Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.630
    Akkurat i denne diskusjonen har jeg ikke nevnt en religion ved navn en eneste gang. Mitt poeng er at du ikke kan se på hva som står i passet, når du vil kartlegge innvandring vs. kriminalitet.
    Vi er enige om at årsakene til at innvandrere er kraftig overrepresentert er flere.

Men naive har vi vært, derom kan det ikke herske noen tvil.
    Nja, jeg tror ikke "vi" er mer eller mindre naive enn andre, med det mulige unntak at vi tenderer til å stole mer på folk enn mange andre nasjonaliteter, og dette kan antakelig anses som naivt.

Det hele koker ned til et ressursspørsmål, egentlig, og akkurat nå viser flere indikatorer at politiet har for få ressurser.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.900
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

TOH

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Antall liker
    61
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vokste opp et lite stykke utenfor og øst for Oslo, og kan ærlig talt ikke huske at knivstikkinger var veldig vanlig på den tiden. Det var kanskje en del som allikevel gikk med kniv før det ble forbudt, men det var vel heller sjeldent at noen brukte det mot hverandre.
    Hm, har opplevd flere hendelser med knivbruk (ran, kidnapping) dessverre, men det er kanskje verre i dag? Eller det er det vel helt sikkert. Men poenget er at utviklingen er ikke så overraskende.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.266
    Med mindre det finnes dispensajsonmuligher så må vel Stortinget endre skjenkeloven, potensielt for en enkelt kamp dersom Norge ikke går videre eller ikke får flere kamper som starter 0200 norsk tid.

Teitere enn det blir det i så fall ikke. Stortingsvedtak for å kunne bestille øl etter kl 0300 og kunne være i lokalet siste kvarter av 2. omgang (og eventuelt drekka etterpå)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.773
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    sjenke og åpningstid reglene er jo idiotiske så de må bort, men at det skal et vm i fotball til for at man innser at noen vil drikke til sent på natt, andre vil dra hjem tidlig er tragisk.
    liksom gjøre unntak da, for fotball er så viktig
    utrolig det der

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    30.791
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    8
    sjenke og åpningstid reglene er jo idiotiske så de må bort, men at det skal et vm i fotball til for at man innser at noen vil drikke til sent på natt, andre vil dra hjem tidlig er tragisk.
    liksom gjøre unntak da, for fotball er så viktig
    utrolig det der
    Største problemet er vel at dei som vil ver oppe og drikke som regel er gifte med ein/ei som vil heim og legge seg...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.266
    I gamle dager kunne enkelte nattklubber i Oslo sentrum ha åpent til 0600 med skjenking til 0530. Husker det var en del debatt da det ble strammet inn. Ble rapportert om mer bråk, slosskamper som startet i taxikøen og denslags da åpningstidene ble strammet inn. En av fordelene med at det kunne være åpent så lenge var at folk i større grad dro hjem når de ville, ikke når det stengte. Midt i Oslo sentrum er det knapt noen som bor så der er det ikke så farlig, men f.eks rundt Solli Plass er det rimelig guffent for naboer når det velter ut folk klokka sent og 50 taxier står og tuter på hverandre. For et slags stjerneeksempel på kommunepolitisk avmakt så har de ikke klart å gjøre noe med støyproblemene fra trafikken der - de hadde i alle fall ikke det for et års tid siden og da hadde det pågått noen år allerede.

Uten at jeg har fulgt med - det er veldig mye senere enn jeg går hjem uansett så har jeg ikke registrert noen ivrig kamp for å få tilbake betydelig lengre åpningstider.

Det endrer ikke på det at dersom det blir et Strortingsvedtak for potensielt en ekelt omgang av en enkelt fotballkamp så er det hysterisk morsomt. Men mulig det finnes noen måte å omgås det på uten å måtte endre loven med alt det medfører.Ville unektelig vært artig med full høringsrunde og et lass av byråkrati for å kunne skjenke øl denne ene kampen. Blir i så fall temmelig lett å lage Nytt på Nytt den uka.

• Liker
    Reaksjoner: ptb
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    15.088
    Torget vurderinger
    2

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.801
    Torget vurderinger
    96
    Forferdelig utvikling. At folk orker å bo i alle de utsatte bydelene er for meg en gåte.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.801
    Torget vurderinger
    96
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn