Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    558
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Fra interwebben

"I utgangspunktet kreves det ikke en offentlig tillatelse for å holde noen få høner i hagen på en villaeiendom i Norge. Som hovedregel er hobbyhøns tillatt på egen eiendom"
    Høns og haner kan jeg leve med, men må uansett søke på grunn av utnyttelsesgrad, avstander til naboer og kommunal vei. Men hundeglam som gjaller gjennom dalføret, det er fultl lovlig uten søknad.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    18.156
    Torget vurderinger
    2
    Uansett så er det skikkelig urettferdig at vi som ikke bor i Oslo ikke får lov til å defilere.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Muslim med hund?
    Til å ha bastante meninger har du også bastante hull i dine basale kunnskaper
    Den må du forklare nærmere... muslimer har hunder, men hunder skal aldri inn i huset. Vedkommende er plaget av hundebjeff dagen lang så antar derfor at hunden ikke er inni huset.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    22.311
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

"Men, som alltid er det folk som er så gira på å gjøre alt riktig at de tar for hardt i. Noen får overtenning. Andre blir sorg-politi."

"Er det virkelig respektløst overfor kong Harald å drikke kaffe, gå på konsert, skyte leirduer eller minne folk om å oppdatere femukerskupongen?

For meg virker det som om frykten for å framstå respektløs tidvis overskygger sunn fornuft."

Det er det typisk norske, konkurranse om være best i å gjøre det "riktige". Også en senvirkning av corona.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    lurer på hvor mye alt dette styret koster skattebetalerne. Begynner å minne meg om covaids tidene, eneste som mangler er at myndighetene krever at vi også skal ha en dempet stemning i hjemmet, ikke spille høy musikk og ha et bilde av kongen på bordet med hvit duk

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    22.311
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ref til en annen tråd, så er det åpenbart at i Norge styres våre handlinger og moral av pliktetikk, ikke konsekvensetikk.

Gjør det rette, fordi det er det rette - uavhengig av konsekvenser. Da slippes konkurransen løs, om å gjøre det aller mest moralske og riktige. Og galskapen får råde. Nordmenn i et nøtteskall.

Rakerholm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    1
    Det som har gått galt i Norge, er at vi har begynt å ta for mye hensyn til følelser i avgjørelsene om hvordan samfunnet styres, fremfor fakta.

Resultatet av dette, har blitt at de barna som la seg ned på gulvet i butikkene og skrek til deres foreldre ga de sjokoladen de hadde lyst på; har nå blitt voksne og får muligheten til å fortsette med samme holdninger.

På sett og vis burde det nesten helst vært et merittokrati.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    22.311
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det som har gått galt i Norge, er at vi har begynt å ta for mye hensyn til følelser i avgjørelsene om hvordan samfunnet styres, framfor fakta.
    Her er vi helt enige.

Resultatet av følelsesstyrt pliktetikk, er at det blir en spiral. Det som var "rett nok" i går, er for dårlig i dag. Ergo må vi styres enda mer av følelser, gjøre det enda mer riktig neste gang. Og det aller viktigste er å ta ekstra hardt i, slik at ingen kan beskylde oss for ikke å gjøre det "riktige". Dette gjelder ordvalg (de riktige, følelsesmessige ord), handlinger, begrensninger som settes, bruken av "alle" (som forsvar for vedtak, handlinger, begrensninger) òg en moralsk negativ holdning mot de som har den frekkhet å være uenige.

Rakerholm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    1
    Her er vi helt enige.

Resultatet av følelsesstyrt pliktetikk, er at det blir en spiral. Det som var "rett nok" i går, er for dårlig i dag. Ergo må vi styres enda mer av følelser, gjøre det enda mer riktig neste gang. Og det aller viktigste er å ta ekstra hardt i, slik at ingen kan beskylde oss for ikke å gjøre det "riktige".
    Jeg har ofte mer til felles med noe av den prinsipielle politikken til Rødt, enn flere av de mer ordinære partiene. Eksempelvis politikerlønninger.

Der jeg og du trolig skilles, er at jeg aksepterer ikke "konsekvenser" som går ut over min frihet med mindre det var mitt eget personlige valg. ;)

Jeg baserer meg mindre på følelser enn noe annet individ jeg har vært borte i.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    22.311
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Resultatet av dette, har blitt at de barna som la seg ned på gulvet i butikkene og skrek til deres foreldre ga de sjokoladen de hadde lyst på; har nå blitt voksne og får muligheten til å fortsette med samme holdninger.
    Jeg kurerte datteren min for dette, med å legge meg ned på gulvet i butikken sammen med henne, da hun som 5 - åring prøvde seg på hyle og gråte - metoden. Jeg hylte høyest. Resultatet var at hun til slutt spratt opp og sprang ut av butikken. Det gjentok seg ikke.

Rakerholm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kurerte datteren min for dette, med å legge meg ned på gulvet i butikken sammen med henne, da hun som 5 - åring prøvde seg på hyle og gråte - metoden. Jeg hylte høyest. Resultatet var at hun til slutt spratt opp og sprang ut av butikken. Det gjentok seg ikke.
    Jeg så dette på en reklame tror jeg?

Med datteren til en eks, satt jeg trolig I trappa I en time en gang. Hun ville ikke gå, jeg valgte å være mer tålmodig. Skrikingen tok slutt og hun ble etterhvert blid. Jeg sammenligner det med disiplinering av hunder. Man er nødt for å være den som er mest tålmodig. Ikke nødvendigvis bruke kjeft.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Litt spennende dette, kommer Moss til å skli ut i fjorden? Bjørn Frølandshagen skriver langt om hva byen står overfor.

Først da milliarder var brukt på trygg grunn i fjell, og man sto overfor den ene livsfarlige (knappe) kilometeren med kvikkleire i sentrum, kunne BaneNor trygt slippe sannheten ut.

"Området der en jernbanekulvert skal bygges ned i løsmasser mellom tunnelene har langt mer kvikkleire, som er langt mer sårbar, enn først antatt. Jernbaneprosjektet i Moss handler ikke lenger om knutepunktsutvikling rundt togstasjonen, og ikke heller lenger om fullføring av Intercitybane gjennom østfoldbyene, men det handler om å sørge for en grunnstabilisering som skal redde Moss."

====

Hele innlegget:

Gisseltaket i Moss: Statens største kvikkleire hasardspill noensinne pågår for åpen scene

Norge holdes som gissel av et samferdselsprosjekt som er blitt for stort til å feile.
    Mens resten av landet rister på hodet over at jernbaneprosjektet i Moss har sprukket fra 10,5 til over 28 milliarder kroner, sitter vi som bor og arbeider i Moss med en helt annen og langt mer lammende erkjennelse: Det gambles med tusenvis av menneskeliv og kritisk nasjonal infrastruktur. Vi sitter samtidig på første rad som tilskuere til et jernbaneprosjekt som bokstavelig talt begraver alle midlene som skulle avsettes til jernbaneutvikling og et grønt skifte fra vei til bane, på ubestemt tid.

Som sykehjemslege i byen har jeg det medisinske ansvaret for skrøpelige eldre mennesker som faktisk ikke kan evakueres til trygg grunn i løpet av minutter dersom ras-alarmen går. Men på tross av åpenbar komplisert evakuering har verken jeg eller mine kolleger på sykehjemmet blitt involvert i eller informert om håndtering av katastrofescenarier som kommunen tidligere selv har vurdert som mulige. Jeg har ikke heller hørt om noen form for evakueringsøvelse fra skolene, omsorgsboligene, eller steinull-fabrikken som også ligger innenfor kvikkleireskred-faresonen.

Strategien med å bruke «Point of no return» som brekkstang

Hvordan havnet vi her? Svaret ligger i en velkjent politisk mekanisme: porsjonering av dårlige nyheter. Ved å underestimere risiko og kostnader i startfasen, fikk Bane NOR vedtatt prosjektet i 2017. Deretter boret og sprengte de ut de massive fjelltunnelene på hver side av byen. Det var den enkle og geografisk sett den klart største delen av prosjektet.

Først da milliarder var brukt på trygg grunn i fjell, og man sto overfor den ene livsfarlige (knappe) kilometeren med kvikkleire i sentrum, kunne BaneNor trygt slippe sannheten ut.

"Området der en jernbanekulvert skal bygges ned i løsmasser mellom tunnelene har langt mer kvikkleire, som er langt mer sårbar, enn først antatt. Jernbaneprosjektet i Moss handler ikke lenger om knutepunktsutvikling rundt togstasjonen, og ikke heller lenger om fullføring av Intercitybane gjennom østfoldbyene, men det handler om å sørge for en grunnstabilisering som skal redde Moss."

Nå var man politisk og økonomisk forbi "the point of no return", og BaneNor hadde lykkes med å ta beslutningstakere lokalt og nasjonalt som gisler. I årene etter har budsjettet fortsatt å øke i etapper, og dato for ferdigstillelse er blitt skjøvet frem på samme måte; først fra 2024 til 2030, og senest til tidligst 2032.

BaneNor har konstruert en situasjon der beslutningstakere og innbyggere er blitt stilt overfor et "done deal": Vi har brukt for mye penger til å snu. Kvikkleira midt i Moss sentrum er en tikkende bombe vi allerede har har satt i bevegelse. Dere må akseptere risikoen.

Sannhetene som holdes tilbake

Bransjeinterne geoteknikere og uavhengige observatører forstår det som Bane NOR ennå ikke har våget å si høyt;

Prislappen stopper ikke på 28 milliarder. Når den mest risikofylte utgravingen i sentrum så vidt har begynt, og vi ser BaneNor stadig snuble ut i nye uforutsette problemstillinger som tvinger frem dyre ad hoc løsninger, styrer prosjektet mot en sluttsum på godt over 35 milliarder kroner. Nok penger til å bygge lyntoglinje mellom Ski og Sarpsborg, eller kjøpe over 20stk F35 jagerfly.

Tidsplanen til 2032 er en illusjon. Når alt som gjøres i kvikkleira må ha millimeterpresisjon og ekstrem forsiktighet i alt det videre arbeidet knyttet til kulvert og etablering av togstasjon, er det åpenbart at prosjektet fort vil ta ti år til. Reell ferdigstillelse er nærmere 2035–2036.

Milliardene i Moss kveler det grønne skiftet. Ved å låse enorme statlige midler i en lokal betongkulvert under havnivå i Moss sentrum, utsettes store, nasjonale jernbaneprosjekter over hele landet med minst 15 år. Midlene som skulle flyttet gods fra vei til bane og erstattet flyreiser til kontinentet, begraves i leirmassene i Moss.

En sikkerhetsfaktor på randen av brudd

Retningslinjene for anleggsarbeid i kvikkleire ble nylig revidert etter flere menneskeutløste kvikkleireskred. Nytt minstekrav for geoteknisk sikkerhetsfaktor er 1,4. Det tallet kan forstås som at det er 40% mer krefter i spill som holder leira på plass i krystallisert form, enn det er motkrefter som presser på for å gjøre leira flytende slik av skredet går. Tallet blir beregnet på grunnlag av litt matematikk og litt erfaringsbasert synsing. Desto lavere SF jo hyppigere og mer omfattende vil geoteknikere observere grunnen der bygging pågår. SF er da ferskvare. En byggherre kan i kortere periode gjøre arbeider som midlertidig senker sikkerhetsfaktoren under 1.4.

Under tidligere arbeid med motfyllinger langt nede i den 45meter høye kvikkleire-mettede løsmasseskråningen hvor jernbanekulvert og stasjon skal bygges, kalkulerte BaneNor med en sikkerhetsfaktor så lav som 1.03. Det vil si at geoteknisk sett er det 3% overtak for kreftene som holder leira stabil. Dette anslaget ble gjort for et enormt "banesår" som strekker seg flere hundre meter bortover mellom Melløs og havna fra Rv19 til Rockwool-fabrikken, et område så stort og uoversiktlig, geoteknisk og geologisk sett, at usikkerheten i tallet var større enn differansen på 0.03 ned til SF 1 som innebærer forestående skred. I virkeligheten kan kreftene som var spill i denne fasen, ved et eller annet punkt i annleggsområdet, faktisk kan ha vært enda nærmere ekvilibrium mellom kreftene, eller en SF=1.

Sannsynligvis har SF vært enda lavere enn 1.03 i en senere fase, selv om BaneNor aldri innrømmet det. Våren 2025 slapp BaneNor bomben om at boligblokkene på Høienhald måtte rives omgående på grunn av "uforutsette" bevegelser i grunnen. Først oppga prosjektleder at to blokker måtte rives, siden ble det innrømmet at den tredje blokka også måtte rives. Blokkene utøvde et press mot kvikkleira som innen et år kunne utløse skred, ble det kommunisert. Samtidig hevdet BaneNor at man anså SF å være på 1.2, selv om grunnen var i bevegelse.

Generelt sett kan en byggherre aldri gi absolutte garantier mot skred under arbeid med kvikkleire. At prisen for å forsikre dette prosjektet er blitt fastslått til over 1 milliard kroner tyder på at BaneNor er ganske langt unna garantier når det hevdes at tryggheten er ivaretatt.

Når Bane NOR hevder risikohåndteringen deres er akseptabel legges det særlig stor vekt på at man overvåker grunnen med avanserte sensorer. Levanger-ulykken som tok med seg Nordlandsbanen, E6 og et menneskeliv i sjøen i 2025 lærte oss noe annet: Granskningen der påpekte at permeable sandlag og skjulte grunnvannsstrømmer gjorde sensorene blinde og aldri rakk å varsle før katastrofen var et faktum.

Bakenfor skråningen BaneNor skal bygge kulvert og stasjon i, ligger Vansjø og utøver et hydrostatisk trykk som presser grunnvann under Raet og gjennom grunnen i anleggsområdet på vei ned til havet. Dette grunnvanntilsiget fra Østfolds største innsjø vil sannsynligvis utgjøre en permanent trussel mot stabiliteten både under bygging og i tiårene etter at intercity banen med stasjon står ferdig. Geologien i området tilsier at de samme permeable lagene som kortsluttet overvåkingssensorene i Levanger også finnes i grunnen her, selv om BaneNor ikke har påvist slike grunnvannårer ennå.

Formelen som brukes til risikovurdering lyder som følger;
    Risiko = sannsynlighet x konsekvens.

Så langt har vi studert sannsynligheten, nå skal vi se nærmere på konsekvensen.

Hvis det går galt og ulykken skjer i Moss så snakker vi om en naturkatastrofe så stor at det ikke finnes tidligere ulykker å sammenlikne med, verken i Norge eller i Europa. Dersom leira i annleggsområdet blir kvikk og renner ut i fjorden så er det sannsynlig at ting vil gå fort og utvikle seg til verdenshistoriens dødligste kvikkleireskred.

NGI utarbeidet i samarbeid med Moss kommune en beredskapsanalyse som så på hvor mye skade et kvikkleireskred midt i Moss by potensielt kan gjøre. Et worst case scenario vil innebære 3000 omkomne, i tillegg vil det være snakk om 10000 direkte berørte.

Et retrogressivt skred kan ta med seg veier og bebyggelse fra Kransen og sentrum syd, opp forbi Høienhald og videre til Melløs helt til byens fotballstadion. Her imellom ligger Riksvei19, hundrevis av private boliger, en stor videregående skole, en barneskole, en kirkegård, to sykehjem, en fabrikk, en havn, med mer.

En flodbølge vil kunne utløses (en tsunami) og kan lamme fergeleiet og Bastøfergen, skylle inn over tettbebyggelsen på søndre Jeløya, skylle over kanalområdet, og fortsette videre til Horten by.

Riksvei 19 og hele østfoldbanen/Intercitybanen vil trolig settes permanent ut av spill.

Rockwool fabrikken kan skyves i sjøen og skape en enda mer kompleks miljøkatastrofe.

Jeløya med sine 12000 innbyggere vil kunne isoleres fullstendig uten fastlandsforbindelse.

Trekk i nødbremsen nå

Nyheten om boligblokkene som måtte rives, den stykket BaneNor opp i to separate etapper.
    Nyheten om at den nordre tunnelen tok inn store mengder grunnvann nær Vansjø, den slapp BaneNor som en parentes, selv om slike grunnvann-årer kan bety katastrofe litt lenger syd; i kvikkleira.
    BaneNor søkte i sommer om å få overskride lovlige støynivå for få ned en spuntvegg rett syd for der grunnen beveget seg ifjor, men isteden for å holde seg under 71 desibel som de søkte om så skriker vibroloddet godt over 100desibel i 20 lange dager i strekk nå i høst.

Gang på gang presser BaneNor igjennom tiltak som er til ulempe for byen. Vi som bor i byen undres om sannheten om stabiliteten i annleggsområdet tåkelegges, og om BaneNor for eksempel lyver for å oppnå støy-tillatelse fordi sikringstiltak må gjøres hvis BaneNor skal fortsette å kunne si at vi bor trygt her.

Erfaringer så langt i prosjektet tilsier at BaneNor vil fortsette å porsjonere ut dårlige nyheter i porsjoner små nok til ikke å utløse full stans og ikke utløse ny politisk prosess som kan lede til vedtak om at intercity gjennom Moss, i nåværende form, må skrinlegges. Bane NOR har i dag et tilnærmet monopol på sannheten i dette prosjektet. De fungerer som sin egen kontrollør og godkjenner i praksis sine egne risikovurderinger. Selv i rettsystemet kan de bruke sin versjon av sannheten som brekkstang for å vinne frem, som de gjorde i rettssaken mot innbyggerinitiativet BBM; den vant de blant annet på påstander om områdestabiliteten som de senere gikk tilbake på bare et par uker etter at dommen var falt.

At alt står og vipper på BaneNor sine egne risikovurderinger, alene, er demokratisk uholdbart når innsatsen i spillet er en hel bys eksistens.
    BaneNor har jernbane som sin spesialkompetanse og sin første prioritet, ikke samfunnsberedskap og katastrofehåndtering.
    Vi kan ikke lenger la en statlig utbygger styre dette gigantprosjekt på en autopilot, ikke på grunn av verken prestisje eller sunk cost-fellen.

Prosjektet bør snarest stanses.

Vi må ha en helt ny, uavhengig og uhildet vurdering av den gjenstående byggekjeden i prosjektet og denne gjennomgangen må gjøres av eksterne geotekniske aktører utenfor Bane NORs sfære.

Vi må få svar på:

-Er den reelle risikoen ved å grave en 22 meter dyp og 300 meter lang kulvert i denne tettbebygde og samferdselskritiske kvikkleirefaresonen i det hele tatt forsvarlig?

-Hvilke konkrete og permanente tiltak må gjøres for å sikre Jeløya-forbindelsen, RV19, innbyggere, industrien og havna i fremtiden? Dette må avklares for begge scenarier; Om det blir fullføring av jernbaneprosjektet eller ikke.

-Er det samfunnsøkonomisk, beredskapsmessig og klimamessig riktigere å svelge stoltheten, akseptere tapte investeringer, skrote sentrumsløsningen og flytte jernbanetraseen til fast grunn lenger øst; bort fra denne kvikkleireskråningen?

Hvis vi ikke stopper opp og stiller disse spørsmålene nå, aksepterer vi at Moss og Norge forblir gisler i et spill hvor
    riskonivå er lik
    😊
    )

En sannsynlighet som svarer til geoteknisk sikkerhetsfaktor tilnærmet 1 (som vil si en hårsbredds margin på godt norsk)

Multiplisert med (×)

En konsekvens på totalt samfunnsopprivende katastrofenivå

Alle med sunt bondevett i behold forstår at svaret på den kalkylen er en helt uakseptabelt høy risiko.

Vi snakker om en risikohåndtering som metaforisk kan sammenliknes med russisk rullett. Moss er tatt i en gisselsituasjon hvor alle som oppholder seg og bor i nærområdet må stille tinningen til disposisjon. Spillherren BaneNor får i skjul legge et uvisst antall kuler i løpet og har eneråderett på hvor mange ganger det skal spilles. Og eneste hensyn BaneNor motiveres av, er at det skal spilles helt til intercitytrase og ny togstasjon er i drift.

Dette hasardspillet må opphøre. BaneNor må ettergås og tilliten til staten som byggherre i Moss må gjenvinnes ved å åpne for reell innbyggerinvolvering og at byggherren heretter spiller videre med helt åpne kort.

Beslutningsmyndighet utenfor statens samferdsels-akse må på banen. Overstyring fra Justis og beredskapsdepartementet nasjonalt, og fra sjef Brann og redning samt alle andre myndigheter med ansvar for sivil beredskap lokalt, etterlyses.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    6.008
    Norges rikingeflukt til Sveits trender fortsatt med på Youtube med tvilsom agenda. Kom over denne 2 mnd. gamle analysen som jeg ikke har noen forutsetninger til å verifisere. Men den konkluderer med en hypotese at rømlingene i praksis betaler mer i skatt til Sveits enn påslaget fra vår regering utgjør. Men at hovedårsaken til flukten skyldes frykten for utflytterskatten, ikke formue slik det brukes i propaganda.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Norges rikingeflukt til Sveits trender fortsatt med på Youtube med tvilsom agenda. Kom over denne 2 mnd. gamle analysen som jeg ikke har noen forutsetninger til å verifisere. Men den konkluderer med en hypotese at rømlingene i praksis betaler mer i skatt til Sveits enn påslaget fra vår regering utgjør. Men at hovedårsaken til flukten skyldes frykten for utflytterskatten, ikke formue slik det brukes i propaganda.
    De er på vei tilbake. Å være stormannsriking er lettere i Norge enn i Sveits. Der er de smågutter, selv med tosifrede milliardbeløp "på konto". Så nå driver de og snuser på eiendommer rett over grensen, i Bohuslän. Flere har allerede flyttet og andre ser etter staseiendommer.
    Om du har bodd tre år i Sveits slipper du norsk formueskatt og kan flytte direkte til Strömstad (som nå oppfattes som et skatteparadis).

"En juridisk mekanism gör Sverige nämligen mer lönsamt än direktflytt hem." Flytter du direkte til Sverige fra Norge må du ut med formueskatt i tre år, men har du allerede dimmet fra Sveits etter tre år nederst på rikingstigen kan du bosette deg i Sverige uten skatterisiko på formuen.

Røkke var vel toneangivende med dette og valgte å slå seg ned i Ericsberg Slott og Henvålen Fjällgård.

Vi hadde en tidligere sjef for et norsk investeringsselskap innom gården vår. Han var "på jakt etter noe i traktene" og forklarte at begrensningen er at man får kun oppholde seg 61 dager i året i Norge -- "men det holder".

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.926
    Torget vurderinger
    1
    Det er selvfølgelig det totalt skattetrykket som er relevant. Skal ikke se bort fra at den norske utbytteskatten på 37,84% også spiller en viss rolle? Som igjen leder til dette med "propagandaen": Den størst propagandaen i disse skattespørsmålene er uansett påstanden om at rike folk på en eller annen måte kan bli nullskatteytere. Det finnes ingen lovlig måte i det norske skattesystemet der man kan ta ut penger til privat forbruk av selskaper uten å betale skatt. Det er helt riktig at økningen av formuesskatten var relativt beskjeden (i absolutte verdier, men kraftig relativ økning), men i praksis ble den større enn det ser ut til pga beregningsgrunnlaget ble endret i samme slengen.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    17.281
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes nå litt synd på alle disse soldatene som skal stå i grunnstilling i timesvis langs paradegatene.
    Jeg sto signingsvakt (HV-12) når Harald ble signet. Det var drit kjedelig og langtekkelig. Og når den åpne bilen med kongeparet svingte inn mot vestfronten på Nidarosdomen så det ut som det var plassert to pappfigurer der, trolig fordi jeg var vant til å kun se de i blader og aviser; først når bilen passerte meg i svingen så jeg at de var to stykk levende personer.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    7.099
    Torget vurderinger
    1

Gjett 23 millioner ganger hvor det unntaket befinner seg i landet...
    "Alle" er for reduserte skatter og avgifter som treffer egen lommebok. "Alle" er ikke lengre for når det veies mot inndekning og eller høyere renter.

Mvh
    KJ

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

uten å ha lest så tipper jeg de fleste som er avhengig av bil eller som har gård er imot lavere avgifter på drivstoff.
    Oslo folket er nok mest for, de er jo tross alt de med mest utdanning og medfølelse for alt og alle

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.418
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15

Lett å skjønne hvorfor, slik det også fremgår.
    Flertallet har enten ingen bil eller har bil de «fyller» med Norgespris subsidiert strøm - og det synes de er helt riktig.
    Selvfølgelig skal de ha subsidiert pris på sitt «drivstoff». Det hadde blitt ramaskrik om en innretning hadde ført til at strøm til laderen hadde avregnet til spotpris.

Selvom de har et lavere lønns- og kostnadsnivå, så er det ingen fornuftig eller forklarbare argumenter til at drivstoff skal være opp mot 60% høyere enn i vårt naboland.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.926
    Torget vurderinger
    1
    Selv er jeg mot subsidiering uansett om det er strøm eller bensin.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.581
    Hvor lenge er det til nasjonen nå går opp i liminga? Eller sagt på en annen måte - når er det kritisk masse som går tom for bensin/diesel tanket før månedsskiftet?

Det har utviklet seg en merkelig kultur der staten forventes å dekke alt mulig for befolkningen og så velger man helt generelle, svært lite treffsikre og fryktelig dyre tiltak for å roe gemyttene. Dette ble jo vedtatt i hui og hast så da ble det en slik type tiltak.

Det er smått utrolig at noen faktisk hadde ryggrad til å stemme mot forlengelsen av denne galskapen. Så får vi se hvor lenge det varer.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Godt å vite, da subsidierer vi ikke elbiler heller.
    du skal være bra nedsnødd for å mene at bortfall av avgifter er subsidier
    vi har aldri subsidiert elbiler, bortsett fra når man fikk støtte for å kjøpe elbiler fra enova.
    Så hadde man fått støtte fra staten for å kjøpe bensin eller diesel kunne man snakket om subsidiering
    her snakker vi altså om at griske staten tar litt mindre enn de kunne ha gjort fra de som fyller drivstoff

4-string

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    19.593
    Sted
    Almost there
    Da får vi konkludere med at folka i både WTO og findep er nedsnødde, de konkluderer nemlig slik.

Jeg burde jo skjønt at enkeltes innfallsmetode og magefølelse trumfer slikt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    22.311
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Godt å vite, da subsidierer vi ikke elbiler heller.
    Avgifter er fastsatt av regjeringen. Vi har verdens bortimot høyeste avgifter, på det meste. Det har ingenting med pris å gjøre som sådan, derimot kommer det på toppen av prisen. Avgiftslettelser er derfor ikke subsidiering.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    22.311
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da får vi konkludere med at folka i både WTO og findep er nedsnødde, de konkluderer nemlig slik.

Jeg burde jo skjønt at enkeltes innfallsmetode og magefølelse trumfer slikt.
    Til tider er de nettopp det; fullstendig nedsnødde.

Det er ikke slik her i verden, at noe er sånn og sånn fordi feks Jens Stoltenberg sier det. Det er slik og slik at skal noe være rett, så må det være det i kraft av seg selv - ikke fordi den og den autoriteten sier det

Sist redigert:

4-string

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    19.593
    Sted
    Almost there
    Da vet vi, regjering og findep er nedsnødd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn