Hva var din første hifi opplevelse?

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
For ca 10 år siden var jeg med en arbeidskollega i Halden med hjem til en hifi intressert. Han hadde en tandberg cdspiller den beste som de hadde på den tiden. En forsterker som han hadde laget selv etter tegninger fra en stor mark levinson. Kabler har jeg ikke peiling på hva han hadde men store var de... ;D
Og rosinen i pølsa et par enorme magnepan høyttalere. De var jo helt ulikt noe jeg hadde sett før og så ut som allt annet enn høyttalere. Musikken som ble spillt var bla annet bad med jackson, og noe jazz. Jazz tenkte jeg når han skulle sette det på, skulle vi liksom sitte her å høre på jazz ???. Men så kom første tone og haka smallt i gulvet og der ble den resten av kvelden :eek:. Det var min første hifi opplevelse. Det er ikke til å stikke under en stol at maggies var vurdert når jeg for ca 1 år siden skulle prøve meg på høyttalere som skulle gi meg litt hifi i hjemmet.Men de passer ikke når man har barn kom jeg til. Og de trenger en monsterforsterker noe jeg ikke hadde da. Men jeg endte opp med gradient og er storfornøyd. Musikken er bare i rommet, og høyttalerne forsvinner. ganske likt maggies men, det hadde vært gøy å høre et par igjen...

mvh
 
R

Rojoh

Gjest
Hvis vi starter med opplevelsen rett før hifi-opplevelsen:

Jeg husker ikke hvor gammel jeg var, men sannsynligvis en 11-12 år gammel. Knuste sparegrisen (jepp, hadde en skikkelig sparegris den gang), og kjøpte meg min egen bærbare Sanyo kassettreciever med stereohøyttalere og graphic equalizer. Den var bare så utrolig mye bedre enn den knøttlille mono Sanyo kassettrecieveren jeg hadde før det. Nå kunne jeg spille høyt til og med!

Når jeg tenker tilbake, så ser jeg at hifi-dilla må ha blitt tent på et tidlig stadium: Husker fortsatt at jeg frydet meg over å kjøpe de ekstra dyre Maxell kassettene (hva var det de het nå igjen? De derre midt mellom de vanlige og de med masse jern). Gjett om karen koste seg med Iron Maiden på full guff (The number of the beast var vel den nyeste på den tid), og leste Kamp-blader på gutterommet.

Nuvel, med kassettreciever var det opptak og innkjøp av orginalkassetter som var greia. Så kom min første AHA-opplevelse: Midt i 1001 watt kom det jazz!!!! Hva f..n! (Senere gikk det opp et stort lys for ungpoden: Det jeg der opplevde som jazz; det var Led Zeppelin med Since I've Been Loving You).

Tiden gikk, og musikksmaken forandret seg sakte, men sikkert. Heavy Metal-epoken skled over i en interesse for kvinnelige artister som TomBoy, T-Pau, Berlin, Samantha Fox og Danni Klein - eller hva de nå het alle sammen. Litt sexy var det dog... ;D

Omsider fant jeg tilbake til de mer maskuline greiene, og husker euforien ved å ha fått en kopi av Dire Straits/Love Over Gold - Oh lykke! Like etter fikk jeg kopiert The Wall, og resten er historie - hifi historie.

Brosjyrer ble lest i stort antall. For meg var det JVC som var tingen. Tenk hvor gøy og fantastisk det hadde vært med Super DigiFine modellene til JVC? :eek: Ikke lenge etter dumpet klubbavisen ned i postkassen, og jeg kunne lese meg til tårer over NAD og særlig de store Denon-boksene. Monoblokken var jo hinsides kule, må vite. Dali og Snell - det ene var tøffere enn det andre. Midt i alle wattene husker jeg også at klubben prøvde å overbevise om rørenes fortreffelighet - en Jean Hiraga konstruksjon skulle visstnok være bra, men bleknet helt mot den store, svarte fronten på toppmodellen til Denon - 150watt eller noe slikt.

Vel, enden til begynnelsen (#edit: Nå er jeg gammel nok til å både kjøpe øl, og å like det på en lørdagskveld) ble komfirmantpenger byttet inn i NAD 3020i, NAD CD-spiller (hadde hørt at man kunne smøre platen inn med syltetøy, og at den fortsatt funket like bra) og Celestion 3 høyttalere. Høyttalerne hadde fått knallskrøyt av Ken Kessler. Han hadde til og med brukt Krell på dem! Koblet opp de dyrekjøpte komponentene på gutterommet, og: Du milde... For en lyd! Magi! Plutselig var det helt krem å høre på Dire Straits, Pink Floyd og ikke minst: Midnight Oil/Blue Sky Mining (fortsatt en favoritt 18 år etter).

Nå; 100 stereokomponenter (sånn ca.) og hundretusner brukt, etter: Fortsatt like gal og entusiastisk. Har for tiden fulltone høyttalere, elektrostathybrider, røreffekttrinn, transistoreffekttrinn, DIY-op-amp linjetrinn og digital pre/DAC/EQ/XO samt to ubrukte par høyttalerstativer stående til disposisjon for galskapen. Ups; glemte helt høyttalerelementene jeg har liggende til det kommende DIY-prosjektet. ;D

Mvh. Johan
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.597
Antall liker
4.120
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Artig å lese, Rojoh! Skremmende likt min egen start..

Først kom Fisher komplett(forferdelig!), så JVC/Jamo som fikk meg på kant med mitt faderlige opphav(bassen forplantet seg vist i hele huset), så den første virkelige gode opplevelsen med Denon DCD 1400, Harman/Kardon integrert og Monitor Audio 352 fra Audioscan. Flotte saker egentlig.
Så Rega Planar, Rotel 1-bit Cd, Tandberg forsterkere og Acoustic Energi AE1. Her begynte det virkelig å ta av!
Innom Cyrus, Snell J og en del andre godsaker, helt til nåtiden med god rørlyd fra Rouge Audio, ProAc og Audio Note.
I tillegg til masse DIY høytt, og gutteromsanlegget med Rotel og Vincent.
Mange tusen timer, mange tusen kroner, og mange tusen hyggelige stunder..
En hærlig hobby! ;D

M
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det må ha vært i sammenheng med shoppingen av mitt første > 10 000,- oppsett..........
En kamerat hadde en annen kamerat, Tor, som satt med rimelig heftige saker. AR monoblokker, dyyyr vinylrigg, cd-drev og dac til 30-40 000,-, et par utradisjonelle vegghøytalere! :eek: av typen Carlsson OA 51 pluss pluss pluss....
Broren til denne kameratens kamerat hadde også et greit oppsett; rørforsterker, "kule" høytalere.

Likevel var det Kari Bremnes "Gåte ved gåte" spilt på en blodtrimmet og ihjelmoddet gammel philips cd-spiller (med utseende som en gammeldags telefonsvarer), en 8w DIY rørforsterker og et par Carlsson OA 50 som ga meg hakeslepp den gangen. Nyyydelig! Ikke uten grunn at jeg senere faktisk kjøpte mitt eget sett OA 50, da jeg selv gikk fra transistor til rørforsterkeri.

Broren til kameratens kamerat hadde de noe større OA 52, og djiiiiises de kunne spille dypbass........... Såpass at jeg fakta ble kvalm da lydbølgene fikk herje fritt med og i kroppen min!

mvh
Proffen
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner meg også VEEELLDIG godt igjen i Rojoh`s beskrivelse av "begynnelsen" :D

Mono kassettspiller, husker ikke merke, som jeg arvet etter en onkel. Manglet en tilhørende strømforsyning/ omformer, så batterier av typen AAA var det eneste som kunne få liv i denne. Gleden var stor på fredagene, da ukelønna "ramla inn", og turen til det lokale Samvirkelaget for batterihandel kunne gjennomføres. Hvor fantastisk det var å legge seg på kvelden, til tonene fra KISS rungende i rommet ;D For så å våkne neste morgen, og oppdage att spilleren FORTSATT IKKE HADDE AUTOSTOP... med dertil "døde" batterier som resultat :'(

Det ble vel rett og slett ett BETYDELIG løft den dagen noe av konfirmasjonspengene var omsatt i "golyd". Bærbar Sharp.. stereo.. autostopp.. amss.. den hadde "alt". Bestilt og kjøpt gjennom det samme Samvirkelaget som hadde pushet batterier i lengre tid, og dro ivei med nesten 1700,- mener jeg å huske. Og dette er utvilsomt den komponenten som har levd lengst hos meg... den lever fortsatt ;D
 

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.452
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Utplassert på Edda radiofabrikk i arbeidsuka på ungdomskolen. Der så jeg lyset for første gang, og oppdaget meningen med stereo. Eddas egenkonstruerte forsterker, som kunne kjøpes som byggesett, og SEAS treveis trykkammerhøytalere. Det var virkelig en stor opplevelse.
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
Det startet med at jeg spurte "Bønna" som jobbet på "Lyd og Bilde" i Arendal om han kunne sette på det beste han hadde av komponenter, bare sånn for gøy. Jeg hadde vel ikke regnet med å høre noe forskjell likevel, og før dette hadde jeg vel aldri hørt noe spesielt av det man kan kalle hi-fi. Faktisk hadde jeg så dårlig selvtillit når det gjaldt å høre forskjellen på stereoanlegg - for det meste kassettradioer - at jeg helst skygget banen hvis en Ståle Krapyl-type dukket opp for å skryte av anleggene i butikken. Men jeg var jo gal etter musikk, spilte trommer i diverse kjellerband, og min Philips kassettradio med "spatial" lyd spilte Pink Floyd, Rush, Manfred Mann's Earth Band, Saga, Mezzoforte, Abba, U2 og Jerusalem stort sett alle tenårene mine. Av en eller annen merkelig grunn oppdaget jeg ikke Toto før litt senere ...

Så runget det av "Kompet går" av Terje Rypdal and the Chasers på på stereoforretningen i Arendal sentrum. Det var bare snakk om noen sekunder, og jeg stod der helt målløs. Ble rykket inn i audiohimmelen og var hekta fra da av. - Før eller siden MÅ jeg ha noe sånt, tenkte jeg, og for å gjøre en lang historie kort, så var det Hi-fi-klubben, Denon, Rega planar 3 og Monitor Audio 7 som banet veien videre.

Takk til Kjell på Hi-fi-klubben i Grimstad for god veiledning. Ørene mine har funnet fram til slutt.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.885
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Min første Hi-Fi opplevelse kan neppe kalles Hi-Fi, men jeg husker jeg i en alder av ca 11 år hadde en Philips platespiller - skikkelig plastikk med høyttaler i lokket.
Til denne fikk jeg tak i en stereopickup som passet, og trakk en ekstra ledning langs armen og koblet en reiseradio på den ene kanalen - innebygd plasthøyttaler på den andre.
Det spilte STEREO - husker jeg lå mellom høyttalerene og spilte Ten Years After. ENDELIG hadde jeg STEREO på rommet ;D

Ble mange turer i stereosjapper oppover i tenårene etterhvert som hobbyen tok fart.Sommerferier i Danmark ga mulighet til å høre utstyr man ikke fant her hjemme på berget. En opplevelse som forandret mine preferanser på lyd var et hjemmebesøk hos en som hadde Magnepan Høyttalere (de store 3-delte panelene), samt sub-bass og oppegående elektronikk. Den sceansen ga meg noen aha opplevelser og var nok det første anlegget jeg hadde hørt som virkelig formidlet musikk - og var mere enn kun Hi-Fi.

Dette var ikke så lenge før Quad esl 63 kom på markedet, og jeg kjøpte et av de første parene av disse solgt i Norge. Etterhvert som disse ble matchet med rett elektronikk så kom også de helt store musikkopplevelsene i heimen. Unødvendig å si at det ikke stoppet der..........
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hadde vel hifi-aktige opplevingar før, (brukte konfirmasjonspengane til å kjøpe stereoanlegg, må vite, og spelte i band der ulike gitarar, forsterkarar og utstyr elles var ein viktig del av kvardagen), men det som fekk meg til å tenkje gjennom kva anlegget hadde å seie for den musikalske opplevinga, var at eg fekk demonstert eit sett Bose 901 mk II på midten av 70-talet...
 
B

bendis

Gjest
droppa innom en elektroforretning som ung hvor de spilte på brennferske ECI-3 og Audiopro black diamond. fikk helt bakoversveis, en sådann diskant og luftighet hadde jeg aldri hørt før.
om jeg bare var i den ukritiske tilstanden fortsatt :-\
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.150
Antall liker
6.725
Torget vurderinger
4
Sony Sports Walkman m. FM...den aller første orginale som var bygget som en tanks for å tåle vann og støt. Kostet dengang omtrent 2500 tror jeg. Fikk den til konfirmasjon, innkjøpt av far på forretningsreise innom Tokyo, fortsatt en stund før den kom til Norge. Kanskje ikke hifi (jaffal ikke high end..hehe), men etter at den til slutt bukket under for påkjenningene fant jeg aldri noe som kom i nærheten hverken på lydkvalitet eller driftsikkerhet. Konstant på vei til/fra skole/trening/kompiser var lite tid i heimen på den tiden, så første og kanskje viktigste periode av min musikalske oppvåkning skjedde med kassetter, Sports Walkman og ymse ørepropper. Nena (hun med de 99 luftballongene), tidlig Depeche Mode, Thompson Twins og annet åttitalls-snadder på treningsturer over stokk og stein i skog og mark, nyinnkjøpt Prince (Purple Rain) i midnattsol ytterst på en knaus i havgapet en snodig sommerferie, Miles sin You're Under Arrest og Tom Waits Swordfishtrombones kjøpt på sjans og som eneste selskap en laaaang biltur på vei til sommerskitrening. Lucinda Williams sang Cresent City mens jeg hadde sensommersola i øynene på toget ut av Oslo. Mange av de muskalske oppdagelsene jeg gjorde med min kjære Sports Walkman er fortsatt av mine kjæreste minner som inget million-high-end-anlegg-i-hele-verden kan overgå.

Tror faktisk jeg var 20 før jeg kjøpte mitt første ordentlige anlegg. Var innom omtrent alt som var av hifi-sjapper i Oslo. TAA i Torggata pushet JM Lab og noe totalt usexy Proton elektronikk. Så usexy at det ikke ble noe kjøp tross at de ga meg mitt første hifi-hakeslepp da de for moro skyld plasserte meg foran Pro Ac Response One og noe heftige Accuphase greier. Jeg endte opp med Rotel CD + integrert amp, Sony ES kassettspiller og Dynaudio. Dynaudioene strakk budsjettet smertelig mye, men jeg angret aldri...det var verdt hver krone. Rotel-greiene ble ganske snart byttet ut med Micromega og Adyton Opera etter å ha hørt 3B og Trio hos Geir på OHFC. Dynaudioene gjorde tjeneste helt til Cremona Auditor overtok i sommer.....Operaen spiller bedre enn noengang etter service og tuning for et år siden. Ikkno 3-fot-syke her assa ! (Rotel'ene er stadig i tjeneste hos søster)

At jeg brukte lang tid og sprakk budsjettet for å gjøre rett valg da det første anlegget ble kjøpt er jeg veldig glad for. Jeg startet uten noen store hifi-opplevelser som utgangspunkt, men derimot hadde jeg massevis av konsertopplevelser som ballast. Jeg så vel deLillos 30-35 ganger deres første 3 år, Miles på Sardines, Jokke på Sjokoladefabrikken etc. Opplevelser som var mye viktigere enn noen hifi-opplevelse kunne vært.

Første gang jeg hadde en minnerik opplevelse av et "tungt" hifi-anlegg var nok en gang på OHFC da Joacim Gerrard tuslet rundt i fangedrakten sin og demonstrerte Audio Physics Caldera med Forsell og Adyton 3B.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Eddas egenkonstruerte forsterker, som kunne kjøpes som byggesett, og SEAS treveis trykkammerhøytalere.
Du og? 2 x 50 W ?

Lenco L75 i tillegg så har du første anlegget mitt. Før det en Tandberg spolebåndopptager og noe lugubre radio/platespillervarianter som vi spilte inn radioprogrammer og lånte LPer på.
 

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Innlegg
170
Antall liker
1
Den første hifi opplevelse var på konfirmasjonsanlegget...min første high end var på en Sansui 919 og ett sett med de berømte Dalquist høytalerene , Dette var på tidlig 80 tall.......
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.395
Sted
Nøtterøy
Kompisen min hadde også en 919 Sansui og 801 B&W samt en Thorens spiller på syttitallet, en stor hifi opplevelse. Men den største hifi opplevelse jeg fikk var i en hifi forretning i Sandefjord noen få år etterpå. En av de første cd spillerne hadde kommet. En Denon spiller. Forsterkeren var en Luxman med ett rør. Og høyttalerne var Kef med slavebass. 106 tror jeg de het. Platen de spilte var Animal med Pink Floyd.
Etter dette var jeg helt solgt. Har aldri glemt dette anlegget. Låter kanskje ikke så bra i dag, men dengang... :p
 

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Klarte meg lenge fint med en Hitachi stereo kassett spiller (med RCA inn) og en sony cd-spiller. Samt en Gul Sony Sports Walkman.

Så;
Pink Floyd ble spilt på Burmester cd-spiller og forsterkeri sammen med Infinity Kappa 9 en gang seint 80-tall på Spaceworld i Lillestrøm (av alle steder!). duhhh.... Jeg satt der til jeg blei kasta ut når sjappa stengte.

Musikken hjemme ble flat og livlaus etter det... og hifi-jakta starta.
 
U

utgatt60135

Gjest
Den første jeg husker var en tur innom en sjappe på Grynerløkka med en kompis. Hva het den? Det var på Martin Logan. Det var en opplevelse jeg aldri glemte og siden har jeg drømt om å eie en ML. Det tar sin tid :). Det hører med at kompisen la alle mine beste demoskiver på taket på bilen. Borte ble de...

Det første ordenlige anlegget ble handlet hos Oslo HiFi-Center. Jeg husker jeg syntes det var stort å handle med guruen Geir T. Jeg trodde selvsagt på alt han sa :).
Marmor høyttalere fra Sverige med Seas elementer, Opera 3 Chorus. Mission Cyrus og Marntz CD 63. Du verden jeg hadde det anlegget lenge. Den ene høyttaleren veltet og knustes til tusen biter en gang men fikk kjøpt nytt kabinett via OHC. Jeg trodde jeg hadde verdens beste anlegg til prisen 8).
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.452
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
erato skrev:
Spiralis skrev:
Eddas egenkonstruerte forsterker, som kunne kjøpes som byggesett, og SEAS treveis trykkammerhøytalere.
Du og? 2 x 50 W ?

Lenco L75 i tillegg så har du første anlegget mitt. Før det en Tandberg spolebåndopptager og noe lugubre radio/platespillervarianter som vi spilte inn radioprogrammer og lånte LPer på.
Hei broder, ;D ;D ;D

Lencoen var ønsket lenge, men det ble Thorens TD150 MkII og Tandberg 4000X
 

gunnhamm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.04.2004
Innlegg
90
Antall liker
6
Phase linear 400 - Spatial Coherence TM preamplfire - Magnepan Thympani 1B samt Era platespiller med en EMT XSD 15 pick up.
Kanonlyd... noen som husker noen av disse komponentene.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Min første var på en demo hos Hifi-klubben, i forbindelse med at B&W lanserte Nautilus-serien (802), og Tact lanserte Millennium-forsterkeren. Jeg husker vi kommenterte at stort bedre enn dette kunne det vel ikke bli. ;D
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Min spede start er så sammenfallende med Rojoh her, at jeg rett og slett lar hans ord tale :D
 
K

kathrine

Gjest
Hei!

Første EC settet, Linn Sondek og Quad ? 63.
Vh
S
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Husker faren min kom hjem med Tandberg Sølvsuper 11 med STEREO på 70tallet. Var vel ikke alle radioprgr som ble sendt med det, men dog. Husker vi koblet på en Garrard platespiller og spilte DSOTM. jeg satte meg mellom ht og jaggu gikk ikke fottrinnene og lydene fra side til side gett! Det er detførste jeg husker. Ordentlig hifi opplevelse fikk jeg ikke før for noen få år siden i Oslo i butikken til han som gikk konk og forsvant.
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Den første jeg husker var en tur innom en sjappe på Grynerløkka med en kompis. Hva het den?
Var nok Bohas, sjappa til Bjørn - bror til Tor 'Lyric' Aamodt.
Handlet mine første high-end høyttalere der; Martin Logan CLS.

Men min første virkelige hifi opplevelse handler om to rør-radioer og mine foreldres grammofon som jeg skjønte kunne separere signalet til to kanaler.
Dette var rett før Sgt. Pepper i 1967, og hele nabolagets musikkinteresserte - inkludert Finn Kalvik - lå langflate i sovesofaen mellom radioene og kjempet om Sgt. Pepper i sweetspot... det var det råeste vi hadde hørt til da.
Inntil en kamerat rett etter introduserte meg for brorens anlegg satt sammen av Svein Erik Børja som besto av bla. Quad -57 . Det var bare 'out of this world' i 1967...
 
Topp Bunn