Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    8.406
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke om jeg hadde turt det på steder hvor man må betale når man bestiller, og før man får maten. Som f.eks. Egon, som ellers er et veldig greit sted å ta med barn for å spise hamburger e.l. innimellom med fin atmosfære og konsistent kvalitet på maten.
    Når du må gå til disken for å bestille og så betale på forhånd er det konsekvent 0 i tips. Tips er noe en skal betale for at man fikk ekstra service.

Johan-Kr

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.601
    Litt dumt med anonymiseringen av tips når man betaler med kort og i skjul må taste inn prosenten. Mye mer imponerende når man betaler med kontanter, helst viser hvor store sedlene er, og sier litt høyt "Behold resten!!!"

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.125
    Sted
    Oslo
    Litt dumt med anonymiseringen av tips når man betaler med kort og i skjul må taste inn prosenten. Mye mer imponerende når man betaler med kontanter, helst viser hvor store sedlene er, og sier litt høyt "Behold resten!!!"
    Eller som Fredriksen som arrogant slenger en tusing til en gatetigger etter å ha wined and dined på Theatercafeen

Rakerholm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2014
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    Eller som Fredriksen som arrogant slenger en tusing til en gatetigger etter å ha wined and dined på Theatercafeen
    Et av problemene i Norge, er at man blir dømt av janteloven uansett hva man gjør. Behold pengene og du er en dust. Gi de vekk og du er plutselig "arrogant". Hvorfor? Var seddelen for stor?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Au recherche du futur perdu

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Et av problemene i Norge, er at man blir dømt av janteloven uansett hva man gjør. Behold pengene og du er en dust. Gi de vekk og du er plutselig "arrogant". Hvorfor? Var seddelen for stor?
    tror problemet var plasseringen, denne tiggeren får en tusenlapp og løper inn på theatercafen og bruker de opp med en gang. Fredriksen burde gå runden om plata for å spre tusenlapper, der er prisnivået lavere.

En alternativ forklaring er at tiggeren selvfølgelig er rumensk og del av en liga som er mye rikere enn Fredriksen, så han er en idiot som gir penger til noen slike.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.419
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    ^ Godt eksempel på et overformynderi vi kunne klart oss uten.

Det er haugevis av eksempler innenfor plan og bygg som er helt håpløse. I tillegg kommer den særdeles ulike praksisen i forvaltningen

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Plan og bygningsloven skulle vært på dynga. Dersom ingen av naboene klager så bør man få gjøre akkurat som man vil på egen eiendom.
    Skal man følge disse lovene til punkt og prikke må man søke om alt. Feks skifte farge på hus enkelte steder, eller gjøre soverommet større eller 1000vis av andre saker som bør være en privatsak og absolutt ingen andre skal ha noe å si på

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.125
    Sted
    Oslo
    Plan og bygningsloven skulle vært på dynga. Dersom ingen av naboene klager så bør man få gjøre akkurat som man vil på egen eiendom.
    Skal man følge disse lovene til punkt og prikke må man søke om alt. Feks skifte farge på hus enkelte steder, eller gjøre soverommet større eller 1000vis av andre saker som bør være en privatsak og absolutt ingen andre skal ha noe å si på
    Ja for faen. Vi burde følge Brasils eksempel. Der bygger folk rønnene sine i favelaen, tjuvkobler strømmen, gir faen i brannsikkerhet, rømmingsveier eller andre heeeelt urimelige krav vi møter her i den siste sovjetstaten

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    17.836
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    ^ Godt eksempel på et overformynderi vi kunne klart oss uten.
    Den saken der har minst to sider og jeg ser lett for meg at dattera som solgte huset sitt i 2025 gjerne vil bygge nytt på en så sentral plass. Synd dem ikke gjorde hjemmeleksa si. Midt mellom Sandnes og Stavanger. Sykkelavstand til hele Forusområdet. Og midt i det grønne landbruksområdet.

Skjermbilde 2026-09-02 kl. 13.16.58.png Skjermbilde 2026-09-02 kl. 13.17.35.png

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja for faen. Vi burde følge Brasils eksempel. Der bygger folk rønnene sine i favelaen, tjuvkobler strømmen, gir faen i brannsikkerhet, rømmingsveier eller andre heeeelt urimelige krav vi møter her i den siste sovjetstaten
    Hvis noen vil bo i en rønne bør de få lov til det syns du ikke? Å stjele strøm er tyveri så det har vi andre regler som dekker

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Mjo. Men det kunne kanskje vera rom for ein mellomting, eller, som vi har vore innom før: ein del verkar urimeleg strengt for ein einebustad, men ganske rimelege i ein blokk.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Mjo. Men det kunne kanskje vera rom for ein mellomting, eller, som vi har vore innom før: ein del verkar urimeleg strengt for ein einebustad, men ganske rimelege i ein blokk.
    Det må bygges etter behov, hvis man skulle innført strenge regler for bygninger i feks slummen ville resultatet blitt masse bostedsløse fordi ingen har råd til å følge reglene. Og slik er det til dels i Norge også, med den konsekvens at folk ikke har råd til å bo eller man bor suboptimalt.
    Skjønner feks et det er behov for de med rullestol å kunne snu på dass. Men at hvert jævla hus skal passe alle det er det ikke behob for og fordyrende.
    Eller at alt som bygges skal følge tek 17 (og dette gjelder også hvis du gjør større ombyggninger i et gammalt hus)
    Feks på eiendommen min har jeg bygd om en låve fra 1875 til enebolig. Måtte følge tek 17 med det resultat at alt av gammelt tømmer m.m måtte pakkes inn i isolasjon og ferdigskjært panel
    Istedenfor å kunne bygge noe med sjel og som bevarte det gamle
    Mens et annet bygg på tomta her, et gammelt stabbur, det fikk jeg ikke lov å røre.
    Det er helt på trynet idiotisk og det er så mange ulike parter, kommunen, fylkesmannen. Sefrak registre, verneverdig landskap og alt mulig annet tull.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.419
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Det finnes vel et snev av en mellomting, eller…?

Regler og retningslinjer bør og skal vi ha, men innenfor bl.a plan og bygg kunne det med fordel vært renset opp en del.
    At du, etter lovens bokstav, i mange tilfeller SKAL levere søknad om du ønsker å bytte farge på huset, eller bytte vinduer fra sprosser til ikke (da det faller inn under fasadeendring) - og omvendt er tøysete detaljregulering.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.125
    Sted
    Oslo
    Det finnes vel et snev av en mellomting, eller…?

Regler og retningslinjer bør og skal vi ha, men innenfor bl.a plan og bygg kunne det med fordel vært renset opp en del.
    At du, etter lovens bokstav, i mange tilfeller SKAL levere søknad om du ønsker å bytte farge på huset, eller bytte vinduer fra sprosser til ikke (da det faller inn under fasadeendring) - og omvendt er tøysete detaljregulering.
    Selvfølgelig, og kanskje spesielt ved bygningsetaten er det "square heads" som dominerer.
    Politikere vedtar hva de synes er fornuftig og så sitter byråkrater og leser som fanden selv.
    Har inntrykk av at det også gjelder UDI og UNE.
    Om morra di løy for tredve år siden da du var 3 så ere ut av landet.
    Må være konsekvente vettu

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.419
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    For å fylle på med idiotregel til, så kan du faktisk nektes å anlegge perdigplen.
    Her benyttes en formel der ferdigplen beregnes å bygge 10cm. Greit nok, men er det hellende terreng så akkumuleres høyden og du kan da risikere å totalt gå over grensen for terrengendring. Mao søknadspliktig.
    Det var faktisk en byggesak i Oslo for kort tid siden der utbygger fikk avslag.
    Vil vi ha det sånn?
    Og det er flere tilsvarende reguleringer.

Så er det kjøretøyforskriften, og der er det myyyye å ta tak i.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.831
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.831
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Etter min mening er det en selvfølge å kunne gjøre hva man vil på egen eiendom. Utnyttelsesgrader, terrengendring, farger, o.l. har da ingen noe med.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.585
    Etter min mening er det en selvfølge å kunne gjøre hva man vil på egen eiendom. Utnyttelsesgrader, terrengendring, farger, o.l. har da ingen noe med.
    Tenker du at jeg som beboer på nordstrand burde kunne selge vår villaeiendom til en utbygger som kunne tenke seg å smelle opp en boligblokk? Det som hindrer noen i å gjøre det i dag er ting som utnyttelsesgrad (maks 24%) og regler rundt mønehøyde (9m ved mønetak, 7 meter ved flatt tak tror jeg det er). Reguleringsplanen for området bestemmer videre i praksis hvilke typer som kan bebygges der, i tillegg er det en del temmelig ufravikelige regler ang avstand til nabobygg som mellom annet er en konsekvens av brannsikkerhet.

Jeg har ca 800 kvadrat tomt, hvor mange kvadrat grunnflate, alternativt boareal synes du jeg burde ha rett til å bygge på den tomten. Og hvor høyt burde jeg få lov til å bygge på min egen eiendom?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Vonar at naboane er nøgde når eg leiger ut garasjen min som deponi for atomavfall, og at eg driv pitbull-avl i kjellaren.

Spøk til sides, det høyrest veldig rart ut. Folk vert i dag sure når nokon kjøper tomta framfor («ingen kjem til å byggja der»), og sutrar over at utsikta vert øydelagt. Alle desse reglane er jo eit forsøk på å koma naboane i møte, med ei slags erkjenning av det du gjer med tomta di påverkar verdien av tomtene rundt.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.125
    Sted
    Oslo
    En ting med arkitektur er hva utbygger/arkitekt/entreprenør ønsker på gjeldende tomt.
    En annen ting er hva de tusener i nabolaget blir nødt til å se på og forholde seg til.
    Jeg har vært oppe på Ensjø og for å parafrasere Stånns; Wild wild horses couldn't drag me there

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.831
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Tenker du at jeg som beboer på nordstrand burde kunne selge vår villaeiendom til en utbygger som kunne tenke seg å smelle opp en boligblokk? Det som hindrer noen i å gjøre det i dag er ting som utnyttelsesgrad (maks 24%) og regler rundt mønehøyde (9m ved mønetak, 7 meter ved flatt tak tror jeg det er). Reguleringsplanen for området bestemmer videre i praksis hvilke typer som kan bebygges der, i tillegg er det en del temmelig ufravikelige regler ang avstand til nabobygg som mellom annet er en konsekvens av brannsikkerhet.

Jeg har ca 800 kvadrat tomt, hvor mange kvadrat grunnflate, alternativt boareal synes du jeg burde ha rett til å bygge på den tomten. Og hvor høyt burde jeg få lov til å bygge på min egen eiendom?
    Du burde kunne bygge et 2 etasjers hus (høyere bygning krever mer rent teknisk) så stort du vil, men ikke større enn at regnvann fra taket ikke kommer inn på naboens eiendom.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.831
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Vonar at naboane er nøgde når eg leiger ut garasjen min som deponi for atomavfall, og at eg driv pitbull-avl i kjellaren.

Spøk til sides, det høyrest veldig rart ut. Folk vert i dag sure når nokon kjøper tomta framfor («ingen kjem til å byggja der»), og sutrar over at utsikta vert øydelagt. Alle desse reglane er jo eit forsøk på å koma naboane i møte, med ei slags erkjenning av det du gjer med tomta di påverkar verdien av tomtene rundt.
    Folk blir jo sure nærmest på autopilot i dag. Har inntrykk av at vi opplever NM i sutring i medier og kommentarfelt daglig.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    naboene må da ha sitt å si hvis det påvirker de, men det vi altså snakker om her er dustereglene til myndighetene, firkantheten og byråkratiet.
    Også når det kommer til blokker og slikt så kommer det da opp, og nekter å tro at noen av naboene har likt det, men her går altså myndighetene inn og overkjører fordi de selv ønsker mere innbyggere.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.831
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    En ting med arkitektur er hva utbygger/arkitekt/entreprenør ønsker på gjeldende tomt.
    En annen ting er hva de tusener i nabolaget blir nødt til å se på og forholde seg til.
    Jeg har vært oppe på Ensjø og for å parafrasere Stånns; Wild wild horses couldn't drag me there
    De som ikke tåler stort, altså de sarte bør kjøpe seg et hus med stor tomt langt ut på landet, da er det bare et ekorn eller to som forstyrrer.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    De som ikke tåler stort, altså de sarte bør kjøpe seg et hus med stor tomt langt ut på landet, da er det bare et ekorn eller to som forstyrrer.
    blir alltid like forbauset over de som flytter til sentrum og klager på støy, eller de som flytter i nærheten av flyplass og klager over det samme.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.419
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Helt til kommunen kommer inn og regulerer. Da tas dette svært lite hensyn til. Men, om du som privatperson….

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.419
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Og det er det kommunen som med viten og vilje har sagt ok til. Klager fra nabolaget avfeies glatt med at området er egnet til fortetting.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.419
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Iht regel for eksisterende mønehøyde og 4m til tomtegrense.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.419
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Kjøretøyforskriften mht lys.
    Helt håpløst, men byråkratiet og besserwisserne i Statens Vegvesen måtte heldigvis etter sterke protester motvillig se seg overkjørt av EU-direktiv, så det er nå noe bedre.
    For mye lys (lux) var nemlig i deres mening ikke bra.
    Nå er det kun regelverk rundt park- og markeringslys de fortsatt kan kverulere rundt.

Tenk at det for noen år siden var krav til avskjerming av hjul og lys på tråsykkel - og krav til refleks på pedalene.
    På MC var det krav om skvettlapp. Likeledes på bil (men der burde det faktisk vært påbudt fortsatt).
    Skatebord var forbudt.
    Heldigvis går det litt fremover,

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    558
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bor sånn, uten den stora tomta. Her er det ikke ekorn lenger. Men nabo med hunder som bråker så det ikke er mulig å sitte i stillhet lenger. Hver dag, hele sommeren, men nå har jeg varslet meget diskret om støyen.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.125
    Sted
    Oslo
    Jeg bor sånn, uten den stora tomta. Her er det ikke ekorn lenger. Men nabo med hunder som bråker så det ikke er mulig å sitte i stillhet lenger. Hver dag, hele sommeren, men nå har jeg varslet meget diskret om støyen.
    Sov med støyreduserende ørepropper og bygg et hønsehus med en hane, gjerne to så de kniver litt seg imellom, rett inn mot naboen

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    558
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Sov med støyreduserende ørepropper og bygg et hønsehus med en hane, gjerne to så de kniver litt seg imellom, rett inn mot naboen
    Ja, det er jo en mulighet. Da må jeg søke om dispensasjon for hønsehuset med nabovarsel og muligens avslag fra kommunen. Dessuten liker jeg ikke å sove med propper i ørene. Derfor varlet jeg istedenfor om bråket. Verre hundebråk har jeg aldri opplevd før.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.125
    Sted
    Oslo
    Ja, det er jo en mulighet. Da må jeg søke om dispensasjon for hønsehuset med nabovarsel og muligens avslag fra kommunen. Dessuten liker jeg ikke å sove med propper i ørene. Derfor varlet jeg istedenfor om bråket. Verre hundebråk har jeg aldri opplevd før.
    Fra interwebben

"I utgangspunktet kreves det ikke en offentlig tillatelse for å holde noen få høner i hagen på en villaeiendom i Norge. Som hovedregel er hobbyhøns tillatt på egen eiendom"

• Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn