Hva skjer i 2006?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    Verden kommer til å fortsette å utvikle seg i ekstrem retning: ekstreme forskjeller, ekstrem livsstil, ekstrem religion, ekstrem teknologi, ekstrem natur og ekstrem ondskap. Men den ekstreme godheten har en enorm virkning og vil vinne til slutt!

    I en og samme blokk kan strenge muslimer og karismatiske gladkristne bo i fredelig sameksistens med trenings-fanatiske vegetarianere, hurtigmatspisende sofagriser, mediterende newagere og overflatepolerte rundbrennere.

    Ekstreme forskjeller
    Mens et barn dør hvert tredje sekund av mangel på vaksiner som koster noen få kroner, bruker folk i vesten milliarder på operasjoner for å pynte på nesa og puppene sine. Mens millioner av indere bor på gata, bygger stadig flere amerikanere gigantvillaer med fem bad eller mer. I 2005 har de rike blitt rikere og de fattige fattigere, og slik vil det også bli i 2006. Men bare vent; forandring er på veg!

    Ekstrem livsstil
    Mens de fleste i Norge tidligere var ganske like i måten å ordne livet sitt på, tør folk nå å leve ut sine forskjeller mer åpent – på godt og ondt. I en og samme blokk kan strenge muslimer og karismatiske gladkristne bo i fredlig sameksistens med treningsfanatiske vegetarianere, hurtigmatspisende sofagriser, mediterende newagere og overflatepolerte rundbrennere. I vår søken etter spenning, identitet og oppmerksomhet blir livsstilen stadig mer ekstrem.

    Ekstrem religion
    Ekstreme ideologier, hat og frustrasjon uttrykt gjennom terror, har skrudd opp fryktnivået i verden. Sjølmordsbomberen Hassan Abu Zaid, som drepte fem mennesker og såret 30, mente at Allah ville belønne ham med 70 jomfruer for handlingen. Religiøs fanatisme, uansett hvilken form den tar, er en trussel mot verdensfreden. Ved misforstått bibelbruk støtter mange kristne i USA og Europa ekstremistiske jødiske bevegelser, og bremser på den måten fredsløsninger i Midtøsten. Religionen er ikke opphavet til konfliktene i verden, men et middel som folk med patriotisk og fundamentalistisk legning bruker.

    Ekstrem teknologi
    I januar 2004 landet ”Spirit” på mars. Etter noen minutter fikk romforskerne lyd fra romsonden. For et halvt år siden kunne man følge romsonden Deep Impact live da den traff kjernen til komet Tempel/1 i en fart av 37 000 km/t. Vitenskapen har gitt oss slike muligheter at vanlige folk knapt greier å følge med. Hvordan skal man forholde seg til kloning? I Norge har vi i året som har gått hatt en debatt om foreldres rett til å fryse ned navlestrengsblod fra nyfødte barn for siden å kunne kurere eventuelle sykdommer ved hjelp av stamceller. En mobiltelefon til noen hundrelapper har større kapasitet enn en datamaskin til tjue tusen kroner for 15 år siden. En trenger ikke være profet for å forstå at denne utviklinga kommer til å fortsette og at vi vil få spennende nyvinninger i 2006.

    Ekstrem natur
    Etter at tsunamien tok livet av kanskje 400 000 mennesker for vel ett år siden, har det bare gått slag i slag med orkaner og jordskjelv. Amerika hadde flere orkaner i 2005 enn det er bokstaver i alfabetet. Stadig flere mennesker tror at disse ekstreme utslaga av natur, i alle fall delvis, er menneskeskapte. Selv om det fra ulike religiøse hold blir spekulert i hvorfor disse ”straffedommene” har rammet de bestemte menneskene, har bibelkjennere lært av Jesus at de som opplever slike ting ikke er verre enn andre (1). Samtidig oppfordrer Mesteren til å la slike hendelser vekke oss alle opp og passe på at vi er på talefot med Vårherre. Livet er sårbart og det gjelder å være klar til å møte vår Skaper.

    Ekstrem ondskap
    I et forsøk på å tilfredsstille egne lyster, fins det omtrent ikke grenser for hva mennesker kan påføre andre av skader. Verden er vitne til overgrep så grusomme at det er vanskelig å forstå at mennesker kan utføre dem. Ondskapen har fått slike uttrykk at stadig flere erkjenner at det fins onde ånder som påvirker mennesker. I Sudan er det få som ikke tror at det fins en djevel. Det ateistiske verdensbildet er på vei ut. I en erkjennelse av at det fins en åndelig virkelighet, setter stadig flere sin lit til Guds godhet.

    Ekstrem godhet
    I møte med AIDS-ofre i Uganda bestemte den sørafrikanske karrierekvinnen Heather Reynolds seg for å vie resten av sitt liv til å ta seg av barn som har blitt foreldreløse som følge av AIDS-epidemien.
    Vi fortalte nylig historien om Amerikas mest kjente pastor Rick Warren, som vil bruke livet og pengene sine til å mobilisere 1 milliard kristne til kamp mot verdens fem store problemer. Ekteparet Bill og Melinda Gates har satt av 190 milliarder kroner til å hjelpe verdens fattige, blant annet med vaksiner.
    I 2006 kommer minst 70 millioner mennesker til å ta imot Jesus og få Kjærlighetens Ånd på innsida. Får de tilstrekkelig opplæring til å leve ut det nye livet, vil alle disse bli fredsstiftere i sitt nærmiljø.
    For endelig å løse fattigdomsproblemet i verden, må det mange store og omfattende endringer til. Det prosjektet vil ikke bli fullført i 2006. Men innsatsen fra gode mennesker øker, og vil utrette store forandringer for millioner av mennesker i det nye året. Når stadig flere bruker tid, evner og penger til å gjøre noe for de som trenger det, vil verden bli bedre.

    De siste dager
    Vi lever i det som Bibelen kaller ”de siste dager”. Gud har fortalt oss at denne tida skal være prega av sterke kontraster og polarisering. Mørket blir mørkere og lyset blir lysere. ”Og når den tiden kommer, vil alle de som gjør urett, fortsette i enda større grad med det, og de urene vil bli enda mer urene, gode mennesker blir bedre, og de som er hellige, vil bli mer hellige” (2).

    Vanskelige og mirakuløse tider
    ”Du skal vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider”, skriver apostelen Paulus, og følger opp med en beskrivelse av menneskene i de siste dager: ”Folk skal elske seg selv og sine penger. De kommer til å være hovmodige og skrytende. De skal håne Gud, være ulydige mot foreldrene sine og utakknemlige og ukjærlige. Mange kommer til å være hardhjertet og aldri gi etter for andre. De lyver og lager vanskeligheter, og de lever umoralsk. Andre vil bli harde og grusomme, og de vil spotte dem som forsøker å være gode. De kommer til å forråde vennene sine, er oppfarende og stolte, og foretrekker fornøyelser framfor å tjene Gud. De skal gå i kirken, joda, men de kommer ikke til å tro på noe av det de hører der” (3).
    Samtidig som dette skjer, vil Gud berøre alle mennesker med sin kraft og gjøre store under blant menneskene: ”I de siste dager, sier Gud, vil jeg utøse min Ånd over hele menneskeheten.” (4). Avslutningen på Paulus negative beskrivelse av mennesker i den siste tid, viser at sjølopptatte folk ikke skal seire: ”Men de skal ikke kunne holde på bestandig med dette. En dag skal deres bedrag bli velkjent for alle.”

    Godt nyttår!
    Gud har gitt mange løfter om at det gode skal seire. Derfor oppmuntrer Bibelen oss til ”utrettelig å gjøre det gode” og ”overvinne det onde med det gode”. Når vi hver på vår måte og sammen gjør dette, vil den to tusen år gamle bønnen besvares: ”Komme ditt rike, skje din vilje som i himmelen, så og på jorden”.
    Godt nyttår!


    1 Lukas 13,1-5
    2 Åpenbaringen 22,11 (Levende Bok)
    3 2 Tim 3, 1
    4 Apostlenes Gjerninger 2,17-21

    Artikkel hentet fra www.gudergod.no
     

    Tresko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    459
    Antall liker
    0
    Søk hjelp! Snarest!!
    Du må vekk fra gaten :'(
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.512
    Antall liker
    9.659
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jan Hella kommer til å oppgradere Krellene sine 4 ganger....
     

    Wortexsurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2004
    Innlegg
    105
    Antall liker
    0
    I 2006 kommer endelig de utenomjordiske vesnene som vi har gått og trudd var guder etter tusener av år med feiltolkning av de hellige skrifter, for å kunngjøre at vi ikke er alene i universet-noe som vi har fornektet helt siden vi oppfattet hvor uendelig stort dette universet er, samtidig som de framskynder evolusjonen vår ved å få oss til å forstå at vi har sett feil på tilværelsen hele tiden.
    Håper de lander i hagen min.
    Godt nyttår.
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    528
    Finnes det virkelig hellige personer? Her må jeg nesten ha ett eksempel Geir! En annen ting er att du skal ikke tro på allt du leser, det være seg bibelen eller internett. Dette lærte jeg allerede i ung alder.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Sa noen dommedagsprofet?
    Forøvrig så synes jeg du har valgt feil sted å uttrykke dine forvrengte tanker Geir.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    mer hellige” (2).

    Vanskelige og mirakuløse tider
    ”Du skal vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider”, skriver apostelen Paulus, og følger opp med en beskrivelse av menneskene i de siste dager: ”Folk skal elske seg selv og sine penger. De kommer til å være hovmodige og skrytende. De skal håne Gud, være ulydige mot foreldrene sine og utakknemlige og ukjærlige. Mange kommer til å være hardhjertet og aldri gi etter for andre. De lyver og lager vanskeligheter, og de lever umoralsk. Andre vil bli harde og grusomme, og de vil spotte dem som forsøker å være gode. De kommer til å forråde vennene sine, er oppfarende og stolte, og foretrekker fornøyelser framfor å tjene Gud. De skal gå i kirken, joda, men de kommer ikke til å tro på noe av det de hører der” (3).
    Samtidig som dette skjer, vil Gud berøre alle mennesker med sin kraft og gjøre store under blant menneskene: ”I de siste dager, sier Gud, vil jeg utøse min Ånd over hele menneskeheten.” (4). Avslutningen på Paulus negative beskrivelse av mennesker i den siste tid, viser at sjølopptatte folk ikke skal seire: ”Men de skal ikke kunne holde på bestandig med dette. En dag skal deres bedrag bli velkjent for alle.”

    Godt nyttår!
    Gud har gitt mange løfter om at det gode skal seire. Derfor oppmuntrer Bibelen oss til ”utrettelig å gjøre det gode” og ”overvinne det onde med det gode”. Når vi hver på vår måte og sammen gjør dette, vil den to tusen år gamle bønnen besvares: ”Komme ditt rike, skje din vilje som i himmelen, så og på jorden”.
    Godt nyttår!


    1 Lukas 13,1-5
    2 Åpenbaringen 22,11 (Levende Bok)
    3 2 Tim 3, 1
    4 Apostlenes Gjerninger 2,17-21

    Artikkel hentet fra www.gudergod.no
    Jeg synes du skal holde vekkelsesprediken unna disse sidene. Jeg, og sikkert flere med meg, tar anstøt av dette.
     

    Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    Jeg synes du skal holde vekkelsesprediken unna disse sidene. Jeg, og sikkert flere med meg, tar anstøt av dette.
    Jeg tror da at dette må være godt innenfor det som er akseptabelt på off-topic? Hvis du tar anstøt, så trenger du jo ikke å diskutere? Ikke min mening å såre/plage noen.
    Forøvrig så er det ikke jeg som har skrevet dette, men jeg syntes det var veldig bra, og kopierte det fra en side, hvilket jo også står i det opprinnelige innlegget.
     

    Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    Finnes det virkelig hellige personer? Her må jeg nesten ha ett eksempel Geir! En annen ting er att du skal ikke tro på allt du leser, det være seg bibelen eller internett. Dette lærte jeg allerede i ung alder.
    Dette er et sitat fra Joh. Åp. 22.11. Ellers så¨står det i tillegget til min bibel at sitat: "Når Paulus kan kalle de kristne for "hellige", er det fordi de ved dåpen har kommet i kontakt med Kristus, som er hellig"
    Altså ikke min oppfinnelse. Ellers så forbeholder jeg meg retten til å tro på Bibelen og ikke så mye på det jeg leser på internett ;)
     

    Tresko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    459
    Antall liker
    0
    Jeg påtvinger ikke deg mitt religiøse syn, nå skal du la være å påtvinge meg ditt!
    Forstått?
     

    Balticthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2005
    Innlegg
    709
    Antall liker
    9
    Sted
    Ålesund
    I 2006 kommer endelig de utenomjordiske vesnene som vi har gått og trudd var guder etter tusener av år med feiltolkning av de hellige skrifter, for å kunngjøre at vi ikke er alene i universet-noe som vi har fornektet helt siden vi oppfattet hvor uendelig stort dette universet er, samtidig som de framskynder evolusjonen vår ved å få oss til å forstå at vi har sett feil på tilværelsen hele tiden.
    Håper de lander i hagen min.
    Godt nyttår.
    Hehe..tror nok på mye av dette..men det blir vel vi som er mest nyskjerrig i såfall,siden vi er på det stadiet
    der vi driver å utvikler den teknologien som gjør det mulig å utforske det rundt oss.. ;)   Men gudene er nok trøsterene og forklarerene på uforståelige ting inni våre hoder..som det allid har vært med primitive mennesker..vi er nok kommet lengre allerede,men gammel vane er vanskelig å snu..selv om vanen er aldri så dum.. Dette tar tid :(  Men Odin og gutta er jo som mye annet,etterhvert blitt underholdning å lese om nå.
    Min mening er at frelsing er plagsomt,og at du Bjerkås kan flytte tråden til: Off Reality!  :D :D
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    528
    Dette er et sitat fra Joh. Åp. 22.11. Ellers så¨står det i tillegget til min bibel at sitat: "Når Paulus kan kalle de kristne for "hellige", er det fordi de ved dåpen har kommet i kontakt med Kristus, som er hellig"
    Altså ikke min oppfinnelse. Ellers så forbeholder jeg meg retten til å tro på Bibelen og ikke så mye på det jeg leser på internett ;)
    Vel, da er det i boks for min del. Jeg er nemlig døpt.
    Synes forøvrig det blir litt feil att det i utgangspunktet er kristne folk som bekymrer seg for verdens ende/ helvete. Dere har jo ordnet dere, så hva i allverden har dere å frykte? Pyser! ;D
     

    Raven8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Innlegg
    706
    Antall liker
    4
    takk for en bra tråd geir bjerkaas tøft at du tørr markere deg så hardt som kristen jeg prøver men kan for lite fakta og bibelsteder osv enda. så jeg gir opp diskutere her om slikt.
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Jeg finner det bemerkelsesverdig, og ikke så rent lite usmakelig, at en person utsettes for tallrike personangrep bare fordi han tilkjennegir og deler sin tro og sine tanker. Såvidt meg bekjent er det både trosfrihet og ytringsfrihet her i landet.

    At det i stor grad er representanter for den "tolerante" venstreside som prøver å mobbe sine meningsmotstandere til stillhet vitner forøvrig om hykleri på høyt plan.

    Avslutningsvis vil jeg si at når "HiFi Generelt" og "Kabelhjørnet" er stappfullt av tro og overtro om hifi og kabler, mye av det omtrent like virkelighetsforankret som Sesam Stasjon, så ser jeg ingen grunn til at "Off-Topic" ikke skal kunne inneholde trosberetninger som er off-topic. Om det er vanskelig å argumentere vitenskapelig for at det finnes en Gud, så er det jaggu ikke lettere å argumentere for at det finnes en reell "high-end" kabel.

    Vitenskapelig sett er det omtrent like realistisk at det kommer engler dalende fra himmelen og frelser troende på en nært forestående dommedag, som det er at Valhalla eller Gold Eclipse låter bedre enn en Clas-kabel til femti kroner.
     
    A

    Affa

    Gjest
    Her sitter selverklærte sosialister, folk som baserer alle sine meninger og hele sitt liv på tåkeprat og vissvass, og kritiserer en som tror på bibelen. Artig.

    De samme uopplyste stakkarene repeterer i tillegg sine latterlige kabelmantraer og tror på alternativ medisin samtidig med at de skriker om at vi må være tolerange ovenfor et hvert uutviklet individ som sitter og prater med steiner eller trær ute i jungelen eller som er i ferd med å spre sine sure indre organer utover en lite lystig forsamling i Irak. Dere sitter på nett og bestiller skrap fra verdens jævligste land, Kina, for å spare litt av den patetiske trygda deres mens dere klager over at arbeidsplasser forsvinner fra landet. Dere vil at alle skal dele, men det skal være de andre som skal bidra. Ikke dere selv. Dere tror dere er intellektuelle da dere er immatrikulert ved Universitetet. Dere tror fotball er en sport for oppegående mennesker. Idioter.
     
    J

    jekri

    Gjest
    Flott, Geir_Bjerkaas!! Skremmende lesing på en måte, men også gledelig.
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Kort innpå Affa... Bare det at man må være oppegående for å spille fotball, ellers hadde det vel vært veldig rart.. Tenk om alle skulle krabbe rundt på banen....

    Konklusjon: Fotball= et spill for oppegående mennesker....
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Jeg finner det bemerkelsesverdig, og ikke så rent lite usmakelig, at en person utsettes for tallrike personangrep bare fordi han . .
    Vell talt Løkken. Tilkjennegi og dele sin tro og sine tanker er noe alle gjør om det er i henhold til naturvitenskapen eller andre religioner.

    Ikke la deg kue Geir_Bjerkaas.
    Lf
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Han har allerede latt seg kue når han underla seg denne troen og denne Diktaroren(GUD)....

    Følg meg eller brenn i helvetet!!!!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Stå på Geir! :)
    Vi får håpe at noen leser og tenker seg litt om,for det er jo håpet om at andre kan få oppleve hva den levende Gud kan gjøre i livet sitt, som er eneste grunnen til at vi gidder å skrive her og ta imot drittslenging.
    Og nettopp det at drittslengingen kommer er ikke noen overaskelse,men bare en bekreftelse for min del at Bibelen er sannheten.Alle andre religioner er skapt av mennesker,og viss Geir hadde kommt med noen fine Sura sitat(Koranen) eller noen Buddhistiske leveregler,så hadde han blitt møtt med en helt annen respekt.
    Sannheten er ikke som terningkast 3, men for leseren enten 1- eller 6+ .Enten blir en løftet opp av sannhetsbudskapet eller så blir man urolig og opprørt,nettopp fordi man sneier innom noe som er virkelig og ekte.Himmelens og helvetes hærer er i bevegelse.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Og nettopp det at drittslengingen kommer er ikke noen overaskelse,men bare en bekreftelse for min del at Bibelen er sannheten.Alle andre religioner er skapt av mennesker,og viss Geir hadde kommt med noen fine Sura sitat(Koranen) eller noen Buddhistiske  leveregler,så hadde han blitt møtt med en helt annen respekt.
    Det du driver med her Rune er direkte drittslenging. Tror selv på Gud, men dømmer ikke andre religioner da sannsynligheten er uendelig stor for at vi alle tror på den samme Gud. Det du kommer er gamle pietistiske tanker fra vestlandet. Våkn opp og ikke døm andre, det er det bare en som kan gjøre.
    Lf
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.983
    Antall liker
    6.203
    Har ikke de siste tider allerede vart like lenge som det har vært mennesker på Tellus?
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Deilig å se Affa predike toleranse mens han idioterklærer alle som mener annerledes enn ham selv. Av alle intolerante figurer på denne (og de fleste andre sammenlignbare) sider, topper han statistikken med god margin.
    Men her og nå får du en konkurrent i faenskap, Affa! Jeg erklærer meg herved som alternativfokusert kommunist, med kulllsviertro på spøkelser, blomstermedisin og virkeligheter i flere plan! Med hjerneceller i levende live! Og jeg har, for the record, tatt en intelligenstest på Encyclopædia Britannica's nettsider, bare for å ha et referansepunkt. Resultat: IQ 133. ikke i verdensklasse, men betydelig mer enn påkrevet for å gruse Affa's argumenter! :D

    Ellers: Kudos til Ivar Løkken, selv om hans politiske ståsted er hjelpeløst, har mannen lyse øyeblikk!

    Honkey!
     
    A

    Affa

    Gjest
    Deilig å se Affa predike toleranse mens han idioterklærer alle som mener annerledes enn ham selv. Av alle intolerante figurer på denne (og de fleste andre sammenlignbare) sider, topper han statistikken med god margin.
    Men her og nå får du en konkurrent i faenskap, Affa! Jeg erklærer meg herved som alternativfokusert kommunist, med kulllsviertro på spøkelser, blomstermedisin og virkeligheter i flere plan! Med hjerneceller i levende live! Og jeg har, for the record, tatt en intelligenstest på Encyclopædia Britannica's nettsider, bare for å ha et referansepunkt. Resultat: IQ 133. ikke i verdensklasse, men betydelig mer enn påkrevet for å gruse Affa's argumenter! :D

    Ellers: Kudos til Ivar Løkken, selv om hans politiske ståsted er hjelpeløst, har mannen lyse øyeblikk!

    Honkey!
    Så fint for deg. Klarte du virkelig dette helt på egenhånd eller fikk du hjelp av de ansatte på trygdekontoret?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.512
    Antall liker
    9.659
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv om jeg er knallhard hedning og rasjonalist synes jeg det er mye drittslenging her; bortsett fra det vanlige tåkepratet om Jesus sto det mye vettugt i Geir sin tråd. Det jeg ikke skjønner er denne lysten til å poste om ikke-HiFi relaterte ting man tror på her, enten det er Jesus eller Chelsea. Totalt uinteressant etter min mening,. det må da finnes siter dedisert til slikt som dere kan holde dere på, eller lag deres egen blog så kan de som har slike lyster google dere fram?
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Så fint for deg. Klarte du virkelig dette helt på egenhånd eller fikk du hjelp av de ansatte på trygdekontoret?

    Nei! Jeg grisebanka en skin-head (om sønnen din har blåmerker, så vet du hvorfor) som var i ferd med å trakassere ei tante utenfor Oslo S, så jeg hadde noe varmt å sitte på mens jeg brukte min bærbare PC trådløst mens jeg ventet på toget til Bergen. Var på vei til konferanse innen oppdrettsnæringen. Reisen ble betalt av firmaet jeg jobber i (ikke staten, som betaler din lønn + din sønn, skin-headen's arbeidsledighetstrygd), maten på toget betalte jeg selv. Den var ikke imponerende.
    Konklusjon: Jeg greide testen ved hjelp av litt varme og omtanke fra skin-head'en. Stå på, Affa. Staten betaler deg jo for å sitte på nett å besvare, så jeg går ut fra at du har tid!

    Honkey!
     
    A

    Affa

    Gjest
    Fydda, er du en slik tarvelig voldsmann. Jeg synes det er beklagelig at tungmetallene i den neddopede fisken din har skadet hjernen din på denne måten. Imidlertid gleder jeg meg på dine vegne. Tenk at en som deg fikk oppleve alle de høye husene i Oslo, se trikken og alle bilene.
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Ikke MIN fisk, Affa.
    Det som kommer til skje i 2006 (for å venne tilbake til topic), er også at fokus på fôr til oppdrettsnæringen øker. Og det er penger i kassa til firmaer som det jeg driver. Miljørelatert forskning på tisetningsstoffer. Og som du vel kunne gjette fra en alternativkommunist som meg selv; biodynamisk utgangspunkt! :D Vekk med metallene, vi bruker bæsj i stedet!
    Og dess mer bæsj til fisken, dess mer skatt betaler jeg med glede!
    Men jeg slutter neppe å grisebanke sønnen din når han trakasserer gamle tanter av arabisk herkomst utenfor Oslo S. Det heter allmenpreventive hensyn.

    Honkey!
     

    quantum_leap

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Det å være ekstrem er å være ytterliggående. Det innebærer å tøye grenser så vel som teknologisk, kulturelt og sosialt. Det er ikke noe spesielt med det. Teknologisk utvikling er for eksempel nødvendig for å øke levestandarden, øke konkurranseevnen, løse sosiale og kulturelle problemer. Uten ekstremitet blir vi konforme.


    Ekstreme forskjeller
    Forskjellen mellom den aller rikeste og verdens fattigste vil helt sikkert øke hvis man bruker penger som mål. Det er ikke noe spesielt som direkte kan knyttes til 2006. Ex. ga de ekstreme forskjellene i levestandard i Russland opphav til revolusjonen. På grunn av de ”ekstreme” forskjellene mellom fattig i rik i Russland i dag, er det godt grobunn for en ny revolusjon.

    De siste hundre årene har vi generelt fått en økt levestandard i verdenen. Lykke kan ikke måles i penger. Slikt sett er forskjellene neppe ekstrem. Den dagen vi dør, er vi alle like. Fattig som rik. Altså ingen ekstreme forskjeller til slutten.

    At vi i liten grad har engasjert oss for de som har det vanskelig, tror jeg ikke vil være spesielt for 2006, kanskje tvert i mot. Reaksjonene etter tsunamien i 2004 viser jo at folk kan engasjere seg. Aldri har givergleden og hjelperånden vært større enn i fjor.

    At vi først engasjere oss når vi blir direkte berørt er ikke noe nytt. Innenfor miljøvern ser man det helt tydelig. Så lenge tynt ozonlag ikke medfører at vi ikke kan gå ute, gir vi blaffen i ozonlaget. Det er ikke noe ekstremt i det. De ligger i vår natur.

    Ekstrem livsstil
    Som ung tøyde man selv grenser. Bestemor syntes det sikkert at enkelte ting var ekstremt, men ikke en selv. Mennesket søker å finne hvem man selv er. Man vil finne sin identitet. Vi ønsker ikke alle være prikk lik hverandre. Vi vil leve vårt eget liv. Helst uten innblanding fra Stat og myndigheter. Å snakke om ”ekstrem livsstil” synes ikke meningsfullt dersom man ikke ønsker å moralisere.

    Ekstrem natur
    Tviler på at klimaet nå er mer ekstremt nå enn for eksempel under istiden. Teknologisk utvikling har gjort det mulig å bo året rundt på polene men også i verdensrommet. Naturen er ikke mer ekstrem enn ute i verdensrommet.

    Ekstrem religion
    Er man ateist, kan det være ”ekstremt” å være rettroende. ”Du skal ikke han andre guder enn meg” er første bud. ”Gå ut og gjør hele verden til dine disipler”. Ekstremt og lite tolerant. Ja. For oss ateister. Så lenge man dyrker disse grunnsetningene i religionen, må det bli ufred.

    De siste dager
    Våre levedager er mikroskopiske i jordens historie. 2000 år er ingen ting i den store sammenhenger. De siste dager er nå, selv om bibelen har sagt det samme de siste 2000 år. En dag vil nok en slik spådom bli ”sann”. Jeg bryr meg ikke. Lev livet nå. Nyt musikken. Min siste dag kommer nok tidsnok. Jeg er sikker.
     

    quantum_leap

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Aristoteles sin "gylne middelvei" blir ofte betraktet som et ideal. Men dersom man ønsker at den gylne middelveien skal bevege seg i en retning, er det nødvendig at ekstremitetene også beveger seg.

    Apropos. Hvem ønsker å være midt på i en normalfordelt kurve?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Det du driver med her Rune er direkte drittslenging. Tror selv på Gud, men dømmer ikke andre religioner da sannsynligheten er uendelig stor for at vi alle tror på den samme Gud. Det du kommer er gamle pietistiske tanker fra vestlandet. Våkn opp og ikke døm andre, det er det bare en som kan gjøre.
    Lf
    Enig.Det er bare en som skal dømme.Bra du korrigerer meg! :)
    Det er ikke meningen å virke fordømmende,men jeg tror fullt og fast på at der er kun en sann Gud,og at ingen kan komme til Han uten gjennom Jesus.

    Drittslenging var kanskje et dårlig ord av meg å bruke,kanskje bedre å bruke motstand.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk!!! ;D ;D ;D

    "Duellen" mellom Affa og Honkey_Chateau er noe av det grommeste jeg har lest her på HFS!

    Dere kjenner hverandre ja?
    Om ikke: Dette er match det!! ;)

    Skulle gitt mye for å ha sittet mellom dere på en middels fuktig kveld ute på byen. Bare for å ha sugd til meg av retorikkens slagkraft og fasinasjon.
    TOPP!
     

    quantum_leap

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Egentlig er dette "off topic", men siden dette er Off-topic hjørnet, så skitt la gå.

    Har man ikke utrettet noe ærefult, blir man fort glemt når man er død. Beste måten å "leve" videre på etter sin bortgang er å gjøre en bragd. La noe gå gjetord om. Dette er gammelt viking ordspråk.

    Det samme gjelder at det er bedre å dø med ære enn i skam. Å eldes på en slik måte at andre må ta seg av en på samme måte som syke og spedbarn, er å eldes med skam. I dag foretrekke vi heller å bli pleid med bleier og det hele samt vi piner oss gjennom alderdommen for å få med oss de siste episodene av Hotel Cæsar. Ikke mye ærefult i det nei.

    PS. Det er en del artig å lese om vikingene på vikingsmuseet på Borg (det var turistreklamen for i dag).
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er som følger

    Døyr fe
    døyr frendar
    døyr sjølv det samme
    Men ordet om deg
    aldri døyr
    vinn du eit gjetord gjevt.

    Fra Håvamål
     

    Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    Takk for all støtte! Vi trenger jo ikke være enige om alt, men har vi en grunnleggende respekt for hverandre, kan vi diskutere uten å totalt ærekrenke motstanderen.
     

    Geir_Bjerkaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    441
    Antall liker
    2
    Selv om jeg er knallhard hedning og rasjonalist synes jeg det er mye drittslenging her; bortsett fra det vanlige tåkepratet om Jesus sto det mye vettugt i Geir sin tråd. Det jeg ikke skjønner er denne lysten til å poste om ikke-HiFi relaterte ting man tror på her, enten det er Jesus eller Chelsea. Totalt uinteressant etter min mening,. det må da finnes siter dedisert til slikt som dere kan holde dere på, eller lag deres egen blog så kan de som har slike lyster google dere fram?
    Jeg er ikke noen avansert nettbruker, hi-fi sentralen er vel den eneste siden jeg er fast innom. Når det da finnes et off-topic forum, som du riktignok skriver, der alle slags temaer utenom hifi kan skrives om, ja da benytter jeg muligheten. Hvis jeg delte ditt syn hadde jeg bare ungått off-topic sidene. :)
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    989
    Antall liker
    0
    Jeg påtvinger ikke deg mitt religiøse syn, nå skal du la være å påtvinge meg ditt!
    Forstått?
    Vet ikke om Tresko følger med i tråden lenger, og mange har gått i mot det han skriver. Men: Geir Bjerkaas påtvinger deg ikke hans syn. Han har bare skrevet hva han mener om en bestemt sak.
    Jeg synes også at det er mye fornuft i det Geir skriver, men jeg faller av lasset når han kommer med Johannes Åpenbaring. Men, han må gjerne ha slike oppfatninger for min del, det har jeg ikke imot.

    Jeg er enig med Quantum Leap, som skrev:
    Du skal ikke han andre guder enn meg” er første bud. ”Gå ut og gjør hele verden til dine disipler”. Ekstremt og lite tolerant. Ja. For oss ateister. Så lenge man dyrker disse grunnsetningene i religionen, må det bli ufred.

    Nå er ikke jeg ateist, men ellers er jeg enig i dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn