Hva kan jeg forvente meg av disse ? 2x Beethovens 9 symfonier

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Etter å ha tatt 7 timer Nibelung på styrten i går kveld/tidlig natt våknet jeg med noen tanker i dag.
Først og fremst at jeg må ha en pause før jeg fortsetter på Ringen. Min sjel er såpass jomfruelig når det kommer til hva det nå enn er Wagner er, demonisk forførende er et uttrykk som danser fornøyd på tungen, så den må få noe tid til å hente seg inn igjen.

Dernest at denne pausen må fylles med noe. Jeg lot regn være regn og gikk ned til Ringstrøms for å se etter Subutex/Metadon i vinylform.

Resultatet ble denne



Samt en versjon med Karajan og Berliner Philarmoniker på Deutsche Gramophon som jeg ikke finner bildet av på world wild web sånn i farten.

Har noen hørt disse ?
Hva kan jeg forvente meg ? Noe spesielt jeg skal lytte etter ?
+ Vil jeg høre stor forskjell på de ?
All info mottas med takk ! Jeg er som sagt som en tander(men villig,) jomfru å regne når det kommer til klassisk.

Forøvrig begynner jeg å lure på om cdplaten kan ha noe for seg når det kommer til klassisk, all den tid jeg vil slippe avbrudd og bytting av lp'er.

ps. Jeg fylles av en nærmest barnlig glede av at det kan være nesten musestille for så plutselig å knalle til med et voldsomt volum ;D
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvis den Klemperer-boksen er et tilfeldig valg har du hatt mer flaks enn det som normalt er tillatt!
Dette er creme de la creme, Klemperer/Philharmonia ranger øverst på listene hos mange blant alle komplette Beethoven-sett.
Klemperer er seriøs, heller litt mot det tunge og mørke, men uendelig vakkert og helstøpt.
Faktisk noe av det ypperste i plateinnspillingenes historie, vil jeg hevde.
Bare sett deg ned og nyt!
Karajan tar du etterpå.

Advarsel: Dette er IKKE pausefyll, heller ikke for Wagner!
PS: kan jeg få anbefale symfoniene nr. 4, 7 og 8 ?
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Noe særlig mer tilfeldig kunne det ikke blitt. Jeg spurte hos Ringstrøms om han hadde noen tanker rundt hvilken jeg burde velge, noe han ikke hadde men sa at jeg skulle få de samlet for en god pris, og siden det ikke var dyrt i utgangspunktet smilte jeg og takket ja.
De er ut i fra slik jeg kan bedømme i meget bra stand begge to, Karajan har litt 'shelfwear' men vinylen er gulle god og Klempererboksen ser bortimot ubrukt ut, det samme med vinylen.

Klempererboksen har også med et artig hefte med forord fra Klemperer og en Ernest Newman.

Novise som jeg er begynte jeg på side 1 på plate 1 og tenkte å spille meg gjennom de 9 platene i en 'sitting.'
Jeg burde heller hoppe rett på 4, 7 og 8 ?

Hehe, jeg er på side 4 nå og det begynner å gå opp for meg at dette ikke er den pausen jeg hadde sett for meg.
Men steike ta så bra det er. Karajan skal virkelig levere om han skal overgå det her. Jeg har jobbet meg opp til Led Zeppelin aktige nivåer på volumkontrollen og sliter til tider litt med å sitte stille.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Roberten skrev:
Noe særlig mer tilfeldig kunne det ikke blitt. Jeg spurte hos Ringstrøms om han hadde noen tanker rundt hvilken jeg burde velge, noe han ikke hadde men sa at jeg skulle få de samlet for en god pris, og siden det ikke var dyrt i utgangspunktet smilte jeg og takket ja.
De er ut i fra slik jeg kan bedømme i meget bra stand begge to, Karajan har litt 'shelfwear' men vinylen er gulle god og Klempererboksen ser bortimot ubrukt ut, det samme med vinylen.
Mer enn heldig, er du!
......... begynte jeg på side 1 på plate 1 og tenkte å spille meg gjennom de 9 platene i en 'sitting.'
Jeg burde heller hoppe rett på 4, 7 og 8 ?.............
Kjør på, Maraton-mann!
Anbefaling av 4, 7 og 8 er basert på at de fortjener oppmerksomhet likt med nr. 3 (Eroica) ,5 (Skjebne-symfonien) ,6 (Pastorale) og 9 (Ode an die Freude) som er kjente fra før. Legger til nr 2 også, den er stor. Noe av det store med Beethoven-symfoniene er at de er like gode alle sammen. Kanskje med unntak av nummer 1, som er litt mindre interessant.

Forresten hadde jeg stor glede og nytte av innspill om disse symfoniene for et år siden i denne tråden
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26404.0
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Takk for glimrende link Jøgga !
God lesning :)

Jeg merker godt at jeg ikke er dreven på klassisk, jeg har vansker med å ha det som bakgrunnsmusikk til trivielle men viktige gjøremål slikt som inntak av føde. Gulvvask akkompagnert av Beethoven derimot er en sann fryd.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Roberten skrev:
Forøvrig begynner jeg å lure på om cdplaten kan ha noe for seg når det kommer til klassisk, all den tid jeg vil slippe avbrudd og bytting av lp'er.
At utvalget og kvaliteten er bra og prisene lave er også gode argumenter for CDene. Å handle klassisk er rett og slett morsomt, sjelden jeg får mer glede for pengene.

Hvilken Karajan-årgang har du fått tak i? 1963 er den som bejubles av de som kan slikt. Mildt sagt gode slumptreff uansett.

(Å spise til Beethoven kan bli heftig, men finnes det annen måte å innta frokost enn med Bach-kantater?)
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Wright skrev:
At utvalget og kvaliteten er bra og prisene lave er også gode argumenter for CDene. Å handle klassisk er rett og slett morsomt, sjelden jeg får mer glede for pengene.
Det er absolutt et godt argument, og i særdeleshet for meg som er rykende fersk når det gjelder klassisk og ikke ville visst hva en Bach kantate var om den bet meg i øret.
Jeg tror i det minste at det vil være strategisk å skaffe seg oversikt ved hjelp av CD, så kan jeg heller gå for bestemte verk på LP når jeg har fått noen preferanser.

Det står ikke noe sted hvilket år Karajan innspillingene er gjort. Av det jeg har klart å spekulere meg frem er det jeg har boks 1 av 12 over komplett Beethoven som ble gitt ut i 69/70, men når opptakene fant sted opplyses ikke noe sted.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.292
Sted
Trondheim
Så boks 1 av komplettutgaven som ble lagd til jubileet i 1970. Tror DGs andre innspilling av Beethovensymfoniene med Karajan er fra 1972, så det er høyst sannsynlig at det er 1963-utgaven du har fått. I så fall et godt kjøp.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Det tror jeg skal stemme ganske så bra. På plakaten og "flyeren," i boksen ser det ut til at nr.1 ble utgitt høsten '69 og at boks 12 var planlagt å komme ut høsten '70.

Betyr det at dersom jeg kommer over andre bokser i serien er disse trygge kjøp ?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.292
Sted
Trondheim
Rimelig trygt vil jeg tro. Kvartettene med Amadeus og Hagen, klaversonatene med Kempff osv...
BTW: Det er 1963-utgaven av symfoniene du har fått. Den er ansett for å være den beste av de 3 Karajan har gjort.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Gode ting. Så langt er det sannsynligvis perler for svin siden Klempererversjonen er den eneste andre jeg har hørt av dette, men det er jo fint å vite at jeg ikke kjøpte katta i sekken.

EDIT:tusen takk for info otare !
 
Topp Bunn