Vitser og morsomheter Hva tror Google de vet om deg??

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.459
Torget vurderinger
2
Google analyserer min surfing, og har kommet fram til at jeg er veldig interessant som kunde for disse, gankse fornøyelig Har andre noen "fått treffsikre" annonser når der er her på Hifisentralen? eller andre steder Legg de ut her.
Capture5.JPG
Capture3.JPG
Capture2.JPG
Capture.JPG

Og det tar aldri slutt!!
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jo da, det tar slutt hvis du sletter alle midlertidige filer og alle cookies på PCen din daglig før du skrur den av. Da unngår du også at den går tregere og tregere etter hvert. Du kan også gå over til mer anonyme søkemotorer enn Google.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Jo da, det tar slutt hvis du sletter alle midlertidige filer og alle cookies på PCen din daglig før du skrur den av. Da unngår du også at den går tregere og tregere etter hvert. Du kan også gå over til mer anonyme søkemotorer enn Google.
Skulle øsnke disse mer anonyme søkemotorene var like gode som google. Jeg prøvde denne "anda", duckduckgo, som er helt anonym de lagrer ikke dine spor, men var misfornøyd med søkeresultatene. Så dessverre for min egen del så endte jeg opp med å gå tilbake til google.

Jeg søkte tilfeldigvis på bildekk her om dagen, og nå får jeg reklame på bildekk på en rekke siter (hvor jeg har deaktivert min adblocker, f.eks. her på HFS)

Det festlige med google annonsene er at når du har gjort et kjøp et eller annet sted så fortsetter de å reklamere for hva du nettopp har kjøpt.
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.770
Antall liker
2.322
Sted
Portugal
Det er måter å begrense dette.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.665
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror noen av de som har renset ørevoks i den opprinnelige posten har fått med deler av hjernen.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Er nok litt mer omfattende enn som så.....Hvis jeg sitter på jobb og bestiller deler fra feks Elfa, så dukker gjerne de samme delene opp som reklame fra Elfa på privat-PC'en på kvelden....
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Skulle øsnke disse mer anonyme søkemotorene var like gode som google. Jeg prøvde denne "anda", duckduckgo, som er helt anonym de lagrer ikke dine spor, men var misfornøyd med søkeresultatene. Så dessverre for min egen del så endte jeg opp med å gå tilbake til google.
Jeg har brukt duckduckgo i mange år og aldri slitt med atjeg ikke finner det jeg trenger. Google finner sikkert mer, men duckduckgo finner det jeg trenger.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Det er mye ørevoksreklame her også.
 

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2020
Innlegg
593
Antall liker
469
Sted
Aarhus
det er mye ørevoksreklame på mine pcer også. aldri søkt eller klikket på ørevoksrens
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.320
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
4
Dere er vel i alderen med mye ørevoks da :p
 
U

Utgatt24668

Gjest
Google med flere bygger opp profiler på dere uavhengig av hva dere slår på av coockies eller ikke. Derfor spiller det liten rolle om man bruker privat eller jobbPC - eller iPhone. Dataflyten går på tvers av flere selskaper som driver med informasjonsutveksling og reklame - men strengt tatt har de ikke knyttet opp identifisering av individet som navn, adresse osv til den profilen de bygger opp på deg.

Argumentet til EU er at det skal svært lite til for å identifisere deg etter alle denne informasjonen er samlet fra sosiale medier, Google med flere - og de jobber derfor med å innføre et strengere regelverk. De får mye motstand fra de store aktørene - derfor er dette utsatt. Problemet med et strengere regelverk er at det vil kunne endre mye på hvordan mediehus og annonsører skal klare å overleve - og snu opp ned på verdikjeden etc.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
^ dette var for øvrig hele forretningsideen til "norske" tapad om noen husker de som Telenor kjøpte for altfor mye penger. Teknologien deres tracket brukere på tvers av enheter uavhengig av om man var logget inn noe sted osv

Når du laster en nettside så blir det, basert på din profil, utført en online-auksjon der ymse reklametilbydere kan by på reklameplassene og det hele går så fort at du ikke merker at det har skjedd i det hele.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Jeg bruker forøvrig Safari med trackingblokker (den innebygde). Jeg får så godt som aldri målrettet reklame. De aller fleste websider har Google-trackere. De er alle blokkert av Safari.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg er ikke utsatt for problemet og årsaken til det kan leses i innlegg #2. I tillegg til det jeg skriver der bruker jeg heller ikke sosiale medier. Adblocker har jeg ikke hatt behov for.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Det festlige med google annonsene er at når du har gjort et kjøp et eller annet sted så fortsetter de å reklamere for hva du nettopp har kjøpt.
En enkel måte å løse det på er å trykke på det blå krysset øverst til høyre i reklamen, og du får opp noen opsjoner, hvorav en opsjon er at du ikke er interessert da du allerede har kjøpt dette type produkt. Da får du ikke opp samme type reklame på en stund.

Dette samme kan en gjøre med f.eks. Ørevoks reklame selv om en ikke har kjøpt det.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
En enkel måte å løse det på er å trykke på det blå krysset øverst til høyre i reklamen, og du får opp noen opsjoner, hvorav en opsjon er at du ikke er interessert da du allerede har kjøpt dette type produkt. Da får du ikke opp samme type reklame på en stund.

Dette samme kan en gjøre med f.eks. Ørevoks reklame selv om en ikke har kjøpt det.
Jeg savner en målrettet reklame for oss som er på utkikk etter ørevoks...
 
Topp Bunn