Hva må en ny TV ha?

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.022
Antall liker
248
Sted
Tranby
Skal man se HD Bluray er HDR en av fordelen man bør få utnyttet.

Er det kun Panasonic av premium merkene som har både HDR10+ og Dolby Vision.

TCL og HiSense har også støtte for begge systemene.

Sony og LG har Dolby Vision.

Samsung har ikke Dolby Vision. Men har HDR10+. Er de da uaktuelle som TV valg for filmentusiasten.


Topp filmene fra Marvel har Dolby Vision.

Går man for en LED variant må man ha lokal dimming (FALD) og Mini LED gir ekstra nøyaktig tilpassing av lyset.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nå har ikke min nye G1 HDR10+, bare HDR10, men for en filmentusiast vil jeg si at DolbyVision er mer eller mindre et must. På noe sviktende grunnlag altså, siden jeg bare kan sammenligne med HDR10 og ikke vet hvor stor forskjell plussen utgjør. Forskjellen mellom HDR10 og DV er imidlertid stor og DV har vel også den største utbredelsen?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Er det noe poeng med 8K eller holder det lenge med 4K TV ? Jeg har en Samsung QE55Q90RATXXC 4K fra 2019 som begynner å bli gammel. Jeg kommer til å kjøpe ny 65" på black friday eller romjulssalget og det er da spørsmålet om 4K eller 8K dukker opp. Er det noen som har synspunkter på dette? Jeg er ikke interessert i OLED fordi jeg aldri demper lyset i stua for å se film eller TV verken på dagtid eller på kveldstid.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.176
Antall liker
2.122
8k har ingenting for seg i disse størrelsene. Dolby vision er derimot en klar fordel.
 
P

parafinoksen

Gjest
Helst plasmaskjerm :LOL:

Er fremdeles fornøyd, 15 år senere, men skulle gjerne hatt flere HDMI-innganger, større skjerm og innebygd Chromecast.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
8k har ingenting for seg i disse størrelsene. Dolby vision er derimot en klar fordel.
Hvorfor ikke 8K? Jeg ser i åpningsinnlegget at Marvel-filmene, som jeg for øvrig ikke ser; bruker dolby vision.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.176
Antall liker
2.122
Hvorfor ikke 8K? Jeg ser i åpningsinnlegget at Marvel-filmene, som jeg for øvrig ikke ser; bruker dolby vision.
Fordi øyet klarer ikke å se forskjell på den høyere oppløsningen i disse størrelsene. Selv 4K vs full HD vil man som regel ikke klare å se forskjell på, men 4K standarden gir andre forbedringer som vi detekterer. Høyere oppløsning alene er stort sett bare et markedsføringstriks siden øynene har en klar begrensning.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Fordi øyet klarer ikke å se forskjell på den høyere oppløsningen i disse størrelsene. Selv 4K vs full HD vil man som regel ikke klare å se forskjell på, men 4K standarden gir andre forbedringer som vi detekterer. Høyere oppløsning alene er stort sett bare et markedsføringstriks siden øynene har en klar begrensning.
Godt at noen får skrevet det svart på hvitt, har sagt dette i årevis til kompiser som mener man ser forskjell på full HD og 4k. Jeg har aldri sett forskjell. Har forøvrig en LG 75" 4K TV og 1080p prosjektor, der lerretet er på over 110" og jeg opplever det ikke kornete på noen måte. Hvor går grensa for når man ser forskjell? 150", mer?
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
652
Antall liker
677
Sted
Rogaland
For de som spiller Playstation 5 og xbox series x ? Kan jo støtte for 120hz og variable refreshrate være noe å huske på.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hvor går grensa for når man ser forskjell? 150", mer?
TV_Viewing_distance_guide-Web.jpeg


Personlig vil jeg ikke se på det som noe problem å gå enda nærmere. Men det er merkbar forskjell mellom 1080p og UHD på vanlig seeravstand. HDR/Dolby Vision er forøvrig mye viktigere.
 
M

MarkusH

Gjest
Vis vedlegget 814447

Personlig vil jeg ikke se på det som noe problem å gå enda nærmere. Men det er merkbar forskjell mellom 1080p og UHD på vanlig seeravstand. HDR/Dolby Vision er forøvrig mye viktigere.
Spørsmålet mitt var relatert til på hvilken størrelse man ser forskjell på 4k og full hd ....
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
På laveste avstand (innenfor anbefalt) skal det ikke være noe problem å se forskjell på 2160p (dette kalles UHD vanligvis) vs 1080p.

Edit:
4K = 4096 x 2160 (1.9:1)
UHD = 3840 x 2160 (1.78:1) <== alle som sier 4K mener egentlig dette når det gjelder TV.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.240
Antall liker
5.955
Avstandene over er vel ok for blandet bruk - tv-serier, sport & gaming osv - for film vil man ha det en del større. Om man vil ha litt "kino-følelse".
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kan egentlig aldri bli stort nok :)

Kun begrenset av penger og hva som er fysisk mulig.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.176
Antall liker
2.122
Hvor går grensa for når man ser forskjell? 150", mer?
Det varierer noe individuelt siden vi har ulikt syn. Men du skal sitte rimelig tett på for å utbytte av 4K. Med 8K så er vel minimum avstand til f.eks en 65" rundt 90 cm.

Tabellen under gir en grei pekepinn opp til 4K. Men som nevnt som kommer det andre forbedringer med 4K standarden og de har i høyeste grad betydning.

resolution_chart.png
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Samme her, på bluray og 4K disker som begge skal ha svært godt bilde (ifølge f.eks High Res Digest og denslags) er forskjellen ganske påtagelig.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.240
Antall liker
5.955
Dette med hdr - kun for 4k...

Så Magpie Murders på nrk.no for en stund siden - og tven gikk i hdr modus, ganske brukbart bilde.

Har ikke sjekket dette noe særlig - hlg kanskje?

Så med nrk appen på Apple 4k tv dingsen.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
HDR har jo i utgangspunktet ingenting med oppløsning å gjøre og man kan utmerket godt produsere innhold med HDR i f.eks 1080p (som finnes) eller 720p (som neppe finnes).
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.176
Antall liker
2.122
Med 4K standarden kommer det bl.a. bedre fargedybde, høyere oppdateringsfrekvens og HDR. Alle de er klare forbedringer og derfor ser man solid forskjell fra standard Blu-ray. Høyere oppløsning er derimot stort bare en fordel enten man har projektor med stort lerret eller gamer på kort avstand.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.784
Antall liker
913
HDR er like idiotisk som "SACD kompatibel" høyttaler som spiller til 40khz eller whatever. ingen vil se desse fargene, de fleste bildepanel kan ikke vise de heller.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.022
Antall liker
248
Sted
Tranby
Kjøpte en Sony 55 AJ80 Oled, har Dolby Vision. Bluray blir oppskalert så bra at man kan ikke se forskjell på en god BD og en UHD( som er fake UHD).
Har blitt lurt igjen, kjøpte noen UHD filmer, men det viste seg at bare Rocketman av de filmene jeg hadde kjøpt var Native 4 K. Nyeste Spiderman fra Marvel er oppskalert også.
Er fornøyd med Tv så langt, grumsete sendinger blir avslørt nådeløst. Den gamle toppmodell 46 Sony X4500" var mer tilgivende. Med bakgrunns rgb lys fra 2009 var overgangen i svartnivå ikke overveldende.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
HDR er like idiotisk som "SACD kompatibel" høyttaler som spiller til 40khz eller whatever. ingen vil se desse fargene, de fleste bildepanel kan ikke vise de heller.
Helt uenig, HDR10/HDRI10+ og Dolby Vision spesielt gir en mye mer realistisk opplevelse. Kunne aldri drømt om å kjøpe TV uten HDR støtte nå.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ingen videre grunn til å bry eller bekymre seg over hva ufo mener. Selvsagt er HDR mer eller mindre et must i dag. Og selges det egentlig TVer uten støtte for HDR?
 
P

parafinoksen

Gjest
Åssen er det med nye TV-er nå? Har de såpeopera-effekten påslått som standard?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Den var på i min da jeg fikk den i alle fall, på en moderat setting.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Helt enig og alle innstillinger ble selvsagt gjennomgått med lykt og lupe og nesten alle "bildeforbedrende" funksjoner slått av. Et og annet kan ha noe for seg, slik som moderat MPEG-smoothing hvis man ser på en del gammelt innhold, men det meste gjør jo bare bildet verre hvis innholdet i utgangspunktet er av god kvalitet.
 
Topp Bunn