- Ble medlem
- 28.07.2007
- Innlegg
- 1.773
- Antall liker
- 1.155
|
Dette har du selvsagt statistikk på for det er ikke noe jeg kan huske å ha sett.Det er heller ingen mangel på hverken æresdrap eller gjengkriminalitet blant presumptivt kristne innvandrergrupper, f eks fra deler av Balkan.
Politiet tydde til mengder av tåregass i Oslo leeeenge før det fantes nevneverdig mengde frmmedkulturelle i denne byen. Det var ikke fordi et større antall unge plutselig konverterte til islam i løpet av natta til 1. mai.
Det finnes mange årsaker til opprør og demonstrasjoner som kommer ut av kontroll. Det kan være fordi favorittlaget i fotball taper, eller det kan være fordi mange kjenner seg forbanna for et eller annet. Det kan være store sosiale forskjeller, det kan være arbeidsløshet, det kan være en eller annen form for massesuggesjon.
Men du vil tvinge hele den pakka inn i ett enkelt ord: islam. Ja, det er en "analyse" i all sin enkelhet, vil jeg påstå.
![]()
Oslo sentrum så i flere år ut som en slagmark natt til 1. mai
Natt til 1. mai for 40 år siden så Oslo sentrum ut som en slagmark. Hver femte norske politimann deltok i kampene.www.aftenposten.no
Islam.![]()
Bildespesial: Bomber, bløtkake og tåregass
1. mai-markeringen har ikke alltid gått like rolig for seg. DN gravde i arkivene og fant bomber, bløtkakebrigader og tåregass.www.dn.no
Behøver ikke prøve så hardt, rundt omkring i verden finnes opptøyer av alle mulige årsaker. Poenget burde uansett være enkelt å oppfatte.Voldsvenstre har da alltid vært glad i å lage bråk og det er fint at du må 40 år tilbake i tid, hvis du prøver hardt finner du sikkert noe mer tidsmessig relevant.
![]()
Koranbrenningen må forstås som en høyreekstrem handling
Antimuslimske forestillinger har vunnet terreng.www.aftenposten.no
Skummelt når folk begynner å pirke i rammene for ytringsfriheten.![]()
Koranbrenningen må forstås som en høyreekstrem handling
Antimuslimske forestillinger har vunnet terreng.www.aftenposten.no
Det er vel ikke slik at man brenner koranen i ytringsfrihetens navn som et ledd i å kneble noen man ikke liker ytringene til? Det skulle tatt seg ut.Skummelt når folk begynner å pirke i rammene for ytringsfriheten.
Det kan lett bli misbrukt med motsatt fortegn senere.
Vi må leve med ytringer vi misliker.
Det inkluderer også muslimer.
Hvis man forbyr brenning av koranen, så må det også gjelde bibelen, toraen og andre "hellige skrifter".Det er vel ikke slik at man brenner koranen i ytringsfrihetens navn som et ledd i å kneble noen man ikke liker ytringene til? Det skulle tatt seg ut.
Islamofobi er da heller ikke nødvendigvis det samme som fremmedfrykt.Å knytte kritikk av islam til høyreekstremister er like tåpelig som liksom ordet islamofob, kritikk av islam har da intet med frykt for det ukjente å gjøre (…)
Litt dårlig formulert av meg, hadde passet bedre med ubegrunnet/sykelig frykt, men poenget var uansett at forsøket på å sykeliggjøre kritikere for å stilne kritikk/debatt er bare en dårlig kamuflert hersketeknikk i mangel på argumenter og ja det gjelder det samme med Christianofobi selv om dette var et nytt uttrykk for meg.Islamofobi er da heller ikke nødvendigvis det samme som fremmedfrykt.
Snarere er vel begrepet ment å beskrive en emosjonell forakt/frykt for Islam som religion og dermed objektiv abstraksjon, uavhengig av hvordan denne religion/abstraksjon manifesteres gjennom muslimers handlinger.
Det sagt er jeg ikke noe glad i dette begrepet selv. Det blir misbrukt av politiske grunner, slik Orban bruker «Christianofobi» til å angripe sivile og politiske rettigheter i «forsvaret» av sin konservative, kristen-nasjonale orden, eller Putin med sin «russofobi» mot alle som stiller spørsmålstegn ved doktrinen om den store patriotiske krigen, eller det legitime i å myrde alt fra spedbarn til WWII-overlevende i Ukraina.
Jeg er for et menneskerettighetsperspektiv for bekjempe diskriminering og intoleranse mens man fremmer, forsvarer og oppholder de universelle menneskerettigheter og grunnleggende friheter, inklusive både ytrings- og trosfriheten.
For en stakkars hedning er det der litt fascinerende, at gudene på den ene siden sies å være allmektige, og på den andre ser ut til å behøve all mulig hjelp og beskyttelse for ikke å bli krenket av oss dødelige småtasser. Ikke helt logisk i mitt hode.Nå går vel troen på at de fleste guder er allmektig og uansett hvem av dem man tror på så burde man stole på vedkommende kan passe på seg selv uten hjelp.
Så lenge du ikke ser logikken i det kan du slappe av, du er mentalt frisk enn så lenge!For en stakkars hedning er det der litt fascinerende, at gudene på den ene siden sies å være allmektige, og på den andre ser ut til å behøve all mulig hjelp og beskyttelse for ikke å bli krenket av oss dødelige småtasser. Ikke helt logisk i mitt hode.