De venta ijafall til han var død, grafsa ikke i livet hans mens han lå på sotteseng
De venta ijafall til han var død, grafsa ikke i livet hans mens han lå på sotteseng
Ja det virket nesten som om NRK jobbet etter Hallo i Uken sitt gamle motto; vi gir deg nyhetene før det skjer...De venta ijafall til han var død, grafsa ikke i livet hans mens han lå på sotteseng
Det var vel litt av det eg og poengterte i tidlegare postar...De venta ijafall til han var død, grafsa ikke i livet hans mens han lå på sotteseng
Vel, da er vi "two minds who think alike"Det var vel litt av det eg og poengterte i tidlegare postar...
Hr. Jebsen er imo den einaste på bileta over som ser naturleg godt kledd ut.Husker jeg for noen år siden deltok i en julaftensgudstjeneste i sentrum av Praha. Nesten alle gikk i dongeri/hverdagsklær.
Er det bedre at klespolitiet siler ut hvem som får komme inn, basert på gammeldags og trolig ugjenkallelig utdatert kotyme, eller er det best at man slipper inn hvem som helst slik at de skal kunne minnes en konge de var glad i, uansett hvordan de er kledd?Kong Harald V var jo som kjent en mann som var konge for alle og hadde garantert tatt i mot alt fra husløse og de som kommer rett i fra fjellhytta, inn i kirken.
Det var på Nordmøre!Det at Harald troppet opp i noe knapp og vintage skijakke og gummistøvler etter orkanen på Sunnmøre, før Gro, eller noen andre, var vel et like stort øyeblikk for å gjøre Harald til folkekonge som da Olav løste billett på trikken opp til Holmenkollen for å gå på ski.
Du må sende denne til kontoret hans, jeg tror neppe Støre klarer å finne den infoen selvSe til Danmark Støre. Hvor vanskelig kan det være? Det er et tildels ukjent ord som heter handlekraft !
"Datasentrene har ekstremt høy verdiskaping, men den er forsvinnende liten i Norge. Alle de store globale tek-gigantene er på vei inn i Norge. Felles er at de ikke betaler skatt på den verdiskapingen som skjer med norsk strøm som råvare. Norge har blitt rikt fordi tidligere politikere forsto forskjellen mellom å selge en råvare og å forvalte en naturressurs. Vi innførte hjemfallsrett......
.......Mette Frederiksen har valgt. Hun setter samfunnets viktigste behov foran de største strømslukerne, og hun har funnet en metode som lar seg forene med forpliktelser i EU. Det som har vært «umulig» i Norge, er fullt mulig i Danmark. Det er en lærepenge."
Vis vedlegget 1219048
Mette Frederiksen strammer inn for datasentre og strømnett i Danmark
Hører kanskje hjemme i @Rakerholm tråden.Galt eller riktig? Jeg legger det her.
Tor Halstvedt tar et oppgjør med livet, nå som han er i ferd med å trekke inn årene. Han var på et tidspunkt Forræder med veldig stor F i AKP-ml og har en god historie å fortelle.
Jeg er en forræder
Jeg er nå drøyt 78 år, har et skrantet hjerte, hvor lenger en lever veit en jo aldri, men uansett har jeg har behov for å si noe her på slutten av mitt liv.
Jeg kommer fra en liten leirklump av en gård, jobba der og på en annen gård 3 og et halvt år som gårdsgutt. Så gikk ferden inn til Oslo.
På 70-tallet var jeg aktiv i Solidaritetskomiteen for Vietnam (Solkom), og etter at Pol Pot overtok makta i Kambodsja i 1975, var jeg i flere år formann i Vennskapsforbundet Norge – Kambodsja. Jeg var en iherdig sjel, studiene var mest på liksom, hadde jevnlig stoff og intervjuer i Klassekampen (KK blei etter hvert en ganske kjent skikkelse.
I 1975 begynte jeg på Chr.Spigerverket i Oslo, dette blei starten på 43 år som arbeider, de 19 siste i Posten. Jeg fikk ikke studielån lenger, så jeg trengte en jobb, men vel så viktig var at jeg ønska å «frelse» arbeidskameratene mine til maoismen. Men i stedet skjedde det motsatte, i løpet av de 12 åra jeg jobba der, klarte de å fjerne de ungdommelige revolusjonsdrømmeriene. For meg føles det fremdeles beklemt at jeg i denne perioden, på 60- og 70-tallet, kanskje den beste perioden for arbeidere og folk i Norgeshistoria, da brukte jeg dager og netter til å prøve å omvende arbeidere for til revolusjonen. Jeg var i flere år tillitsmann der. Den politiske konsekvensen jeg trakk var å prøve å videreutvikle det gamle sosialdemokratiet til Tranmæl, Gerhardssen og Bratteli inn i ei ny tid, for jeg forsto tidlig at nyliberalismen til Thatcher og Reagan varei dødslinje for arbeiderbevegelsen.
Takket være den manglende responsen fra arbeidskameratene, og at jeg begynte å sette meg mer kritisk inn i kommunismens praksis, blei jeg kritisk til hele greia.
Jeg leste mye skjønnlitteratur helt fra barnsbein av, som tolvåring husker jeg at jeg sto på gårdsplassen, hadde nettopp lest noe av Hamsun, og tenkte at hvordan er det mulig å gå inn i andre, fiktive, menneskes hjerne og hjerte, til og med fra tider «long forgotten»! Jeg sparka til en stein og innså at jeg aldri ville klare noe sånt.. Likevel prøvde jeg meg litt i faget, fikk inn ting i Vinduet, var med i en Gyldendal antologi osv.
Så helt på slutten av 70-tallet begynte jeg å skrive på ordentlig. Dette førte til to ting, for det første gikk jeg høyst frivillig ut av AKP(ml), samtidig som jeg skrev en (dårlig) dobbeltkronikk i Dagbladet der jeg kritiserte Stalin og Pol Pot nord og ned, for det andre debuterte jeg på Gyldendal med arbeiderfortellingene i TULLA (1981).
Jeg tenkte at det er da en skvær sak å skrive det jeg mente, men jeg tok ikke med i beregninga at AKP(ml) var ei halvreligiøs sekt, at å gå ut av ei slik sekt skulle komme til å koste meg like mye som å gå offentlig ut av sekter som Jehovas Vitner og Scientologikirken. Jeg tok heller ikke med i beregninga at jeg var en kjent AKP`er. Snille, enfoldige Tor blei over natta Fiende nr.1 i AKP miljøet, jeg blei en Forræder med stor F. Som forfatter har dette styrt livet mitt de 45 åra i etterkant, det gjelder faktisk enda mer nå enn i 1981. Duoen Geir Berdahl og Trond Øgrim satte i gang en løgn- og baksnakkelseskampanje mot meg, det var rein mobbing. De fleste i DnF, forfatterforeningen, mange rundt om i forlag, aviser, media og i akademika var enten ml`re eller sympatisører, eller det som blei kalt progressive. Jon Michelet bredte seg utover 4 sider med å skjelle meg ut, «Stålet som sprakk», kalte han meg. Jeg vil skynde meg til å tilføye at jeg et par år før Jon døde, tok kontakt med ham. Vi skværa opp, var enige om at vi ikke skulle fortape oss i ungdommen, men i stedet å prioriteringa av skrivinga,
Å gå rundt i Oslos gater blei fra den ene dagen til neste en ny opplevelse. Jeg fikk høre jeg var en «tidligere venn». Folk hilste ikke lenger på meg, de tiska og viska når jeg etter en stund vågde meg tilbake til Chateu Neuf. Etter hvert fikk jeg ikke bare høre at jeg var et null som forfatter, men også at jeg var et særs dårlig menneske.
Jeg leste Sigurd Evensmos bok Ut i kulda, men enda verre var det å lese om tidligere kommunister som gikk ut av partiet. Jeg takker naturligvis hjertelig for at ikke de ivrigste i AKP skar halv av bremsekabelen i bilen til Albert Camus, han hadde vært på partibetalt rundtur i Sovjetunionen, men skrev kritisk da han kom tilbake, og måtte betale for dette med livet, eller at jeg ikke fikk kløyva hodet mitt med ei øks, slik de gjorde med Leo Trotskij, men viktigere var det at jeg lærte en aldri skal ha tillit til folk som ikke aksepterer at du er fritt menneske og har rett til å skrive det du mener – uansett hva en partiboss eller sektleder måtte mene om det.
I media var Klassekampen og Arbeiderbladet de jeg hadde mest trøbbel med. Kulturredaktør Bengt Calmeyer i Arbeiderbladet, avisa der jeg (gratis) hadde skrevet side opp og side, lot han den unge forfatteren Torgeir Schjerven skrive anmeldelse av Stemmen (1984), første romanen, på meg virka det som forhåndsslakt. I etterkant har ikke Arbeiderbladet/Dagsavisen anmeldt en eneste av de påfølgende 22 bøkene. Hvorfor de er så sure på meg, aneer jeg kke. Morten Falck skrev i KK om Tulla at «det kan gå lenge til du får sjansen til å lese så gode skildringer av arbeidsfolk igjen». Åpenbart fikk han så kjeft av Trond i etterkant, at Falck ved neste mellomværende, romanen Elva (1990) slakta bok og kalte den «Undergangsromantikk».
Det spiller ingen rolle at disse gamle radikalerne som var så fortørna over at sikkerhetspolitiet tok revolusjonspratet deres på alvor, at de forlangte å få kopi av politidokumentene tilsendt. Ikke mye revolusjonært, spør du meg.
Jeg fikk gode anmeldelser, blei intervjua og fikk stipender fram til tusenårsskiftet. En kortroman fra Tulla blei under Gorbatsjov tida valgt ut som norsk bidrag i en russisk antologi over de beste arbeiderromanene i Norge, Sverige og Danmark (1988). Samtidig begynte refusjonene å renne inn, ca. 250 fram til jeg ga ut kampskriftet Refusert/Om å falle utenfor den akademiske, litterære andedam (2002).
Deretter gikk det 10 år hvor jeg ikke fikk ut bøker, sjøl om jeg skrev hver dag, siden den gang har jeg ikke fått ut bøker på de større forlagene, jeg har helt eller delvis betalt utgivelsene sjøl, jeg blir knapt anmeldt, lik tror jeg er komme opp i over 400 refusjoner, like fullt har jeg gitt ut 10 bøker fra 2012 til 2025.
Det er i denne perioden jeg har skrevet de beste bøkene, jeg il si de er mye bedre enn romanene Stemmen (1984) og Elva som er de mest kjente romanen jeg har skrevet. Jeg har gitt ut en trilogi, Norgestrilogien, som jeg mener gir en bedre framstilling av Norge i perioden 2000 til 2025 enn noen andre trilogier eller roman jeg kjenner. Avdøde Kjell Moe i kulturspeilet.no skrev i sin anmeldelse av bind 1, Professor Hanse’ns tapte kjærlighet «Herlig! Herlig! Tor Halstvedts rabulerende bok er herlig lesning». 3. bind i trilogien heter Å redde et barn, dette er det jeg sjøl mener er den beste av mine 24 bøker. Både en anmelder i Tønsbergs Blad og andre som har lest boka, synes at boka «er for vanskelig», at det ikke er så lett å skille de tre forfatterstemmene fra hverandre, okke som bruker jeg en teknikk som Joseph Conrad brukte i både Heart of Darkness og i Lord Jim, og le Clezio i Desert.
Jeg mener jeg kan, uten å skryte, si jeg er en av dem som de siste drøyt 40 år som har slitt mest for å fremme moderne arbeiderlitteratur, særlig den tida som er nå. Derfor sendte jeg Å redde et barn til Mimir, etter sigende er han særdeles arbeidervennlig. Men han har ikke sendt meg så mye som en liten sms, og ikke ei linje har stått i KK. Kanskje han ikke er så opptatt av arbeidere og arbeiderlitteratur som han gir inntrykk av? Gud veit, jeg veit ikke
Jeg var freidig nok til å skrive følgende på den bakre permen av Å redde et barn: En gang i framtida vil arbeiderne nok en gang gjenreise og fornye demokratiet og velferdssamfunnet, samt sørge for en mer rettferdig fordeling av midlene. Da vil også arbeiderlitteraturen få folk til å samles rundt fortellerbålet igjen, og Norgestrilogien og ikke minst Å redde et barn vil få den oppmerksomheten disse bøkene fortjener.
Men jeg har skrevet enda ei bok fra denne perioden jeg vil trekke fram. Det er essaysamlingen Vanlige folk som oss/ Om utenforskap i ei nyliberalistisk krisetid. Sammen med essayet Akademikerne som har mista solidariteten med arbeiderne er dette de beste tekstene jeg har skrevet etter å ha vært samfunnsdebattant i 50 år.
Jeg er nå godt på vei med min 24 bok, nok en gang en roman, Drømmerne om bord i M.S.Fred. Og jeg gjør klar til bok nr.25. Som den forrige boka vil jeg trykke denne på eget forlag i et opplag på 50 x. Jeg vil denne gangen ikke sende manus til Oktober eller Tiden, de siste manusene jeg har sendt dem har de ikke besvart. Ei heller vil jeg sende den ferdige boka til KK eller Dagsavisa, begge har de siste åra brukt de bøkene jeg har sendt dem til å tørke seg i ræva. I tillegg er KK den mest arbeiderfiendtlige avisa jeg har vært borti siden debuten, der i gården er det professorene og akademikerne som rår, det går uker mellom her gang de slumper å skrive noe om arbeidsfolk. Halvparten av dagens akademikere mener jo at det ikke lenger fins arbeidere i Norge, vi er en eneste lykkelig middelklasse! Disse overvintra radissene har i alle år gjort meg til et null som forfatter, noe jeg ikke er. På tross av dette har de ikke en eneste dag klart å ta fra meg gleden over å skrive og prøve å si noe vettugt om dagens samfunn, ikke minst om den tause revolusjonen som har skjedd i forhodet mellom arbeiderklassen og middelklassen.
PS. En dag om ikke så lenge vil jeg være borte. Da kan de som måtte være interessert i f.eks å gjenopptrykke en eller flere av bøkene mine, henvende seg til eBokNorden.no v/ Thomas Firing Barsnes, 994 61 694
Eg trur på at det kunne vera hardt å bryta med AKP på slutten av 1970-talet. Han var nok eit par-tre år før si tid. Etter det var det så mange som var ferdig med prosjektet at det neppe var mogleg å drive nokon kampanje mot dei. Tøgrim forsvann jo også frå AKP, og fekk gjeve ut bøker med temmeleg krass kritikk av partiet.Mye dårlig litteratur ble gitt ut på Oktober forlag i "vekkelsestiden" og at de som dengang brøyt med rørsla ikke fikk kontrakt på andre forlag har kanskje, muligens og antageligvis noe med kvaliteten å gjøre.
At eldre menn ved gravens rand føler at de ikke har fått den hyllesten de selv mener de fortjener er neppe "noe nytt under solen"
AKP, er det partiet som senere ble arbeiderpartiet(AP)?Eg trur på at det kunne vera hardt å bryta med AKP på slutten av 1970-talet. Han var nok eit par-tre år før si tid. Etter det var det så mange som var ferdig med prosjektet at det neppe var mogleg å drive nokon kampanje mot dei. Tøgrim forsvann jo også frå AKP, og fekk gjeve ut bøker med temmeleg krass kritikk av partiet.
Utover det: dei aller fleste forfattarar i Noreg vert oversette, gløymde og refuserte.
Når ein ser typiske kommentarfelt-ytringar kan ein jo få inntrykk av at mange trur det.AKP, er det partiet som senere ble arbeiderpartiet(AP)?
AKP har vel svært lite med liberalisme å gjøre. Men at du hverken forstår det, samtidig som du føler behovet for å tråkke på en mann som "ligger nede" er heller ingen overraskelse.Hører kanskje hjemme i @Rakerholm tråden.
Uten å kjenne ham høres det ut som en som er såra og vonbroten på at han ikke får den anerkjennelsen han selv synes han fortjener.
Mye dårlig litteratur ble gitt ut på Oktober forlag i "vekkelsestiden" og at de som dengang brøyt med rørsla ikke fikk kontrakt på andre forlag har kanskje, muligens og antageligvis noe med kvaliteten å gjøre.
At eldre menn ved gravens rand føler at de ikke har fått den hyllesten de selv mener de fortjener er neppe "noe nytt under solen"
Er det ikke slik i Frankrike,Italia osv. at man runder opp til nærmeste euro.Litt ragebait på amerikansk. Føler det blir mer og mer av den samme tipsekulturen her også, når man kjøper takeaway eller en øl eller et glass brus på et utested eller i et konsertlokale: vil du gi 10, 20, eller 30 prosent for at noen gir deg en pose med mat over disken eller fyller glasset ditt med noe å drikke? Jeg syns det er en fordømt uting, og temmelig ubehagelig.
Her hjemme har det iallfall blitt mer og mer vanlig at det kommer opp diverse alternativer i kortterminalen når man skal betale. Og selv om man kan velge å ikke gi noe, føler jeg at det legges et press på meg som kunde når det er sånn. Hvorfor skal vi betale ansatte i servicebransjen for å simpelthen gjøre jobben sin? Oppfatter det som noe som har blitt importert fra USA hvor det er en helt annen kultur for dette, og hvor de ansatte tjener mye mindre og er avhengige av tips for å overleve på grunn av elendig minstelønn. Nok en måte å skru mest mulig penger ut av kunder på, denne gangen ved å gi oss dårlig samvittighet hvis vi ikke gir noe ekstra.Er det ikke slik i Frankrike,Italia osv. at man runder opp til nærmeste euro.
Betaler aldri tips når disse h.....s % alternativene kommer opp.Her hjemme har det iallfall blitt mer og mer vanlig at det kommer opp diverse alternativer i kortterminalen når man skal betale. Og selv om man kan velge å ikke gi noe, føler jeg at det legges et press på meg som kunde når det er sånn. Hvorfor skal vi betale ansatte i servicebransjen for å simpelthen gjøre jobben sin? Oppfatter det som noe som har blitt importert fra USA hvor det er en helt annen kultur for dette, og hvor de ansatte tjener mye mindre og er avhengige av tips for å overleve på grunn av elendig minstelønn. Nok en måte å skru mest mulig penger ut av kunder på, denne gangen ved å gi oss dårlig samvittighet hvis vi ikke gir noe ekstra.
Det verste er når man skal betale for måltidet på restaurant med kort og i alles påhør blir bedt om å trykke for ønsket tips på kortterminalen.Litt ragebait på amerikansk. Føler det blir mer og mer av den samme tipsekulturen her også, når man kjøper takeaway eller en øl eller et glass brus på et utested eller i et konsertlokale: vil du gi 10, 20, eller 30 prosent for at noen gir deg en pose med mat over disken eller fyller glasset ditt med noe å drikke? Jeg syns det er en fordømt uting, og temmelig ubehagelig.
Vet ikke om jeg hadde turt det på steder hvor man må betale når man bestiller, og før man får maten. Som f.eks. Egon, som ellers er et veldig greit sted å ta med barn for å spise hamburger e.l. innimellom med fin atmosfære og konsistent kvalitet på maten.Det verste er når man skal betale for måltidet på restaurant med kort og i alles påhør blir bedt om å trykke for ønsket tips på kortterminalen.
Da tar jeg en for laget og sier så alle hører det, "siden du spør er svaret i alle fall nei. Takk som spør".
Det er jo om mulig enda mer bissart å forvente tips før man en gang har fått noen service.Vet ikke om jeg hadde turt det på steder hvor man må betale når man bestiller, og før man får maten. Som f.eks. Egon, som ellers er et veldig greit sted å ta med barn for å spise hamburger e.l. innimellom med fin atmosfære og konsistent kvalitet på maten.
Var det ikke Fredrikstad som for litt tid siden klagde på at for mange flyttet dit, genial måte å kvitte seg med folk på, kanskje hun flytter nå?Artikkel fra Nrk nå, (fikser ikke å legge ut link)
"Renholder fikk tre måneder på å ta busslappen – fikk sparken da hun strøk
Tingretten mener en renholder ble sagt opp ulovlig da hun fikk sparken av busselskapet Nobina."
Essensen er at hun var ansatt som renholder, senere ble arbeidet endret til også å parkere busser, og hun ble pålagt å ta busslappen på fritida
En bosnisk kvinne (jada mange som ikke liker slike i det hele tatt) i Fredrikstad som nettopp hadde gjort hva alle sylvier krever, fått seg arbeid og forsørget seg selv.
Hvor er freppernes hylekor om hvorfor hun blir kastet ut av arbeidslivet?
Eller er de glade for å ha enda en innvandrer å skylde på for at sosial budsjettet sprekker?
Ja, ingen tvil om det.Det er jo om mulig enda mer bissart å forvente tips før man en gang har fått noen service.
I Norge har vi en tendens til å invitere folk til landet som ikke vil jobbe, samtidig som vi gjør det uhyre vanskelig for de som VIL jobbe å komme.Artikkel fra Nrk nå, (fikser ikke å legge ut link)
"Renholder fikk tre måneder på å ta busslappen – fikk sparken da hun strøk
Tingretten mener en renholder ble sagt opp ulovlig da hun fikk sparken av busselskapet Nobina."
Essensen er at hun var ansatt som renholder, senere ble arbeidet endret til også å parkere busser, og hun ble pålagt å ta busslappen på fritida
En bosnisk kvinne (jada mange som ikke liker slike i det hele tatt) i Fredrikstad som nettopp hadde gjort hva alle sylvier krever, fått seg arbeid og forsørget seg selv.
Hvor er freppernes hylekor om hvorfor hun blir kastet ut av arbeidslivet?
Eller er de glade for å ha enda en innvandrer å skylde på for at sosial budsjettet sprekker?
Vet ikke om jeg hadde turt det på steder hvor man må betale når man bestiller, og før man får maten. Som f.eks. Egon, som ellers er et veldig greit sted å ta med barn for å spise hamburger e.l. innimellom med fin atmosfære og konsistent kvalitet på maten.
En kelner som suger (blowjob)Må si meg en smule enig der. Jeg jobbet som servitør en liten periode mens jeg studerte i England og så tre ganger at biffer som falt på gulvet bare ble plukket opp og langt på tallerkenen igjen, pluss to ganger at det ble spyttet i salaten til en presumptivt kravstor gjest. Det var en kjede a'la Egon og jeg ble ikke der lenge. Delvis fordi jeg sugde som kelner, men bare delvis.