Ønsker anbefaling Hva nå? Kjøpte SF Venere nærmest på impuls i dag, og mangler.. tja det meste annet..

jan_rugs

Medlem
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
5
Antall liker
0
Hjelp! Jeg var egentlig i en planleggingsfase som jeg trodde skulle vare enda noen måneder, men i dag klarte jeg ikke å motstå tilbudet til komplett.no på SF Venere 2.5. Og, når man i tillegg får klarsignal fra kona gjelder det å handle lynkjapt! ;-) Nå ankommer det altså snart et par høyttalere i posten, og jeg sitter her og lurer på hvordan jeg kan få lyden fra Spotify ut i de (og om det i det hele tatt er Spotify som er det "rette").

Tanken er å i første omgang prøve den gamle Onkyo-receiveren inntil jeg finner noe bedre. Uansett er tilgangen på musikk på Spotify besnærende, og da må musikken komme fra et sted. Det er akkurat her jeg er helt rådvill og forvirret. Det snakkes om DAC-er, mediaservere, mediastreamere, spotify connect, integrerte og uintegrerte, og jeg skjønner ikke hva det er jeg trenger. Jeg er kun interessert i stereo, og kunne godt tenke meg ikke fylle stua med bokser. Samtidig vil jeg jo helst ha så god lyd/musikalsk anlegg som mulig. Det virker nesten umulig å orientere seg i markedet. Hegel forsterker var det som stod først på lista over forsterkere jeg kunne tenke meg å teste, men hva trenger jeg og hvilke valgmuligheter har jeg så? Må jeg ha en DAC i tillegg til en streamer? Vil jeg brenne inne med en Sonos connect hvis jeg hekter på en slik nå på Onkyo forsterkeren som midlertidig løsning - og vil det i det hele tatt funke?

Det gamle anlegget, kjøpt under studietiden, ga mange timers god lytteopplevelse og bestod av Mission 703 (modifisert), Thule IA60, og en Pioneer PDS06 (modifisert av NAT). Da Thule´n begynte å brumme i ´09 kjøpte jeg i et bevisstløst øyeblikk en Onkyo TX-NR807 som erstatning, og gleden forsvant som dugg for solen... Deretter har det vært et Sonos-anlegg, Dragonfly, Spotify og noen AKG Q701/K501 på øret som har vært løsningen.

Håper noen kan komme med noen råd til meg på hvordan jeg kan få mest mulig ut av potensialet til disse SF høyttalerne - enda om det så måtte bety at jeg må legge vekk streamingen og bygge meg et eget musikkbibliotek. Men akkurat nå er jeg bare forvirret over alle disse forskjellige boksene som pushes på diverse "HiFi asyl". Budsjett er for øvrig ca 30k (uten HT kabler).

--JRR
 

P226

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2015
Innlegg
275
Antall liker
224
Sted
Hallingdal
Hei. Du kan jo sjekke ut NAD 368 eller 388. Integrerte forsterkere med streaming. Finnes på hifi klubben
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Om du velger en slik NAD, få. i såfall med Bluos-modul. (Se på websidene)

Johan-Kr
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Eller en yamaha AS-2100 og Streamer med spotify connect. Testet Yamaha på Sonus Faber Cremona M og det låt knall bra.
Du har penger igjen til en dac også. Brukt ligger forsterker på 11-13000Kr Streamer Ca 5-6000kr.

O
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
OP nævner Hegel som noget han har overvejet. Hvorfor ikke den glimrende Hegel H160 + Sonos streaming + kabler (billige) >> Good to go. KISS.
 

jan_rugs

Medlem
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
5
Antall liker
0
Takk for tipsene! Skal definitivt sjekke ut disse alternativene.. Litt usikker på hvor jeg går for å finne sjapper som selger slikt (med unntak av HiFi Klubben). Da jeg en gang "holdt på" med dette var det Lyric, Rolfs og NAT som var frekventert, men det skulle ikke forundre meg om jeg finner en tråd her inne som kan peke meg i retning nye jaktmarker. NAT eksisterer jo enda. Noen som har formening om komboen Bladelius Tyr og SF Venere?

Snublet for øvrig innom OHC i dag, bare for å få en påminnelse om hvorfor jeg styrte unna sjappa i gamle dager. Fikk i alle fall passet påskrevet, med mye reklame for OHC og ditto manglende dømmekraft hos undertegnede. Jeg ble tilbudt en Rotel RA 1592 før jeg holdt hardt på lommeboka og gikk ut - uten at det betyr at jeg ikke kan vurdere Rotel. (Fikk også litt ny kunnskap, slik som at 18kg receiver ikke klarer å spille inn et par SF Venere 2.5 og at Yamaha er best på båtmotorer, osv.).
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er helt urolig hva selgere lirer av seg. Til og med en glorifiserte klokkeradio kan i teorien spille inn enhver høyttaler, såframt den er istand til så spille noe som høres ut som normal lyd over dem. Om den mangler kontroll i bassen eller skriker i diskanten har ingen spesiell innflydelse, selv om det kanskje er mulig å spille inn høyttalere raskere med bestemte kvaliteter og spesielle innspillinger. Men innspilt blir en høyttaler før eller siden uansett hva du driver dem med. En slik uttalelse viser bare inkompetanse som gjør det umulig å ta personens meninger om noe som helst på alvor, både når det gjelder merker de selger og merker de ikke selger, Yamaha står åpenbart ikke i hyllene der.

Jeg synes en ung selger hos Hifi Klubben i Bergen viste en artig og litt sympatisk innstilling en gang for mange år siden. Da jeg spurte om hvordan en høyttaler i utstillingen (husker ikke hvilken lenger) var med rørforsterkere, så sa han ærlig at det kunne han ikke vite noe om fordi sjefen for hele konsernet var motstander av rørforsterkere, så han hadde ingen referanse å forholde seg til. Alt han hadde erfaring med var utstyr fra "klubben", så rør var som alkohol for en som vokser opp i en strengt muslimsk familie for ham, totalt ukjent landskap. Plusspoeng for ærlighet uten at jeg måtte flashe kompetanse, og plusspoeng for å føle seg litt ydmyk overfor kompetanse han ikke hadde. Jeg kjenner ikke sjefen for HFK Bergen på den tiden, men hvis den nøytrale holdningen var noe den unge selgeren hadde lært så kudos for opplæringen.
 
Sist redigert:

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Jeg ser du søker etter andre alternativ enn Hegel.

Men prøv den nye Hegel Röst. Da tror jeg ikke du trenger å søke etter andre alternativ. Den har strømsforsyningen til den større H360, men færre watt. Hvis du leste siste Fidelity, så ble den benyttet sammen med Magico S5 i en demo og den klarte jobben utmerket (i følge KV).
Da trenger du kun en en streamer i tillegg, som f.eks.Sonos eller Bluesound.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.468
Antall liker
31.824
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
En Primare I32 og en Bluesound Node2 så tror jeg du får dine SF til å synge greit;)
25k og du er klar til julemusikken!

gismo
 
Topp Bunn