Trust you to go dirty....
Selv bestemora til Haaland hadde satt denTrust you to go dirty....
Når du må gå til disken for å bestille og så betale på forhånd er det konsekvent 0 i tips. Tips er noe en skal betale for at man fikk ekstra service.Vet ikke om jeg hadde turt det på steder hvor man må betale når man bestiller, og før man får maten. Som f.eks. Egon, som ellers er et veldig greit sted å ta med barn for å spise hamburger e.l. innimellom med fin atmosfære og konsistent kvalitet på maten.
Eller som Fredriksen som arrogant slenger en tusing til en gatetigger etter å ha wined and dined på TheatercafeenLitt dumt med anonymiseringen av tips når man betaler med kort og i skjul må taste inn prosenten. Mye mer imponerende når man betaler med kontanter, helst viser hvor store sedlene er, og sier litt høyt "Behold resten!!!"
Et av problemene i Norge, er at man blir dømt av janteloven uansett hva man gjør. Behold pengene og du er en dust. Gi de vekk og du er plutselig "arrogant". Hvorfor? Var seddelen for stor?Eller som Fredriksen som arrogant slenger en tusing til en gatetigger etter å ha wined and dined på Theatercafeen
Iallfall i media og UH-sektoren (den siste er kanskje verstingen). Omgrepet «lufting» (for å omgå retten til fast jobb etter tre år) er velkjent.Eg har ikkje sjølv opplevd slikt i løpet av eit langt arbeidsliv. Er dette vanlig?
![]()
Mulighetene er alltid store, men jobben er uansett midlertidig
Hele voksenlivet har jeg i praksis levd på ett- og toårskontrakter. Hver gang får jeg høre at mulighetene for fast jobb er store.www.adressa.no
tror problemet var plasseringen, denne tiggeren får en tusenlapp og løper inn på theatercafen og bruker de opp med en gang. Fredriksen burde gå runden om plata for å spre tusenlapper, der er prisnivået lavere.Et av problemene i Norge, er at man blir dømt av janteloven uansett hva man gjør. Behold pengene og du er en dust. Gi de vekk og du er plutselig "arrogant". Hvorfor? Var seddelen for stor?
Ja for faen. Vi burde følge Brasils eksempel. Der bygger folk rønnene sine i favelaen, tjuvkobler strømmen, gir faen i brannsikkerhet, rømmingsveier eller andre heeeelt urimelige krav vi møter her i den siste sovjetstatenPlan og bygningsloven skulle vært på dynga. Dersom ingen av naboene klager så bør man få gjøre akkurat som man vil på egen eiendom.
Skal man følge disse lovene til punkt og prikke må man søke om alt. Feks skifte farge på hus enkelte steder, eller gjøre soverommet større eller 1000vis av andre saker som bør være en privatsak og absolutt ingen andre skal ha noe å si på
Den saken der har minst to sider og jeg ser lett for meg at dattera som solgte huset sitt i 2025 gjerne vil bygge nytt på en så sentral plass. Synd dem ikke gjorde hjemmeleksa si. Midt mellom Sandnes og Stavanger. Sykkelavstand til hele Forusområdet. Og midt i det grønne landbruksområdet.^ Godt eksempel på et overformynderi vi kunne klart oss uten.
Hvis noen vil bo i en rønne bør de få lov til det syns du ikke? Å stjele strøm er tyveri så det har vi andre regler som dekkerJa for faen. Vi burde følge Brasils eksempel. Der bygger folk rønnene sine i favelaen, tjuvkobler strømmen, gir faen i brannsikkerhet, rømmingsveier eller andre heeeelt urimelige krav vi møter her i den siste sovjetstaten
Mjo. Men det kunne kanskje vera rom for ein mellomting, eller, som vi har vore innom før: ein del verkar urimeleg strengt for ein einebustad, men ganske rimelege i ein blokk.Ja for faen. Vi burde følge Brasils eksempel. Der bygger folk rønnene sine i favelaen, tjuvkobler strømmen, gir faen i brannsikkerhet, rømmingsveier eller andre heeeelt urimelige krav vi møter her i den siste sovjetstaten
Det må bygges etter behov, hvis man skulle innført strenge regler for bygninger i feks slummen ville resultatet blitt masse bostedsløse fordi ingen har råd til å følge reglene. Og slik er det til dels i Norge også, med den konsekvens at folk ikke har råd til å bo eller man bor suboptimalt.Mjo. Men det kunne kanskje vera rom for ein mellomting, eller, som vi har vore innom før: ein del verkar urimeleg strengt for ein einebustad, men ganske rimelege i ein blokk.
Det finnes vel et snev av en mellomting, eller…?Ja for faen. Vi burde følge Brasils eksempel. Der bygger folk rønnene sine i favelaen, tjuvkobler strømmen, gir faen i brannsikkerhet, rømmingsveier eller andre heeeelt urimelige krav vi møter her i den siste sovjetstaten
Selvfølgelig, og kanskje spesielt ved bygningsetaten er det "square heads" som dominerer.Det finnes vel et snev av en mellomting, eller…?
Regler og retningslinjer bør og skal vi ha, men innenfor bl.a plan og bygg kunne det med fordel vært renset opp en del.
At du, etter lovens bokstav, i mange tilfeller SKAL levere søknad om du ønsker å bytte farge på huset, eller bytte vinduer fra sprosser til ikke (da det faller inn under fasadeendring) - og omvendt er tøysete detaljregulering.
Et eksempel på at Statsforvalteren overkjører kommunen. Få det bort !Dette virker ikkje heilt rimeleg...
![]()
Rev huset da staten bygde sykkelstamveg i Stavanger: Nektes å bygge nytt
En far og datter i Stavanger får ikke bygge erstatningsbolig på gården sin. Nå åpner kommunalministeren for å endre regelverket.www.nrk.no
Etter min mening er det en selvfølge å kunne gjøre hva man vil på egen eiendom. Utnyttelsesgrader, terrengendring, farger, o.l. har da ingen noe med.Plan og bygningsloven skulle vært på dynga. Dersom ingen av naboene klager så bør man få gjøre akkurat som man vil på egen eiendom.
Skal man følge disse lovene til punkt og prikke må man søke om alt. Feks skifte farge på hus enkelte steder, eller gjøre soverommet større eller 1000vis av andre saker som bør være en privatsak og absolutt ingen andre skal ha noe å si på
Tenker du at jeg som beboer på nordstrand burde kunne selge vår villaeiendom til en utbygger som kunne tenke seg å smelle opp en boligblokk? Det som hindrer noen i å gjøre det i dag er ting som utnyttelsesgrad (maks 24%) og regler rundt mønehøyde (9m ved mønetak, 7 meter ved flatt tak tror jeg det er). Reguleringsplanen for området bestemmer videre i praksis hvilke typer som kan bebygges der, i tillegg er det en del temmelig ufravikelige regler ang avstand til nabobygg som mellom annet er en konsekvens av brannsikkerhet.Etter min mening er det en selvfølge å kunne gjøre hva man vil på egen eiendom. Utnyttelsesgrader, terrengendring, farger, o.l. har da ingen noe med.
Vonar at naboane er nøgde når eg leiger ut garasjen min som deponi for atomavfall, og at eg driv pitbull-avl i kjellaren.Etter min mening er det en selvfølge å kunne gjøre hva man vil på egen eiendom. Utnyttelsesgrader, terrengendring, farger, o.l. har da ingen noe med.
Du burde kunne bygge et 2 etasjers hus (høyere bygning krever mer rent teknisk) så stort du vil, men ikke større enn at regnvann fra taket ikke kommer inn på naboens eiendom.Tenker du at jeg som beboer på nordstrand burde kunne selge vår villaeiendom til en utbygger som kunne tenke seg å smelle opp en boligblokk? Det som hindrer noen i å gjøre det i dag er ting som utnyttelsesgrad (maks 24%) og regler rundt mønehøyde (9m ved mønetak, 7 meter ved flatt tak tror jeg det er). Reguleringsplanen for området bestemmer videre i praksis hvilke typer som kan bebygges der, i tillegg er det en del temmelig ufravikelige regler ang avstand til nabobygg som mellom annet er en konsekvens av brannsikkerhet.
Jeg har ca 800 kvadrat tomt, hvor mange kvadrat grunnflate, alternativt boareal synes du jeg burde ha rett til å bygge på den tomten. Og hvor høyt burde jeg få lov til å bygge på min egen eiendom?
1200 Bay Street i Toronto er visst 324 m høgt med same grunnflate som tomta di.Jeg har ca 800 kvadrat tomt, hvor mange kvadrat grunnflate, alternativt boareal synes du jeg burde ha rett til å bygge på den tomten. Og hvor høyt burde jeg få lov til å bygge på min egen eiendom?
Folk blir jo sure nærmest på autopilot i dag. Har inntrykk av at vi opplever NM i sutring i medier og kommentarfelt daglig.Vonar at naboane er nøgde når eg leiger ut garasjen min som deponi for atomavfall, og at eg driv pitbull-avl i kjellaren.
Spøk til sides, det høyrest veldig rart ut. Folk vert i dag sure når nokon kjøper tomta framfor («ingen kjem til å byggja der»), og sutrar over at utsikta vert øydelagt. Alle desse reglane er jo eit forsøk på å koma naboane i møte, med ei slags erkjenning av det du gjer med tomta di påverkar verdien av tomtene rundt.
De som ikke tåler stort, altså de sarte bør kjøpe seg et hus med stor tomt langt ut på landet, da er det bare et ekorn eller to som forstyrrer.En ting med arkitektur er hva utbygger/arkitekt/entreprenør ønsker på gjeldende tomt.
En annen ting er hva de tusener i nabolaget blir nødt til å se på og forholde seg til.
Jeg har vært oppe på Ensjø og for å parafrasere Stånns; Wild wild horses couldn't drag me there
blir alltid like forbauset over de som flytter til sentrum og klager på støy, eller de som flytter i nærheten av flyplass og klager over det samme.De som ikke tåler stort, altså de sarte bør kjøpe seg et hus med stor tomt langt ut på landet, da er det bare et ekorn eller to som forstyrrer.
Helt til kommunen kommer inn og regulerer. Da tas dette svært lite hensyn til. Men, om du som privatperson….Spøk til sides, det høyrest veldig rart ut. Folk vert i dag sure når nokon kjøper tomta framfor («ingen kjem til å byggja der»), og sutrar over at utsikta vert øydelagt. Alle desse reglane er jo eit forsøk på å koma naboane i møte, med ei slags erkjenning av det du gjer med tomta di påverkar verdien av tomtene rundt.
Og det er det kommunen som med viten og vilje har sagt ok til. Klager fra nabolaget avfeies glatt med at området er egnet til fortetting.En annen ting er hva de tusener i nabolaget blir nødt til å se på og forholde seg til.
Jeg har vært oppe på Ensjø og for å parafrasere Stånns; Wild wild horses couldn't drag me there
Iht regel for eksisterende mønehøyde og 4m til tomtegrense.Jeg har ca 800 kvadrat tomt, hvor mange kvadrat grunnflate, alternativt boareal synes du jeg burde ha rett til å bygge på den tomten. Og hvor høyt burde jeg få lov til å bygge på min egen eiendom?
Jeg bor sånn, uten den stora tomta. Her er det ikke ekorn lenger. Men nabo med hunder som bråker så det ikke er mulig å sitte i stillhet lenger. Hver dag, hele sommeren, men nå har jeg varslet meget diskret om støyen.De som ikke tåler stort, altså de sarte bør kjøpe seg et hus med stor tomt langt ut på landet, da er det bare et ekorn eller to som forstyrrer.
Sov med støyreduserende ørepropper og bygg et hønsehus med en hane, gjerne to så de kniver litt seg imellom, rett inn mot naboenJeg bor sånn, uten den stora tomta. Her er det ikke ekorn lenger. Men nabo med hunder som bråker så det ikke er mulig å sitte i stillhet lenger. Hver dag, hele sommeren, men nå har jeg varslet meget diskret om støyen.
Ja, det er jo en mulighet. Da må jeg søke om dispensasjon for hønsehuset med nabovarsel og muligens avslag fra kommunen. Dessuten liker jeg ikke å sove med propper i ørene. Derfor varlet jeg istedenfor om bråket. Verre hundebråk har jeg aldri opplevd før.Sov med støyreduserende ørepropper og bygg et hønsehus med en hane, gjerne to så de kniver litt seg imellom, rett inn mot naboen
Fra interwebbenJa, det er jo en mulighet. Da må jeg søke om dispensasjon for hønsehuset med nabovarsel og muligens avslag fra kommunen. Dessuten liker jeg ikke å sove med propper i ørene. Derfor varlet jeg istedenfor om bråket. Verre hundebråk har jeg aldri opplevd før.