lønnsvekst på 10% og effektiv rente på 8% vs 4% effektiv rente og lønnsvekst på 4-5%Hva så? 22% fradrag på 5% gir en effektiv rente på snaue 4%, altså det halve.
lønnsvekst på 10% og effektiv rente på 8% vs 4% effektiv rente og lønnsvekst på 4-5%Hva så? 22% fradrag på 5% gir en effektiv rente på snaue 4%, altså det halve.
Og prisveksten i samme periode var?...lønnsvekst på 10% og effektiv rente på 8% vs 4% effektiv rente og lønnsvekst på 4-5%
diskuterer vi ikke høyt belånte her? Da er vel lån en mye høyere utgift enn det kpi indeksen består avOg prisveksten i samme periode var?...
Vi diskuterer vel låneutgifter generelt.diskuterer vi ikke høyt belånte her? Da er vel lån en mye høyere utgift enn det kpi indeksen består av
Det er vel strengt tatt det noen etterlyser, hadde sikkert vært en god løsning all den tid sentralbanksjefen ikke har peiling likevel.Kanskje på tide med Norgesrente?
Jau, men i henhald til nokon har me jo mykje meir sjukepleiarar enn andre land. So dette er nok berre syting. For eit par mill i året skulle eg ha vori sjukepleiar, ikkje mindre.Kva skal til for å redde helsesektoren?
![]()
En av tre sykepleiere vil ha en annen jobb: – Nå orker jeg ikke mer
Ifølge regjeringen vil det bli et skrikende behov for flere sykepleiere i årene som kommer. Men sykepleierne vil vekk.www.tv2.no
F.eks iht SSBJau, men i henhald til nokon har me jo mykje meir sjukepleiarar enn andre land. So dette er nok berre syting. For eit par mill i året skulle eg ha vori sjukepleiar, ikkje mindre.
Ville veivesenet brukt ingeniører (like lang utdannelse som sykepleiere) til å grave grøfter?F.eks iht SSB
Her i er det et spørsmål om vi btuker dem "riktig" eller "lesses de ned med tant og fjas"![]()
Sammenligning av sykepleierstatistikk: En internasjonal utfordring
Internasjonal sammenlikning av tall og statistikk over sykepleiere er viktig for å se nasjonale tall i en internasjonal sammenheng. Samtidig vil tellemåte og kildebruk påvirke resultatene, og må dermed tas hensyn til når man sammenligner.www.ssb.no
Jf også profesjonskampen mellom sykepleiere og hjelpepleiere noen år til bake.
Mvh
KJ
Mye av energiforbruket til oss forbrukere er lite fleksibelt på kort sikt. Vi bruker det vi trenger, fyrer kanskje litt med ved hvis vi tror det er noe å spare. Men det er jo mere en daglig nødvendighet enn en luksus.Det har vist seg at ikke forbruket har økt med lavere priser. Akkurat som om folk kjører det de må og ikke lar bilen stå på tomgang hele natta selv om drivstoffet er "billig"
![]()
Bommer om drivstoffavgift: Folk kjører ikke bil for moro skyld
Billigere drivstoff har ikke ført til mer kjøring, slik enkelte politikere hevder. Fjernes avgiftskuttet venter et nytt prissjokk for bilistene.www.nettavisen.no
![]()
Salgsstatistikk
Oversikt over årlig salgsstatistikk for drivstoff og andre petroleumsprodukter. All statistikk er basert på tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Volumet for omsatt biodrivstoff er inkludert i statistikken fra SSB.www.drivkraftnorge.no
Robotene kommer til å bli helt nødvendige i helsesektoren, de vil bl.a. servere mat og ta de tunge løftene.Kva skal til for å redde helsesektoren?
![]()
En av tre sykepleiere vil ha en annen jobb: – Nå orker jeg ikke mer
Ifølge regjeringen vil det bli et skrikende behov for flere sykepleiere i årene som kommer. Men sykepleierne vil vekk.www.tv2.no
Nå skal jeg være ærlig å innrømme at jeg ikke kjenner så godt til hva finans/juss-eliten tjener - men generelt så er det greie lønninger i Norge om man tar seg en utdannelse og får jobb.Helt rett. De aller høyest lønte utgjør en meget liten del. Men den høyt lønte øvre middelklasse er de som i stor grad har stukket fra snittet eller medianen.
Det er ikke direktøren i DNB som overbyr en lærer eller sykepleier eller offentlig ansatt på boligmarkedet men den økende gruppen som tjener det dobbelte eller mer. Der jeg vokste opp på 60 og 70 tallet, typisk strøk for den utdannede middelklassen, tjente advokaten i gata og en av lederne i COOP da 1.5 ganger hva min universitetslektor far tjente.
Nå er de forskjellene betraktelig større.
Å slåss mot sentralisering er som å slåss mot tyngdekraften.
Og allikevel bygges det fly og raketter som kan ta folk til månenÅ slåss mot sentralisering er som å slåss mot tyngdekraften.
Det nytter ikke med støtteordninger. men det nytter med f.eks en gjennomtenkt fiskeripolitikk. Når fellesgodene gis gratis til storkapitalen får det konsekvenser som f.eks at Bærum blir norges største fiskerikommune, og fiskeværene blir fraflyttet.Å slåss mot sentralisering er som å slåss mot tyngdekraften.
Avhengig av om man ønsker beredskap. Finland har skjønt det.Kanskje vi må ha Norgeslønn til bøndene også. /s
Nå trenger man rimelig nok et sted å bo og det har en rekke fordeler med å eie sitt eget krypinn, men dersom motivasjonen har vært å låne så mye som mulig for å kunne kjøpe så mye som mulig for å få så mye verdistigning som mulig fror å gjenta prosessen for enda mer bolig så er ikke veien veldig lang til å tenke at det har vært noe man har gjort fordi man vil tjene masse penger - eller drive lånefinansiert boligspekulasjon om du vil. Dette er mer eller mindre grunnen til at folk i Norge har masse bolig, nær mest gjeld i verden ift inntekt og knapt finansielle aktiva. Be my guest.har normalen vært å følge strømmen og gjøre som alle andre tilsynelatende har gjort på boligmarkedet de siste 30-40 årene eller mer, nemlig låne så mye som mulig for å så være med på den eventyrlige prisstigningen som har vært på bolig for å kjøpe seg oppover i markedet.
Alternativ 2 er nok de jeg har sett flest av. Kan ikke huske å noen gang ha møtt noen som passer i den første kategorien en gang. Om noen syns det er sympatisk at noen ønsker seg større bolig eller ikke og bruker markedet for å få det, er vel ikke så veldig relevant. Det er sånn jeg forstår det, sånn boligmarkedet har fungert for ganske mange de siste tiårene.Nå trenger man rimelig nok et sted å bo og det har en rekke fordeler med å eie sitt eget krypinn, men dersom motivasjonen har vært å låne så mye som mulig for å kunne kjøpe så mye som mulig for å få så mye verdistigning som mulig fror å gjenta prosessen for enda mer bolig så er ikke veien veldig lang til å tenke at det har vært noe man har gjort fordi man vil tjene masse penger - eller drive lånefinansiert boligspekulasjon om du vil. Dette er mer eller mindre grunnen til at folk i Norge har masse bolig, nær mest gjeld i verden ift inntekt og knapt finansielle aktiva. Be my guest.
Alternativt fordi man tenker at det er eneste mulighet til å på ett eller annet tidspunkt få nok bolig i et galopperende marked, altså at man må gå all inn hver eneste gang for kanskje en gang kunne eie en enebolig eller i det minste et rekkehus med hageflekk noenlunde sentralt.
uansett er det ikke akkurat den gruppen i Norge som rykker hardest i sympatigenet, spesielt ikke så lenge det har vært helt sosialt akseptabelt å snakke om hvor mye man har «tjent» på sin egen bolig og ment at stakkarene som leier bolig er noe nær ikke ordentlig voksne (vi leide bolig en kort periode og det var fascinerende)
Den gang da jeg bodde i leilighet var det et helt vanlig tema å snakke om at man kjøpte for X for et år eller to siden og noe ble solgt for Y her om dagen der Y var betydelig større enn X med svært dårlig skjult skryt og flir om munnen. Utover å vinne i Lotto var det helt sosialt akseptert å si at man hadde "tjent" masse penger på boligen sin. At folk ikke skjønner at når man er i etableringsfasen så er det på ingen måte gunstig at boligprisene stiger er en annen sak.Alternativ 2 er nok de jeg har sett flest av. Kan ikke huske å noen gang ha møtt noen som passer i den første kategorien en gang. Om noen syns det er sympatisk at noen ønsker seg større bolig eller ikke og bruker markedet for å få det, er vel ikke så veldig relevant. Det er sånn jeg forstår det, sånn boligmarkedet har fungert for ganske mange de siste tiårene.
Folk får bo slik de vil og disponere sin likviditet slik de vil og ta så mye renterisiko de vil, men å klage på at noe som har vært advart om opp, ned og i mente endelig inntreffer er ikke akkurat det som får meg til å synes mest synd på folk.nå er det vel leiligheter som har vært høyest priset så i allefall litt utenfor oslo sentrum har det vært en "no brainer" å kjøpe hus kontra leilighet.
Har vel sikkert ført til noen som har strukket strikken lengre, men skjønner det godt. Når du får dobbelt så mye areal og en hageflekk for de samme pengene så velger man jo heller det .
Eg lurer på om desse som driv med denne typen privatøkonomisk ekstremsport tykkjer at dei har ein heim, eller om dei berre drøymer om ein heim dei skal få den gongen dei når toppen av «boligkarrieren».Alternativ 2 er nok de jeg har sett flest av. Kan ikke huske å noen gang ha møtt noen som passer i den første kategorien en gang. Om noen syns det er sympatisk at noen ønsker seg større bolig eller ikke og bruker markedet for å få det, er vel ikke så veldig relevant. Det er sånn jeg forstår det, sånn boligmarkedet har fungert for ganske mange de siste tiårene.
For ganske mange "vanlige folk" som skulle etablere seg de tre-fire siste tiårene har det å kjøpe seg oppover i markedet tilsynelatende vært omtrent den eneste muligheten man har hatt til å få seg noe litt større, ikke altfor usentralt. Etter mitt skjønn er det sannsynligvis et symptom på et usunt boligmarked, og selvsagt er det også vanlige folk det går utover når ting går sør. Eiendomsmeglerne og bankene som gir boliglån har vel stort sett bare kunnet kose seg med å telle penger hele tiden. Jeg vet hvem jeg har mest sympati med av de iallfall.Den gang da jeg bodde i leilighet var det et helt vanlig tema å snakke om at man kjøpte for X for et år eller to siden og noe ble solgt for Y her om dagen der Y var betydelig større enn X med svært dårlig skjult skryt og flir om munnen. Utover å vinne i Lotto var det helt sosialt akseptert å si at man hadde "tjent" masse penger på boligen sin. At folk ikke skjønner at når man er i etableringsfasen så er det på ingen måte gunstig at boligprisene stiger er en annen sak.
I den norske folkesjela er bolig a sure thing og prisene kan kun gå opp. At det har vært svært billig å låne i et tiår er en sak men det var samme greia for 20 år siden da rentenivået var mer hva det er i dag. Om man hadde låneramme til overs kunne man alltids kjøpe en utleiebolig. Vet anekdotisk om godt med folk som eier tre-fire-fem enheter (for utleie) og knapt noe annet og nå er i likviditetsproblemer. I lokalavisen (Nordstrand Blad) er det ikke så lenge siden en løk stod frem og sa at det var helt krise når en vanlig familie ikke hadde råd til å kjøpe en utleieleilighet i tillegg til eneboligen de allerede eide.
å investere i eiendom finansiert med masse gjeld til flytende rente har vært svært vanlig - både blant profesjonelle og private.
Jeg skjønner selvsagt at det er en viss forskjell på å ville ha sånn passe mye BOA til seg og sine kontra å ville være bolighai i liten eller stor skala, men det endrer uansett ikke på at dersom man vil ha økonomisk armslag litt uavhenig av hva som skjer så kan man ikke ha alle pengene sine nedsyltet i illikvide eiendeler som ikke kan deles opp og som har enorme transaksjonskostnader og endatil finansiere det med mest mulig gjeld til flytende rente. De fleste private klarer det greit så lenge man beholder jobben men det er ikke så morsomt når rentekostnaden stiger veldig mye på veldig kort tid. Markedet for noendunde normale leiligheter er fortsatt helt greit og det er ikke så vanskelig å selge en toroms i Oslo men i den øvre del av markedet er det visstnok helt krise siden folk ikke er dritsugne på å kjøpe boliger til 20-40 millioner om dagen.
Og ja, rent personlig synes jeg det er god karma at brede lag av befolkningen opplever at gjeld faktisk kan være kjipt og skummelt. De som har skjønt minst og har tatt mest risk har tjent mest penger i mange år, nå er det i alle fall litt vanlige, forsiktige rentenisters tur.
Her om dagen var det en nettavis som skrev at husholdningene må gjøre seg klar for høyere renter. For noen betyr det å stramme ytterligere inn på spas og moro, for andre betyr det å rydde plass til større renteinntekter.
Jeg tror ikke det er så ekstremt for de fleste som det du skisserer her, at man selger hvert femte år f.eks. Heller at man selger et par tre ganger før man ender et sted man vil bo, kanskje?Eg lurer på om desse som driv med denne typen privatøkonomisk ekstremsport tykkjer at dei har ein heim, eller om dei berre drøymer om ein heim dei skal få den gongen dei når toppen av «boligkarrieren».
Poenget med Gerhardsen/Aps «sjølveigar»-politikk var jo nettopp at folk skulle ha tryggheita i å eiga sin eigen heim, fri frå dei spekulative utleigarane i mellomkrigstida. Når ein skal byta bustad kvart tredje, fjerde eller femte år, kor mykje heim vert det då?
Kor fri er ein til å gjera nett slik ein vil med huset dersom ein heile tida skal tenkja på kva som gjer det lettast å selja?
Som nevnt tidligere, vi bygde hus i 88/89. Jeg husker ikke hva vi tilsammen hadde i inntekt, men la oss si 750' eller så. Vi lånte rundt 1,5 mill, og jeg husker det var SKIKKELIG vanskelig de første årene.Folk får bo slik de vil og disponere sin likviditet slik de vil og ta så mye renterisiko de vil, men å klage på at noe som har vært advart om opp, ned og i mente endelig inntreffer er ikke akkurat det som får meg til å synes mest synd på folk.
Mine foreldre bygde samtidig; litt billigare, truleg fordi kjellaren (2/5 av golvflata) var råbygg første fem åra vi budde der.Som nevnt tidligere, vi bygde hus i 88/89. Jeg husker ikke hva vi tilsammen hadde i inntekt, men la oss si 750' eller så. Vi lånte rundt 1,5 mill, og jeg husker det var SKIKKELIG vanskelig de første årene.