hva lytter 10 åringer til 2011

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Tidlig i livet gikk det mye i cliff/shadows Tom jones elvis. I 69 da jeg var 10 var det hendrix zep who tull fleetwood ccr som det gikk i. Hva hører din 10 åring på?
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
sikkert like forskjellig som her inne, men naboens ca 10åring hører på ac/dc og metallica.
Hestehoder foran lady gaga og rihanna ihvertfall!!!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bare pass på å få dem på rett spor før de havner på listepop-galeien og danser etter Håkon Mosletts pipe. ;)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Gir mine litt veiledning (og det virker innimellom), men det viktigste er at de selv får høre på hva de vil. "Gamle gubber" skal ikke styre hva barna skal høre på. Det blir litt som om de som liker blip-pling-ping musikk her på HFS skulle frelse de som liker AC/DC. Hver sin smak. Litt råd og tips er alltid velkomne for oss alle, men snobberi / diktering av hva som skal være høyverdig musikk, er ingen tjent med. Folk ("10-åringene") må få lov og utforske selv.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Selvsagt, men "alle" er vel enige om at ekte musikkhåndverk er bedre enn masseprodusert listefyll av (vél...) unge, pene mennesker hjulpet av autotune som "synger" døgnfluehits som er glemt om 14 dager likevel.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Når trådstarter var 10 år, så var det nok de som mente hans musikksmak den gang ikke var "ekte musikkhåndverk ", men "masseprodusert listefyll". Hver generasjon har ulikt innhold, men de samme argumentene går igjen hvert 25. år... ;)

Døgnfluer, blant evergreens er bra, så kan man nyte de det "døgnet". Ser egentlig ikke problemet med at "10-åringer" spiller en sang ihjel 1-2 uker for så å "move on". De finner sin stil når de har doblet / triplet alderen allikevel. Som så mange andre her inne.

<spøk>
Noen spiller vel ennå Pink Floyd, Rolling Stones og Beatles for 1253. gang. Hver sin lyst. :) Tror jeg hadde gått lei etter 318 gjennomspillinger...
</spøk>
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Loevhagen skrev:
Når trådstarter var 10 år, så var det nok de som mente hans musikksmak den gang ikke var "ekte musikkhåndverk ", men "masseprodusert listefyll". Hver generasjon har ulikt innhold, men de samme argumentene går igjen hvert 25. år... ;)
Jeg tror egentlig ikke det. Det var nok mye dritt på listene på sekstitallet også, men det er Zeppelin osv. vi husker. ;) På samme måte er det ikke listefyllet fra 70, 80 og 90-tallet som står seg og blir husket i dag, men den gode musikken.

...Og med god musikkmener jeg ikke "den som jeg liker".

Om 20 år er det ikke Gabrielle eller Rihanna vi kommer til å huske fra dette tiåret heller.

...Tror jeg .
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Enig i det, men jeg skjønner ikke hvorfor 10-åringene ikke kan få høre på Gabrielle eller Rihanna i dag, sammen med øvrig "høykvalitetsmusikk".

Hva vil du nevne som gode eksempler (5 album) som en 10-åring bør få tips om?

Så skal jeg ta de med til familierådet. :)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Jeg tror generelt at det er viktigere for 10-åringene å få presentert den musikk de liker på en måte som er bedre enn et Coop-anlegg til 295,- Gleden av musikk øker når lyden er god. Selv så har mine unger innimellom satt seg ned med hodetelefoner, der jeg spiller musikken de liker og noe jeg synes de bør kjenne til. Allerede nå skjønner de at presentasjonen / kvaliteten har en del å si for musikkgleden.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.626
Antall liker
21.404
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bach/Anything.  ;D

Var et oppslag i aftenposten om at det nå er 20 år siden Nirvanas Nevermind kom ut. Ettersom jeg var ferdig med studentlivet var jeg lite mottakelig da den kom, husker jeg. Lithium var kul, riktignok.
Min niåring (som har tilgang til alt vi har via sin egen Squeezebox Radio) synes Idol er kjekt. Og han liker Knutsen og Ludvigsen. Men han er ikke tween ennå, så det kan jo være at han finner sitt om et års tid. Mitt var Ellington...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Min tiåring ble elleve i april, men hører fortsatt på det samme. Det som det går mest i er System Of A Down, The Beatles (i stereo), Green Day og litt Elvis. På mp3-spilleren ligger det fortsatt noe igjen etter meg, og noe av det han ytret misnøye med, men på en måte som tilsier at han liker noe av det. Det jeg vet han ikke liker er soulen min, så det må altså sannsynligvis dreie seg om Sham 69 (That's Life) og Del Fuegos. Må ikke glemme Michael Jackson. Muligens en av mine egne produksjoner som også ligger der inne (en form for prog/powerpop). Kunne vært verre, men jeg har så mange plater av SOAD at jeg kan bli litt sprø når piratene styrer musikken i stuen.

Tror at han fortsatt liker Knutsen & Ludvigsen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Loevhagen skrev:
Enig i det, men jeg skjønner ikke hvorfor 10-åringene ikke kan få høre på Gabrielle eller Rihanna i dag, sammen med øvrig "høykvalitetsmusikk".

Hva vil du nevne som gode eksempler (5 album) som en 10-åring bør få tips om?

Så skal jeg ta de med til familierådet. :)
Det var ikke det jeg mente. Jeg brukte bare to navn fra VG-lista som eksempler på at det jeg snakket om ikke bare kom av at musikken jeg liker har blitt gammel.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Dazed skrev:
Bare pass på å få dem på rett spor før de havner på listepop-galeien og danser etter Håkon Mosletts pipe. ;)
Word!

Hva er det egentlig som feiler folka i P3?
Det er 20 låter som går på rundgang hele uka :-\
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.603
Antall liker
58.084
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ta 10 åringene m på konserter og for dem opp på rock.

Det verste som skjer er at RAPEN tar dem, så vær nå ikke så bevisstløs å la det hende!
 

Vedlegg

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
bluesbreaker skrev:
Ta 10 åringene m på konserter og for dem opp på rock.

Det verste som skjer er at RAPEN tar dem, så vær nå ikke så bevisstløs å la det hende!
Fikk meg til og tenke på herren i midten på bildet (DonMartin) :D
Er redd hip-hop kulturen har tatt dem for lenge siden.
 

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.453
Antall liker
3.252
Torget vurderinger
1
Eldste datter 16år er gone. Det skjønte jeg på et tidlig tidspunkt. Hun danser aktivt og er flasket opp på hopp-hipp og sånn nymotens greier.

Men min sønn på 6år har jeg kontroll på. Han liker rask rock. Jeg gir han passelige doser av lettfordøyelig Purple, AC/DC og Ramones. Har også lært han å like Primavera. Han kan teksten på Jompa spiller tuba på Cuba. Ler så han hikster. Dette skal nok gå bra. Spør meg igjen om 4 år.



(Gunnar "GT" Thunder, 4år)
 

Vedlegg

  • 91.6 KB Visninger: 333

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.971
Antall liker
11.800
Sted
Hus
Viktig å spille god musikk hjemme for våre håpefulle, og håpe at ikke RAP og HIPHOPhelevete sluker de. :(
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
decibelius skrev:
bluesbreaker skrev:
Ta 10 åringene m på konserter og for dem opp på rock.

Det verste som skjer er at RAPEN tar dem, så vær nå ikke så bevisstløs å la det hende!
Fikk meg til og tenke på herren i midten på bildet (DonMartin) :D
Er redd hip-hop kulturen har tatt dem for lenge siden.
:) Har en fireåring som allerede er "tatt" av ræppen, men jeg velger å ikke kjempe imot – det finnes jo endel fett her også... har funnet frem det jeg allerede hadde av BEASTIE BOYS, og supplert med et utvalg av N.W.A., RUN D.M.C., WU-TANG CLAN og PUBLIC ENEMY... Tror det skal gå bra – ser at han har pønken i blodet, og senest igår kveld var det vill oppvisning i stuen – bar overkropp og garasjerocken til THE CYNICS på full guffe.


Tiåringen er forøvrig stor fan av THE RESIDENTS, og både han og lillebroren elsker DEVO.

PS. All respekt til KNUTSEN & LUDVIGSEN!
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Nå må dere ikke bli helt Pondus og Jokke her med at eneste som duger er AC/DC og Kiss og at rap/hiphop suger småstein.
PÅ min 10 årings spilleliste ligger det ting som Axel F med Faltermeyer,Erik og Kriss med Ølbriller, masse med Pitbull og til og med noe Jay-Z/Linkin Park.
Han får like det han liker, så får jeg(40åringen) heller spille old school hiphop og gangstarap.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
baluba skrev:
Min tiåring ble elleve i april, men hører fortsatt på det samme. Det som det går mest i er System Of A Down, The Beatles (i stereo), Green Day og litt Elvis. På mp3-spilleren ligger det fortsatt noe igjen etter meg, og noe av det han ytret misnøye med, men på en måte som tilsier at han liker noe av det. Det jeg vet han ikke liker er soulen min, så det må altså sannsynligvis dreie seg om Sham 69 (That's Life) og Del Fuegos. Må ikke glemme Michael Jackson. Muligens en av mine egne produksjoner som også ligger der inne (en form for prog/powerpop). Kunne vært verre, men jeg har så mange plater av SOAD at jeg kan bli litt sprø når piratene styrer musikken i stuen.

Tror at han fortsatt liker Knutsen & Ludvigsen.

Min eldste er 4... Mye Gråtass for tida. ;) System of a down er gøy det, skjønner at en tiåring kan få rockefot.
 

Creed

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2009
Innlegg
281
Antall liker
151
Jeg er sikker på at det å spille veldig variert er måten å få unge mennesker på rett spor. For da føler de for den musikken som beveger hjertet. Ingen fordommer, selvom jeg har mange av de.


Mvh
Per Harald
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.626
Antall liker
21.404
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I forgårs Pretenders/Middle of the Road. NRK hadde plukket opp at låta er blitt 30 (!) år og vi kjørte bil med brukandes anlegg.

Dagens 10-åringer skjønner konseptet tøft de også. Jeg er ikke bekymret, nei.  :)
 
Topp Bunn