Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.100
    Torget vurderinger
    0
    Vi på venstresiden bruker Foodora til sånt, det er viktig at det kommer fort fram så vi får brukt det biologiske materialet til Stalin-klonen vi jobber med.
    Da er jeg helt trygg! Det er så langt å sykle hit ut i "Lappmarka" så han Fodoratypen vil være helt utslitt når han komer fram. jeg bare gir ham en kniv og lover å kjøre ham hjem i bilen min hvis han kapper av sin egen og legger den i boksen! Han kommer garantert til å være taknemlig for det tilbudet! ;)

Når det kommer til den "vitsen" om Stalin så bør vi faktisk være klar over to saker:

1. Det er bestemødrene som er "bærere og formidlere av" russisk samfunn og kultur. Dvs, de driver "opplæring/indoktrinering? av den oppvoksende generasjonen.
    2. Det gejnnomgående mantra hos farlig mange "бабушка" (babushka) er følgende: " Alt var så mye bedre under Stalin! "

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    19.384
    Sted
    Sølvbyen
    Da er jeg helt trygg! Det er så langt å sykle hit ut i "Lappmarka" så han Fodoratypen vil være helt utslitt når han komer fram. jeg bare gir ham en kniv og lover å kjøre ham hjem i bilen min hvis han kapper av sin egen og legger den i boksen! Han kommer garantert til å være taknemlig for det tilbudet! ;)

Når det kommer til den "vitsen" om Stalin så bør vi faktisk være klar over to saker:

1. Det er bestemødrene som er "bærere og formidlere av" russisk samfunn og kultur. Dvs, de driver "opplæring/indoktrinering? av den oppvoksende generasjonen.
    2. Det gejnnomgående mantra hos farlig mange "бабушка" (babushka) er følgende: " Alt var så mye bedre under Stalin! "
    Håper ikke jeg trenger å forklare at jeg ikke er Stalinist, og at det bare var tull & tøys? 😅

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.100
    Torget vurderinger
    0
    Joda den tok jeg faktisk!

Og det verste er at jeg også forstår disse bestemødrene i Russland. For mye var faktisk "bedre" for småfolk under Stalin enn hva det er i dag. Eller før Putin
    for den del, etter Putin har kleptokratiet nok innvirket mere negativt på småfolk.

En viktig sak vi i Vest synes å glemme er at du skal være mett får du begynner å plages av manglende talefrihet og slike "luksusting" i hverdagen!

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.073
    Sted
    Oslo
    Joda den tok jeg faktisk!

Og det verste er at jeg også forstår disse bestemødrene i Russland. For mye var faktisk "bedre" for småfolk under Stalin enn hva det er i dag. Eller før Putin
    for den del, etter Putin har kleptokratiet nok innvirket mere negativt på småfolk.

En viktig sak vi i Vest synes å glemme er at du skal være mett får du begynner å plages av manglende talefrihet og slike "luksusting" i hverdagen!
    Noe var bedre i Norge før også.
    Begynte på Blindern på 80tallet og det var ingen krise for studenter å få seg hybel.
    Møtte opp på Sogn Studentby i slutten av august og ble vist 3 alternativer.
    Valgte ikke den der kjøkkenet så jævli ut, ikke den der det var fem saltbøsser merka med navn og klutene lå med tellekanter, men den som så passelig ut for meg.
    Prisen var ca 20% av min månedlige studiefinansiering. Ingen jeg kjente måtte jobbe ved siden av studiet for å få det til å gå rundt
    Men vi gikk i demo-tog og demonstrerte for bedre studiefinansiering og lavere rente på studielånet

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    22.298
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Nå må vi ikke glemme at både NRK, politikere i Oslo òg resten av røkla mener at dere har godt av å sykle der oppe - i stedet for å syte om feks dieselpriser. Korte avstander, perfekt for både Wolt, Fodora òg som generelt fremkomstmiddel mellom den tette bosetningen.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    1.632
    Man kan visst skrive nærmest hva man vil. Er det på tide sende PST på kurs? Hvor er den såkalte hardere linja mot trusler og hets som PST varslet i mai var det vel?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.807
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Man kan visst skrive nærmest hva man vil. Er det på tide sende PST på kurs? Hvor er den såkalte hardere linja mot trusler og hets som PST varslet i mai var det vel?
    Som nevnt tidligere så henlegges det saker i mengder. Det må være drap eller helst flere for at det skal skje noe.

Fra Gemini:
    I Norge blir om lag 60 prosent av alle ferdig etterforskede straffesaker og politianmeldelser henlagt. Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) betyr dette at rundt 179 000 saker avsperres eller avsluttes uten oppklaring på et år, på grunn av manglende bevis, ukjent gjerningsperson eller kapasitetsproblemer.

Hovedårsaker til henleggelse
    Ukjent gjerningsperson: Politiet finner ikke hvem som står bak lovbruddet.

Manglende bevis: Det er ikke nok spor eller vitner til å bevise skyld.

Kapasitetshenleggelser: Sakene henlegges fordi politiet mangler tid og saksbehandlingskapasitet, et tall som har steget til over 30 000 slike saker på et år.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.934
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt tidligere så henlegges det saker i mengder. Det må være drap eller helst flere for at det skal skje noe.

Fra Gemini:
    I Norge blir om lag 60 prosent av alle ferdig etterforskede straffesaker og politianmeldelser henlagt. Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) betyr dette at rundt 179 000 saker avsperres eller avsluttes uten oppklaring på et år, på grunn av manglende bevis, ukjent gjerningsperson eller kapasitetsproblemer.

Kapasitetshenleggelser: Sakene henlegges fordi politiet mangler tid og saksbehandlingskapasitet, et tall som har steget til over 30 000 slike saker på et år.

Det gjelder ikke bare denne saken men jeg synes det er lite konsekvent om saken havner i den ene eller andre bunken.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    16.852

Fra Gemini:

Det der er en livsfarlig praksis, om uvegerlig vil føre til lavere tillit til politiet, med de følger det nødvendigvis må få. Her må noko gjerast, og det betyr i praksis at saken må eskaleres fra politi til politiker.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.073
    Sted
    Oslo
    Listhaug ble fulgt av noen på gata som ropte: Hør Hør Barn i Gaza dør.
    Det syntes hun var så ubehagelig at saken ble anmeldt, etterforsket og tatt opp til doms.
    Det endte med full frifinnelse, her var tydeligvis kapasiteten til stede.
    Hadde de også ropt,,noe de ikke ropte, at Listhaug bør dø, hadde sikkert saken fått et annet utfall.
    At AUF lederen omtrent daglig får dødstrusler er det tydeligvis ikke kapasitet til å etterforske

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.934
    Torget vurderinger
    1
    Listhaug ble fulgt av noen på gata som ropte: Hør Hør Barn i Gaza dør.
    Det syntes hun var så ubehagelig at saken ble anmeldt, etterforsket og tatt opp til doms.
    Det endte med full frifinnelse, her var tydeligvis kapasiteten til stede.
    Hadde de også ropt,,noe de ikke ropte, at Listhaug bør dø, hadde sikkert saken fått et annet utfall.
    At AUF lederen omtrent daglig får dødstrusler er det tydeligvis ikke kapasitet til å etterforske

Rapporten er vel basert på innrapportering fra partiene så får man mene hva man vil om det men den viser vel hvor det blåser mest.

Hendelser.png

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    14.201
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om en ikke visste det allerede så blir det bare mer og mer tydelig for hver dag som går hvor på det politiske spektrumet det aller meste av drittsekkene, undermålerne og avskummet befinner seg.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.073
    Sted
    Oslo
    Vestre rydder opp!
    Legene skal nå få 5 - fem- 5 kroner for sykemelding og 50 kroner for ikke å sykemelde.
    Gennnialt Egon.
    Antibiotika bruken er også for høy, hva med slike incentiver for ikke å skrive ut antibiotika?
    Medisiner på blå resept koster jævla mye, hva med en Vestre-tier for ikke å skrive ut slikt.
    Bare fantasien setter grenser for hvor mye som kan spares i helsevesenet
    Mora mi på 92 som knapt kan gå har fått TT-kort etter attest fra legen, 25 tur/retur reiser i året.
    Hva kan ikke spares om hun ikke får det.
    La legen og NAV dele den besparelsen 50/50
    Vinn Vinn for begge parter.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.100
    Torget vurderinger
    0
    Personlig synes jeg denne AUF lederen er en ufyselig type, MEN det er da for pokker ingen grunn til å skrive at man ønsker ham død! For det gjør jeg faktisk ikke!
    Jo flere"ufyselige" folk som AP viser fram jo færre stemmer burde de jo få? Ikke sant? Så fra mitt "besteborgerlige" ståsted er det jo slik at jo flere slike AP kjører fram jo bedre er det. Det burde faktisk være enkel logikk. Men så er det slik at de som deler ut trusler og hets på sosiale medier ikke er veldig logiske i sin (mangel på) tankegang. At de ofte gjør det under fullt navn sier faktisk sitt!

For balansens skyld bør jeg vel også si at jeg heller ikke er spesiellt imponert over Høyres Ine Eriksen Søreide. Og selv om jeg gjerne skulle sett henne erstattet av noen andre så ville det heller ikke falle meg inn å ønske død og fordervelse over henne. OK Erna kanskje!??! ( fleip som sikkert de fleste forstår ) da hun herjet som verst. Men ærlig talt da, slik driver jo ikke dannede mennesker på?

At politikere får slengt etter seg at de er ufyselige drittsekker mener jeg at de faktisk må tåle,men å true folk på livet er laaangt over grensen for det akseptable!

Om det er riktig å laste FrP for dette er jeg veldig usikker på. Personlig er jeg av den oppfatning at enhver må stå for det man sier og gjør! Som tidligere sagt så savner jeg den tiden da TV var sort/hvit og programlederen het Kjell Arnljot Wiig. Da var det overhodet ikke aksept for drittslenging! Men så ble TV og politiske sendinger alt for inspirerte av USA og der var det jo kun spørsmål om å slenge dritt og overhodet ikke snakk om å la motstanderen få komme til orde med sine argumenter.

Mulig denne burde blitt postet i "Du vet du er gammel..."

4-string

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    19.513
    Sted
    Almost there
    Om en ikke visste det allerede så blir det bare mer og mer tydelig for hver dag som går hvor på det politiske spektrumet det aller meste av drittsekkene, undermålerne og avskummet befinner seg.
    Ifølge Helgheim så er det Frp'ere som er aller mest utsatt for netthets og trusler. :rolleyes:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    17.073
    Sted
    Oslo
    Ifølge Helgheim så er det Frp'ere som er aller mest utsatt for netthets og trusler. :rolleyes:
    Kanskje han har rett?
    Det har jo vist seg at unge folk har svingt seg fra Ap til Frp de siste åra.
    Så kanskje mange av de som ble skutt på Utøya, idag ville vært Frp'ere.
    Se ikke bort fra det, det var Frp som led det største tapet på Utøya, kanskje det rett og slett er slik Helgheim tenker?

4-string

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    19.513
    Sted
    Almost there
    Kanskje han har rett?
    Det har jo vist seg at unge folk har svingt seg fra Ap til Frp de siste åra.
    Så kanskje mange av de som ble skutt på Utøya, idag ville vært Frp'ere.
    Se ikke bort fra det, det var Frp som led det største tapet på Utøya, kanskje det rett og slett er slik Helgheim tenker?
    Nja, skal ikke spekulere i hva Helgheim tenker, men han er nok typen som kan tenke sjøl.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.934
    Torget vurderinger
    1
    Nja, skal ikke spekulere i hva Helgheim tenker, men han er nok typen som kan tenke sjøl.

Jaja den nye favoritten å ironisere over tenke sjøl, hva om han bare refererte til undersøkelsen? men for de som tenker sjøl er det kanskje ikke så lett å lese

Hendelser.png

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.100
    Torget vurderinger
    0
    Nå frekventerer jeg bevisst ikke slike steder der slik hets florerer. Jeg føler at jeg blir dummere av å lese slikt. Da scroller jeg videre.
    Det er noe med gjørmebryting, det er vanskelig å vinne slike kamper for motstander har oftest så mye mer erfaring i den sporten at han vinner på erfaringen.

Men ved siden av at jeg forbauses over at folk makter å lire av seg søppel under fullt navn så er jeg også litt spørrende til hvor mye/lite dagens unge skal tåle.
    I min ungdom gikk AKPm/l rundt og sang: "Vi skal fylle våre badekar med Unge Høyres Blod" og noe i retning av følgende "Når revolusjonen kommer skal Høyre henge fra lyktestolpene" I dag ville noe slikt på FB skapt overskrifter i noen - ikke alle- aviser. Men jeg kan faktisk ikke huske at noen i omgangskretsen brydde seg i det store og hele. Svaret ble vel en sang der refrenget gikk slik: "Free beer to all the workers when the red revolution comes, but free whisky to all when the blue revolution comes". Dette ligger så mange år tilbake at jeg garanterer ikke for 100% korrekt gjengivelse.

Men poenget er at vi brydde oss ikke! Men selvsagt, vi hadde ikke sosiale medier den gangen. Så omfanget var nok serdeles mye mindre og folk var vel også generelt mye mer høflige. Og imho burde mye av denne debatten gått i "skoletråden". Skolen burde gitt ungdommene tilstrekkelig balast slik at de ikke oppførte seg slik.
    Det var en gammel manns syn på saken.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.533
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Når revolusjonen kommer skal Høyre henge fra lyktestolpene
    Trur du tenkjer på noko i retning, Arbeiderungdommens marsj frå mellomkrigstida, men pop på 70-talet (innspelt på Mai).

1787134183105.png

Som politisk retorikk er ikkje dette særleg elegant, akkurat. Eg trur det delvis fungerte på same måte som foppall-hooliganisme eller russelåter (ein slags kollektiv eufori).

Men det er ein del drøye døme frå FpU og «ky-guttene» også, langt drøyare enn det du refererer.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.766
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I min ungdom gikk AKPm/l rundt og sang: "Vi skal fylle våre badekar med Unge Høyres Blod" og noe i retning av følgende "Når revolusjonen kommer skal Høyre henge fra lyktestolpene"
    Det var en gammel manns syn på saken.
    Mye rart som er skrevet til tonene av "John Brown's Body", gitt.
    ( kanskje heller fra "Say, Brothers, will you meet us?")
    Fra "Battle Hymn of the Republic" til Badekarsangen :)

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    4.125
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Ka sku vi gjort uten kommunistan, slåss me kvarandre?

Fra Samfundshjelpen til Samfundsvernet var det kort vei, om noen undres over disse rare motforestillingene man ser lever godt i norske nordmenn fra Norge.

This article explores the Counter-Revolution beyond the violent paramilitary reaction in Central- and Eastern Europe in 1918–1921. To this end it looks at the case study of Norway, and the organization Samfundshjelpen (Society Aid). Norway is situated in the context of the broader upheaval the continent faced in the wake of the First World War and the Russian Revolution, highlighting that Scandinavia in no way comprised an isolated island immune from political developments in the rest of Europe. In 1920 Society Aid was founded with help from the state, an officer-led strikebreaking organization with a counter-revolutionary agenda. The model for this organization was the German Technische Nothilfe, a daughter organization of the Berlin Freikorps. These organizations quickly developed into a transnational strikebreaking network that comprised virtually every major country in Europe, with regular conferences, correspondence, and other exchanges. The Samfundshjelpen archive shows that its leading figure, Captain Christopher Fougner, played a dynamic role in this network, and helped transfer counter-revolutionary ideas, knowledge, techniques, and organizational forms to Norway and beyond. This reveals Norway played an unexpectedly prominent role in this hitherto unexplored part of the interwar Right, highlighting the importance of integrating regions like Scandinavia in European interwar political history.

Derfra var veien til National Samling kort, selvsagt. Og det begynner med delegitimering og hesliggjøring av dem man mener samfunnet må kvitte seg med, for at alt skal være bra (igjen).

"ØKONOMISK VERNEPLIKT" AND "NORDISKE FOLKEREISNING": TWO PREDECESSORS OF "NASJONAL SAMLING"

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    743
    Noe var bedre i Norge før også.
    Begynte på Blindern på 80tallet og det var ingen krise for studenter å få seg hybel.
    Møtte opp på Sogn Studentby i slutten av august og ble vist 3 alternativer.
    Valgte ikke den der kjøkkenet så jævli ut, ikke den der det var fem saltbøsser merka med navn og klutene lå med tellekanter, men den som så passelig ut for meg.
    Prisen var ca 20% av min månedlige studiefinansiering. Ingen jeg kjente måtte jobbe ved siden av studiet for å få det til å gå rundt
    Men vi gikk i demo-tog og demonstrerte for bedre studiefinansiering og lavere rente på studielånet
    De samme personene som er godt voksne i dag leier ut se samme hyblene til blodpris samtidig som de mener høy rente er bra for at ungdommen skal lære at lån ikke er bra. Samtidig håver samme personene inn gode renteinntekter.
    Er det disse vi kaller dessertgenerasjonen?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    19.384
    Sted
    Sølvbyen
    De samme personene som er godt voksne i dag leier ut se samme hyblene til blodpris samtidig som de mener høy rente er bra for at ungdommen skal lære at lån ikke er bra. Samtidig håver samme personene inn gode renteinntekter.
    Er det disse vi kaller dessertgenerasjonen?
    Det er faktisk et poeng. Det finnes sikkert noe statistikk på hvor mye vanskeligere det har blitt å etablere seg på boligmarkedet i løpet av de siste femti årene eller noe sånt. Og hvor mye man må ut med av årsinntekten sin nå, kontra tidligere.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    17.559
    Det er faktisk et poeng. Det finnes sikkert noe statistikk på hvor mye vanskeligere det har blitt å etablere seg på boligmarkedet i løpet av de siste femti årene eller noe sånt. Og hvor mye man må ut med av årsinntekten sin nå, kontra tidligere.
    Dette gir en grei pekepinn i alle fall. Det er særlig Oslo som skiller seg ut. Snittlønna til en sykepleier er heller ikke påfallende lav, denne statistikken bruker snittlønn og ikke startlønn. Rett fra skolebenken ser det rimelig nok værre ut.

1787229712884.png

Å drive med boligutleie i Oslo om dagen er for øvrig skikkelig dårlig butikk for utleier - i alle fall om man kan å regne sånn noenlunde korrekt. Å leie ut en hybel i en enebolig man uansett eier funker forsåvidt greit selv om den skattefrie leieinntekten derfra ikke dekker like mye av eget boliglån. Da boliglånsrentene var på sitt laveste for noen år siden kunne man finansiere hele rentekostnaden for en enebolig på Bekkestua med leieinntektene fra en hybel i kjelleretasjen. I disse dager not so much.

Edit: Dette viser altså prosentandelen av boliger til salgs en gjennomsnittelig enslig sykepleier har råd til. Formodentlig regnet som et sted rundt 5x inntekten må man anta siden det er den generelle lånegrensen. Eventuell annen gjeld og ikke minst krav til EK er også faktorer uten at jeg ved hvordan de evt tar høyde for slikt.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.100
    Torget vurderinger
    0
    Skepleierindeksen er vel egentlig bare "tull". Ikke?

Sykepleiere skal være omsorgsfulle, yndige og helst gifte seg med en kirurg! Da blir de underholdt og verden er i balanse! Det er jo mannens penger som skal finansiere boligen på Oslo Vest!

Selv fulgte jeg oppfordringen som var tapet fast på døra inn til til kirurgisk avdeling på Haukeland. Der sto det:

VIS FORSØRGERANSVAR OG GIFT DEG MED EN SYKEPLEIER!

Og slik kom "Husvaranen" inn i hus! :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    5.084
    Torget vurderinger
    96
    Nå høres dette mye enklere ut enn hva det er i virkeligheten. Når politiet henleger saker der de har videobevis, navn og adresse på gjerningsperson, og adressen der tyvegodset oppbevares, kan man vel ikke regne med så stor insats fra den kanten (politet) når det kommer til slike saker heller.

Når det kommer til det enkle (pun intended) faktum at de fleste av disse er rimelig "enkle i hodet" ( mon tro om ikke en slik påstand vil kunne rammes av netthets bestemmelser? ) så er det nok et ubestridelig faktum, ( dog gjeller det ikke alle - Og der unngikk jeg fengsel! ). Men litt mere seriøst så er det faktisk forbløffende ofte at slike som jamrer om "hjemsendelse, reimigrasjon, de har ikke noe her å gjøre og de ødelegger norsk kultur etc etc"selv ikke behersker det norske språket!
    Det er jo ansett som uhøflig, mangel på dannelse etc å påpeke at folk skriver "feil norsk" på nettet, men av og til er det veldig fristende å påpeke at"enkelte" burde se på sin egen manglende beherkselse avdet norske skriftspråket FØR dekaster seg ut på nettet med slik kritikk av andre. Eller som en kollaga sa det til en som
    vile kaste nyankommne ut: "Se litt på hvor mange konsonanter du har i ditt navn før du begynner å pælme andre ut av riket!"

Så på mange måter kan vi sikkert klandre skolen for dette!?!
    Tåler du å høre at innlegget ditt er fullt av skrivefeil? 😉

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    1.632
    Det mest ko-ko tankene fra USA har befestet seg sterkt i dette partiet her. For en gjeng.
    1787239430022.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn