Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.153
    Antall liker
    6.496
    Det burde ikke være veldig overraskende at kriminalitet er hverdagslig for kriminelle. Det som burde bekymre er at kriminaliteten ligner mye mer på det som er vanlig i landene de kriminelle kommer fra enn det vi har vært vant til her. Så lenge det er skandaløst at noen politikere ønsker å styre fra hvilke land man ønsker å motta flyktninger fra så kommer vi ikke unna.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    3.914
    Sted
    Sunnmøre
    Det høyrest ut som ein god idé å forenkla dette grundig, sjølv om tilhenger-kalkulatoren til Vegvesenet hjelper med å finna fasit.

    Hugsar eg glad og fornøgd plystra på «Willin'» då eg oppdaga at bilen min kunne dra 2500 kg, heilt til eg oppdaga at eg knapt nok hadde lov til å dra ein trillebår med han utan å ta B96/BE.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    13.193
    Det foreligger større eller mindre slike saker av ulik alvorlighetsgrad i nesten hver eneste kommune i Norge. Hver gang er det natur og økosystemer som er salderingsposten, dessverre. Om man er interessert i og ivareta natur i nåtid og for fremtidige generasjoner synes jeg Bård Tufte Johansens programserie "Oppsynsmann" er grei opplysning, dog lite hyggelig folkeopplysning om hvor riv ruskende galt det er i vårt lille land. Når professor i biologi Dag O. Hessen sier rett ut at naturen er inne i en krise i et av programmene, så burde det skremme livskiten ut av de fleste. Den kommentaren satt langt inne, men nå slapp den ut.

     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.268
    Antall liker
    10.863
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det høyrest ut som ein god idé å forenkla dette grundig, sjølv om tilhenger-kalkulatoren til Vegvesenet hjelper med å finna fasit.

    Hugsar eg glad og fornøgd plystra på «Willin'» då eg oppdaga at bilen min kunne dra 2500 kg, heilt til eg oppdaga at eg knapt nok hadde lov til å dra ein trillebår med han utan å ta B96/BE.
    Fikk ikke lest artikkelen men jeg antar at regelverk ikke akkurat henger på greip (som jeg er enig i). Gikk fra bil på 1500 kg til en på 2.6tonn. Da kunne jeg plutselig ikke dra henger lenger til tross for dimensjonerte bremser, effekt, kameraer og hjelpemidler hit og dit.

    Kan minne meg litt om dette:
    mc - seatbelt.jpg
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.309
    Antall liker
    5.361
    "When a cop on a motorcycle gives you a ticket for no seat belt you realize it's not about safety", høres veldig ut som et banalt libertariansk argument av den typen som jeg selv var veldig svak for da jeg var ung og naiv og så verden i dikotomier.

    Dette er jo selvsagt bare tull; det er helt åpenbart "about safety" siden det å spenne på seg sikkerhetsbeltet er en veldig liten og knapt merkbar handling som i veldig stor grad øker trafikksikkerheten til alle som kjører bil. Det er en minimal inngripen med stor effekt, og derfor noe som det absolutt gir mening å lovfeste. Og at det er farligere å kjøre motorsykkel enn å kjøre bil har strengt tatt null og niks med saken å gjøre.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.158
    Antall liker
    5.864
    Sted
    Holmestrand
    Fikk ikke lest artikkelen men jeg antar at regelverk ikke akkurat henger på greip (som jeg er enig i). Gikk fra bil på 1500 kg til en på 2.6tonn. Da kunne jeg plutselig ikke dra henger lenger til tross for dimensjonerte bremser, effekt, kameraer og hjelpemidler hit og dit.
    ...
    Når det gjelder tillatt hengervekt så er det et tall som fabrikanten av bilen har tenkt ut(?).
    Ikke et resultat av lover eller andre offentlige forordninger fikk jeg på forespørsel bekreftet av det kongelig norske biltilsyn.

    Gikk for noen årstiden fra en Passat (100hk mener jeg) til en Mondeo (rundt 120 hk).
    Passaten kunne trekke 1500kg, Mondeoen oppdaget jeg ute på tur med snaut 1500kg på slep var godkjent for 1200kg hengervekt.
    Bilene var med unntak av motor langt på vei identiske.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    3.914
    Sted
    Sunnmøre
    Når det gjelder tillatt hengervekt så er det et tall som fabrikanten av bilen har tenkt ut(?).
    Ikke et resultat av lover eller andre offentlige forordninger fikk jeg på forespørsel bekreftet av det kongelig norske biltilsyn.
    Men det står jo i vognkortet, saman med ei rekkje objektive tal, og vegvesenet seier at du ikkje kan køyra med tyngre hengar enn dette, same kva sertifikatet seier?

    Eg irriterer meg vel enno meir over at kva ein ha lov til med slik-og-så førarkort jamt vert justert ned, utan at det betyr at krava er senkte. Dersom du tok personbil-sertifikat på 60-talet kunne du liksom køyra alt opp til tung stridsvogn med hengar 🤪
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    kvinner og barn først, slik bør det alltid være. Vi menn får stå i det til det er plass.
    Selvfølgelig bør de menn som jobber kommer før en som hever trygd i køen...
    Hvis man skal gradere det videre bør man sortere det etter nytteverdi, advokater havner langt nede på den lista
    Eller som det også er sagt: "Kvinner og barn først så mennene kan få finne en løsning i stillhet!"
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    I tilfellet Unio/Akademikerne er det ikke noen opplagt mellomløsning siden de ikke krangler om lønn eller lønnsramme men selve organiseringen av forholdet mellom arbeidsgiver (staten) og arbeidstakerene (ved sine respektive rørsler). Det er en situasjon der, avhengig av resultat mer eller mindre ene siden vinner eller taper 100%. Ikke så lett å forhandle da, utover eventuelt å sparke boksen et år eller to lengre ned i gata.
    Mye likt en såkallt "forhandlingsløsning" på krigen i Ukraina!
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.409
    Antall liker
    2.618
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Men det står jo i vognkortet, saman med ei rekkje objektive tal, og vegvesenet seier at du ikkje kan køyra med tyngre hengar enn dette, same kva sertifikatet seier?

    Eg irriterer meg vel enno meir over at kva ein ha lov til med slik-og-så førarkort jamt vert justert ned, utan at det betyr at krava er senkte. Dersom du tok personbil-sertifikat på 60-talet kunne du liksom køyra alt opp til tung stridsvogn med hengar 🤪
    70-tallet... :cool:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Men det står jo i vognkortet, saman med ei rekkje objektive tal, og vegvesenet seier at du ikkje kan køyra med tyngre hengar enn dette, same kva sertifikatet seier?

    Eg irriterer meg vel enno meir over at kva ein ha lov til med slik-og-så førarkort jamt vert justert ned, utan at det betyr at krava er senkte. Dersom du tok personbil-sertifikat på 60-talet kunne du liksom køyra alt opp til tung stridsvogn med hengar 🤪
    For å starte med det siste først. En sivilt eid og registrert "stridsvogn" ville nok være registrert som enten beltetraktor eller "motor-redskap" hvis den skulle framføres på vei. De fleste private av sorten i Norge ( ja det finnes faktisk flere! ) er nok rubrisert som anleggsmaskiner og er derfor ikke registrert og kan blandt annet derfor ikke brukes i noen stor grad på offentlig vei. Det sørgelige faktum at slike doninger har en helt egen tendens til å ødelegge asfaltdekket er nok også noe medvirkende.
    Men til det første så er det vognkortet som setter maksgrensen. Beregningene som ligger bak dette tallet har endret seg noe opp gjennom årene. Mine SAAB99 hadde i utgangspunktet 1500kg som maks, men så kom der en endring ( fra EU ) som sa at bilfabrikkens beregninger skulle gjelde og da fikk jeg plutselig 1800kg. For Range Roveren hoppet det brått opp til 3500kg. Og maks taklast på vei 100kg som før, men ubegrenset ved kjøring utenfor vei!
    Når det gjelder førerkortet fra 60 tallet så skulle du nok ha fått det konvertert til BE hvis du var våken ved fornyelse. Du skulle også ha fått påtegning om rett til å kjøre bil på maksimalt 7500 kg også.
    Det som er totalt ulogisk er at det i dag er slik at med B er det registret totalvekt på henger som begrenser, mens med BE er det faktisk vekt av henger som legger begrensingene. Den "logikken" forstår jeg ikke.
     
    Sist redigert:

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.688
    Antall liker
    4.409
    Sted
    Bartistan
    ^ Den samme "logikken" tilsier jo da at ved utstedelse av bot pga henger med for høy teoretisk maxvekt, uansett hvor lett den faktisk er lastet, så bør man i samme slengen få en fartsbot om bilen som drar nevnte henger evner å oppnå høyere hastighet enn gjeldende fartsgrense på stedet for henger-overtredeslen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.153
    Antall liker
    6.496
    Jeg lurer på hva som er logikken bak at jo mindre bil du har desto større henger kan du hekte på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.909
    Antall liker
    36.106
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel to forskjellige ting: 1) Har du førerkort for tillatt totalvekt på så stor doning?, og 2) Er vekten på doningen innenfor det bremser og annet er dimensjonert for, både på hengeren som sådan og for hele vogntoget?

    Det er fullt mulig å få bot for det første selv om man kjører en tom bil med tom henger, om man har vanlig førerkort B og kommer forbi kontroll i noe som f eks krever BE, D1E eller C1E.

    Tilsvarende hjelper det ikke så mye med førerkort klasse BECEDE for både semitrailer og leddbuss hvis du har lastet hengeren på Passaten med fire tonn grus.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    3.914
    Sted
    Sunnmøre
    Ja (med mindre du tok BE før januar 2013), då er det berre vognkortet som avgrensar.

    For min bil (dvs den med hengarfeste) får eg opp dette.

    1718192931956.png

    Bristen ligg kanskje eigentleg i det som eg har sett omtala som “campingvognforskrifta”, at du med berre B i utgangspunktet har lov til å dra hengar på (maksvekt) 750 kg, men meir dersom bil og hengar ikkje til saman har maksvekt på meir enn 3500 kg. Koplar du same hengar/campingvogn på ein bil som er meir eigna, har du ikkje lov lenger.

    (Eg trudde ei stund at maksvekt 3500 kg overstyrte 750 kg, men ser at eg hadde misforstått. Då var det litt betre.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.909
    Antall liker
    36.106
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel fra typegodkjennelsen på bilen, begrenset av girkasse, bremser etc.
    Førerkortklasse B:

    1718193782873.png

    For B blir det vel max 3500 kg for hele vogntoget, men likevel inntil 750 kg henger om trekkdyret alene har tillatt vekt over 2750 kg. Man har ikke førerkort for tyngre enn 3500+750 kg absolutt max.

    Ser ingen ting som hindrer 3500 kg bil + 3500 kg tilhenger med BE. Med gammelt førerkort som har blitt jevnlig fornyet (dvs BE 79.06) blir det vel trekkvogn max 3500 kg og så tung tilhenger som den er godkjent for å trekke.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    3.914
    Sted
    Sunnmøre
    Man har ikke førerkort for tyngre enn 3500+750 kg absolutt max.
    Edit: Som gjer at B96 i ein sære tilfelle (bil med veldig høg totalvekt, F-150 kanskje?) ikkje gjev deg rett til å køyra tyngre hengar enn du likevel kan med berre B.

    Men B96 er vel i hovudsak eit lastsikringskurs, og det kan nok vera nyttig for dei som skal køyra så mykje last uansett. Med mindre dei er godt vaksne, sjølvsagt.

    Ser ingen ting som hindrer 3500 kg bil + 3500 kg tilhenger med BE
    Ser ut som du har rett.

    Sjekka ein tilfeldig annan bil frå Finn (Geländewagen), og den hadde maks vogntogvekt 6650 kg, tilsvarande maks totalvekt + maks hengarvekt. Om behovet for nashorntransport skulle vera der. Må ha drøymt nokre samanhengar som ikkje var det.

    Men Skoda med campingvogn er framleis litt rart.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.153
    Antall liker
    6.496
    Om man mangler E i førerkortet og kjører en relativt tung hybrid er det ikke rare hengeren man kan hekte på bilen.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    928
    Torget vurderinger
    1
    500 kg Caterham Seven med 3000 kg tilhenger vil være enda morsommere. Vet ikke helt hva som skjer med kjøreegenskapene. :unsure:
    Nissan Bluebird med Volvo 245 litt langt framme på hengaren var ein interessant køyretur...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.266
    Antall liker
    22.715
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tangent: Mazda 1500 stasjonsvogn lastet med 20 kvadratmeter klinkerflis var interessant helt uten tilhenger.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.200
    Antall liker
    6.983
    Torget vurderinger
    4
    Musefelle i høyesterett!

    Neste uke, - har gresset følelser ? Det må bli slutt på den tradisjonelle barbariske amputasjonen av gress hver sommer.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    3.914
    Sted
    Sunnmøre
    Neste uke, - har gresset følelser ? Det må bli slutt på den tradisjonelle barbariske amputasjonen av gress hver sommer.
    Det mest ubehagelege med å ha hage, og ikkje minst å driva med grønsaker og bær, er å plukka vekk sneglar. Eg skal vedgå at kvar kveld eg går der og plukkar opp små sneglebarn (eller store vaksne, for den del), så lurer eg på om denne metodiske og nådelause utryddinga (meir deportasjon, faktisk, for eg kastar dei berre over i ei ur litt nedanfor hagen) gjer meg til eit dårleg menneske.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    928
    Torget vurderinger
    1
    Musefelle i høyesterett!

    Neste uke, - har gresset følelser ? Det må bli slutt på den tradisjonelle barbariske amputasjonen av gress hver sommer.

    Eg tenker kanskje at vurderinga må vera : ville du avliva ein katt, hund eller ku på denne måten? Og kvifor ikkje?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.936
    Antall liker
    16.263
    Torget vurderinger
    2
    Det mest ubehagelege med å ha hage, og ikkje minst å driva med grønsaker og bær, er å plukka vekk sneglar. Eg skal vedgå at kvar kveld eg går der og plukkar opp små sneglebarn (eller store vaksne, for den del), så lurer eg på om denne metodiske og nådelause utryddinga (meir deportasjon, faktisk, for eg kastar dei berre over i ei ur litt nedanfor hagen) gjer meg til eit dårleg menneske.
    Ølfelle anbefales. Sneglenes tørst får skylden. Ender vel i Høyesterett, Elden tar saken for sneglene.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.730
    Antall liker
    28.456
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det mest ubehagelege med å ha hage, og ikkje minst å driva med grønsaker og bær, er å plukka vekk sneglar. Eg skal vedgå at kvar kveld eg går der og plukkar opp små sneglebarn (eller store vaksne, for den del), så lurer eg på om denne metodiske og nådelause utryddinga (meir deportasjon, faktisk, for eg kastar dei berre over i ei ur litt nedanfor hagen) gjer meg til eit dårleg menneske.
    Her strør vi salt på krapylet. De skrumper sammen og dør på no time.

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.001
    Antall liker
    13.484
    Det mest ubehagelege med å ha hage, og ikkje minst å driva med grønsaker og bær, er å plukka vekk sneglar. Eg skal vedgå at kvar kveld eg går der og plukkar opp små sneglebarn (eller store vaksne, for den del), så lurer eg på om denne metodiske og nådelause utryddinga (meir deportasjon, faktisk, for eg kastar dei berre over i ei ur litt nedanfor hagen) gjer meg til eit dårleg menneske.
    Hjelper en del om man får et pinnsvin transkende rundt i hagen, de er glade i å spise snegleegg.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.250
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    Synes ikke man skal viske ut skillet mellom husdyr og skadedyr. Jeg ville ikke avlivet hunden med en svær musefelle, men musefelle er like fullt lovlig brukt på mus.
    Hunder og katter kan også være skadedyr, så hva er skillet ? og hvor mange millioner fugler er det som årlig bøter med livet i kjeften på nusselige «hus» katter ?

    mvh
    KJ
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.655
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hunder og katter kan også være skadedyr, så hva er skillet ? og hvor mange millioner fugler er det som årlig bøter med livet i kjeften på nusselige «hus» katter ?

    mvh
    KJ
    Det var palmaris som tok det opp, og jeg oppfattet ham dithen at han siktet til kjæledyr og husdyr da han dro frem katter, hunder og kyr, men du oppfattet ham kanskje annerledes?

    Jeg ville mye heller delt skjebne med dissen musene enn med produksjonsdyr om jeg måtte velge, men for all del - viktig med rett fokus.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn