Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er jo lett for meg som ikke er i noen av de gruppene som blir utsatt for dette å bare si «stå i mot» osv……
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Lett for meg som sitter relativt trygt i en leilighet langt ute på landsbygda og skriver også. Det var jo mange som var modige og gikk i et eget tog for å markere dagen etter skytingen, og mange var sterkt i mot at politiet stengte paraden. Men alle er vel redde hvis de tror det er en reell fare for å bli skutt. Og det var 14 stykker som ble dømt i f.eks. Charlie Hebdoe saken, så ikke helt lett å tro på at skytteren ikke er del av et nettverk.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo sånn terror fungerer. Den skaper frykt ved å være uforutsigbar og nådeløs i all sin ondskap. :(
    Det er også derfor politiets (sikkert velmente) råd om å avlyse alle Pride-arrangementer var så kontraproduktivt. Da melder man at terroristene har vunnet og at befolkningen bare må gjemme seg i frykt. Burde heller sendt ut offentlig etterlysning med navn og bilde på den håndfullen islamister man ikke hadde kontroll på, kommandert ut det som var å oppdrive av bevæpnet mannskap i gatene, og kjørt parade for fulle mugger. «Up yours» til terroristene med klar beskjed om at denslags tull ikke nytter. Nå ble det vel nesten slik likevel, men PST og politietaten endte opp med kraftig svekket tillit. Ikke bra, det heller.

    Jeg ser også at justisministeren prioriterte å være med på trafikkontroll i Vestfold fremfor oppvaskmøte med skeive organisasjoner som regjeringen selv hadde invitert til, selv om stort sett hele diskusjonen gjelder hvordan etater under hennes ansvarsområde håndterte situasjonen. Jeg er ikke spesielt imponert over gangsynet.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det er også derfor politiets (sikkert velmente) råd om å avlyse alle Pride-arrangementer var så kontraproduktivt. Da melder man at terroristene har vunnet og at befolkningen bare må gjemme seg i frykt. Burde heller sendt ut offentlig etterlysning med navn og bilde på den håndfullen islamister man ikke hadde kontroll på, kommandert ut det som var å oppdrive av bevæpnet mannskap i gatene, og kjørt parade for fulle mugger. «Up yours» til terroristene med klar beskjed om at denslags tull ikke nytter. Nå ble det vel nesten slik likevel, men PST og politietaten endte opp med kraftig svekket tillit. Ikke bra, det heller.

    Jeg ser også at justisministeren prioriterte å være med på trafikkontroll i Vestfold fremfor oppvaskmøte med skeive organisasjoner som regjeringen selv hadde invitert til, selv om stort sett hele diskusjonen gjelder hvordan etater under hennes ansvarsområde håndterte situasjonen. Jeg er ikke spesielt imponert over gangsynet.
    Jeg er jo enig i dette, og sa også dagen etter skyteepisoden at paraden burde vært avholdt med tilstrekkelig vakthold og sikkerhet, og at det ville vært en ekstremt kraftfull markering som trolig ville gått sin seiersgang på nyhetene verden rundt. Et stort "fuck you" til terroristene og alle som sympatiserer med dem.

    Men politiet hadde vel sine grunner til å ta den avgjørelsen de tok, lite å gjøre med det nå. Anledningen gikk fra oss. Men forhåpentligvis vil det bli en markering senere, og minst like forhåpentligvis slipper vi kanskje diskusjonene om Pride virkelig er nødvendig, og om det ikke tar for stor plass. Nå håper jeg de fleste ser at dette er noe som fortsatt er nødvendig, og noe vi ikke skal slutte med.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Politet i Ålesund hadde sikkert sine grunner til å nekte FRI å ha årsmøte på en kafé i byen.

    Men særlig gode grunner hadde de neppe, annet enn blindt å følge "nasjonale anbefalinger." All ære til Trøndelag politidistrikt, som var det eneste i landet som tenkte selv. What goes on in Oslo, har svært liten betydning for hva som skjer i Ålesund eller Trondheim, Mo i Rana eller på Senja.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Jeg for min del syns det var greit at politiet advarte om sikkerhetssituasjonen og anbefalte avlysning, det er jo deres oppgave. Politikere og organisasjoner derimot burde kanskje vurdert/veid de andre behovene også, som nevnt over.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg for min del syns det var greit at politiet advarte om sikkerhetssituasjonen og anbefalte avlysning, det er jo deres oppgave. Politikere og organisasjoner derimot burde kanskje vurdert/veid de andre behovene også, som nevnt over.
    Denne såkalte "sikkerhetssituasjonen" stiller jeg meg sterkt tvilende til. Særlig utenfor Oslo.

    Her er det mest sannsynlig at det ikke kunne garanteres 100% sikkerhet, noe som ikke kan garanteres uansett hva det gjelder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alltid billigere med fjong tittel enn høyere lønn!
    Det trodde HR-avdelingen hos oss også. Helt til folk med fjonge titler begynte å sammenligne lønn med tilsvarende titler i andre selskap. Det ble dyrt likevel. Deretter var det jevnt slutt på å dele ut inflaterte titler.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Foss

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2021
    Innlegg
    139
    Antall liker
    324
    Sted
    Kristiansand
    Joda... men dropp Widerøe, så tar det i alle fall minst et par dager.... Folk flest sørpå har rett og slett ingen begreper om hvilke avstander vi snakker om... Jeg bor nord i Nordland... det er ca 1000km herfra til Trondheim, - og 1000km til Kirkenes....
    Du har et svært godt poeng her. En står helt uten alternativer i en slik situasjon.

    Widerøe burde pålegges å opprettholde rutene uansett.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Alltid billigere med fjong tittel enn høyere lønn!
    Får meg til å tenke på en kompis, som i sin tid var daglig leder for en bensinstasjon ved Mjøsa.
    På byen, da han fikk spørsmål om hva han jobbet med, pleide han å svare at "jeg jobber i OLJÅ!" - som om det skulle være så voldsomt imponerende som "sjekkereplikk".......... :ROFLMAO:

    mvh
    Proffen
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Huff da 🤭

    Han hadde vistnok vært på et viktig brenn en koran- oppdrag.
    Perfekt utført PIT-manøver, men det kunne fort vært tiltale for uaktsomt drap, hvis det hadde vært noen i SIAN-bilen som ikke hadde setebeltet på…

    Johan-Kr
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Perfekt utført PIT-manøver, men det kunne fort vært tiltale for uaktsomt drap, hvis det hadde vært noen i SIAN-bilen som ikke hadde setebeltet på…

    Johan-Kr
    Uaktsomt?
    Det blir vel forsettelig før du aner det, dersom du bevisst sender en bil ut av veien.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Videre bør vel politiet og PST nå anbefale at ingen veier i Norge brukes, til de har fått avklart denne situasjonen....

    Det er muligens noen de ikke har kontroll over.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det sånn at jeg nesten ønsker at en muslim brenner Bibelen på åpen gate og så kommer det en motdemonstrant og reagerer ekstremt tilbake. Hvorfor skuille jeg ønske det ?? Jo, da får vi testet om Politiet ville si at det er forståelig at mange reagerer på bibelbrenningen. Men forstå meg rett, pleeaase, jeg er ikke for ekstreme elementer og skadeverk.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Husker Youngstorget på nitti tallet, 10.000 med ryggen til Arne Myrdal.
    I fullstendig stillhet.
    Det er slik vi burde møte SIAN!!
    En politikamerat har ved flere anledninger vært ansvarlig for sikkerheten under Sian markeringer. Han forteller meg at disse hadde fremstått som de idiot ene de er, om det ikke hadde vært for denne voldsomme motdemonstrasjonene. Om de bare kunne stått der i fred uten andre tilskuere enn de 8 stykkene som uansett møter opp, ville hele gruppen vært oppløst i løpet av kort tid.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    En politikamerat har ved flere anledninger vært ansvarlig for sikkerheten under Sian markeringer. Han forteller meg at disse hadde fremstått som de idiot ene de er, om det ikke hadde vært for denne voldsomme motdemonstrasjonene. Om de bare kunne stått der i fred uten andre tilskuere enn de 8 stykkene som uansett møter opp, ville hele gruppen vært oppløst i løpet av kort tid.
    Noen ganger så har det vel vært flere journalister enn tilhengere på disse markeringene.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.472
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det sånn at jeg nesten ønsker at en muslim brenner Bibelen på åpen gate og så kommer det en motdemonstrant og reagerer ekstremt tilbake. Hvorfor skuille jeg ønske det ?? Jo, da får vi testet om Politiet ville si at det er forståelig at mange reagerer på bibelbrenningen. Men forstå meg rett, pleeaase, jeg er ikke for ekstreme elementer og skadeverk.
    Nå er det vel blitt brent kirke/r av muslimer uten at det skjedde noe spes, så at det skulle skje noe ved å brenne bibelen som også er blitt brent på NRK i beste sendetid er å gripe etter halmstrå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Litt samme med ABB, det jeg så i ankesaken skulle i grunn sette en stopper for enhver dyrking av den fyren.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    -
    Bileieren hevder videre at det var SIAN som hadde kjørt på dem først, før sjåføren hadde kjørt på dem tilbake. Hun hevder også at hun har vitner som kan bekrefte dette.

    Hendelsen skjedde like etter at SIAN brant en koran.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Nå er det vel blitt brent kirke/r av muslimer uten at det skjedde noe spes, så at det skulle skje noe ved å brenne bibelen som også er blitt brent på NRK i beste sendetid er å gripe etter halmstrå.
    Kirkene ble vel brent av våre heime avla satanister.
    I allefall her i Norge.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel blitt brent kirke/r av muslimer uten at det skjedde noe spes, så at det skulle skje noe ved å brenne bibelen som også er blitt brent på NRK i beste sendetid er å gripe etter halmstrå.
    Halmstrå eller ei, poenget mitt er om Politiet ville reagert med uttalelsen at de skjønner godt at (muslimer) reagerer på denne brenningen.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.472
    Torget vurderinger
    1
    Kirkene ble vel brent av våre heime avla satanister.
    I allefall her i Norge.

    Utrolig så lite informert besserwissere er om samfunnet og hva som skjer rundt dem


    – Jeg begynte å sjekke, og fant ut at personen som hadde satt fyr på koranen, ikke hadde blitt straffet. Da ble jeg sint. Jeg er muslim. Jeg liker ikke at noen tråkker på religionen min, for jeg respekterer andres religion, sa mannen.


    Han forklarte videre at han begynte å tenke på hvordan han kunne hevne koranbrenningen.


    Da kom han på å sette fyr på kirken på Dombås, og deretter på Sel.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    -
    Bileieren hevder videre at det var SIAN som hadde kjørt på dem først, før sjåføren hadde kjørt på dem tilbake. Hun hevder også at hun har vitner som kan bekrefte dette.

    Hendelsen skjedde like etter at SIAN brant en koran.
    Ja, det mest naturlig hvis man blir påkjørt er å følge etter den andre bilen og presse den av veien. Spesielt hvis de har brent en bok først.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det trodde HR-avdelingen hos oss også. Helt til folk med fjonge titler begynte å sammenligne lønn med tilsvarende titler i andre selskap. Det ble dyrt likevel. Deretter var det jevnt slutt på å dele ut inflaterte titler.
    Min erfaring er at det er null eller ytterst liten økonomisk gevinst å bli korporal eller sersjant, men at det er et usynlig tak visse kommer over , så feks oberstene blir rikelig belønnet med goder ukjente for de fleste.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn