Hva har vi i glasset, nok en gang..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jowil skrev:
    Feinherb er vel et ord tyskerne bruker for halvtørr? (juksa? hvem jeg? ::))

Mackøl er dagens diett.
    Hehe... ZombyW er god i tysk, jowil er god med ordlista. Hvorfor kaller de det da ikke simpelthen "halbtrocken"?? Det gjør de jo visserlig med all annen vin som er halvtørr...

Hehehe....

Mvh Vidar P

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Dette er en betegnelse på vin som er søtere en halvtørr. Egentlig en særtysk benevnelse.
    I München er dette en standardbetegnelse når du bestiller vin, og det er det eneste stedet jeg har hørt det.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    oddgeir skrev:
    I München er dette en standardbetegnelse når du bestiller vin, og det er det eneste stedet jeg har hørt det.
    Hvor er det nærmeste vinområde til Munchen tro....? :)
    Ganske langt unna vil jeg mene. Franken i nord og Baden i vest... ikke hør på munchere når det gjelder vin ;)

Feinherb er brukt for viner som har en balanse (syre vs fruktsødme) svarende til tørre viner, men som har restsukker over kravet for å kalle de "trocken", dog med mindre restsukker vs säure enn halvtørre.

Oddgeir; selvsagt er det særtysk; det er sågar et HELT tysk ord; forklaringen ligger i tysk vinlov og krav til mostvekt (oechsler), restsukker og syrenivå for de respektive predikatsnivåer. En feinherb-vin kan gjerne oppleves som tørr, men man kan forenklet si at den har en slags loudness-effekt; den kvalifiserer ikke som tørr (fordi restsukkeret overstiger kravet) men heller ikke så søt som halvtørr, den oppleves ikke så lieblich pga sitt høye nivå syre ift restsukker. Litt diffusitas dette, men desto mer moro. En morsom kategori... og en med plenty gode viner i :)

En typisk feinherb har en solid syre; og en typisk halvtørr (hverken-hummer-eller-kanari-vin) oppleves som sedvanlig nøytral og intetsigende i sammenlikning. Spør du meg så lurer jeg ennå på hvorfor det fins folk som drikker halvtørre viner....

Mvh Vidar P

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mye riktig bra tyske hvite nå. Siste kjøp var en Breuer Rüdesheim Estate. Tom nå.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Du imponerer med dine kunnskaper Vidar. Jeg har brukt begrepet i München og noen få andre steder i Tyskland. Jeg er ikke så bereist. Men jeg har forstått det slik at dette er viner som er søtere enn halvtørr.
    Man lærer litt hver dag.

Jeg spiller Don Giovanni for minst 100. gang i dag, og jeg oppdager stadig nye finesser fra Mesteren. Livet er flott. Ha en fin kveld.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Mye riktig bra tyske hvite nå. Siste kjøp var en Breuer Rüdesheim Estate. Tom nå.
    Mye bra tyske har det alltid vært; men vi begynner såvidt å se de i Norge nå :) De tørre er på moten selvsagt; de typisk sur-søte klassiske tyske har alltid vært store; typisk er det auslese-viner med restsukker rundt 30-50 g/L og syre rundt 8 g/L som dominerer med sin fine balanse; for kjennere kan nevnes århundreårgangen 1976 i Mosel, ellers var 1982 god, 1996 gav ufattelig solid syre (langt lagringspotensiale for høypredikatsviner), 2001 og 2002 gav noe av det samme (men selvsagt dårlige for Q og QbA-viner pga syrenivået); 2003 var enorm for kabinett'er og QbA'er fordi det var mye sol og følgelig mye fruktfriskhet (en typisk kabinett hadde høyere oechslevekt i 2003 enn en spätlese fra året før), men de levde ikke lenge (max lagringstid på 3-4 år), og spätlesene og auslesene led selvsagt under mangel på syre fordi sola modnet druene litt for fort.

Det sies at 2007 kan bli svært interessant for predikatsviner, langt mindre så for "vanlige" kvalitetsviner i Mosel. Jeg var der forresten i år også, så kan underskrive på at været har vært kjølig... så satser på gode, vellagrede 2007 auslese'er om 10-15 år :)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    oddgeir skrev:
    Du imponerer med dine kunnskaper Vidar. Jeg har brukt begrepet i München og noen få andre steder i Tyskland. Jeg er ikke så bereist. Men jeg har forstått det slik at dette er viner som er søtere enn halvtørr.
    Man lærer litt hver dag.

Jeg spiller Don Giovanni for minst 100. gang i dag, og jeg oppdager stadig nye finesser fra Mesteren. Livet er flott. Ha en fin kveld.
    Oddgeir; begrepet brukes også på enkelte øl; mest for å la de sydligere skille seg fra de nordtyske; feinherb betyr i ølverdenen "mildt" i motsetning til f.eks flensburgere, hamburgere osv som typisk er temmelig bitre, og har mer humlepreg enn maltpreg.

Skal man beskrive feinherb helt enkelt, så er det faktisk drikke som oppleves søtere enn tørr, men ikke så søt som halvtørr. Skjønt søthet isolert sett er litt flåsete å bruke, fordi det sier ingenting om smaken eller balansen. Det må balanseres mot bl.a frukt og syre, som nevnt i innlegget over, så det må ses i sammenheng.

Don G er flott; godt å høre at du nyter musikken :)

Mvh Vidar P

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.807
    Torget vurderinger
    0
    Fikk to bouteljer med skotsk munnskyllevann ( blended whisky ) da "lille frue" kom hjem fra utlendighet her forrige dagen. "The Famous Grouse" og "Cutty Sark". Vet da ikke hvilken jeg skal gi meg i kast med. Blended er ikke min sterke side. Single cask, single malt er mer i min gate.

Rypejakta er jo i gang så "føggel´n" ligger jo litt tynt an. På den annen side er jo båtsesongen snart slutt, så skal man mønstre på Cutty Sark lyt det gå fort ! Livet er fullt av dilemmaer ! ;D ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Famous Grouse er en glimrende whisky. En av min lettbente favoritter.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Famous Grose er rundere, IMO. Begge smaker veldig likt, synes jeg, men Cutty Sark er litt skarpere i kantene. Nytes allerhelst med isbiter og vann el. soda.
    mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Famous Grouse er god til å være blended. Cutty Sark har jeg ikke smakt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.807
    Torget vurderinger
    0
    Det ble "kråka" :D Helt grei drikke det. Lett og ganske nøytral. Slett ikke dum. ;D

Fant ut at jeg skulle spare "skuta" i tilfelle Oddgeir skulle finne på å invitere til båttur når den nye båten kommer hjem. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Invitasjonen kommer. Jeg trenger ekstra manskap på den turen.
    ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Pils og veldig høy musikk på timeplanen for i kveld :)

/jan

O

OldBoy

Gjest
    Spiralis skrev:
    OldBoy skrev:
    Glasset er tomt. Inntil videre......

Kanskje det blir høstens første peiskveld i dag.....Må i så fall bære inn litt ved først. Men når glørne begynner å melde seg, vel, hva vet jeg? En cognac kanskje. Jeg har en halvtom Martell XO stående, den har visstnok ikke godt av å stå slik og suge til seg luft altfor lenge, er det noen gode venner som har vært vennlige nok å fortelle meg.

Ja, hva hadde livet vært uten gode venner? Og noe godt i glasset, naturligvis.....

:) :) :)

Gamle gutt,
    Du må passe på så det ikke blir snerk på den der cognacen. Skal i følge ubekreftede rykter ha ille følger for drikkevaren ! ;D ;D
    Takk for snerkadvarselen!

Den siste rest av forrige helgs MartellXO-utskeielse, ja, det ble ikke bare med fredag, men det ble lørdag og søndag også, så det er ikke så mye igjen, går vel unna i kveld. Garantert snerkfritt.

Man har bare én lever, men lever bare én gang.

God helg alle drikkefrender!

:) :) :)

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Nå er det faktisk en Faustino I. Det er deilig å starte helgen med en røff vin. Koser meg og chatter litt på forumet før familien samles til et deilig måltid.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Til brandy må det bli Dire Straits eller klassisk (romantisk eller Wienerklassisk).
    Til The Aller Værste må det bli absint (som eg ikkje har, altså kan eg ikkje spele TAV i kveld.)
    Til portugisisk mandellikør er eg usikker - sprettar vel ikkje flaska i kveld heller....

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    800
    Torget vurderinger
    5
    Glenfiddich i glasset og Mark Knopfler i cd-spilleren.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Oi, ikveld kan lista bli litt lang. :)
    Tilbakelagt 12 timer på jobb, 3 timer husarbeid, og så er jeg hjemme alene resten av helga ;D ;D ;D
    Nok av musikk og fludium å ta av, så hvor skal jeg begynne. 8)

1900-2000
    Bummerlunder
    Norlands Guld (sic!)

2000-2100
    Norlands Guld
    Martini Rosso

2100-2200
    Primitivo Doppio Passo 2005

2200-2300
    Guiness
    Glenlivet singel malt 12yr

2300-0000
    Southern Comfort
    Fernet
    Norland Gull

0000-0100
    Jack Daniels - Ginger Ale
    GT (Tanqueray)

0100-0200
    Lang dag tilbakelagt tidlig avslutning for denne karen.
    Hva passet ikke bedre enn å avrunde med en liten Absinthe 70%. Rocketfuel!!! ;D

Får komme tilbake med edits underveis. ;D 8) ;D 8) ;D

P

Parelius

Gjest
    Vann, men nå skal det bli endringer. Hansa og Speyside! Etterpå skal jeg prøve Nøgne Ø sin Imperial Stout.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.186
    Torget vurderinger
    6
    Er i det trivielle hjørnet i kveld jeg. Lader opp med en Vina Maipo (chateu de papp), som for øvrig var en skuffelse ved første sup... Er veldig glad i Concha y'Toro (tror det er slik det skrives) som også er Chilensk rød på Cabernet Sauvignon. Det er faktisk min favoritt billigvin! Håper Vina Maipo'en kommer seg litt etter en liten lufting! Det brune edle ildvann fra de skotske heder og øyer, sparer jeg litt på. Har litt Lagavulin stående, som jeg skal nyte når den nye pickupen er montert i vinylriggen min. Til da får Caol Ila gjøre nytten. Og så må jeg snar få sendt kona utenlands igjen, så jeg får fylle opp med mer Lagavulin ;)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Solbærtoddy med en skarp en i ;) En liten Bache Gabrielsen etter streng beskjed fra gut_man

REX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Antall liker
    6
    Karsk!! Og i spilleren er den siste plata til Big Bang ;D

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.871
    Akkurat nå har jeg Brown Brothers 2004 Cabernet Sauvignon i glasset. Dette er en god rødvin som er bedre til en biff enn alene. Halvbroren - B B Shiraz er på samme prisnivå og samme kvalitetsnivå - kanskje et ørlite hakk over - men den kommer minst like godt til sin rett uten mat som med.

Generelt sett, så er de beste Shiraz-vinene fra Australia blant mine desiderte favoritter til "hverdagsbruk". De har mye gamle drueranker down under nå, så det er mulig vi er inne i gullalderen. Av og til dukker det opp Shiraz-viner på polet som er så konsentrert at man nesten må drikke dem med skje ;D ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.186
    Torget vurderinger
    6
    Bx skrev:
    Akkurat nå har jeg Brown Brothers 2004 Cabernet Sauvignon i glasset. Dette er en god rødvin som er bedre til en biff enn alene. Halvbroren - B B Shiraz er på samme prisnivå og samme kvalitetsnivå - kanskje et ørlite hakk over - men den kommer minst like godt til sin rett uten mat som med.

Generelt sett, så er de beste Shiraz-vinene fra Australia blant mine desiderte favoritter til "hverdagsbruk". De har mye gamle drueranker down under nå, så det er mulig vi er inne i gullalderen. Av og til dukker det opp Shiraz-viner på polet som er så konsentrert at man nesten må drikke dem med skje ;D ;D
    Det er vel lov å assosiere litt siden vi er på et hifi forum; BB, Brown Brothers.... Leste Burr Brown jeg ved første skumlesing ;D Vet det finnes en Burmester vin, tror det er en portvin eller noe i den duren. En Burr Brown vin hadde vært kult da ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg ble her på tråden anbefalt å kjøpe Braastad VSOP fremfor XO. Xo har jeg kjøpt i årevis, og nytt med velbehag.
    Ved siste besøk på Monopolet kjøpte jeg derfor VSOP, selv om jeg aldri kjøper denslags:
    Skam dere; det smakte ikke bra i det hele tatt. Heldigvis hadde jeg noe XO stående.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Lå en Vikingfjord rusbrus i kjøleskapet. "Hmmmm, aldri smakt. POP, glugg glugg. BLÆÆÆ" Her må det sterkere saker til for og renske ut dritsmaken av kjeften

A

Atle Kristiansen

Gjest
    oddgeir skrev:
    Jeg ble her på tråden anbefalt å kjøpe Braastad VSOP fremfor XO. Xo har jeg kjøpt i årevis, og nytt med velbehag.
    Ved siste besøk på Monopolet kjøpte jeg derfor VSOP, selv om jeg aldri kjøper denslags:
    Skam dere; det smakte ikke bra i det hele tatt. Heldigvis hadde jeg noe XO stående.
    Hva med denne?

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.807
    Torget vurderinger
    0
    Atle jeg blir ikke riktig klok på deg. ???
    Er du bare en deprimert svartsynt og trangsynt moralistisk venstreradikaler ? Barnehageonkel eller noe slikt ??

;D ;D ;D ;D ;D ;D

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.316
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Garantert uten arsenikk: Famille Dupont Calvados. Mmmm, namme!

Bernt K

A

Atle Kristiansen

Gjest
    Spiralis skrev:
    Hadde ikke det vært riktig kjedelig.

Når noen ytrer ting som at asylsøkere ikke er tamme, en analogi som antitetisk tolket vil være å sammenlingne flyktninger med vildyr - skal jeg ikke ha mye for å be personen b i h på min egen personlige måte, spesielt om jeg har drukket en hel del whiskey dagen før.

Selvfølgelig er jeg en moralist(!). Finner det forøvrig langt mer prisverdig en den selektive moraliseringen som tilgangs utvises fra noen av sentralens mest aktive deltagere.

Finner det forøvrig helt greit med sleivspark og kommentarer som bryter med alt av normer. Det som fremprovoserer reaksjoner er når dette kan settes opp mot et bakteppe av entydig rasistisk insinuasjon. Gjør det meg kvalm skal faen meg gallen treffe sin skaper. Ai. Intet personlig selvfølgelig, føler bare til tider en for stor trang til å ytre motviljen som dannes i meg i møte med den slags tåpeligheter.

Mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    318
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det 12 år gammel Glenlivet i glasset. En hyggelig, men litt kjedelig whisky.

P

Parelius

Gjest
    The Atl skrev:
    Spiralis skrev:
    Hadde ikke det vært riktig kjedelig.

Når noen ytrer ting som at asylsøkere ikke er tamme, en analogi som antitetisk tolket vil være å sammenlingne flyktninger med vildyr - skal jeg ikke ha mye for å be personen b i h på min egen personlige måte, spesielt om jeg har drukket en hel del whiskey dagen før.

Selvfølgelig er jeg en moralist(!). Finner det forøvrig langt mer prisverdig en den selektive moraliseringen som tilgangs utvises fra noen av sentralens mest aktive deltagere.

Finner det forøvrig helt greit med sleivspark og kommentarer som bryter med alt av normer. Det som fremprovoserer reaksjoner er når dette kan settes opp mot et bakteppe av entydig rasistisk insinuasjon. Gjør det meg kvalm skal faen meg gallen treffe sin skaper. Ai. Intet personlig selvfølgelig, føler bare til tider en for stor trang til å ytre motviljen som dannes i meg i møte med den slags tåpeligheter.

Mvh
    Men du "trives" her da, tross alt!

(Ville ikke ha vært deg foruten, når sant skal sies.)

Tillegg:

Beklager, dette var jo en drikketråd, så det ble litt OT. Tomt for Speyside forresten. Macallan Cask Strength (10) nå.

K

kbwh

Gjest
    Fink Bräu fra Lidl. Rett fra boksen.

Parelius, hvilken malt skal jeg ta etterpå?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn