Hva med Quad?

M

Mulelid

Gjest
Har surfet litt på nettet og sett litt på EBay og gode, gamle QUAD. Den siste utpost når det gjelder å lage ting fra gamle dager på en moderne måte, eller er det kun for de spesielle? ESL 63 behøver jeg ikke nevne, for det er jo et ikon i HiFi-verdenssammenheng i seg selv.... Spørsmålet er; Hvor bra er det andre fra QUAD? :)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Spørsmålet er; Hvor bra er det andre fra QUAD? :)
Utmerket :) Og så nydelig bygget. Ikke én ledning på tvers og i krøll. Alle er sirlig ført i rette linjer og 90 graders vinkler. Og så utfører de fortsatt service på alt de har bygget!
Mine gamle 33 og FM3 fra -78 gjør fortsatt en glimrende jobb. Men 303en måtte se seg fraspilt av SET1. Men så er det dette med rør og horn da ;)
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Vet ikke hvor bra men hørte noen Quad på midten av 80 tallet og ble mektig imponert!
Men mener å huske at bassen ikke var helt topp.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
En kamerat av meg har to stk. Quad 405 effektforsterkere, disse må være blandt de mest strømsterke 100watterne som er laget.
Og lyden i dem er helt fantastisk :D
Designet er jo også helt rått, dritkult med kjøleribber over hele fronten!

A
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Har surfet litt på nettet og sett litt på EBay og gode, gamle QUAD. Den siste utpost når det gjelder å lage ting fra gamle dager på en moderne måte, eller er det kun for de spesielle? ESL 63 behøver jeg ikke nevne, for det er jo et ikon i HiFi-verdenssammenheng i seg selv.... Spørsmålet er; Hvor bra er det andre fra QUAD? :)
Transistor-elektronikken til Quad var greie saker, men litt sært. Relativt spesielt design og konservative konstruksjoner. Effektforsterkerne var veldig stabile (606, 303, 404 osv) og driftssikre, men ikke veldig strømsterke og med litt tamt ("engelsk") lydbilde. Forforsterkerne var litt mer mystiske med noen pussige betjeningsfunksjoner og variabel kvalitet på knapper og brytere. Quad har alltid vært bra på tunere i den grad det er av interesse for noen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Den nye elektronikken frå Quad skal visstnok vere sterkt undervurdert/ignorert av fagpressa (og distributørar) Har ikkje fått høyre desse, men høyrde dei originale rørforsterkarane. Glimrande ting. Og høgtalarane er storarta etter mitt syn.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Den nye elektronikken frå Quad skal visstnok vere sterkt undervurdert/ignorert av fagpressa (og distributørar) Har ikkje fått høyre desse, men høyrde dei originale rørforsterkarane. Glimrande ting. Og høgtalarane er storarta etter mitt syn.
Iflg importøren Neby Hi-Fi Concept, er det bra saker, men det er vanskelig å finne forhandlere til såpass spesielle ting.
 
K

kbwh

Gjest
ESL-63 er den eneste elektrostaten jeg har likt. Til gjengjeld likte jeg den svært godt.
QUAD hadde noen svært fornuftige tonekontroller på 33(?) preampen mener jeg å huske.
 
M

Mulelid

Gjest
Det er helst tunere jeg er svak for innen HiFi og elektronikk generelt. Gi meg en GOD FM- eller AM-tuner og dere er kvitt meg noen timer. Å forske ut hva de er i stand til er min store lidenskap! :)
 
B

BjornE

Gjest
33/303 er sanseløst bra - på de rette høytalerene. Jeg bruker Tandberg Studio Monito. Her er det ingen engels tilbakeholdenhet - snarere skotsk stolthet!
 
Topp Bunn