Hva/Hvordan måler jeg og hva ser jeg egentlig, måling for amatører i praksis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Jeg ser ikke noe bilde i det siste innlegget ditt. Men ut fra målingen i innlegg #37 ser det ut som porten er tunet til ca 40 Hz, men output fra porten ser litt svakt ut. Har du mye demping inni kassa?
    Mye og mye. Har dempet en sidevegge og bunn og delen under den lukkede delen. Bør det fjernes?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Bare lurte, siden porten din bidrar ganske lite til output, og den ser ikke ut til å ha spesielt høyt Q. En måling uten dempemateriale kan være lurt å se på....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Bare lurte, siden porten din bidrar ganske lite til output, og den ser ikke ut til å ha spesielt høyt Q. En måling uten dempemateriale kan være lurt å se på....
    Her har du med og uten demping, den nederste er uten demping lukket. Rød er åpen uten demping. Målt inne i lyttepos.

    Har nå kun en liten watt-dott i det lukkede kammeret mellom driverne. Er det dumt?

    8.jpg
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.769
    Antall liker
    2.322
    Sted
    Portugal
    Så du vil ikke forsøke målemetoden fra post 18?
    Den er enkel og virker.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det ser ikke ut som demping av selve bassreflekskassa har så mye negativ effekt nei. Men hvorfor har du dempet mellom driverne? I en isobarik løsning skal det vanligvis ikke dempes der. Tror jeg.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det er vil også lidt af et special tilfælde , og er vil en blanding af refleks og lukket kabinet på en eller anden måde.
    Men som oen siger så kan en måling af impedansen sikkert fortælle en hel del om selve afstemningen og dens natur.

    Ps. Man skal iøvrigt være opmærksom på isobarik princippet smadre enhederne før eller siden.
    Men princippet er fristende da det yder samme performers med ca. halvt så stort kabinet, og subjektivt en mere præcis gengivelse
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Vel, da har jeg snakket med folk hos Seas og vi prøver igjen. Seas anbefalte at kassen gikk til ca 100 hz 2 orden.

    På bildet under har jeg prøvd følgende.

    70 mm rør på 51 cm
    5 cm rør på 30 cm
    5.8 cm rør på 51 og 39 cm.

    Det virker som rørene har lite å si?

    Dypest respons var faktisk 5.8 cm på ca 39 cm.

    13.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det som jeg ikke rigtig forstår , er hvad forventer du , og hvor vil du hen, hvordan skal resultatet være.
    Basreflex afstemningen gør to ting, ved resonanes stopper membranen sin bevægelse og porten overtager og afleverer det output membranen ellers ville have gjort, på den måde kan man teoretisk opnår lave THD ved en sinus måling.

    Derudover kan man "forme" frekvensgangens afrulning (det såkaldte Q) , bedst impuls opnås når afrulningen ligner et lukket kabinet, det vil sige når man ikke prøver at trække ekstra bas ud af reflex systemmet.

    Man kan også satse på en tunings-frekvens som giver et lavt -3db punkt (trække maksimal bas ud af den valgte kabinet størrelse), typisk vil prisen være en dårligere impuls gengivelse

    Formen på kurven og hvordan den ruller af vil være afhængig hvilken system resonans der vælges , der hvor portens luft og kabinets luft vil resonerer , som når der pustes hen over en flaskemunding , ved den frekvens kommer luften i porten til virker som en prop/ membran som varer frem og tilbage og laver et output, som sagt på stort samme måde som når man puster hen over en flaske munding.

    Over system resonans virker systemet stort set som et lukket kabinet, under system resonans er der er der bare et hul i kassen hurtig afrulning ca 24 db pr oktav, og ikke megen støtte til membranen.

    Det er stort set også det din kurve viser men jeg vil sige ,jeg er ikke ekspert i reflex , så jeg kan ikke sige hvor meget om hvor meget længden af rørene har at sige, det er jo hele tiden kombinationen/et samspil imellem kabinettets volumen og rørets som bestemmer hvor system resonansen kommer til at ligge.
    Men det ser jo ud til at rørene skal ændres en hel del før det giver betydelige udslag på frekvensgangen, måske andre kan supplerer her. Troels Gravesen har også leget lidt med dette

    hvis man lægger system tunings-frekvensen lavt i frekvens så for man typisk en afrulning som minder om lukket kabinet, ligger man den relativt højt så for man mere output længere oppe i frekvens og hurtigere af-rulning af frekvensgangen, subjektivt giver det en afstemning med mere bas, og typisk laverer -3db punkt.
    Der er del standart-metoder for hvordan man beregne disse ting , der står bl.a. noget her

    Ps Synes stadigvæk som oen at det ville være en god ide at lave en impedans kurve, her burde man tydeligt kunne se system resonansen, og også se om systemmet opfører sig som et reflex-system.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Prøv å finne ut hvor lang originalporten er og bruk den lengden. Du har jo tross alt kjøpt et ferdig konsept.
    Ikke demp i isobarik kammeret men prøv demping i reflekskammeret.
    Så tuner du systemet aktivt med DSP.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Prøv å finne ut hvor lang originalporten er og bruk den lengden. Du har jo tross alt kjøpt et ferdig konsept.
    Ikke demp i isobarik kammeret men prøv demping i reflekskammeret.
    Så tuner du systemet aktivt med DSP.
    Finner ikke ut. Har prøvd mye. Kudos sier de har en spesialløsning.

    Demping har lite å si på målingene.

    Dsp er i bruk. Jeg bare så for meg en respons som steg ganske mye tidligere, typisk 30-35 hz.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det som jeg ikke rigtig forstår , er hvad forventer du , og hvor vil du hen, hvordan skal resultatet være.
    Basreflex afstemningen gør to ting, ved resonanes stopper membranen sin bevægelse og porten overtager og afleverer det output membranen ellers ville have gjort, på den måde kan man teoretisk opnår lave THD ved en sinus måling.

    Derudover kan man "forme" frekvensgangens afrulning (det såkaldte Q) , bedst impuls opnås når afrulningen ligner et lukket kabinet, det vil sige når man ikke prøver at trække ekstra bas ud af reflex systemmet.

    Man kan også satse på en tunings-frekvens som giver et lavt -3db punkt (trække maksimal bas ud af den valgte kabinet størrelse), typisk vil prisen være en dårligere impuls gengivelse

    Formen på kurven og hvordan den ruller af vil være afhængig hvilken system resonans der vælges , der hvor portens luft og kabinets luft vil resonerer , som når der pustes hen over en flaskemunding , ved den frekvens kommer luften i porten til virker som en prop/ membran som varer frem og tilbage og laver et output, som sagt på stort samme måde som når man puster hen over en flaske munding.

    Over system resonans virker systemet stort set som et lukket kabinet, under system resonans er der er der bare et hul i kassen hurtig afrulning ca 24 db pr oktav, og ikke megen støtte til membranen.

    Det er stort set også det din kurve viser men jeg vil sige ,jeg er ikke ekspert i reflex , så jeg kan ikke sige hvor meget om hvor meget længden af rørene har at sige, det er jo hele tiden kombinationen/et samspil imellem kabinettets volumen og rørets som bestemmer hvor system resonansen kommer til at ligge.
    Men det ser jo ud til at rørene skal ændres en hel del før det giver betydelige udslag på frekvensgangen, måske andre kan supplerer her. Troels Gravesen har også leget lidt med dette

    hvis man lægger system tunings-frekvensen lavt så for man typisk en afrulning som minder om lukket kabinet, ligger man den relativt højt så for man mere output længere oppe i frekvens og hurtigere af-rulning af frekvensgangen, subjektivt giver det en afstemning med mere bas, og typisk laverer -3db punkt.
    Der er del standart-metoder for hvordan man beregne disse ting , der står bl.a. noget her

    Ps og jeg synes stadigvæk at det ville være en god ide at lave en impedans kurve, her burde man tydeligt kunne se system resonansen, og også se om systemmet opfører sig som et reflex system.
    Godt spørsmål, jeg vet ikke helt selv, derav denne tråd, men jeg så for meg at jeg skulle ende opp med en kurve som steg fra litt under 30 hz og flatet ut rundt 40 hz for så å holde seg ganske stabilt oppover.

    Slik det er nå faller den mye tidligere enn jeg hadde trodd.

    Hvordan måler jeg impedans-kurve? Mikrofon?

    Ellers, takk for et meget informativt og godt innlegg - flott du gidder å hjelpe en novise. :)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Der står noget her om impedansmåling , du skal ikke bruge mikrofonen, men en fast modstand i serie med højtaleren, som man måler spændingsfaldet over.

    Kan godt se det er en smule skuffende at systemmet falde så tidligt af.
    Kan se at enhederne har 20 Hz som resonansfrekvens , så potentialet for at gengive dybt burde være tilstede.

    Selve system resonansen kan muligvis ses ved at kigge på membranen, ved den frekvens hvor membranen bevæger sig mindst, der ligger system resonansen.

    Ps Hvor mange liter er de to kamre på?
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.769
    Antall liker
    2.322
    Sted
    Portugal
    Hvordan måler jeg impedans-kurve?

    Det er enkelt beskrevet i post 18

    Sett opp x og y i ett regneark.


    Edit. Så ikke linken i post 54, der er det også en mulighet.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Der står noget her om impedansmåling , du skal ikke bruge mikrofonen, men en fast modstand i serie med højtaleren, som man måler spændingsfaldet over.

    Kan godt se det er en smule skuffende at systemmet falde så tidligt af.
    Kan se at enhederne har 20 Hz som resonansfrekvens , så potentialet for at gengive dybt burde være tilstede.

    Selve system resonansen kan muligvis ses ved at kigge på membranen, ved den frekvens hvor membranen bevæger sig mindst, der ligger system resonansen.

    Ps Hvor mange liter er de to kamre på?
    Det var det. Jeg koplet opp høyttaleren og kjørte en i mono (Har bare 4 DSP-kanaler) Delte på 100 og 2500 hz. Det låt greit, litt dumpete i bassen, men jeg måtte ned ca 10 dB i nivå på mellomtone og diskant før å få balanse i det hele. Høyttalerne de er tuftet på er oppgitt til å gi 20 hz i rom så 50 hz med godt fall er litt tidlig.

    Vedlagt bilde over størrelsene.
    mspaint.png
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vel, nå gikk jeg over alt, tettet alt 110% og da ble det mer liv i bunn. Mulig ikke alt har vært tight nok? Kraftig dip på 70 hz dog.

    15.jpg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg har ikke satt terminalplatene HELt fast da det er på og av med dem oftere enn klesplagg på en catwalk med alle rørbyttene og jeg antok de var ganske så tette med tetningsmiddelet jeg hadde mellom, men tok en ekstra runde + teipet igjen. Da hjalp det.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Ok

    Skal bassen deles mot satelitten ved 60 Hz?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det var jo ikke så mange liter spørgsmålet er om du kan forvente så meget mere , Kudos giver jo tilsyneladende ingen nøjagtige data, men skrive 20 Hz – 30kHz “AIRR” (Average In Room Response) Ja ja det kan man jo sagtens skrive uden db angivelse osv, de garanterer jo absolut intet som kan efterprøves, jeg havde hellere set nogle kurver.

    Men du må jo kunne kører noget DSP
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Det var jo ikke så mange liter spørgsmålet er om du kan forvente så meget mere , Kudos giver jo tilsyneladende ingen nøjagtige data, men skrive 20 Hz – 30kHz “AIRR” (Average In Room Response) Ja ja det kan man jo sagtens skrive uden db angivelse osv, de garanterer jo intet som kan efterprøves, jeg havde hellere set nogen kurver.

    Men du må jo kunne kører noget DSP
    Riktig. Jeg la inn en low-shelf på 100 med løft nedover og da hjalp det veldig. Jeg vil tro Kudos demper toppenheten ganske mye i konfigursjonen sin. 10 dB?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Prøv å legge inn en heving på rundt 1-2db fra 200-100hz og en økning fra 100-20på mellom 5-10db alt ettersom hvor mye bass du liker. Det pleier jeg å veldig ofte å havne på, alt etter humøret.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Og husk å redusere totalgain når du hever slik at deg netto aldri overskrider 0
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Rart syns jeg.. Hadde sett for meg flatt ned til 40 for så å rulle av kanskje 10db ned til 20.
    Syns det var så enkelt å få til slik før i tiden, men da til bilstereo, med diverse regneprogrammer der enn la inn dataene til subben.
    Kassen virker for meg liten, men husker jeg hadde og 25 liter på en 12" og 4" bassrefleks som funket som bare det.
    Men nå har jo ikke jeg så mye greie på dette.
    Blir spennende å følge tråden videre.
    Lykke til. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Rart syns jeg.. Hadde sett for meg flatt ned til 40 for så å rulle av kanskje 10db ned til 20.
    Syns det var så enkelt å få til slik før i tiden, men da til bilstereo, med diverse regneprogrammer der enn la inn dataene til subben.
    Kassen virker for meg liten, men husker jeg hadde og 25 liter på en 12" og 4" bassrefleks som funket som bare det.
    Men nå har jo ikke jeg så mye greie på dette.
    Blir spennende å følge tråden videre.
    Lykke til. :)
    Det er en isobarisk løsning. 2 elementer som yter som ett, men du kan halvere boksstørrelsen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn