Hva trenger jeg for å få det til ....låte

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hva trenger jeg for å få det til å låte like bra om dagen som om natta?
Eller er det bare meg det er noe rart med? :eek:
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.493
Antall liker
8.029
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Eneste løsning er permanent natt og en kropp som også er i permanent natt-modus. Vanskelig å ordne og uansett litt ugreit i de fleste andre henseende kanskje.

Ellers er det neppe noe rart med deg i det hele tatt (i forhold til akkurat dette i alle fall). Jeg har alltid følt akkurat det samme og det samme har stort sett alle jeg kjenner eller har kjent som eier et stereoanlegg. Alle mine beste opplevelser foran anlegget har funnet sted om natten.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Eventuelt strømfiltre da der er mindre forbrug om natten og ikke så mange støjende apparater. Det er ihvertfald min erfaring. Når anlægget bliver godt nok er der ingen nævneværdig forskel på dag og nat.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.698
Antall liker
21.551
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hos meg låter det best om morgenen. Har ikke sjekket om natta. Sover da.
JMM har forøvrig helt rett. Det er ikke en teknisk greie dette her.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Årsaken til bedre lyd nattestid kommer av mindre støy i området 2-150 kHz OG spesielt økte lavere harmoniske,
3 - 5 og 7 harmoniske. Dette er noe jeg har i store mengder av i øydrift med diesel aggregat.
Da er lyden som når det lyttes på nattestid også på dagtid, kanskje litt i meste laget .
Som de som bedriver forskning sier. " Det er ekstremvariantene som er interessante og lærerike ".
Hvor mye de lavere harmoniske varierer i løpet av døgnet varierer med hvor nært eller hvor langt ut i systemet en er.
Dette er ett " biprodukt " fra generatorene. Jo større belastningen er i nettet jo mer dempes de lavere harmoniske
og belastningen er jo som kjent høyest dagtid og da typisk morgen og ettermiddag.
Så når det låter ræva på ettermiddagen skyldes det høyere verdier av supraharmoniske og lavere verdier av de lavere harmoniske støystrømmer. Jeg bor svært nær produksjonen og har akkurat nå godlyden selv på ett tidspunkt mange
har mindre god lyd. Tar en med at julen er over og alle smps til julebelysningen er tatt ned så blir det bare velstand.

Ps Audio har tatt konsekvensen av dette og tatt i bruk sin Multiwave teknologi i regeneratorene. Noen synes det er merkelig å først filtrere og regenerere nettspenningen for så å tilføre en "slump" 3 harmoniske.
Men når en flater ut toppen på sinusen vil trømforsyningen nyte godt dette
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Jeg tenker ikke stort over det, men jeg lytter nok minst 50% av tiden etter klokken 23 om kvelden og stopper vanligvis rundt 01.30. Noen ganger treffer man på formen og andre ganger bommer man litt, sjelden jeg bommer helt. :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.431
Antall liker
35.223
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Musikk låter bedre når en er - sliten, trøtt eller påvirket av alkohol og rusmidler. Har aldri hørt noe som helst forskjell mellom dag og natt, sinnstilstanden derimot, den påvirker hvordan jeg mottar musikken, eller hvordan den berører meg.
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
En annen måte til å få mindre variasjoner på lyden er å se hvilke trafo som benyttes i strømforsyningen til preamp og kilder.

John Curl sier at en skal bruke EI eller C-core transformator, eller som enkelte nå bruker, også John Curl, R- core transformator.
Etter å hatt en R-core transformator liggende klar i lang tid ble den satt inn i preamp istedenfor ringkjernen. Den gjorde vei i vellinga.
ML 33 effekttrinn brukte regenerator til inngangstrinnet.
Parasound, John curl, satte inn en R-core til inngangstrinnet i den oppgraderte versjonen av deres største effekttrinn.

Har en rørutstyr unngår en vel ofte ringkjerne trafoer.
Spec elektronikk bruker R-core
 
Sist redigert:
L

Lassencad

Gjest
Jeg respektere gerne når nogle kan høre forskel på noget jeg ikke kan.
Min hørelse er så dårlig af jeg ikke kan høre forskel på

Sikringer
Strømkabler
Banan stik/tilslutninger
Jord tilslutning
Osv osv
Så kan man spørge om jeg faktisk har lyttet på forskelle imellem de forskellige nævnte ting
Kun på Strømkabler
Jord tilslutning
Bare tanken om at lytte på forskelle vedrørende sikringer er helt uforståeligt for mig og mine øre
Ved at have så dårlig en hørelse som jeg slipper jeg helt for at bruge tid på det
Når jeg starter med at lytte på musik eks kl 23 og stopper om morgen eks kl 6 oplever jeg på ingen måde en forskel :)
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Jeg respektere gerne når nogle kan høre forskel på noget jeg ikke kan.
Min hørelse er så dårlig af jeg ikke kan høre forskel på

Sikringer
Strømkabler
Banan stik/tilslutninger
Jord tilslutning
Osv osv
Så kan man spørge om jeg faktisk har lyttet på forskelle imellem de forskellige nævnte ting
Kun på Strømkabler
Jord tilslutning
Bare tanken om at lytte på forskelle vedrørende sikringer er helt uforståeligt for mig og mine øre
Ved at have så dårlig en hørelse som jeg slipper jeg helt for at bruge tid på det
Når jeg starter med at lytte på musik eks kl 23 og stopper om morgen eks kl 6 oplever jeg på ingen måde en forskel :)
Tidligere var det store forskjeller på nettkabler og bruk av filtre.
Etter en om kobling i sikringsskap der stereo kursen ble skilt fra de andre kursene ble disse forskjellene borte.
Årsaken har en teknisk forklaring og er ikke noe woodoo.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Dette med forskjell i lydkvalitet etter forskjellige tider på døgnet ER noe mange lett hører her i Norge.
Jeg har flyttet mye og bodd mange steder, og derfor testet noe av utstyret som har vært med meg lenge forskjellige steder, til alle tider av døgnet, være seg klar -og mindre klar i toppen ;)

Forrige året bodde jeg i helt nytt leilighetskompleks i Bodø. 1 år uten noen forringelse av lyden. Deilig.
Året før i enebolig rett utenfor Oslo var det også stort sett greit.
Året før det igjen i en Oslo leilighet, så var forringelsen mer eller mindre en daglig hendelse. Da gjerne ettermiddag og tidlig kveld. Typisk det mange merker, naturlig nok(?)
Det var vel også mens jeg bodde der dette ble diskutert, også i sammenheng med hva slags utstyr og forsterker teknologi som var mest motstandsdyktig mot støy.

Her jeg bor midlertidig nå nede i Vestfold, så har jeg kun lille Naimen oppkoplet, men veldig stabil og god lyd.
Den har tidligere vist seg være svært følsom for strømmens kvalitet.

En svær tank med strøm er det vel noen som selger til høy pris har jeg sett. Kan kjøre i både on og off grid. Genialt. Dyrt.

Edit: Slenger på en review også. Skulle nok bygget seg en egen bank mtp prisen, ren strøm er A&O og burde være prioritert i alle oppsett. Altså ren strøm, ikke filtre o.l.

 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Her jeg bor midlertidig nå nede i Vestfold, så har jeg kun lille Naimen oppkoplet, men veldig stabil og god lyd.
Den har tidligere vist seg være svært følsom for strømmens kvalitet.
Sånne produkter bør anses som defekte...
 
  • Haha
Reaksjoner: HoJ

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Ta en dram når du står opp og fortsett jevnt utover dagen 😉
Lyd ifm dram øker logaritmisk mot dårligere lyd her! Er ganske sikker på at dette i hvert fall ikke har noe med anlegget å gjøre.

...men tilbake til utfordringen. Skal jeg teste ut nettkabler, filtre eller eks denne:
1641812889355.png

noe må jeg teste ut.
 
Sist redigert:

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Dette med forskjell i lydkvalitet etter forskjellige tider på døgnet ER noe mange lett hører her i Norge.
Jeg har flyttet mye og bodd mange steder, og derfor testet noe av utstyret som har vært med meg lenge forskjellige steder, til alle tider av døgnet, være seg klar -og mindre klar i toppen ;)

Forrige året bodde jeg i helt nytt leilighetskompleks i Bodø. 1 år uten noen forringelse av lyden. Deilig.
Året før i enebolig rett utenfor Oslo var det også stort sett greit.
Året før det igjen i en Oslo leilighet, så var forringelsen mer eller mindre en daglig hendelse. Da gjerne ettermiddag og tidlig kveld. Typisk det mange merker, naturlig nok(?)
Det var vel også mens jeg bodde der dette ble diskutert, også i sammenheng med hva slags utstyr og forsterker teknologi som var mest motstandsdyktig mot støy.

Her jeg bor midlertidig nå nede i Vestfold, så har jeg kun lille Naimen oppkoplet, men veldig stabil og god lyd.
Den har tidligere vist seg være svært følsom for strømmens kvalitet.

En svær tank med strøm er det vel noen som selger til høy pris har jeg sett. Kan kjøre i både on og off grid. Genialt. Dyrt.

Edit: Slenger på en review også. Skulle nok bygget seg en egen bank mtp prisen, ren strøm er A&O og burde være prioritert i alle oppsett. Altså ren strøm, ikke filtre o.l.

Enig med det du skriver her. Bor i en leilighet midt i Oslo og har hatt mye strømproblemer. Spesielt i perioder med mye regn og på vinteren når folk som regel sitter inne og fyrer.

Endte opp med nettopp stromtank etter å ha testet mye forskjellig av nettfiltre og regeneratorer. Nå låter anlegget likt hver dag, kunne ikke vært mer fornøyd!
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.470
Antall liker
988
Ved at have så dårlig en hørelse som jeg slipper jeg helt for at bruge tid på det
Og er det ikke deilig? I alle årene man har vært aktiv i hifi/bilstereomiljøet har det vært ganske påfallende med selvutnevnte gullører som nesten hører forskjell på hvilken vindretning det blåste når opptaket ble gjort. Det gir selvsagt en høyere hest å dømme andre og gi råd og anbefalinger ut fra, men om det faktisk stemmer må det også være enormt slitsomt å oppleve slike enorme hindre for å kunne nyte musikken...
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ingen som har hatt bilstereo som hobby hører annet en vreng uansett, -kanskje med tilskudd av enfoldigheten i sitt eget hode.
Var det en kar som sa.
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Du HAR faktisk en slik ja? Hvilken modell da? Og hva slags utstyr/forbruk etc.? Fortell, fortell:)
Endte opp med S2500Q. Kjører hele anlegget gjennom. Monoblokker, semi-aktive HT, rør preamp, dac, streamer, CD spiller, switch. Totalt forbruk under 300w, så jeg kan spille off grid i ca to døgn. Genialt! Kan tom lade om natta og spille om dagen hvis man vil spare strøm. Ikke dumt når strømprisen har gått helt bananas. :D
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Genialt ja! Hehe! Strømsparing argument på høyt nivå dette:)
Men den koster vel litt den du har der.

Hører du forskjell hvis du spiller musikk når den lader mot når den står i ren batteri modus?
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Genialt ja! Hehe! Strømsparing argument på høyt nivå dette:)
Men den koster vel litt den du har der.

Hører du forskjell hvis du spiller musikk når den lader mot når den står i ren batteri modus?
Ja den koster endel, men det gjør regeneratorer også. De virket ikke hos meg, så da gikk jeg en runde og fant ut at jeg går for batteri. Til mitt forbruk så holder den i 20 år. LiFePO4 batterier (samme som Tesla bruker) tåler mange utladninger, så jeg tenkte at jeg tar kostnaden og deler på 20 år, så da er det lettere å forsvare kjøpet. Bruker lett mer enn det på andre ting pr år.

Ja det er et sofistikert filter i tillegg, så den låter ganske bra når den lader også men i batterimodus så er det stor forskjell. Merker spesielt at jeg spiller mye høyere siden det ikke finnes et fnugg av støy.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nå er jeg ingen strømekspert, men @Armand smekket sammen en type strømforsyning i min custom hornamp som skal være veldig tolerant ovenfor forstyrrelser i Kraften.

Bedre, dårligere eller samme effekt som disse svindyre overprisede blingboksene vet jeg ikke, men jeg opplever ikke noe forskjeller på dag vs natt eller om 15 Hue-ledlys, tv, playstation, annen Klasse D forsterker osv på samme kurs er av eller på.

Ellers tenker jeg det samme som andre, at man roer sansene og sløver litt ned på kveldstid, noe som gjerne påvirker hvordan vi lytter.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg prøvde å kjøre anlegget mitt på det mest støyende som finnes - en modified sine wave inverter. Funka som bare det, og låt akkurat som før.
 
L

Lassencad

Gjest
Tidligere var det store forskjeller på nettkabler og bruk av filtre.
Etter en om kobling i sikringsskap der stereo kursen ble skilt fra de andre kursene ble disse forskjellene borte.
Årsaken har en teknisk forklaring og er ikke noe woodoo.
Jeg fik for en del år siden elektrikeren til at lave en gruppe fra tavlen med jord kun til anlægget :)
2.5 kvadrat 13 A.
Det gav ikke mig bedre lyd. Men jeg slap for kald og støj fra køleskab og fryser når de startede op.
Men igen jeg respekterer alle jer der har så gyldne øre at i kan lytte jer frem til disse forskelle.
I mit tilfælde giver det mig så meget mere tid til bare at nyde musikken mit anlæg gengiver :)
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.246
Antall liker
4.383
Torget vurderinger
0
For min del har jeg funnet ut at jeg blir påvirket av dagslys og sol når jeg lytter og at dette er årsaken til min opplevelse av mindre ro i lyden på dagen. Når jeg har vært i rom med mulighet for skikkelige blendingsgardiner eller dører som lukket lyset ute så har effekten dag/kveld blitt borte.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg fik for en del år siden elektrikeren til at lave en gruppe fra tavlen med jord kun til anlægget :)
2.5 kvadrat 13 A.
Det gav ikke mig bedre lyd. Men jeg slap for kald og støj fra køleskab og fryser når de startede op.
Men igen jeg respekterer alle jer der har så gyldne øre at i kan lytte jer frem til disse forskelle.
I mit tilfælde giver det mig så meget mere tid til bare at nyde musikken mit anlæg gengiver :)
Dette er ikke noe man behøver gyldne ører for å oppleve. Om man bor på et sted hvor strømmen ikke er helt god, så høres det.
Godt at det er unntaksvis, og ikke er noe flertallet sliter med.
I Danmark så har jeg aldri hørt om dette problemet. Pga det flade landskab og den lave moral så er også frekvens modulasjonfikasjonen veldig lav i microtoppene, og når man glatter ut sinus i cosianalus ytterligere med guld patroner/bayer så er problemet ikke eksisterende. Min tidligere Gato Amp 150 var designet for denne flate lyd, i Norge så slet den med toppene.
 
  • Haha
Reaksjoner: ePi

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.427
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
For min del har jeg funnet ut at jeg blir påvirket av dagslys og sol når jeg lytter og at dette er årsaken til min opplevelse av mindre ro i lyden på dagen. Når jeg har vært i rom med mulighet for skikkelige blendingsgardiner eller dører som lukket lyset ute så har effekten dag/kveld blitt borte.
Jeg er enig! Og selv det flotteste drømmeanlegget spiller dårlig når det er sol, sommer og 27 grader varmt.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Men det er da mer enn mørkt nok nå på denne tiden, både før jul og nå utover.
6 timer med mørke nå frem til natten kl 23.
For ikke å snakke om de som har mørketid halve året. De trenger vel ikke blendings gardiner? 🙂
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
En strømforsyning er vel en designet komponent, som alle andre, hvor ressurser brukt noen ganger tilsvarer resultater nådd. For gammeldagse strømforsyninger så var det størrelse og antallet av glatte kondensator banker som gjaldt etter likeretteren. Hadde man mange og store nok ble det rent ut, uansett input/støy. For switchede ps vet ikke ikke mye om, men det er vel ingeniører som lager de og med økonomisjef hengende over seg...
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg er enig! Og selv det flotteste drømmeanlegget spiller dårlig når det er sol, sommer og 27 grader varmt.
Hehe! Jeg bodde i Bodø under toppsommeren, med intenst lys, varme og sol om natta. Og i den leiligheten låt det som nevnt tidligere helt topp, hele tiden. Og det selv uten Nordlandspils.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
En strømforsyning er vel en designet komponent, som alle andre, hvor ressurser brukt noen ganger tilsvarer resultater nådd. For gammeldagse strømforsyninger så var det størrelse og antallet av glatte kondensator banker som gjaldt etter likeretteren. Hadde man mange og store nok ble det rent ut, uansett input/støy. For switchede ps vet ikke ikke mye om, men det er vel ingeniører som lager de og med økonomisjef hengende over seg...
Screenshot_20220106_113925_com.android.chrome~2.jpg


Tja, 400 000uF til preamp burde holdt, noe det ikke gjorde.
Men å bytte fra ringkjerne til R-core gjorde underverker.
Lurer på hva noen av deltakerne her vet som ikke folkene hos f.eks HK (Mark Levinson), Spec og Parasound (John Curl) ikke vet?
 
L

Lassencad

Gjest
Dette er ikke noe man behøver gyldne ører for å oppleve. Om man bor på et sted hvor strømmen ikke er helt god, så høres det.
Godt at det er unntaksvis, og ikke er noe flertallet sliter med.
I Danmark så har jeg aldri hørt om dette problemet. Pga det flade landskab og den lave moral så er også frekvens modulasjonfikasjonen veldig lav i microtoppene, og når man glatter ut sinus i cosianalus ytterligere med guld patroner/bayer så er problemet ikke eksisterende. Min tidligere Gato Amp 150 var designet for denne flate lyd, i Norge så slet den med toppene.
Pga det flade landskab og den lave moral ???
 
Topp Bunn