Hva/Hvordan måler jeg og hva ser jeg egentlig, måling for amatører i praksis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Jeg har hatt en tråd om å finne bassrør og er nå i ferd med å måle litt. Jeg måler i REW med en UMIK-1 fra miniDSP.

    Kassen er bunnen til Kudos Titan T88. Elementene er Seas CD22RN4X x 2 med innerelement i motfase.
    tverr.png
    DSC_4202.JPG


    Jeg har nå prøvd med meg 75 mm rør i ulik lengde, men uansett hvor langt rør får jeg nesten identisk måling. Jeg har nå målt uten rør (rett ut av åpningen) og lukket. Hvorfor endrer resultatet seg så lite når jeg endrer rørlengden. har prøvd med rør på 28 - 45 og 52 cm så det bør gi utslag, ihvertfall jf. med min kalkulator.

    På bildet er BLÅ lukket, RØD er uten rør og de under med forskjellig rørlengde.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Har du målt fra normal lytteposisjon?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Skal du måle lave frekvenser skikkelig må du enten måle utendørs eller ha et ekkofritt rom. Alternativt måle både element og port i nærfelt, og så spleise de to målingene.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skal du måle lave frekvenser skikkelig må du enten måle utendørs eller ha et ekkofritt rom. Alternativt måle både element og port i nærfelt, og så spleise de to målingene.
    Ok, men det burde vel være mulig å få en viss idè om frekvensrespons ved ulike rør innendørs også?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tja, i nærfelt kanskje. Men det blir vanskeligere å måle siden porten og elementene sitter påpass langt fra hverandre.

    En ting du kan prøve er en ground-plane måling, dvs du legger mikken på gulvet og plasserer høyttaleren en halvmeter omtrent foran mikken.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    De forskelige muligheder står rimeligt fornuftigt beskrevet her , en ground-plane måling er nok hver at prøve , læg eventuelt højtaleren på siden.
    Nærfelt er nok det som giver det mest stabile/rigtige resultat, men kompliceres af at der er port-output som skal medregnes , et port-output som er et pænt stykke fra membranens output.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skal du måle lave frekvenser skikkelig må du enten måle utendørs eller ha et ekkofritt rom. Alternativt måle både element og port i nærfelt, og så spleise de to målingene.
    Hepp, da har man slept basskasse og portabel målerigg ut på terrassen. Tar gjerne mot korreksjon på plassering av mikrofon og kasse. Akkurat her er jeg uerfaren, noe som nok sier seg selv mtp spørsmålene og gjennnomføring.

    IMG_0363.JPG



    2.jpg


    Dette med 50 cm rør som etter mine lekmannssimuleringer skal gi ca 34,5 hz tuning.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje mikrofonen enda nærmere? Pluss noen målinger bak, eller nærmere port enn element? Vet ikke, bare spør.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kanskje mikrofonen enda nærmere? Pluss noen målinger bak, eller nærmere port enn element? Vet ikke, bare spør.
    Ja, jeg håpte denne berømte målemafiaen som visstnok frekventerer her kunne komme på banen. :) Regner med flere enn meg synes det er littegrann interessant...
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje mikrofonen enda nærmere? Pluss noen målinger bak, eller nærmere port enn element? Vet ikke, bare spør.
    Ja, jeg håpte denne berømte målemafiaen som visstnok frekventerer her kunne komme på banen. :) Regner med flere enn meg synes det er littegrann interessant...

    Tenkte akkurat det samme, maaange her med kunnskap om dette. Har de tatt fellesferie i august ;)?
    Dette oppsettet er meget spennende, nesten misunnelig! Regner med du får 90% av 150000 kroners ht for 25-30k? I utgangspunktet er sikkert delefilteret komplisert, men du skal jo kjøre aktivt, så burde være mulig å ratte seg inn.

    Edit: Min amatørmessige tilnærming ville vært slik: Måle så nær port som mulig for å se om portfrekvensen avslører seg. Men er det ikke "bare" å måle med hele systemet i sweetspot? Da får du med rom-respons, men det skal du jo til syvende og sist ha. Ser du at du har peak et sted, så justerer du porten. Har du dipper, justerer du plasseringen. Til slutt finpusser du med EQ.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Kanskje mikrofonen enda nærmere? Pluss noen målinger bak, eller nærmere port enn element? Vet ikke, bare spør.
    Ja, jeg håpte denne berømte målemafiaen som visstnok frekventerer her kunne komme på banen. :) Regner med flere enn meg synes det er littegrann interessant...

    Tenkte akkurat det samme, maaange her med kunnskap om dette. Har de tatt fellesferie i august ;)?
    Dette oppsettet er meget spennende, nesten misunnelig! Regner med du får 90% av 150000 kroners ht for 25-30k? I utgangspunktet er sikkert delefilteret komplisert, men du skal jo kjøre aktivt, så burde være mulig å ratte seg inn.
    Vi får se. Ingrediensene bør være gode, det er nok kokken det kommer an på. ;)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Skal du måle lave frekvenser skikkelig må du enten måle utendørs eller ha et ekkofritt rom. Alternativt måle både element og port i nærfelt, og så spleise de to målingene.
    Hepp, da har man slept basskasse og portabel målerigg ut på terrassen. Tar gjerne mot korreksjon på plassering av mikrofon og kasse. Akkurat her er jeg uerfaren, noe som nok sier seg selv mtp spørsmålene og gjennnomføring.

    Vis vedlegget 333028


    Vis vedlegget 333029

    Dette med 50 cm rør som etter mine lekmannssimuleringer skal gi ca 34,5 hz tuning.
    Oppsettet du bruker vil en god del reflekterende lyd. Både høyttaler og mikrofon bør no opp på stativ.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Nærfelts måling ute. både av element og port. burde vel gi svar på hvor element og port faller av.
    å summere de to målingene er vel litt værre.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skal du måle lave frekvenser skikkelig må du enten måle utendørs eller ha et ekkofritt rom. Alternativt måle både element og port i nærfelt, og så spleise de to målingene.
    Hepp, da har man slept basskasse og portabel målerigg ut på terrassen. Tar gjerne mot korreksjon på plassering av mikrofon og kasse. Akkurat her er jeg uerfaren, noe som nok sier seg selv mtp spørsmålene og gjennnomføring.

    Vis vedlegget 333028


    Vis vedlegget 333029

    Dette med 50 cm rør som etter mine lekmannssimuleringer skal gi ca 34,5 hz tuning.
    Oppsettet du bruker vil en god del reflekterende lyd. Både høyttaler og mikrofon bør no opp på stativ.
    Ok. Stativ har jeg. Hvor høyt? (Så høyt som mulig kanskje?) Er 1 meter nok?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nærfelts måling ute. både av element og port. burde vel gi svar på hvor element og port faller av.
    å summere de to målingene er vel litt værre.
    Du tenker mic ca 5 cm fra element og sveipe, så 5 cm fra port og sveipe og vise begge i samme diagram?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Nærfelts måling ute. både av element og port. burde vel gi svar på hvor element og port faller av.
    å summere de to målingene er vel litt værre.
    Du tenker mic ca 5 cm fra element og sveipe, så 5 cm fra port og sveipe og vise begge i samme diagram?
    Trur kanskje 5cm er litt nærme. Er litt usikker på om du får en riktig måling da. Siden du måler i bass område. Men jeg ser for meg mic 50 cm fra element.
    og tilsvarende fra port. Er veldig enig i at Målegutta hiver seg inn på banen. Det hadde vært fint med flere meninger og noen med erfaring.
    Slik at tråden blir lærerik :)
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke mellomrommet mellom øvre og nedre kasse, en del av tuningsfrekvensen ?. Kudos bruker jo dette på alle sine høytalere. Og kudos c20 super bruker vist en akustisk ventil i selve røret.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er ikke mellomrommet mellom øvre og nedre kasse, en del av tuningsfrekvensen ?. Kudos bruker jo dette på alle sine høytalere. Og kudos c20 super bruker vist en akustisk ventil i selve røret.
    Joda, men nå er ikke målet å kopiere Kudos T88. Målet er å få disse til å spille musikk. Og nå først få bassen til å sitte.

    Utendørs målinger som skissert over kommer i morgen formiddag, tror ikke det er innafor å stå ute kl 2130 og kjøre bassveip.
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Hei mente om toppen burde stå på under måling. inntresangt å vite hvor stor innvirkning mellomrommet har, holder selv på med noen c20.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hei mente om toppen burde stå på under måling. inntresangt å vite hvor stor innvirkning mellomrommet har, holder selv på med noen c20.
    Det er forsåvidt ikke verre enn å legge ei plate over?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Livet er herlig dere. Ferie, 08:58. Sitter i stolen på terrassen med skjøteledningen kveilet rundt foten og måler høyttalere. De gale har det riktig godt.

    Da har man målt 50 cm foran og 50 cm over port. Grønn er foran element. Ingen glatting.
    3.jpg


    Hvis jeg kjører sinustoner kan jeg høre respons med ørene ned til ca 24 hz.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Interessante målinger cyber.

    Kan noen fortelle meg hvorfor ikke man skal tune røret i lytteposisjon når den skal brukes i det rommet?

    PS: hvis du skal ha tilnærmet ekkofri måling skal vel kassa ideelt sett ikke stå på bakken? Sett den på en stol eller noe.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Interessante målinger cyber.

    Kan noen fortelle meg hvorfor ikke man skal tune røret i lytteposisjon når den skal brukes i det rommet?

    PS: hvis du skal ha tilnærmet ekkofri måling skal vel kassa ideelt sett ikke stå på bakken? Sett den på en stol eller noe.
    Står på krakk. Kan ikke få til ekkofritt, men den har nå ihvertfall et stykke ned til plattingen. Er ganske tung denne lille klumpen så jeg kommer ikke til å leie inn kran for de siste finjusteringene.

    Kommenter gjerne målingene dere som har peil. Røret er så langt som deg gå i kassen. Jeg måtte vinkle de mot et av hjørnene for å få luft inn. :)
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ved den typiske 1 meter over bakken type måling så kan man få det ekkofritt ned til ca 4-500 Hz.

    Jeg gjentar igjen poenget med ground-plane måling: å UNNGÅ refleksjon fra bakken/gulvet.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ved den typiske 1 meter over bakken type måling så kan man få det ekkofritt ned til ca 4-500 Hz.

    Jeg gjentar igjen poenget med ground-plane måling: å UNNGÅ refleksjon fra bakken/gulvet.
    Jeg forstår det, men fikk jo råd om å måle ute og opp fra bakken. Her er det jo interessant å måle opp til ca 200 hz, men det er port-tuningen som er saken nå.

    Kom gjerne med en god måte å gjøre dette på, Syncrolux. (Inne/Ute/Avstand/+++)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du kan måle opp fra bakken, men skal du få det ekkofritt ned til 20 Hz må du mange mange meter opp.

    Den enkleste måten er ground-plane måling, der mikken ligger så nær bakken som overhodet mulig for nettopp å eliminere refleksjonen fra bakken. "Bakken" i dette tilfellet bør være så fast som mulig. Terrassegulv holder ikke. Grus går bra, betong eller asfalt er det beste.

    Litt mer info:
    http://www.mh-audio.nl/Groundplane.asp
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Du kan måle opp fra bakken, men skal du få det ekkofritt ned til 20 Hz må du mange mange meter opp.

    Den enkleste måten er ground-plane måling, der mikken ligger så nær bakken som overhodet mulig for nettopp å eliminere refleksjonen fra bakken. "Bakken" i dette tilfellet bør være så fast som mulig. Terrassegulv holder ikke. Grus går bra, betong eller asfalt er det beste.

    Litt mer info:
    mh-audio.nl - Groundplane Measurement
    Ok. 10 meter til nærmeste flate kan bli tricky, men skal gjøre så godt som mulig.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis du bare skal måle i bassen så kan du gå ganske nær høyttaleren med mikken, f.eks 0,5 meter. Da er det litt mindre kritisk om det er reflekterende flater noen meter unna.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Interessante målinger cyber.

    Kan noen fortelle meg hvorfor ikke man skal tune røret i lytteposisjon når den skal brukes i det rommet?

    PS: hvis du skal ha tilnærmet ekkofri måling skal vel kassa ideelt sett ikke stå på bakken? Sett den på en stol eller noe.
    Står på krakk. Kan ikke få til ekkofritt, men den har nå ihvertfall et stykke ned til plattingen. Er ganske tung denne lille klumpen så jeg kommer ikke til å leie inn kran for de siste finjusteringene.

    Kommenter gjerne målingene dere som har peil. Røret er så langt som deg gå i kassen. Jeg måtte vinkle de mot et av hjørnene for å få luft inn. :)
    He he, synes det er litt feigt å ikke leie inn kran. :D
    Beklager kommentar om å løfte kassa opp, lam i bakhodet i gjerningsøyeblikket.

    Synes ellers rørene dine gir lite utslag. Skulle gjerne sett en måling av lukket vs refleks i lytteposisjon når du kommer så langt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    4.jpg


    Målt på brostein, 0,5 m, lett tilt fremover som i linken du la ved. Ingen glatting.

    Bilde av målingen, i tilfellet jeg gjør noe veldig dumt her.
    IMG_0371.JPG
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Se der ja! :)

    Legg gjerne høyttaleren på siden også, så får du målt mer av port-output'et. Kombiner gjerne med nærfeltsmålinger av både port og element.
    Tilt forover er ikke nødvendig når du måler bare lave frekvenser.

    Og muligens du skulle flytte høyttaleren og mik litt lengre unna det terassegulvet.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Interessante målinger cyber.

    Kan noen fortelle meg hvorfor ikke man skal tune røret i lytteposisjon når den skal brukes i det rommet?

    PS: hvis du skal ha tilnærmet ekkofri måling skal vel kassa ideelt sett ikke stå på bakken? Sett den på en stol eller noe.
    Står på krakk. Kan ikke få til ekkofritt, men den har nå ihvertfall et stykke ned til plattingen. Er ganske tung denne lille klumpen så jeg kommer ikke til å leie inn kran for de siste finjusteringene.

    Kommenter gjerne målingene dere som har peil. Røret er så langt som deg gå i kassen. Jeg måtte vinkle de mot et av hjørnene for å få luft inn. :)
    He he, synes det er litt feigt å ikke leie inn kran. :D
    Beklager kommentar om å løfte kassa opp, lam i bakhodet i gjerningsøyeblikket.

    Synes ellers rørene dine gir lite utslag. Skulle gjerne sett en måling av lukket vs refleks i lytteposisjon når du kommer så langt.
    No sweat. Skal fikse det etterpå. Jeg stusser også på hvorfor rørene ikke gir mer uttelling. Slik det er nå går røret helt ned og frem i hjørnet under elementet. Ca 50 cm. Får et teleskoprør i tynnere utgave i morgen. Da blir det kjappere å prøve ulike tuninger og se.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Må gjerne utendørs ground-plane med både åpen og lukket port, så ser du fort om porten virker eller ikke.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    6.jpg

    Rød er groundplane åpen port. Den blå som fyllekjører etter den røde er lukket.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg ser ikke noe bilde i det siste innlegget ditt. Men ut fra målingen i innlegg #37 ser det ut som porten er tunet til ca 40 Hz, men output fra porten ser litt svakt ut. Har du mye demping inni kassa?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    7.jpg

    Lukket og refleks fra lytteposisjon. Blå er lukket. 1/12 glatting.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn