vi må i det minste også få vite hvilket firma det gjelder slik at vi kan vite hvilke produkter og interesser branssjeaktøren er tilknyttet.

Jeg foreslår at HFS setter dette som et minstekrav. Kanskje skal man også som Høvdingen er inne på, skille mellom ansatte og eiere?
Det står faktisk i reglene at bransjeaktører skal sette følgende setning i sin signatur: "Jeg representerer XXXXX".

Det er derimot mange som ikke har skrevet hvem de representerer, og det hadde vært veldig greit å vite.

Et skille mellom ansatte og eiere hadde også vært greit, og det kunne enkelt og greit stått: "Jeg driver XXXX" eller "Jeg jobber hos XXXX" i signaturen.

Jeg skal implemtere dette i nye HFS.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Takk.

Da kan du visst begynne med å stramme opp bransjeaktørene som har skrevet i denne tråden. Skink_123 og Roysen lister produkter, men ikke firma. Jeg har også etterhvert fått inntrykk av at du selv er bransjeaktør og representerer/eier et firma, men det ser jeg heller ikke spor av.

Du kan jo sende en masse-PM eller -e-post til alle som er registrert som bransjeaktør og minne dem på reglene + de nye forslagene.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Høvdingen skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Jeg gjentar mitt ønske fra en tid tilbake:
Det holder ikke at bransjeaktører er flagget som bransjeaktører. Vi må i det minste også få vite hvilket firma det gjelder slik at vi kan vite hvilke produkter og interesser branssjeaktøren er tilknyttet.

Jeg foreslår at HFS setter dette som et minstekrav. Kanskje skal man også som Høvdingen er inne på, skille mellom ansatte og eiere?
Det står faktisk i reglene at bransjeaktører skal sette følgende setning i sin signatur: "Jeg representerer XXXXX".

Det er derimot mange som ikke har skrevet hvem de representerer, og det hadde vært veldig greit å vite.

Et skille mellom ansatte og eiere hadde også vært greit, og det kunne enkelt og greit stått: "Jeg driver XXXX" eller "Jeg jobber hos XXXX" i signaturen.

Jeg skal implemtere dette i nye HFS.
Hei,

hva skal til for at min tråd blir åpnet igjen?

Med Vennlig Hilsen
Øystein Hasnes
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bransjereglene står her
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17889.msg1265547.html#new
Formålet med HFS er å samle musikk og hifi-interesserte til god og saklig diskusjon. I tillegg ønsker vi med dette forum å bringe forbruker og bransje tettere sammen. Med bransje menes både forretninger og presse.

Det foreligger nedenfor en rekke regler for bruk av Hifisentralen, og brudd på reglene kan medføre moderering eller sletting, samtidig som du risikerer å bli utestengt fra forumet. Det er moderatorene til enhver tid som avgjør om det foreligger regelbrudd eller ikke. Hvis du har kommentarer til en eventuell moderering som er utført kan dette tas opp under "Kommentarer til forumet", og det er ikke tillatt å kommentere slike saker under andre kategorier på forumet.

Hovedregler:

1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.

2) Det er ikke tillatt å benytte registrerte varemerker innen hifi eller navn på hifi forretninger/importører som brukernavn. Slike navn er forbeholdt eieren til navnet.

3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke, men Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget. Det er tillatt å diskutere produkt- og lydopplevelser på godt og vondt, men vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.

4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.

5) Det er ikke tillatt å offentliggjøre innhold fra meldinger sendt via Hifisentralens email-tjeneste (også kalt PM), eller innhold fra vår bruktbørs, uten tillatelse fra den som har skrevet den private meldingen/annonsen.

6a) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.

6b) Det er ikke tillatt med linker som har til hensikt å lede brukere bort fra HFS, og f.eks. over til et annet forum eller annen side som har samme tjenester som HFS.

7) Det er ikke tillatt å drive oppsøkende salg av produkter eller tjenester via Hifisentralens Private Meldingstjeneste (forkortelse=PM). Slik virksomhet må først fremlegges og deretter godkjennes av Høvdingen.

(8.) Disse regler gjelder over hele HFS, også i OffTopic.


Særregler for folk tilknyttet bransjen:

9) Dersom du tilhører hifibransjen har du lov til å delta i diskusjoner på Hifisentralen, men det er ikke tillatt å reklamere for egen person/virksomhet eller produkter som du har tilknytning til eller er fabrikant av. Med reklamering menes anbefalinger, skryting, lydbeskrivelser, enten direkte eller indirekte måter, som er ment å påvirke eller manipulere brukere til å bli interessert i din person/virksomhet eller det aktuelle produktet. Regelen gjelder ikke for reklamering for hifimagasiner.

10) Det er heller ikke tillatt for folk med tilknytning til bransjen å starte diskusjoner som dreier seg om egne produkter, men du har lov til å svare på direkte spørsmål fra private brukere angående pris, teknisk oppbygging og produktets tilgjengelighet på markedet.

11) Bransjeaktører skal gi seg til kjenne ved å sende Høvdingen en PM slik at brukernavnet vil bli markert med "Bransjeaktør". Alle bransjeaktører skal oppgi navn på virksomhet de tilhører ved at det står følgende: "jeg representerer..........". Det er ikke tillatt å ha linker til forretning eller merker i signaturen.

12) Unntak fra regel 9 og 10 gjelder i "Bransje-avdelingen". Her er kan bransjeaktører fritt snakke og reklamere for egne produkter.

13) Et begrenset unntak fra regel 9 og 10 gjelder i "DIY og Utvikling". Her er det tillatt for bransjeaktører å komme med innspill i diskusjoner, samt starte innlegg som omhandler utvikling av produkter. Det er ikke tillatt for bransjeaktører å starte innlegg eller reklamere for produkter som er tilgjengelig for salg.


Husk at Hifisentralen ikke er en rettighet, men et tilbud. Du kan bli fratatt tilbudet, og dette er du nødt til å respektere. Tenk derfor alltid godt over hva du skriver, slik at du er sikker på at det ikke bryter med våre regler, og ellers med god folkeskikk.
Beklager at jeg ikke har svart på pm'en din Skink... Leste den og så gikk den i glemmeboka desverre.
Men må ha et lite "svar" fra Høvdingen først ser det ut for?

mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg mener det er ryddigere (og enklere) om aktører ikke har anleggs tråd.
Noe vi skal huske på at er at f.eks skribenter ikke betaler veil. pris for produktene. Dersom de har en tråd gående som mange leser, vil selvsagt aktørene se på det som en fin reklame at de kjøper deres produkter. Og prisen de betaler blir kanskje enda lavere...
Tror det fort kan oppstå en del situasjoner der skjult reklame brukes.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Alt i orden! Nå er tråden oppe og jeg er fornøyd :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Helt fint at bransjeaktører har anleggstråd, synes jeg. Helt fint at de skryter hemningsløst av egne produkter der også. Det er helt greit, bare det går klart og tydelig fram at de er bransjeaktører og har økonokiske interesser i de aktuelle produktene.

Det som ikke er greit, er når bransjetilknytninger holdes skjult for leserne. Spiller man med åpne kort, klarer jeg ikke å se annet enn at leseren har alle nødvendige inngangsverdier for å vurdere troverdigheten.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg synes at det må være greit at bransjeaktører legger ut bilder og forteller om sine anlegg - og om hva de har tenkt og lagt vekt på når de har komponert anleggene sine. Jeg tror de aller fleste vil ha forståelse for at det kan dukke opp en eller annen boks som de har interesse av å få markedsført til potensielle kjøpere.

Panegyriske beskrivelser av produkter og lytteinntrykk kan like gjerne virke som en boomerang. Hver gang jeg leser slikt, tenker jeg noe i retning av "hvis det trenger så mye skryt, må det være et skikkelig dårlig produkt".

Som kwil er inne på ovenfor: vi er da ikke så lettlurte.
+1
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Jeg synes det er flott dette taes opp. Et spørsmål som dukker opp er om det er lov å gi subjektive inntrykk av egne produkter dersom det er balansert med like subjektivt gode inntrykk av komponentene til konkurrenter? Altså at man skriver det man mener jevnt over av alle produkter (om det måtte være egne eller andres produkter) og ikke bare skryter av egne og slakter andres.
Jeg ser ikke problemet med å være subjektiv....
Men, jeg frykter for at adjektivene KAN sitte løst.
Når det gjelder egne ting så er det vel lettere for en bransjeaktør å skrive noe positivt om egne produkter enn negativt? Folk følger med på trådene her inne, og en beskrivelse som "utrolig bra" høres bedre ut for en kunde enn bare "bra"?

Jeg synes det bør være regler for hvordan selgere ferdes på div forum, siden litt "løs-snipp" gjerne har en tendens å utvikle seg, og at man plutselig har en diskusjon her inne om hvor bransjestyrt flere av trådene er.
 
Topp Bunn