Hva var/er Tandberg Exklusiv?

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
I går da jeg tok min daglige tur innom Finn, kom jeg over et anlegg som het Tandberg Exclusiv! En rask sjekk på NRHF sine sider hjalp ikke stort! Er det noen som kan si noe om dette anlegget? Når ble det produsert etc? Selgeren sa at det var "sjelden vare". Mvh ToreP (med stor interesse for gammel stereo)
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Takk skal du ha, "Svullo"! Jeg visste ikke at Tandberg brukte Dual-spillere i sine anlegg! Har ellers bare sett Garard på enkelte modeller! Her inne lærer man noe nytt hver dag, og det er kjempebra! Mvh ToreP
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.402
Torget vurderinger
0
Såldes i Sverige hos ”Expert”, om jag inte minns fel. Precis som en ”vanlig” ”TR 220” med platespiller, men med lite annan design.
Fanns även med både platespiller och kassettspiller.
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Vokste selv opp på 70tallet med en Tandberg TR220 G m Dual spiller, ikke exclusive.
Med Beovox s30 høytalere.
Fra tiden skandinaviske hjem, hadde skandinavisk produsert forbrukerelektronikk
Tror nok exclusive var mer en marketing gimmic, som this years model eller noe.
Men den var den komboen som dro meg inn i vinylens verden,har ikke kommet ut siden.
 
Sist redigert:

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Flott, Kjell! (håper vi er dus) Jeg er, som du sikkert skjønner, ny her på forumet! Men "gammel tråd - snik"! Har vært her inne i bortimot 15 år, men "tok rev i seil" 1.mai i år, og ble endelig medlem!! Hadde sterke motforestillinger mot dette, da jeg tenkte at jeg fremdeles kunne for lite teknisk til å delta på en noenlunde fornuftig måte her inne! I midlertid har den førtidspensjonerte ungdomsskolelæreren(pga av to hjerneblødninger) blitt forbilledlig mottatt! Det er en fantastisk gjeng som utgjør Hifisentralen!!! Når alt dette er sagt, så må jeg nok innrømme at Vintage avdelingen er "mitt sted"! Jeg er en "ihuga" fan av gammel hifi/stereo! Da jeg startet med musikk i 10års-alderen, ble det Philips, Tandberg var for dyrt! Og slik har det fortsatt opp gjennom, over 50 år! Har et noenlunde nytt "hovedanlegg", men stort sett alt jeg har kjøpt de siste årene er Vintage! Håper du ikke "går i koma" etter dette - jeg skal gjøre mitt beste for å skrive mindre, og mer poengtert, framover!!! Mvh ToreP
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
TR 220 radio forsterker/ receiver
TR 220 G, med platespiller
TR 220 GC med platespiller og kassettspiller
Høytalere ble valgt utenom
Separate komponenter/kabelproblematikk osv var et lite tema på den tiden
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Artig å høre, "Hønndjevelen"! Jeg kjenner meg igjen! Vi, naboer og kjente hadde jo Tandberg i en eller annen form! Og lyden - den litt "runde og avslappende", sitter fremdeles i øret/hodet! Etterhvert ble det stereo med både platespiller og kassett! På gutterommet hadde jeg Philips N 2507 + Garard pl.spiller og Philips fulltoner på på hele 10l om jeg ikke husker feil! Å du verden for en lykke! Den Garard'en startet min vinylkarriere! Da kona og jeg tok en liten opptelling tidligere i vår, kom vi til ca 500 Lp'er, over 400 kassetter og ca 500 CD'er i alle slags sjangere! Alt fra jazz, rock, pop, country til klassisk i mange former! Det hele startet nok veldig likt for oss begge! Vinyl har en helt egen "sound" i mine ører! Og gir "trivsel" på en annen måte enn andre lyd kilder! Mvh ToreP
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Hei, Kjell! Jeg synes denne spilleren har "stil"- den er rett og slett stilig, har noe eget ved seg! Og tenk; radio, forsterker, platespiller og kassettspiller i en "innpakning"! Flott! Mvh ToreP
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.402
Torget vurderinger
0
førtidspensjonerte ungdomsskolelæreren
Du är välkommen hit!
Och ungdomsskolelärare; det är jag också; men jag jobbar fortfarande, men det är inte många år kvar till pensionen...
Än en gång; välkommen till Vintageavdelingen!
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Tusen takk, Kjell! Vi kunne nok funnet mange temaer å diskutere når det gjelder skolen, og ikke minst; skolens framtid! Mvh ToreP(ungdomsskolelærer i ca 33 år)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Exklusiv stavet på den måten får meg til å tenke på svensk.
Hverken på norsk eller engelsk staves det på den måten.
Kanskje det var de som ble solgt i Sverige?
I may be right, I may be wrong
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Helt enig, "Hønndjevelen"!! Det var nettopp det som fikk meg til å stusse! Hva slags morsmål er dette! Kanskje Kjell Kranzberg kan hjelpe? Med det samme: Håper du ikke oppfattet min oppramsing av antall LP 'er, kassetter og CD'er som skryt! Det var ikke meningen! Kona og jeg ble sjokkerte - vi ante ikke at det hadde ballet så på seg i løpet av våre 33 år sammen! Du er en grei kar, "Hønndjevelen"! Mvh ToreP
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Helt enig, "Hønndjevelen"!! Det var nettopp det som fikk meg til å stusse! Hva slags morsmål er dette! Kanskje Kjell Kranzberg kan hjelpe? Med det samme: Håper du ikke oppfattet min oppramsing av antall LP 'er, kassetter og CD'er som skryt! Det var ikke meningen! Kona og jeg ble sjokkerte - vi ante ikke at det hadde ballet så på seg i løpet av våre 33 år sammen! Du er en grei kar, "Hønndjevelen"! Mvh ToreP
Av og til hjelper det å ha studert lingvistikk, den gang man lå ved universitetet
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Enig i det - der lå jeg også, og lingvistikk var første steg på veien! Ja, selvfølgelig etter ex.phil! Du skulle vel aldri være filolog, du også? Mvh ToreP
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.402
Torget vurderinger
0
6F509D2E-9D89-4491-BD31-6F157D497E67.jpeg

:) Svensk stavning ja. Det enda exklusiva med den är designen. Bakom frontpanelen är den en helt vanlig TR 220.
 
Topp Bunn