Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har fulgt saken ang henrettelsen av denne rapperen Einár.
    Greit nok, han var en del av det kriminelle miljøet og rappet om vold, skytevåpen, gjengkriminalitet, damer og narkotika.
    Det som også forundrer meg er at platene til disse rapperne har toppet salgslistene, får mye spilletid, og rapperne får gjeve priser. De glorifiserer gjengkriminalitet og heroiserer gjengledere. Dette får fortsatt «forståelsesfull» behandling i mediene som sier at «man må skille mellom liv og verk». Det er forbløffende naivt fra journalisttantene.
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Det som også forundrer meg er at platene til disse rapperne har toppet salgslistene, får mye spilletid, og rapperne for gjeve priser. De glorifiserer gjengkriminalitet og heroiserer gjengledere. Dette får fortsatt «forståelsesfull» behandling i mediene som sier at «man må skille mellom liv og verk». Det er forbløffende naivt fra journalisttantene.
    helt riktig. det er helt sykt. det som forgår om dagen. samme i norge. jeg vet om mye grums om div rappere her til lands. flere av de er barne stjerne som aldri skulle hvert det hvis folk virkelig viste... dette er startet på 2000tallet da staten begynte og betale rappere for og gå rundt om i landet for og holde konserter osv på skolen .... utviklingen derfra har gått rett west.- dette er stats finnansiert utvikkling jeg bare sier det. når de sendte rapperne rundt om i landet . fikk de eldre rapperne tilgang på yngre jenter på ungdomskoler som de utnyttet. over hele landet . og det var stort sett alle div rappe grupper rundt om i landet på den tiden. jeg så slikt skje. flere ganger. håpløst skolesystem ledesle og politikk..
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Så 3 vilkårlige youtubes av denne svenske rapperen som ble myrdet. I alle musikkvideoene ble det dratt frem våpen som ble ladet og rettet mot noen. Jeg gjorde meg akkurat samme tankene som @Asbjørn, dette materialet blir altså backet opp av noen av de viktigste kulturinstitusjonene i Sverige. Betenkelig.

    Når hverdagen i det hele tatt dreier seg om vold, gjenger, skytevåpen og verbal drittkasting mot hverandre, da må det ende tragisk, det sier seg selv.

    Det er nok værre å si neger og flyttsame i det offentlige rom, enn å være tenåringsidol som rapper om forherligelse av vold. Sistnevnte får mindre tyn.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Som jeg har sagt tidligere - er du gangsterrapper, forherliger vold og lever livsstilen, så er skuddskader å regne som yrkesmessig belastningsskade.

    Ut fra rapporter om hans gjøren og laden i tida forut for drapet, så kan jeg egentlig ikke si at jeg har så forferdelig mye sympati.

    Jeg applauderer ikke drap eller ønsker noen drept, men dette er helt klart et tilfelle av "Play stupid games, win stupid prizes".

    Johan-Kr
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det som også forundrer meg er at platene til disse rapperne har toppet salgslistene, får mye spilletid, og rapperne får gjeve priser. De glorifiserer gjengkriminalitet og heroiserer gjengledere. Dette får fortsatt «forståelsesfull» behandling i mediene som sier at «man må skille mellom liv og verk». Det er forbløffende naivt fra journalisttantene.

    Er det egentlig veldig forskjellig fra alle prisene The Godfather fikk? Den framstiller jo også Corleone familien i et tildels fordelaktig lys.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er vel forskjell på noen filmer du ser en gang og noe du hører på hele tiden? På skolen lærte vi at gjentagelse og repetisjon var viktig for læring...
    Hvor kommer omtale som "bitch" og "hore" om jenter fra? Og mange prøver å etterligne sine idoler - hvem har vel ikke kjøpt seg gitar og prøvd å etterligne Ritchie Blackmore (eller hvem man nå er opptatt av) osv...
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Er det egentlig veldig forskjellig fra alle prisene The Godfather fikk? Den framstiller jo også Corleone familien i et tildels fordelaktig lys.

    Må kommentere dette.

    Først må jeg si at jeg forguder hva Coppola gjorde med Godfather triologien. Det er og blir et filmatisk mesterverk.

    Den som kjenner til livet, vet at ting ikke er enten svart eller lyst. På den kriminelle veien er det penger, makt og rikdom som du midlertidig kan glede deg over i den illusjonen du befinner deg i. Men resultatet er gitt, undegangen er definitiv.Den kommer som en konsekvens av det livet du har ført.

    Coppola skildrer dette godt i nr 3 da Michael prøver og prøver å få businessen legitim, men de gamle partnerne innhenter ham, fortiden innhenter ham og snart innser han at han er i ferd med å miste alt det han egentlig er glad i.
    Hva er glorifiserende med det?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Det mest awkwarde er å være på feks klæsbutikk eller cafe, og kidsa bak skranken spiller etter annet som handler om sexmishandling, bannetirader osv. Da er ikke jeg langt unna å si ifra. Virker ikke som nordmenn hører etter på tekstene. Klart jeg hørte på RATM, NWA osv i min ungdom, men aldri når jeg stod bak disken på den lokale bensinsjappa.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Virker kjent. Frank Zappa ble engang spurt om hva han synte om at «Bobby Brown» fra Sheik Yerbouti var #1 singel i Norge. Han svarte at «It shows that Norwegians don’t know English.»
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Gangsterrap er vel ofte en sjanger hvor noen i altfor store klær og alskens krimskrams rundt halsen står og banner, mens noen andres musikk spilles i bakgrunnen…
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Leste "et sted", husker ikke hvor, at det som ble omtalt som "den værste voldtekten i Sverige noensinne" reulterte i 400 timer samfunnstjeneste??? Det var etter sigende kun flaks som gjorde at jenta overlevde og ikke blødde ihjel!

    Det jeg spekulerer på er hvordan retten tenker? De på ytterste høyre spekulerer selvsagt i om det er muslimer/konvertitter som
    sitter i retten, feministene på ytterste venstre er nok ikke helt fornøyde de heller men i frykt for å bli stemplet som rasister holder de kjeft. Etablerte riksdagspartier tør stort sett ikke ta denne i "ballen" for dette er selvsagt politisk sprengstoff.

    Det jeg faktisk lurer på er om dommere i slike saker, de er sikker frimurere hele gjengen, ( mange er faktisk det! ) spekulerer i at vår venn "Farbror Medelsvensson" skal bli så provosert at han henter ut "Elgstudsaren" ( Norsk: elgbørsa ) fra våpenskapet og begynne en smule
    hevntokt? Selvsagt ganske "far fetched" men hvorfor ellers slike dommer som helt klart krenker vanlige folks rettsfølelese?

    Bare spør og har ikke noe som ligner et fornuftig svar.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jo deler av EU våknet og begynt å bekymre seg over det som skjer på grensen mellom Hviterussland og Polen. Dabmark har vel sagt seg villig til å sende tropper for å hjelpe Polen å holde grensen. Tyskland begynner å bli veldig bekymret hvis man skal tolke Eu sjæfen.

    Og midt i denne situasjonen der det ganske klart at EU IKKE ønsker flere flyktninger så åpner den svanske regjeringen opp for en direkte flyrute fra Minsk til Stockholm???? Svensker?????
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jo deler av EU våknet og begynt å bekymre seg over det som skjer på grensen mellom Hviterussland og Polen. Dabmark har vel sagt seg villig til å sende tropper for å hjelpe Polen å holde grensen. Tyskland begynner å bli veldig bekymret hvis man skal tolke Eu sjæfen.

    Og midt i denne situasjonen der det ganske klart at EU IKKE ønsker flere flyktninger så åpner den svanske regjeringen opp for en direkte flyrute fra Minsk til Stockholm???? Svensker?????
    Det er fake news. «Beviset» på en slik plan er et utklipp fra en sak til regjeringen. Den var en søknad fra et hviterussisk flyselskap om å sette opp en slik rute. Søknaden ble avslått.
    1636789718825.png
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.020
    Torget vurderinger
    10
    Når det gjelder svensker er ingenting umulig dessverre.

    Mvh.
    SAL
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er mulig det er noe jeg ikke får med meg, men flyruter skaper jo ingen flyktningstrøm - flyktningene får jo ikke komme inn på flyet.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Det er da ikke noe svar, det er for det meste oppramsing av symptomer på et samfunn i forfall og når man tilhører flokken som i årtier har underslått, forfalsket og aktivt hindret svensker fra å kunne gjøre kvalifiserte valg kan man ikke forvente at disse skal avkle årsaker skap av egen ideologi.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er da ikke noe svar, det er for det meste oppramsing av symptomer på et samfunn i forfall og når man tilhører flokken som i årtier har underslått, forfalsket og aktivt hindret svensker fra å kunne gjøre kvalifiserte valg kan man ikke forvente at disse skal avkle årsaker skap av egen ideologi.
    Men trådtittelen spør jo om hva som har gått galt, ikke hvorfor det har gått galt. Likevel, jeg synes Dahlbergs analyse er god. Hun peker på noen utviklingstrekk som også bør bekymre oss. Det er ikke bare ett enkeltstående problem om innvandring og integrasjon.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men trådtittelen spør jo om hva som har gått galt, ikke hvorfor det har gått galt. Likevel, jeg synes Dahlbergs analyse er god. Hun peker på noen utviklingstrekk som også bør bekymre oss. Det er ikke bare ett enkeltstående problem om innvandring og integrasjon.
    Det er jo litt påfallende at for mye innvandring ikke nevnes med et ord.

    Stort sett alt hun tar opp unntatt elsikkerhet skyldes jo for mye innvandring, men det nevnes ikke med et ord. Jeg leser vel ikke svensk så godt, men jeg oppfatter vel at det er dårlige politisk ledelse som er problemet ( og ikke at de har ført en hodeløs innvandringspolitikk).
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    De har tykke tepper i Sverige, det er plass til mye under der.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Men trådtittelen spør jo om hva som har gått galt, ikke hvorfor det har gått galt. Likevel, jeg synes Dahlbergs analyse er god. Hun peker på noen utviklingstrekk som også bør bekymre oss. Det er ikke bare ett enkeltstående problem om innvandring og integrasjon.

    Om man skal drive flisespikkeri så vil jeg nok si at hva som har gått galt er et spørsmål som avkrever et mer konkret svar enn hvorfor

    Om du tryner på en islagt vei og noen spør hva gikk galt regner jeg med at går rett på årsaken, is på veien, men om man spør om hvorfor du trynet gir det muligheter til å inkludere alternativer, veivesenet hadde ikke saltet, jeg hadde glemt brodder, det var mørkt jeg så ikke isen osv
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det murrer i Sverige.....


    Sveriges Giske..??
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054

    Nå er det noen som fullstendig har mistet det. Du skal være bra hatefull overfor svenske socialdemokrater før du velger å kalle dette en sak.
    Det er en 15 år gammel jente på fest som beveger armen. Big deal.
    Sukk.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Big deal??!!

    Hun må jo selvsagt avsettes, - i går!! Går ikke an å la slike nazister få slippe unna med sitt svineri.
    Hvis ikke dette straffes hardt vil jo "folket" miste troen på at Sverige har en god og gravende presse!

    Og DET mine venner kan man jo ikke ha noe av! Hvis folket mister tilliten til pressen aner man jo ikke hvor dette kan ende.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Sverige forsetter på nedturen nå er det militæret sin tur, snøfnugga har nådd vernepliktig alder og 500 rekrutter er sendt hjem for de er blitt krenket

    Og denne krenkelsen bestod av vulgært språk, armhevninger og gjentatte ganger med av og påkledning av blant annet regntøy/verneutstyr.

     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Og så har vi den sedvanlige rasismen som aldri blir påtalt

    Fornedringsran er jo vanlig, litt om utførelsen og de latterlig lave straffene

    Skrytevideoene som viser handlingene blir selvfølgelig slettet, det er jo rasistisk å vise virkeligheten


    Og straffen om man skulle påpeke galskapen
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Sverige forsetter på nedturen nå er det militæret sin tur, snøfnugga har nådd vernepliktig alder og 500 rekrutter er sendt hjem for de er blitt krenket

    Og denne krenkelsen bestod av vulgært språk, armhevninger og gjentatte ganger med av og påkledning av blant annet regntøy/verneutstyr.

    Kanskje man skal kreve obligatorisk visning av politiskolen på sesjonen så de er forberedt?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Nå er vel den saken om de svenske rekruttene noe mer nyansert enn det som blir framlagt her!

    Men da blir selvsagt ikke saken like morsom.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Det kan sikkert hende, men jeg hørte intervju med en eller annen tillitsmann som var involvert og der ble overstående fremlagt samt at det var lite mat og mangel på søvn, men det kan sikkert dukke opp noe annet, men virkelig, sende hjem 500
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Det var snakk om ikke bare mangel på søvn men også at befal hadde slått soldater og at folk med skader ble tvunget til å delta på øvelser.

    BEFAL SKAL IKKE SLÅ SOLDATER!!! Det er så NEI NEI NEI! som det er mulig å komme!

    Dessuten var dette sambandssoldater, IKKE SPESIALSTYRKER som SAS, Navy Seals eller den norske Kystjegerkomandoen!

    Og til slutt: De ble ikke sendt hjem! De fikk en drøy uke tidligere juleperm. Dette for at avdelingsledelsen skulle få mulighet til å røske opp i sitt befal!

    De som har sett "Full metal jacket" eller "Platoon" må prøve å forstå at verden IKKE er slik som den framstilles i Hollywod.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Tja rart at man sorterer fritt etter hva man velger som fakta, jeg har ikke sett eller hørt noe om vold og det er noe helt annet enn krenkelser og er en politisak om så er tilfelle.

    Fint med noe referanser til dette da jeg hørte intervju med tillitsvalgt og noe slikt var ikke en gang antydet der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn